Heip! Semmoinen ongelma, että paljon maksaa lisämuistin laittaminen koneeseen kun mulla on Windows XP ja tilaa "paikallisella levyllä" on jäljellä n. 3,70 Gt? Kuinka paljon voi laittaa muistia ja onko kyseessä yksinkertainen prosessi vai pitääkö kone viedä jonnekkin liikkeeseen? Kiitos.
LISÄÄ MUISTIA TIETOKONEESEEN ?
52
11321
Vastaukset
- on tässä
Siihen voi kyllä laittaa nii paljon muistia lisää ku haluaa ja kehtaa.
- Anonyymi
Ja kun pöräyttää kotelon täyteen niin saa hyvän salauksen koneelle.
- xyz
Muisti ja kiintolevytila ovat täysin eri asioita.
- Näin on
Näin on
Kiintolevy on myös "muistia", mutta ns. massamuistia, eli varmaan ap. kysyjä sitä tässä tarkoitti
- Anonyymi
ei perjaateessa levytila on sisäistä muistia ja muut muistit ovat ulkoista
- Anonyymi
Windpws halkaisi heti pioksen!
- Ruussi
muistin tyypistä. Kovalevyn jäljellä oleva tila ei kerro minkälaista muistia koneeseesin sopii. Kaivele jostain koneen manuaalit (emolevy) esille ja tutki sieltä mikä emolevy koneessasi on.
- janita86
Heips, eli siis kun puhutuun muistista niin tosiaankin tarkoittaa yleensä käyttämuistia eli ram..esim.512 ja se maksaa ehkä n.50e, kun taas puhutuun kovalevystä,kiintolevystä ym.. niin se tarkottaa et kuinka paljon koneelle mahtuu tavaraa..luulisin et 120gb maksaa n.50-80e tätä vissii tarkotit,menee noi xyz:in puheet vähä pilkunussimiseks :D
- xyz
Olisko sitten tarjolla muuta nussittavaa?
- Sivullinen.
Mut kun xyz on täysin oikeassa. Nuo käsitteet muisti ja kovalevy/kiintolevy sekoitetaan alati. xyz olisi tietysti voinut tyyliisi selittää asian, että muistiin ei tallenneta, vaan kovalevyyn.
PS. RAM:in lisäksi löytyy DDR. - Sivullinen.
xyz kirjoitti:
Olisko sitten tarjolla muuta nussittavaa?
Et olekaan asiallisesti oikeassa, vaan olet tyypillinen sika.
- janita86
Sivullinen. kirjoitti:
Mut kun xyz on täysin oikeassa. Nuo käsitteet muisti ja kovalevy/kiintolevy sekoitetaan alati. xyz olisi tietysti voinut tyyliisi selittää asian, että muistiin ei tallenneta, vaan kovalevyyn.
PS. RAM:in lisäksi löytyy DDR.miks täält sit ei sais tollasta kysyy jos tää kert on apua aloittelijalle palsta?!?Ps.tiän kyl ddr:nkin.
- kuulaa
janita86 kirjoitti:
miks täält sit ei sais tollasta kysyy jos tää kert on apua aloittelijalle palsta?!?Ps.tiän kyl ddr:nkin.
luonnevikainen tuo xyz. Tietoa voi olle, mutta psyyke on sairas. Käänny jonkun netin ulopuoisen asiantuntijan puoleen ja maksa tiedosta. Näihin neuvoihin ei voi luottaa - kokemusta on.
- janita86
kuulaa kirjoitti:
luonnevikainen tuo xyz. Tietoa voi olle, mutta psyyke on sairas. Käänny jonkun netin ulopuoisen asiantuntijan puoleen ja maksa tiedosta. Näihin neuvoihin ei voi luottaa - kokemusta on.
valitettavasti oikeassa :/ mutta eihän se ole xyz:in vika :/
- Random access...
Sivullinen. kirjoitti:
PS. RAM:in lisäksi löytyy DDR.Onko käyttötarkoitus eri vai toimintatapa - siis tietokoneen käyttömuistina?
DDR taidetaan laskea kuitenkin samaan kategoriaan muidenkin keskusmuistina käytettävien "kampojen" kanssa eli luku- ja kirjoitusmuisti. - Toinen pilkun n...
Sivullinen. kirjoitti:
PS. RAM:in lisäksi löytyy DDR."RAM:in lisäksi löytyy DDR."
RAM = random access memory, eli luku/kirjoitusmuisti (tietokoneen käyttömuisti)
DDR on eräs muistityyppi.
Kurkkaa esim. http://myy.helia.fi/~vanvu/laitteisto/muistit.html - BBTW
janita86 kirjoitti:
miks täält sit ei sais tollasta kysyy jos tää kert on apua aloittelijalle palsta?!?Ps.tiän kyl ddr:nkin.
Mutta RAM:in ja DDR:n lisäksi löytyy vielä DRAM:kin
- Anonyymi
BBTW kirjoitti:
Mutta RAM:in ja DDR:n lisäksi löytyy vielä DRAM:kin
jos mulla ei oo ku yks peli mun koneella ja ei ole muita suuria sovelluksia nii miten mun kone on täynnä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos mulla ei oo ku yks peli mun koneella ja ei ole muita suuria sovelluksia nii miten mun kone on täynnä?
Jos koneella on Win 10 ja kiintolevynä on pieni SSD tai jotain vielä kurjempaa, kuten halpahallikannettavissa on tapana, esim. 32 GB kokoa, voi levy hyvinkin mennä täyteen jo yhdestä asennetusta ohjelmasta.
- Anonyymi
Sivullinen. kirjoitti:
PS. RAM:in lisäksi löytyy DDR.ja xyz olisi voinut aloittelialle auttaa eikä heti nostaa paskaa niskaan ps:se janita86 lähettämä pilkunnussimisjuttu oli hyvin vedetty
- Anonyymi
kuulaa kirjoitti:
niin ja täältä hän sitä apua piti juuri hakea aloittelioden
- pjotr
asentanminen maksaa sen verran kuin palvelun tarjoaja "kehtaa" siitä veloittaa.mitä taas tulee siihen että sitä tilaa on 3 ja jotain Gt,niin tilahan on käymässä vähiin l. kiintolevyn eheyttäminen tms. ehkä paikallaan.mutta sehän ei ole lopullinen ratkaisu.eli uusi kiintolevy tai jotakin vastaavaa.koneeseen voi laittaa muistia tasan sen verran mitä emolevyn valmistaja ilmoittaa maximi määräksi.hölmö vastaus mutta faktaa 100%.
pitäisi viedä liikkeeseen jos sinulla ei mitään hajuakaan. - Veka
>Käynnistä
>Kaikki ohjelmat
>Apuohjelmat
>Järjestelmätyökalut
>Järjestelmätiedot - BBTW
"Heip! Semmoinen ongelma, että paljon maksaa lisämuistin laittaminen koneeseen kun mulla on Windows XP ja tilaa "paikallisella levyllä" on jäljellä n. 3,70 Gt? Kuinka paljon voi laittaa muistia ja onko kyseessä yksinkertainen prosessi vai pitääkö kone viedä jonnekkin liikkeeseen? Kiitos."
-No oletan siis,että tarkoitat massamuistia eli kiintolevy tilaa joka on loppumassa?
Voit lisätä massamuistia koneeseesi niin paljon kuin emolevy sallii eli yleensä lähes rajattomasti.
Ennen uuden kiintolevyn ostoa kannattaa selvittää löytyykö koneestasi vapaita SATA vai IDE paikkoja vaiko kumpiakaan vapaana?
Saat tietää kumpia paikkoja koneessasi on lataamalla ja asentamalla EVERESTIN: http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Katso kohdasta Valikko/Massamuistit/Fyysiset asemat (tai jotain vastaavaa) koneesi nykyisen kiintolevyn tyyppi IDE vai SATA. Eli selailet tietoja ja koitat pongata sieltä joko "IDE" tai "SATA" tekstin.
Kun tiedät levyn tyypin lähdet asiantuntevaan IT alan liikkeeseen ja kysyt myyjältä uutta levyä.
Yleensä 80G-200G levy maksaa noin 50-100€.
Jos et kuitenkaan ole varma levy tyypista, osta IDE levy, koska niitä paikkoja on lähes jokaisella emolevyllä.
Kysy myyjältä tietoja levyn paikalleen asennuksesta ja alustamisesta sekä jumperoinnista. Jos et ohjeita saa lähde suosiolla toiseen liikkeeseen. Sinun kuuluu saada tietoja ostamasi tuotteen käytöstä ja käyttöönotosta muualtakin kuin suomi24.fi palstoilta.
Uuden levyn paikalleen kytkeminen ei sinäänsä ole vaikea prosessi, mutta levy täytyy myös osata jumperoida ja alustaa oikein. Tähän tarvit luultavasti niitä neuvoja, kysy jos on tarvis.
Alustukseen voit käyttää vaikka Windowsin asennus levykettä jos löytyy.
Sitten kun sinulla on se toimiva uusi levy, et enää tallenne tiedostoja Paikallisella asemalla (C:) jolla itse Windows on asennettuna. Muista, että myös "omat tiedostot" kansio sijaitsee C: asemalla eli sieltä sitten siirrät tiedostoja toiselle levylle. (tosin tuo 3,7G ei ole vielä hälyyttävää)
Ylläolevilla pitäisi päästä alkuun, mutta jos ongelmia tulee ei muuta kun kysyt!- mikko.a
Tällaisia kaivataan suomi24:ään lisää eikä tuon tapaisia kuin esim. xyz:illä.
- Anonyymi
hei on semmonen ongelma että mulla ei ole muistia tarpeeksi niin miten saada lisää muistia
- Anonyymi
Mulla ei oo muistia juoluaaton viime tunneista... joten oma SSD pätkii.
- Anonyymi
Muistin tai lisäkovalevyn laittaminen päytäkoneeseen on helppoa ja itse tehtävissä.
Kannettavat on hieman hankalampia avata.
Täytyy vain tietää, millaista tavaraa koneessa jo on, että osat sopii yhteen.
Enemmän kuin satanen siihen kyllä menee, vaikka itse laittaa.
Huollot on aika suolaisia, vaikka hommaan ei montaa minuuttia mene.
Kuinka paljon voi laittaa riippuu koneesta, eikä sitä voi etänä arvata.
Pitäisi olla koneen tiedot, mikä se on ja mitä se on syönyt.- Anonyymi
Kannettavahan se on juurikin helpompi avata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannettavahan se on juurikin helpompi avata.
Riippuu kannettavasta. Mulla yksi vanha asus jonka takalevyä ei saa auki ennekuin irroittaa näppäimiston jonka alla on muutama ruuvi jotka kun aukasee niin takalevykin irtoaa.
- Anonyymi
Mistä voi ostaa lisää tallennustilaa Asus vuvobook flip 14 tietokoneeseen? Tartten äkkii apuu!!
- Anonyymi
Olet niin saatanan tyhmä että laitoit kysymyksesi pitkään ja ikivanhaan ketjuun. Idiooteille ei apuja tipu.
- Anonyymi
Saako kannettavaan tietokoneeseen lisää muistitilaa ja miten?
- Anonyymi
Muistitilaa? Tarkoitatko RAM-muistia vai tallennustilaa? Noita voi kannettaviin yleisesti ottaen lisätä.
- Anonyymi
Nostit sitten ikivanhan avauksen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nostit sitten ikivanhan avauksen!
Satuseppo se on!
- Anonyymi
on kiva nostella wanhoja ketjuja ylös. turhikla viesteillä
- Anonyymi
eikö ihmiset oikeasti katso että milloin ketju on tehny? kone jota asia koske, niin eiköhän se ole viety jo ajat sitten romun keräykseen.
- Anonyymi
Sehän trolleista onkin hauskaa, kaivella vanhoja.
- Anonyymi
Se riippuu ihan siitä että kuinka monta liitintä emolevyssä on tätä varten...
- Anonyymi
tunnetko nyt itsesi viisaaksi..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tunnetko nyt itsesi viisaaksi..
Aina voi tinailla lisää liittimiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina voi tinailla lisää liittimiä.
Tai tinaa muistit päällekkäin samoihin liittimiin, vie vähemmän tilaa.
- Anonyymi
2021 ei kannata enää miettiä 2006 aloituksia. Nykyää ram muistia on yleisesti 8gt ja SSD yleinen koko on 256
SSD on kyllä vähän.- Anonyymi
Ei käyttislevyn tarvitse iso olla, siihen ei kannata tallentaa mitään muuta.
- Anonyymi
Miten kannettavaan saa lisää normi tallennustilaa käykö microsd kortti
- Anonyymi
Tavallaan, joo..
- Anonyymi
Itse suosittelisin tuollaista:
https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kovalevyt-ssd-ja-verkkotallennus-nas/26677/pny-elite-kannettava-ssd-muisti-240-gb
Ei ole ainakaan hinnalla pilattu ja vielä 3 vuoden takuulla.
- Anonyymi
Jospa nyt puhuttas asioista niiden oikeilla nimillä. Tietokoneen kovalevy ei ole mikään hiton lisämuisti. Voit vaihtaa tietokoneeseesi niin ison kovalevyn kuin mihin rahasi riittävät. Käytännössä kaikki myynnissä olevat kovalevyt käyvät kaikkiin koneisiin, riippuen tietenkin siitä millaainen liitäntä kovalevyssä on. Mutta siis jos koneeseesi saa esim sata-siitäntäisen kovalevyyn niin kaikki sata -liitäntäiset kovalevyt sopivat siihen. Tosin pitää huomata, että 2.5 tuuman kovalevyt on tarkotettu läppäreihin jne ja 3.5 tuuman levyt pöytäkoneisiin. Joihinkin harvoihin läppäreihin voi tosin kytkeä myös 3.5 tuuman levyjä. Eli tosiaan kovalevyn liitäntätyyppi ja levyn fyysinen koko ovaat ainoat rajoittavat asiat. Pöytäkoneisiin voi kytkeä useammankin kovalevyn, läppäreihin yleensä vain yhden levyn. Tosin osaan läppäreistä saa kaksikin levynä koneen sisälle.
- Anonyymi
Kovalevyä ei ole kuin seinissä..
- Anonyymi
Porukka on asiassa kuutamolla vvpuhuvat samassa asiassa kahdesta eriasiasta ja asiat on sekaisin muutenkin!
Tossa oli yksi ihan hyvä kysymys ja vastaus! Käykö muistikortti lisä tallennustilana! Sehän on helpoin tapa! Itseasiassa esim 50€ saa useammankin USB tikun.
Yleensä kait puhutaan massamuistista ja eikö vanhat mekaaniset levyt olleet näitä kovalevyä? SSD on oma juttu. Parilla satasella saa m2 ja Sata muisteja! Joku ”halpa” läppäri ongelma saako niitä sinne?
Ram muisti on myös halpaa! Mutta ongelma on se saako sitä konetta auki ja onko oikeanlaista muistia!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883