Japanilaisten autojen sähkökaavio

Pete.80

Asentelin tos poppivehkeitä -90 toyota corollaan. Ei tullut mitään koska auton entisten "poppivehkeitten" piuhojen värit oli mitä sattuu. Onko japseissa värit eri kun normaalisti? Eli punanen akulle, musta maahan jne. Noista piuhoista ei nimittäin löytynyt ainuttakaan mustaa tai punasta piuhaa. Sen verran sain tutkittua ennen pimeää että soittimeen tulevat muut kuin kajareitten johdot on auton johdotuksissa harmaa, ruskea, vihreä ja sininen. Onko kellään mitään hajua tai kokemusta?

15

9811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfger

      Itte asennellu -88 corollaa. Siellä on kyllä mustat ja punaset sun muut. Niissä on kyll aika paljon edellisten omistajien omia-asennuksia. Notta kannattaa yrittää ettii googlesta jotain kaavioita ja sitten kattoo täsmääkö omiin.

    • Markus

      Eipä niihin värikoodeihin välttämättä muutenkaan kannata luottaa. Yleismittari vaan käteen ja mittailemaan. Jos semmoista ei löydy, niin eipä ne paljon maksakkaan. Kätevä vehje poppeja asennellessa muutenkin.

      • Pete.80

        Huomenna uus päivä, uudet yritykset. Siinä jopa oli musta, punanen, keltanen ja valkonen, mutta aikani tutkiskellessa huomasin että ne oli vedetty jälkiasennuksena asennettuihin takakajareihin. Ihme virityksii. Vanhasta soittimesta oli kulunut kaavio puhki, ei saanu mitään tolkkuu. Jäljelle jääneet piuhat oli jotain pinkkejä, violetteja, turkooseja yms. Sen sain onneks selville että ne oli etukajareitten piuhoja, jäljelle jäi siis nuo ruskea, harmaa, sininen ja vihreä. Jopa -85 asconassa oli normaalit väritykset noissa piuhoissa. Sen verran sain aikaseksi että onnistuin ilmeisesti käräyttämään auton kellon sulakkeen kun meni pimeeksi. Noh, onneks lähti kuitenki vielä käyntiin...


      • lottokone
        Pete.80 kirjoitti:

        Huomenna uus päivä, uudet yritykset. Siinä jopa oli musta, punanen, keltanen ja valkonen, mutta aikani tutkiskellessa huomasin että ne oli vedetty jälkiasennuksena asennettuihin takakajareihin. Ihme virityksii. Vanhasta soittimesta oli kulunut kaavio puhki, ei saanu mitään tolkkuu. Jäljelle jääneet piuhat oli jotain pinkkejä, violetteja, turkooseja yms. Sen sain onneks selville että ne oli etukajareitten piuhoja, jäljelle jäi siis nuo ruskea, harmaa, sininen ja vihreä. Jopa -85 asconassa oli normaalit väritykset noissa piuhoissa. Sen verran sain aikaseksi että onnistuin ilmeisesti käräyttämään auton kellon sulakkeen kun meni pimeeksi. Noh, onneks lähti kuitenki vielä käyntiin...

        Jos osaamisesi on tuota tasoa voit yhtä hyvin hankkia lottokoneen ja arpoa johtojen värit. Yleismittarilla on ennenkin selvitetty ja varmistettu kytkentöjen oikeellisuus.


      • Pete.80
        lottokone kirjoitti:

        Jos osaamisesi on tuota tasoa voit yhtä hyvin hankkia lottokoneen ja arpoa johtojen värit. Yleismittarilla on ennenkin selvitetty ja varmistettu kytkentöjen oikeellisuus.

        Joo niin oli tarkoitus tehdä. Ei kyllä ole hirveesti tullut harrastettuu noit mittauksii et saas nähä tuleeks selvyyttä. Oisko hyvii vinkkei noihin mittauksiin?


      • lyhyt oppimäärä
        Pete.80 kirjoitti:

        Joo niin oli tarkoitus tehdä. Ei kyllä ole hirveesti tullut harrastettuu noit mittauksii et saas nähä tuleeks selvyyttä. Oisko hyvii vinkkei noihin mittauksiin?

        Normisettiä asentaessa tarvitset mittarista vain yhtä aluetta, eli TASAJÄNNITE, jännitteen yksikkö on voltti, V. Mittarissa on kaksi jännitelajia, vaihtojännite sekä tasajännite. Vaihtojännitteessä on V:n lisäksi ~ tai vastaava merkki, tasajännitteessä -. Myös DC(tasajännite) voi olla merkittynä. Jos on myös numeroita, asettele läpyskä kohtaan johon osuu 12V(normi hlöauton jännite). Sitten hieman sähkölaitteiden toiminnasta: Toimiakseen laite tarvitsee sähköä, mutta lisäksi sen sähkön pitää päästä laitteesta pois. Eli yksi johto tuo sitä ("virtajohto"), toinen johto vie ("maadoitusjohto). Mittarissa näissä on poikkeuksetta värityksenä punainen sekä musta. Henkilöautot ovat maadoitettu runkoon, eli akusta on vedetty ranteenvahvuinen (PITÄISI OLLA) kaapeli auton runkoon. Tämä tarkoittaa sitä että laitteiden maadoitusjohtoa ei tarvitse vetää akulle asti takaisin, vaan lyhyt veto maalista puhtaaseen kiinnityspisteeseen riittää. Muista tämä myös mittauksessa, eli punainen mitattavaan johtoon, musta piikki peltiin (tai pultinkantaan). Tässä jännitteen mittaus lyhykäisyydessään, ensi viikolla rakennamme radion :)


      • Asiaaa
        lyhyt oppimäärä kirjoitti:

        Normisettiä asentaessa tarvitset mittarista vain yhtä aluetta, eli TASAJÄNNITE, jännitteen yksikkö on voltti, V. Mittarissa on kaksi jännitelajia, vaihtojännite sekä tasajännite. Vaihtojännitteessä on V:n lisäksi ~ tai vastaava merkki, tasajännitteessä -. Myös DC(tasajännite) voi olla merkittynä. Jos on myös numeroita, asettele läpyskä kohtaan johon osuu 12V(normi hlöauton jännite). Sitten hieman sähkölaitteiden toiminnasta: Toimiakseen laite tarvitsee sähköä, mutta lisäksi sen sähkön pitää päästä laitteesta pois. Eli yksi johto tuo sitä ("virtajohto"), toinen johto vie ("maadoitusjohto). Mittarissa näissä on poikkeuksetta värityksenä punainen sekä musta. Henkilöautot ovat maadoitettu runkoon, eli akusta on vedetty ranteenvahvuinen (PITÄISI OLLA) kaapeli auton runkoon. Tämä tarkoittaa sitä että laitteiden maadoitusjohtoa ei tarvitse vetää akulle asti takaisin, vaan lyhyt veto maalista puhtaaseen kiinnityspisteeseen riittää. Muista tämä myös mittauksessa, eli punainen mitattavaan johtoon, musta piikki peltiin (tai pultinkantaan). Tässä jännitteen mittaus lyhykäisyydessään, ensi viikolla rakennamme radion :)

        OFF-topic. Tämänkaltaisia vastauksia lisää näille palstoille. Itse yrittänyt myös viljellä tälläisiä helppoja ja rentoja neuvoja. Useimmiten vastaukset ovat kuitenkin kärttyisiä tjsp (turhankyselijöille kyllä ymmärrän).


      • neuvotaan aloittelijoita,
        Asiaaa kirjoitti:

        OFF-topic. Tämänkaltaisia vastauksia lisää näille palstoille. Itse yrittänyt myös viljellä tälläisiä helppoja ja rentoja neuvoja. Useimmiten vastaukset ovat kuitenkin kärttyisiä tjsp (turhankyselijöille kyllä ymmärrän).

        mutta usein jotkut on saanut tylyä kommenttia kysymästään.

        Ei siinä sinänsä mitään, mutta jotkut ei yksinkertaisesti tiedä asioista ja kysyvät siksi täältä.

        Itse jo "vanha konkari" autosterkkojen rakentelun suhteen ja hommat on hallussa, aloittelin jo ihan pienenä poikana ja sellaisilla vanhoilla romuilla joilla ei ollut mitään merkitystä hajosiko vai ei. Mutta kytkennöilläni en ole rikkonut mitään, nehän on ihan yksinkertaisia juttuja kun viitsii paria aivosolua hiukan rasittaa.

        Kokemus tuo varmuutta ja kokemustahan ei tuu ellei...

        Ja aloittelijoille löytyy hyväää infoa:

        www.autosound.fi


      • Juntti

        MaksaKaan! P.....e, kun ei osata Suomea kirjoittaa oikein.


      • xxy
        lyhyt oppimäärä kirjoitti:

        Normisettiä asentaessa tarvitset mittarista vain yhtä aluetta, eli TASAJÄNNITE, jännitteen yksikkö on voltti, V. Mittarissa on kaksi jännitelajia, vaihtojännite sekä tasajännite. Vaihtojännitteessä on V:n lisäksi ~ tai vastaava merkki, tasajännitteessä -. Myös DC(tasajännite) voi olla merkittynä. Jos on myös numeroita, asettele läpyskä kohtaan johon osuu 12V(normi hlöauton jännite). Sitten hieman sähkölaitteiden toiminnasta: Toimiakseen laite tarvitsee sähköä, mutta lisäksi sen sähkön pitää päästä laitteesta pois. Eli yksi johto tuo sitä ("virtajohto"), toinen johto vie ("maadoitusjohto). Mittarissa näissä on poikkeuksetta värityksenä punainen sekä musta. Henkilöautot ovat maadoitettu runkoon, eli akusta on vedetty ranteenvahvuinen (PITÄISI OLLA) kaapeli auton runkoon. Tämä tarkoittaa sitä että laitteiden maadoitusjohtoa ei tarvitse vetää akulle asti takaisin, vaan lyhyt veto maalista puhtaaseen kiinnityspisteeseen riittää. Muista tämä myös mittauksessa, eli punainen mitattavaan johtoon, musta piikki peltiin (tai pultinkantaan). Tässä jännitteen mittaus lyhykäisyydessään, ensi viikolla rakennamme radion :)

        Hyvää juttua! Lisäksi seuraavaa: jännite ja virta ovat eri asioita. Ilman jännitettä ja virtapiiriä ei virta kulje. Siis vaikka radio, lamppu, tai muu kuorma kytketään plussaan ja miinukseen (autossa vaikka ja esimerkissä tasasähköä). Sama kuorman ottama virta kulkee tulopuolen plusjohtimessa ja paluupuolen miinusjohtimessa. Autoradiossa ja sen kaiuttimissa on hyvä huomioida myös äänen laatuun vaikuttavana johdinpoikkipinnat. Teoriassa johtimissa ei saisi syntyä häviöitä. Ne ovat aina pois jostain.Tämä on suhteellista. Kaiuttimiin suositan 2,5mm2 johtimia. Samoin samasta syystä myös radion virtajohtimiksi.


      • Markus
        Juntti kirjoitti:

        MaksaKaan! P.....e, kun ei osata Suomea kirjoittaa oikein.

        Oliko ensimmäinen kirjoitusvirheeni, jonka huomasit? En torellakaan yritäkkään kirjoottaa täälä kirjakielellä. Ymmärrettävä teksti riittää. Monella muulla on sellaistakin teinix kieltä, että huh huh, ja silti kirjoituksiani mollaat! Olen lomalla. Sinunkin olisi jossain vaiheessa sellaista ottaa!!!


      • tonto73
        xxy kirjoitti:

        Hyvää juttua! Lisäksi seuraavaa: jännite ja virta ovat eri asioita. Ilman jännitettä ja virtapiiriä ei virta kulje. Siis vaikka radio, lamppu, tai muu kuorma kytketään plussaan ja miinukseen (autossa vaikka ja esimerkissä tasasähköä). Sama kuorman ottama virta kulkee tulopuolen plusjohtimessa ja paluupuolen miinusjohtimessa. Autoradiossa ja sen kaiuttimissa on hyvä huomioida myös äänen laatuun vaikuttavana johdinpoikkipinnat. Teoriassa johtimissa ei saisi syntyä häviöitä. Ne ovat aina pois jostain.Tämä on suhteellista. Kaiuttimiin suositan 2,5mm2 johtimia. Samoin samasta syystä myös radion virtajohtimiksi.

        Aikas kivasti sinä kaveria neuvot ja toivottavasti onnistuu... suosittelen edelleen, varsinkin uusiin autoihin ,että ette pojat mene laittamaan niitä uusia mp3 soittimia sinne itse. tämänpäivän autoissa on laskettu kaikki kulutus tietokoneen kautta ja väärin kytketty cd-radio voi aiheuttaa esim boxin palamisen. käyttäkää laite liitäntäkiskoa, tänä päivänä kaikissa laitteissa standardi. ÄLÄ KATKO JOHTOJA !!! muista kun työnnät kätesi tai johtoja kojelaudan alle, siellä on yleensä turvatyynyn releet ja anturin liitokset... VAARA !!!


      • huutomerkki
        Juntti kirjoitti:

        MaksaKaan! P.....e, kun ei osata Suomea kirjoittaa oikein.

        Juntti mikä juntti. Eipä se onnistu sultakaan.


    • Mara222

      löytyykö Terrano II sähkökaaviota mistään?

    • LippalakkiYnjevi

      Minullai on vELSA merkkinen potkukelekka ja meinaan laittaa talaveks siihe supparin en vaan tiijä nihen johtoin värijä, että missä se lussa kulukeeja minnekkäpäin virta männöö. kelekka on kotmaine ja pitäshä se johtoinväri normiin mukkaa mennä. Kertokeeha tunninkivelehot että mitäpitästehä. Noapurinmies on kova sähköinpeälle ymmärtämmää mut se kasvatti parran ja mäni ruotsiipilluks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7501
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4456
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      58
      2897
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1689
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1667
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      350
      1447
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1342
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      275
      1048
    Aihe