Japanilaisten autojen sähkökaavio

Pete.80

Asentelin tos poppivehkeitä -90 toyota corollaan. Ei tullut mitään koska auton entisten "poppivehkeitten" piuhojen värit oli mitä sattuu. Onko japseissa värit eri kun normaalisti? Eli punanen akulle, musta maahan jne. Noista piuhoista ei nimittäin löytynyt ainuttakaan mustaa tai punasta piuhaa. Sen verran sain tutkittua ennen pimeää että soittimeen tulevat muut kuin kajareitten johdot on auton johdotuksissa harmaa, ruskea, vihreä ja sininen. Onko kellään mitään hajua tai kokemusta?

15

10209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfger

      Itte asennellu -88 corollaa. Siellä on kyllä mustat ja punaset sun muut. Niissä on kyll aika paljon edellisten omistajien omia-asennuksia. Notta kannattaa yrittää ettii googlesta jotain kaavioita ja sitten kattoo täsmääkö omiin.

    • Markus

      Eipä niihin värikoodeihin välttämättä muutenkaan kannata luottaa. Yleismittari vaan käteen ja mittailemaan. Jos semmoista ei löydy, niin eipä ne paljon maksakkaan. Kätevä vehje poppeja asennellessa muutenkin.

      • Pete.80

        Huomenna uus päivä, uudet yritykset. Siinä jopa oli musta, punanen, keltanen ja valkonen, mutta aikani tutkiskellessa huomasin että ne oli vedetty jälkiasennuksena asennettuihin takakajareihin. Ihme virityksii. Vanhasta soittimesta oli kulunut kaavio puhki, ei saanu mitään tolkkuu. Jäljelle jääneet piuhat oli jotain pinkkejä, violetteja, turkooseja yms. Sen sain onneks selville että ne oli etukajareitten piuhoja, jäljelle jäi siis nuo ruskea, harmaa, sininen ja vihreä. Jopa -85 asconassa oli normaalit väritykset noissa piuhoissa. Sen verran sain aikaseksi että onnistuin ilmeisesti käräyttämään auton kellon sulakkeen kun meni pimeeksi. Noh, onneks lähti kuitenki vielä käyntiin...


      • lottokone
        Pete.80 kirjoitti:

        Huomenna uus päivä, uudet yritykset. Siinä jopa oli musta, punanen, keltanen ja valkonen, mutta aikani tutkiskellessa huomasin että ne oli vedetty jälkiasennuksena asennettuihin takakajareihin. Ihme virityksii. Vanhasta soittimesta oli kulunut kaavio puhki, ei saanu mitään tolkkuu. Jäljelle jääneet piuhat oli jotain pinkkejä, violetteja, turkooseja yms. Sen sain onneks selville että ne oli etukajareitten piuhoja, jäljelle jäi siis nuo ruskea, harmaa, sininen ja vihreä. Jopa -85 asconassa oli normaalit väritykset noissa piuhoissa. Sen verran sain aikaseksi että onnistuin ilmeisesti käräyttämään auton kellon sulakkeen kun meni pimeeksi. Noh, onneks lähti kuitenki vielä käyntiin...

        Jos osaamisesi on tuota tasoa voit yhtä hyvin hankkia lottokoneen ja arpoa johtojen värit. Yleismittarilla on ennenkin selvitetty ja varmistettu kytkentöjen oikeellisuus.


      • Pete.80
        lottokone kirjoitti:

        Jos osaamisesi on tuota tasoa voit yhtä hyvin hankkia lottokoneen ja arpoa johtojen värit. Yleismittarilla on ennenkin selvitetty ja varmistettu kytkentöjen oikeellisuus.

        Joo niin oli tarkoitus tehdä. Ei kyllä ole hirveesti tullut harrastettuu noit mittauksii et saas nähä tuleeks selvyyttä. Oisko hyvii vinkkei noihin mittauksiin?


      • lyhyt oppimäärä
        Pete.80 kirjoitti:

        Joo niin oli tarkoitus tehdä. Ei kyllä ole hirveesti tullut harrastettuu noit mittauksii et saas nähä tuleeks selvyyttä. Oisko hyvii vinkkei noihin mittauksiin?

        Normisettiä asentaessa tarvitset mittarista vain yhtä aluetta, eli TASAJÄNNITE, jännitteen yksikkö on voltti, V. Mittarissa on kaksi jännitelajia, vaihtojännite sekä tasajännite. Vaihtojännitteessä on V:n lisäksi ~ tai vastaava merkki, tasajännitteessä -. Myös DC(tasajännite) voi olla merkittynä. Jos on myös numeroita, asettele läpyskä kohtaan johon osuu 12V(normi hlöauton jännite). Sitten hieman sähkölaitteiden toiminnasta: Toimiakseen laite tarvitsee sähköä, mutta lisäksi sen sähkön pitää päästä laitteesta pois. Eli yksi johto tuo sitä ("virtajohto"), toinen johto vie ("maadoitusjohto). Mittarissa näissä on poikkeuksetta värityksenä punainen sekä musta. Henkilöautot ovat maadoitettu runkoon, eli akusta on vedetty ranteenvahvuinen (PITÄISI OLLA) kaapeli auton runkoon. Tämä tarkoittaa sitä että laitteiden maadoitusjohtoa ei tarvitse vetää akulle asti takaisin, vaan lyhyt veto maalista puhtaaseen kiinnityspisteeseen riittää. Muista tämä myös mittauksessa, eli punainen mitattavaan johtoon, musta piikki peltiin (tai pultinkantaan). Tässä jännitteen mittaus lyhykäisyydessään, ensi viikolla rakennamme radion :)


      • Asiaaa
        lyhyt oppimäärä kirjoitti:

        Normisettiä asentaessa tarvitset mittarista vain yhtä aluetta, eli TASAJÄNNITE, jännitteen yksikkö on voltti, V. Mittarissa on kaksi jännitelajia, vaihtojännite sekä tasajännite. Vaihtojännitteessä on V:n lisäksi ~ tai vastaava merkki, tasajännitteessä -. Myös DC(tasajännite) voi olla merkittynä. Jos on myös numeroita, asettele läpyskä kohtaan johon osuu 12V(normi hlöauton jännite). Sitten hieman sähkölaitteiden toiminnasta: Toimiakseen laite tarvitsee sähköä, mutta lisäksi sen sähkön pitää päästä laitteesta pois. Eli yksi johto tuo sitä ("virtajohto"), toinen johto vie ("maadoitusjohto). Mittarissa näissä on poikkeuksetta värityksenä punainen sekä musta. Henkilöautot ovat maadoitettu runkoon, eli akusta on vedetty ranteenvahvuinen (PITÄISI OLLA) kaapeli auton runkoon. Tämä tarkoittaa sitä että laitteiden maadoitusjohtoa ei tarvitse vetää akulle asti takaisin, vaan lyhyt veto maalista puhtaaseen kiinnityspisteeseen riittää. Muista tämä myös mittauksessa, eli punainen mitattavaan johtoon, musta piikki peltiin (tai pultinkantaan). Tässä jännitteen mittaus lyhykäisyydessään, ensi viikolla rakennamme radion :)

        OFF-topic. Tämänkaltaisia vastauksia lisää näille palstoille. Itse yrittänyt myös viljellä tälläisiä helppoja ja rentoja neuvoja. Useimmiten vastaukset ovat kuitenkin kärttyisiä tjsp (turhankyselijöille kyllä ymmärrän).


      • neuvotaan aloittelijoita,
        Asiaaa kirjoitti:

        OFF-topic. Tämänkaltaisia vastauksia lisää näille palstoille. Itse yrittänyt myös viljellä tälläisiä helppoja ja rentoja neuvoja. Useimmiten vastaukset ovat kuitenkin kärttyisiä tjsp (turhankyselijöille kyllä ymmärrän).

        mutta usein jotkut on saanut tylyä kommenttia kysymästään.

        Ei siinä sinänsä mitään, mutta jotkut ei yksinkertaisesti tiedä asioista ja kysyvät siksi täältä.

        Itse jo "vanha konkari" autosterkkojen rakentelun suhteen ja hommat on hallussa, aloittelin jo ihan pienenä poikana ja sellaisilla vanhoilla romuilla joilla ei ollut mitään merkitystä hajosiko vai ei. Mutta kytkennöilläni en ole rikkonut mitään, nehän on ihan yksinkertaisia juttuja kun viitsii paria aivosolua hiukan rasittaa.

        Kokemus tuo varmuutta ja kokemustahan ei tuu ellei...

        Ja aloittelijoille löytyy hyväää infoa:

        www.autosound.fi


      • Juntti

        MaksaKaan! P.....e, kun ei osata Suomea kirjoittaa oikein.


      • xxy
        lyhyt oppimäärä kirjoitti:

        Normisettiä asentaessa tarvitset mittarista vain yhtä aluetta, eli TASAJÄNNITE, jännitteen yksikkö on voltti, V. Mittarissa on kaksi jännitelajia, vaihtojännite sekä tasajännite. Vaihtojännitteessä on V:n lisäksi ~ tai vastaava merkki, tasajännitteessä -. Myös DC(tasajännite) voi olla merkittynä. Jos on myös numeroita, asettele läpyskä kohtaan johon osuu 12V(normi hlöauton jännite). Sitten hieman sähkölaitteiden toiminnasta: Toimiakseen laite tarvitsee sähköä, mutta lisäksi sen sähkön pitää päästä laitteesta pois. Eli yksi johto tuo sitä ("virtajohto"), toinen johto vie ("maadoitusjohto). Mittarissa näissä on poikkeuksetta värityksenä punainen sekä musta. Henkilöautot ovat maadoitettu runkoon, eli akusta on vedetty ranteenvahvuinen (PITÄISI OLLA) kaapeli auton runkoon. Tämä tarkoittaa sitä että laitteiden maadoitusjohtoa ei tarvitse vetää akulle asti takaisin, vaan lyhyt veto maalista puhtaaseen kiinnityspisteeseen riittää. Muista tämä myös mittauksessa, eli punainen mitattavaan johtoon, musta piikki peltiin (tai pultinkantaan). Tässä jännitteen mittaus lyhykäisyydessään, ensi viikolla rakennamme radion :)

        Hyvää juttua! Lisäksi seuraavaa: jännite ja virta ovat eri asioita. Ilman jännitettä ja virtapiiriä ei virta kulje. Siis vaikka radio, lamppu, tai muu kuorma kytketään plussaan ja miinukseen (autossa vaikka ja esimerkissä tasasähköä). Sama kuorman ottama virta kulkee tulopuolen plusjohtimessa ja paluupuolen miinusjohtimessa. Autoradiossa ja sen kaiuttimissa on hyvä huomioida myös äänen laatuun vaikuttavana johdinpoikkipinnat. Teoriassa johtimissa ei saisi syntyä häviöitä. Ne ovat aina pois jostain.Tämä on suhteellista. Kaiuttimiin suositan 2,5mm2 johtimia. Samoin samasta syystä myös radion virtajohtimiksi.


      • Markus
        Juntti kirjoitti:

        MaksaKaan! P.....e, kun ei osata Suomea kirjoittaa oikein.

        Oliko ensimmäinen kirjoitusvirheeni, jonka huomasit? En torellakaan yritäkkään kirjoottaa täälä kirjakielellä. Ymmärrettävä teksti riittää. Monella muulla on sellaistakin teinix kieltä, että huh huh, ja silti kirjoituksiani mollaat! Olen lomalla. Sinunkin olisi jossain vaiheessa sellaista ottaa!!!


      • tonto73
        xxy kirjoitti:

        Hyvää juttua! Lisäksi seuraavaa: jännite ja virta ovat eri asioita. Ilman jännitettä ja virtapiiriä ei virta kulje. Siis vaikka radio, lamppu, tai muu kuorma kytketään plussaan ja miinukseen (autossa vaikka ja esimerkissä tasasähköä). Sama kuorman ottama virta kulkee tulopuolen plusjohtimessa ja paluupuolen miinusjohtimessa. Autoradiossa ja sen kaiuttimissa on hyvä huomioida myös äänen laatuun vaikuttavana johdinpoikkipinnat. Teoriassa johtimissa ei saisi syntyä häviöitä. Ne ovat aina pois jostain.Tämä on suhteellista. Kaiuttimiin suositan 2,5mm2 johtimia. Samoin samasta syystä myös radion virtajohtimiksi.

        Aikas kivasti sinä kaveria neuvot ja toivottavasti onnistuu... suosittelen edelleen, varsinkin uusiin autoihin ,että ette pojat mene laittamaan niitä uusia mp3 soittimia sinne itse. tämänpäivän autoissa on laskettu kaikki kulutus tietokoneen kautta ja väärin kytketty cd-radio voi aiheuttaa esim boxin palamisen. käyttäkää laite liitäntäkiskoa, tänä päivänä kaikissa laitteissa standardi. ÄLÄ KATKO JOHTOJA !!! muista kun työnnät kätesi tai johtoja kojelaudan alle, siellä on yleensä turvatyynyn releet ja anturin liitokset... VAARA !!!


      • huutomerkki
        Juntti kirjoitti:

        MaksaKaan! P.....e, kun ei osata Suomea kirjoittaa oikein.

        Juntti mikä juntti. Eipä se onnistu sultakaan.


    • Mara222

      löytyykö Terrano II sähkökaaviota mistään?

    • LippalakkiYnjevi

      Minullai on vELSA merkkinen potkukelekka ja meinaan laittaa talaveks siihe supparin en vaan tiijä nihen johtoin värijä, että missä se lussa kulukeeja minnekkäpäin virta männöö. kelekka on kotmaine ja pitäshä se johtoinväri normiin mukkaa mennä. Kertokeeha tunninkivelehot että mitäpitästehä. Noapurinmies on kova sähköinpeälle ymmärtämmää mut se kasvatti parran ja mäni ruotsiipilluks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      143
      8375
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      106
      7566
    3. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      125
      5799
    4. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      103
      5688
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      121
      4852
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      147
      2700
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      63
      2529
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      8
      1515
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1484
    10. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      225
      1409
    Aihe