Mikä olisi kestävyydeltään paras kaivurikuormaaja 80-90-lukujen taitteesta? Valmet 8000/9000, Länkkärit C10/C110 vai Volvo linkkukone tai joku muu, kuten CAT, JCB tai Case? Kokemuksia peliin, kun pitäisi hankkia tuon ikäinen kone jolla vielä töitäkin voisi tehdä.
Paras kaivurikuormaaja 90-luvun alusta?
9
16326
Vastaukset
- Tunaroitsija
Huddig olis varsin kehittytnyt kone, ainut joka pystyy kilpailee Länkkärin kanssa.
Akselit ja voimansiirto ZF:n valmistama. vanhemmissa tais olla Perkinsin kone.
Hymas tais olla sama kun Valmet 7000, ei siis kauheen kestävä.
Hydrema olis yks vaihtoehto, ei suomessa niin tunnettu.
Volvo pitäis olla aika kestävä kone.- linkuista
Volvo,Hydrema,Hudding..ovat varsin hinnoissa,
ikävä kyllä.Länkkäri,no jaa,en osaa sanoa.
Pienissä JBC,Cat,Case,näppäriä koneita. - Tunaroitsija
linkuista kirjoitti:
Volvo,Hydrema,Hudding..ovat varsin hinnoissa,
ikävä kyllä.Länkkäri,no jaa,en osaa sanoa.
Pienissä JBC,Cat,Case,näppäriä koneita.Jos töitä tehdään niin täytyy olla kunnon koneet, silloin kannattaa harkita noita pohjoismaisia koneita.
- Kaivurin ostossa
Tunaroitsija kirjoitti:
Jos töitä tehdään niin täytyy olla kunnon koneet, silloin kannattaa harkita noita pohjoismaisia koneita.
Aika ajetun oloisia monesta paikasta hitsattuja tahtovat vaan olla Länkkäritkin tuon ikäisinä, ja hintaa on vielä 16000-22000 euroa. Huh-huh!
- Valmet 7000
olla hymas.
- Tunaroitsija
Valmet 7000 kirjoitti:
olla hymas.
Missä se sitten on valmistettu.
- bigdevil
Itse olin samassa tilanteessa pari vuotta sitten. Konetta teki mieli.
Vaatimukseni oli aika tiukat, kone pitäisi olla kohtuuhintainen sivutoimiseen urakointiin. Mielllellään vähän vikaa ja ja työtkin pitäisi sujua.
Olen koulutukseltani maatalouskoneasentaja, mutta en ollut ikinä oikeastaan käytännössä yhtään ajanut kaivinkoneella.
Tässä minun henkilökohtaisia näkemyksiäni oikeaa konetta metsästäessäni...
Ensimmäinen ihastukseni oli Huddig 960 tai joku sellainen. Hintaa oli jotain n.26000e sis alv. pitämän olla vahva kone ja teknisesti edistyksellinen ja katu-uskottava. Varmasti hyvä kone. Kuvista päätellen ostokiikarissani oleva kone oli kuin UUSI. maalipinta oli virheetön, renkaat näytti hyvältä ja hytissä ei näkynyt käytönjälkiä. Ajomääräksi kerrottin rapiat 16000h. Hyppäsin asiantuntijaystäväni kanssa autoon ajamaan toiselle puolelle suomea katsomaan. Perille päästyämme oli ostopäätös syntynyt varttitunnissa, konetta edes käynnistämättä. Tälläistä ei meille tule.
-puomin tapeista sopi virta-avain juoksemaan
-kauha puhki
-pohjapanssari kuin perunasäkin pohja
-renkaat kulahtaneet
-runsaita öljyvuotoja
-omistajan valitus että kulkee tiellä huonosti
sitten ajattelin että CASE 580 olisi minun koneeni. Ymmärtääkseni vahva ja näppärä. Edullinen hinta. Sellaisia nähty joskus töissä ja melkein kokoistansa kiveä vyörytti.
en sitten mennyt yhtäkään katsomaan
-liian matala maavara
Sitten valmet 8000, naapurikaupungissa. toinen ammattisetä mukaan.
Hallintalaitteet tuntui hyviltä ja moottori vaihteisto kunnossa. Mutta emme ostaneet
-ollut suolanmätössä destialla ja viereiset koneet umpiruosteessa!
-taka-akselin napa vuoti ja puuttui pultteja
-runko poikki oikealta rappujen takaa tms (tyyppivika!)
-hytti oli muuten kuin sodan käynyt, hyvä että penkki säilyi matkassa
Sitten kuulin että VOLVO on paras, mutta liian kallis esim 6300 malli
jos ostat valmet 9000, ni osta ehdottomasti S-malli
Menin katsomaan Hesaan 9000S -90 17041h 19500e alv
-uudehko oikeaoppinen luiskakauha
-ei vuotoja
-moottori savutti ja hengetön (käynnistyi hyvin)
-siisti tilava hytti, hyvä penkki
-suorat panssarit ja kaikki pellit ja lipukat tallessa
-ei suurempia välyksiä eikä hitsauksia
-renkaat aika loppu
-sain tingittyä 1000e
ostin koneen.- bigdevil
Olen nyt ajellut puolisentoista vuotta/n.800h
koneessa oli turbon ilmaputket irti, siksi savutti
kestävyyteen olen ollut tähänasti tyytyväinen, pienistä harmeista on selvitty ja olen ajatellut ajella koneella ainakin pari-kolme vuotta, jonka jälkeen vaihdan samanlaiseen uudempaan tai Lännen 860, joka kanssa asiallinen työrukkanen kuulema
Mitä hyvää on valmet 9000S koneessa?
-teknisesti loppuunhiottu tuote ja kaivulaite/konstruktio lähes muuttumattomana 10v uudemmissakin koneissa kuten hymas 9000SX ja siitä uudemmissakin..., kuten myös perus 9000 koneessa samat kaivulaitteet vanhemmissa -86alkaen
-liikeradoiltaa ja mitoitukseltaan hyvä. iso,tehokas,ketterä, maavara 50cm,runko-ohjaus
-isot etupyörät, kantaa hyvin taakkaa ja kulkee hyvin ääriolosuhteissa, joihin törmää kaivurin kanssa suht usein. Vain kerran olen ollut tosi pinteessä upotakseni. Isopyöräistä konetta voi kaivurilla työntää, pienipyöräisen keula sukeltaa ja kulku etenee vain taaksepäin kaivurilla vetämällä?
-vahva runko
-varaosien saanti ja soveltuvuus (hyvin käy kaikki osat kun koneet vuodesta toiseen samoja)
runkonivel ja kaivulaitenivel samat osat, kuten myös useasti tiivisteet käy samat eripaikkoihin konetta
-kulmakaivulaite
-vahva vaihteisto joka kaikissa 9000 sisaruksissa sama ZF
-heikko (tamperelainen? KATZA) jakolaatikko kuulema, pitää öljyistä kantaa huolta! öljytilavuus 0.7l, minulla kylläkin toiminut ja vaihdan
öljyt silloin kuin moottoriinkin
-etuakselin keilunnan lukitus. Aloittelijakin pystyy nostamaan kaivurin perän ojanylitse kun etuakseli pitää konetta pystyssä! Helpottaa kaivamista rinteessä ja toimii myös soraa kantaessa, eli sama öljynpaine menee vakaajiin kuin nostoon.mitä isompi taakka sitä jäykempi etuakseli
-tosi hyvä hytti. hyvä näkyvyys, penkki mahtuu pyörimään ja tilaa mukavasti, mutta ei yhtään liikaa, vrt huddig ja ford hehtaarihytit joista ahtaissa kaivupaikkoissa vain haittaa!
-kone on hyvin tasapainoinen 36%/64%
-valttorin miehet osaa nämä koneet ulkoa!! Jos ostat valmet 9000 niin et jää pulaan huoltoasioissa! Ja hinnat siedettäviä
-asialliset taakseajolaitteet. Mitä pahempi paikka maastossa sitä tärkeämmät
-lämmityslaite on hyvä
-konetta on helppo käsitellä, kun tottuu aika isoihin mittoihin, vain etukauha on selkeästi usein haittana ahtaissa paikoissa ja helposti kolhii puita kauhan reunalla kun linkku kääntyy hieman yllättäen, jos ei katsele kaivuasennosta taaksensa.
miksi pitää olla s-malli?
-valmet 9000 ongelma on ollut carraro etuakseli joka repii öljypohjan.. S-mallissa hurth akselit joiden staattinen kantavuus 24t ja dynaaminen 12t. eli ne ei petä ja kiinnitys runkoon. akselit toistensa peilikuvat eli sama edessä ja takana. tosi hyvät öljykylpyjarrut! 5 levyä per napa
-hydrauliikan painemittauspisteet
-hydrauliöljyn lauhdutin nokalla vakiona
-modernimpi hytti....
suosittelen valmet 9000S konetta
huomioi jakolaatikko (tyyppivika), mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan
katso puomin kuntoa kulmakaivulaitesylinterin korvakkeista
runkonivelen välys
ETUKOURMAAJAN pystytolppien juuresta ratkeamat (tyyppivika) bigdevil kirjoitti:
Olen nyt ajellut puolisentoista vuotta/n.800h
koneessa oli turbon ilmaputket irti, siksi savutti
kestävyyteen olen ollut tähänasti tyytyväinen, pienistä harmeista on selvitty ja olen ajatellut ajella koneella ainakin pari-kolme vuotta, jonka jälkeen vaihdan samanlaiseen uudempaan tai Lännen 860, joka kanssa asiallinen työrukkanen kuulema
Mitä hyvää on valmet 9000S koneessa?
-teknisesti loppuunhiottu tuote ja kaivulaite/konstruktio lähes muuttumattomana 10v uudemmissakin koneissa kuten hymas 9000SX ja siitä uudemmissakin..., kuten myös perus 9000 koneessa samat kaivulaitteet vanhemmissa -86alkaen
-liikeradoiltaa ja mitoitukseltaan hyvä. iso,tehokas,ketterä, maavara 50cm,runko-ohjaus
-isot etupyörät, kantaa hyvin taakkaa ja kulkee hyvin ääriolosuhteissa, joihin törmää kaivurin kanssa suht usein. Vain kerran olen ollut tosi pinteessä upotakseni. Isopyöräistä konetta voi kaivurilla työntää, pienipyöräisen keula sukeltaa ja kulku etenee vain taaksepäin kaivurilla vetämällä?
-vahva runko
-varaosien saanti ja soveltuvuus (hyvin käy kaikki osat kun koneet vuodesta toiseen samoja)
runkonivel ja kaivulaitenivel samat osat, kuten myös useasti tiivisteet käy samat eripaikkoihin konetta
-kulmakaivulaite
-vahva vaihteisto joka kaikissa 9000 sisaruksissa sama ZF
-heikko (tamperelainen? KATZA) jakolaatikko kuulema, pitää öljyistä kantaa huolta! öljytilavuus 0.7l, minulla kylläkin toiminut ja vaihdan
öljyt silloin kuin moottoriinkin
-etuakselin keilunnan lukitus. Aloittelijakin pystyy nostamaan kaivurin perän ojanylitse kun etuakseli pitää konetta pystyssä! Helpottaa kaivamista rinteessä ja toimii myös soraa kantaessa, eli sama öljynpaine menee vakaajiin kuin nostoon.mitä isompi taakka sitä jäykempi etuakseli
-tosi hyvä hytti. hyvä näkyvyys, penkki mahtuu pyörimään ja tilaa mukavasti, mutta ei yhtään liikaa, vrt huddig ja ford hehtaarihytit joista ahtaissa kaivupaikkoissa vain haittaa!
-kone on hyvin tasapainoinen 36%/64%
-valttorin miehet osaa nämä koneet ulkoa!! Jos ostat valmet 9000 niin et jää pulaan huoltoasioissa! Ja hinnat siedettäviä
-asialliset taakseajolaitteet. Mitä pahempi paikka maastossa sitä tärkeämmät
-lämmityslaite on hyvä
-konetta on helppo käsitellä, kun tottuu aika isoihin mittoihin, vain etukauha on selkeästi usein haittana ahtaissa paikoissa ja helposti kolhii puita kauhan reunalla kun linkku kääntyy hieman yllättäen, jos ei katsele kaivuasennosta taaksensa.
miksi pitää olla s-malli?
-valmet 9000 ongelma on ollut carraro etuakseli joka repii öljypohjan.. S-mallissa hurth akselit joiden staattinen kantavuus 24t ja dynaaminen 12t. eli ne ei petä ja kiinnitys runkoon. akselit toistensa peilikuvat eli sama edessä ja takana. tosi hyvät öljykylpyjarrut! 5 levyä per napa
-hydrauliikan painemittauspisteet
-hydrauliöljyn lauhdutin nokalla vakiona
-modernimpi hytti....
suosittelen valmet 9000S konetta
huomioi jakolaatikko (tyyppivika), mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan
katso puomin kuntoa kulmakaivulaitesylinterin korvakkeista
runkonivelen välys
ETUKOURMAAJAN pystytolppien juuresta ratkeamat (tyyppivika)Jos vielä vuosien jälkeen kuulolla olisi hyvä kuulla mitn asiat meni? Tuli tunne että kirja jäi loppuun lukematta,ottakaa mallia hänestä näin kertoen ymmärtää luetun.Tosin jatkoa seuraa täytyisi tämän tason journalistilla olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221084Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885
- 72833