Häitä suunnitellaan, mutta mieltäni vaivaa se että itse kuulun kirkkoon (ev.lut) mutta mieheni ei kuulu kirkkoon ollenkaan. Onko ainoa vaihtoehto siviilivihkiminen maistraatissa? Itse haluaisin kirkkohäät hääpukuineen, häämarsseineen ym. perinteisine häämenoineen.
tietääkö joku?
7
1134
Vastaukset
- Morsian -07
että pappi voisi vihkiä teidät kirkossa, mikäli puolisosi asian näin hyväksyy. Itsellä samantyylinen ongelma, koska tuleva mieheni kuuluu evl-seurakuntaan ja mie itse vapaaseurakuntaan. Kyselin sitä sitten tuolta oman kirkkoni pastorilta ja hän sanoi, että hän voisi vihkiä, mutta voisimme valita myös evl-kirkosta vihkijän. ...Tai käydä maistraatissa ja antaa sitten jomman kumman seurakunnan pastorin siunata avioliitto (ei pakollista). Mitä mieltä tuleva puolisosi on kirkollisesta osuudesta? Teidän kannattaa käydä keskustelemassa asiasta mahdollisesti tulevan vihkipappinne kanssa. Epäilen, että puolisosi joutuu täyttämään jonkin lomakkeen siitä, että hyväksyy kirkolliset juhlat. Ainakin miun täytyi allekirjoittaa sellainen hyväksymistodistus, kun miut pyydettiin kummiksi evl-seurakuntaan kuuluvalle lapselle. Meidän seurakunnassahan ei lapsikastetta käytetä, vaan lapset vain siunataan nimenantotilaisuudessa. (Tämä nyt ei tähän hääasiaan liity, mutta ajattelin kuitenkin kertoa esimerkkinä seurakuntien erilaisuudesta).
Mukavaa hääjuhlaa teille molemmille!! Meillä suunnitelmissa se tuolla tammikuulla 2007.- ykspähän pappi vaan
ev.lut ja vapaaseurakuntalainen voidaan vihkia lut kirkossa.
Mutta kun/jos kyse on mihinkään kirkkokuntaan kuulumattomasta, niin maistraatti on ainoa vaihtoehto. Kirkollinen siunaus on sitten toki mahdollinen ja se on aika lailla samanlainen kuin kirkollinen vihkiminen.
Mistään hyväksymislomakkeista en ole koskaan kuullutkaan...
- Morsian-07
Siis voihan maistraattiinkin järjestää kauniin vihkiäistilaisuuden. Ainakin olen lukenut, että siellä on ollut väkeä juhlavaatteissa ja siellä on luettu kaavat ja morsian ja sulhanen ovat saaneet toisensa. Sitten vain juhlimaan johonkin kivaan paikkaan.
- ei kuulu kirkkoon
heitä ei voi kirkossa vihkiä. Avioliiton siunaus voidaan kirkossa toimittaa, ja se tilaisuus on hyvin pitkälle samannäköinen kuin vihkiminenkin.
- teki näin
...että kun mies oli jo vuosia siten eronnut kirkosta hän liittyi uudestaan kirkkoon (ennen kirkon varausta yms. eli about vuotta ennen) ja ainakin alkuperäisen suunnitelman mukaan aikoo erota jälleen kirkosta häiden jälkeen, kun ei halua kirkollisveroa sen kauempaa maksaa..
Pariskunta halusi kirkkohäät ja tälläinen järjestely ei heitä hetkauttanut. Ainakin sopi heille.
Käviskös tämä myös sinun siipallesi?- vai..
tekopyhää?
- Älkää näin
vai.. kirjoitti:
tekopyhää?
Minunkin mielestä tuollainen että mennään mukaan kirkkoon vain sen ajaksi että saataisiin kirkkohäät on erittäin itsekästä ja paheksuttavaa ja osoittaa todella huonoa makua. Siinähän "huijataan" kirkkoa ja ajetaan vain omaa etua. Halutaan kyllä ilmaisen kirkkovihkimisen ja hienot puitteet sille, mutta ei voida itse antaa mitään tästä, kuten kirkkoveroa tässä tapauksessa. Eihän se vihkiminen oikeasti ole ilmaista, vaan kirkolle se maksaa; papin muun henkilökunnan palkat, kirkon lämmitys ja ylläpitokulut yms. Minäkin tiedän henkilöitä jotka ovat näin tehneet. Itsekin olen monta vuotta miettinyt erota kirkosta koska en tunne olevani kristitty, mutta en voisi siinä tapauksessa koskaan tehdä noin, vaan pitäisin kyllä jonkinlaiset maistraattihäät. Kirkkohäät olisivat mielestäni erittäin tekopyhät.
Keskustelun avaajalle suosittelen kuten muutkin täällä siunauksen kirkossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau353632Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433100Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343016Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4482656Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1781958Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1441873Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat271483- 381335
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51261- 781192