Hei! Olen menossa vuodenvaihteessa peräpukamaleikkaukseen ( ei ns.hirtto). Itse leikkaus ei pelota tai mietitytä sen kummemmin, MUTTA millaista on leikkauksesta toipuminen. Olen kuullut "vanhemmilta ihmisiltä" että "pelkkää tuskaa" kun taas jotkut ovat sanoneet, että "lenkille pääsee jo muutaman päivän päästä". Lääkäreiltä ei vastausta saa.
Pelottaa ja olen kahden vaiheilla, mitä tehdä?
Onko kokemuksia??
Peräpukamaleikkaus
9
10049
Vastaukset
- vuonna-98
En halua pelotella,mutta itselläni oli kovat kivut ja elämä tosi vaikeaa 3 viikon ajan,en pystynyt istumaankaan kahteen viikkoon.
WC:ssä käynti oli painajaista vielä pitkään,puuduttavaa geeliä käytin, mutta eipä siitä ollut juuri apua.
Nyt vaiva on uusiutunut,mutta en tosiaankaan mene leikkaukseen,jos ei ole ihan pakko. Sen verran kova kokemus se toipumisaika oli.
"hirttämisenkin" jälkeen on kovia kipuja monella,itse olen henk.koht. seurannut sivusta kahden eri ihmisen kipuilua.
Peräpukamat uusivat melko monella,joten tavallaan se leikkaus ja kivulias paranemisvaihe menee hukkaan.... Mieti,ennen kuin menet. Miten paljon on vaivoja pukamista ja myös tuota uusiutumisriskiä kaikesta huolimatta.
Työkaverini mieheltä on leikattu jo kolme kertaa ja taas on uudet pallukat pullahtaneet esiin. - Sakkeus
Meillä on semmoinen sukuvika se ummetus.Nuorena helpompaa ja sitten vaan pahenee.Kaikki konstit kokeiltu,luonnonmenetelmät (kuitu,juominen,liikunta...) ja myös lääkkeet (Levolac,Laxoberon jne. väliaikaisesti käytettynä)
Menin itse leikkaukseen reilu vuosi sitten,koska lääkäri teki lopulta lähetteen sairaalaan.
Leikkaus oli ihan helppo selkäpuudutuksessa. Sen jälkeen oli mielestäni sietämätöntä kipua aina ulostuksen yhteydessä vaikka kuinka otti löysytyslääkettä ohjeen mukaan. Ja oli jotain voidetta jolla muka kipua ei tulisi.
Hiki valui ja itku ei ollut kaukana vessareissulla.
En mene sinne leikkaukseen enää millään ilveellä.
Nyt on taas yksi paukama työntynyt esille ja joskus ottaa kipeää vessassa.Meidän suvussa on leikattu monia,mutta ei se pidemmänpäälle auta jos on laiska suoli niin se on.
Haitta-hyötysuhde kannattaa jokaisen miettiä kun sinne lähtee.Jos on luonto luonut tämän vian niin ei sitä leikaten lopullisesti paranneta millään.Näin sanoi minun lääkärini kun jo alun pitäenkin epäili leikkauksen pysyvyyttä.Kysäise sinäkin oman lääkärin arviota,heillä on niitä tilastoja siitä,miten auttaa pitkänpäälle. - Pukamat hirtetty
Ja ikinä en enää mene...mulla tehtiin toi toimenpide x2 ja kokoaika oli tunne et kuolen ku kotona olin toimenpiteen jälkeen.
Vaikka suoli tukkeutuis pukamista,mua sinne ei enää saa kukaan oli se sen verran kauheaa jälkeenpäin!!!- yrt
Olin viikko sitten peräpukamaleikkauksessa ja tässä minun kokemukseni.
Kolme ulkoista pukamaa leikattiin selkäydinpuudutuksella.Puudutus aivan kivuton toimenpide.Leikkauksen jälkeen ei juurikaan kipuja ja vessassa käynnin kanssa ei ongelmia.
Näin erilailla eri ihmisillä. - meikkis
yrt kirjoitti:
Olin viikko sitten peräpukamaleikkauksessa ja tässä minun kokemukseni.
Kolme ulkoista pukamaa leikattiin selkäydinpuudutuksella.Puudutus aivan kivuton toimenpide.Leikkauksen jälkeen ei juurikaan kipuja ja vessassa käynnin kanssa ei ongelmia.
Näin erilailla eri ihmisillä.kokemuksesi kertomisesta.
Minä kyllä painelen leikkaukseen.Parempi kerralla pois kuin jatkuvaa pukaman avaamista terveysekeskuksessa.Olen joutunut avauttamaan pukaman 4-5 kertaa vuoden sisällä! Ei sekään ole herkkua. - aviovaimo
meikkis kirjoitti:
kokemuksesi kertomisesta.
Minä kyllä painelen leikkaukseen.Parempi kerralla pois kuin jatkuvaa pukaman avaamista terveysekeskuksessa.Olen joutunut avauttamaan pukaman 4-5 kertaa vuoden sisällä! Ei sekään ole herkkua.Minulta leikattiin ulkoiset pukamat ja samalla hirtettiin sisäisiä pukamia useampi. Toimenpide tehtii spinaalipuudutuksessa ja kotiin pääsin seuraavana päivänä. Ulkoisten poisto helpompi homma, sisäiten hirttäminen tuskaisaa vieläkin vaikka liki viikko on kulunut. Särkylääkitä säännöllisesti ja ulostaminen tai sen jälkeinen olo pillauttaa itkuun, on se niin tuskaista.Toivottavasti tämä kannatti jatkoa silmällä pitaen....
- leikattiin
aviovaimo kirjoitti:
Minulta leikattiin ulkoiset pukamat ja samalla hirtettiin sisäisiä pukamia useampi. Toimenpide tehtii spinaalipuudutuksessa ja kotiin pääsin seuraavana päivänä. Ulkoisten poisto helpompi homma, sisäiten hirttäminen tuskaisaa vieläkin vaikka liki viikko on kulunut. Särkylääkitä säännöllisesti ja ulostaminen tai sen jälkeinen olo pillauttaa itkuun, on se niin tuskaista.Toivottavasti tämä kannatti jatkoa silmällä pitaen....
päiväkirurgisessa.yksi leikattiin neljä hirtettiin ja sisempään sulkijalihakseen tehtiin viilto(liian kireä).tämä kaksi viikkoa mennytsuht kivasti.vatsan olen pitänyt levolacilla löysänä.suihkussa ja lämpimiä kylpyjä olen ottanut 4-5 kertaa päivässä.jokaisen kakkareissun jäleen takapuoli on kuin tulessa.pakko ottaa vieläkin kipuun burana 600.ja vessaan on päästävä heti muuten on paskat housussa.kyllä tämä elämä nyt pyörii ton alapään hoitelussa.eikä siinä kaikki,toissapäivänä iski joku ötökkä oikealle otsaan hiusrajaan ja nyt on silmä kaapissaja oikea puoli naamasta turvoksissa.lääkärissä kävin ja zyrtekillä nyt hoidetaan viikon verran sitten antibioottokuuri jos vielä tarvetta.jos ei oo vikaa alapääs niin sitten sitä löytyy yläpäästä.toivottavasti ei ole punkin purema!!!!
- meesu
leikattiin kirjoitti:
päiväkirurgisessa.yksi leikattiin neljä hirtettiin ja sisempään sulkijalihakseen tehtiin viilto(liian kireä).tämä kaksi viikkoa mennytsuht kivasti.vatsan olen pitänyt levolacilla löysänä.suihkussa ja lämpimiä kylpyjä olen ottanut 4-5 kertaa päivässä.jokaisen kakkareissun jäleen takapuoli on kuin tulessa.pakko ottaa vieläkin kipuun burana 600.ja vessaan on päästävä heti muuten on paskat housussa.kyllä tämä elämä nyt pyörii ton alapään hoitelussa.eikä siinä kaikki,toissapäivänä iski joku ötökkä oikealle otsaan hiusrajaan ja nyt on silmä kaapissaja oikea puoli naamasta turvoksissa.lääkärissä kävin ja zyrtekillä nyt hoidetaan viikon verran sitten antibioottokuuri jos vielä tarvetta.jos ei oo vikaa alapääs niin sitten sitä löytyy yläpäästä.toivottavasti ei ole punkin purema!!!!
olin 12.10 peräpukamaleikkauksessa joka tehtiin puudutuksessa,toimenpide kesti melkein 1,5tuntia.sen jälkeinen olotila ei ole kyllä kovin kehuttava ollut.ensimmäinen ulostaminen oli jotain kauheaa ja ei kyllä ole siitä paljon helpottanut.kipulääkitys on jatkuvasti ollut päällä,mutta ei pahemmin tunnu auttavan.en enää koskaan kyllä mene uuteen leikkaukseen,ennemmin kärsin pukamat jos tulee
- kärsivä
meesu kirjoitti:
olin 12.10 peräpukamaleikkauksessa joka tehtiin puudutuksessa,toimenpide kesti melkein 1,5tuntia.sen jälkeinen olotila ei ole kyllä kovin kehuttava ollut.ensimmäinen ulostaminen oli jotain kauheaa ja ei kyllä ole siitä paljon helpottanut.kipulääkitys on jatkuvasti ollut päällä,mutta ei pahemmin tunnu auttavan.en enää koskaan kyllä mene uuteen leikkaukseen,ennemmin kärsin pukamat jos tulee
Olin 8.10 samassa leikkauksessa,ja vieläki vessassa käynnin jälkeen kipu on tosi karmee ja leikkauksesta on kuitenki jo yli 2viikkoa. Mulla ne vuoti verta tosi paljo,että ei ollu muuta vaihtoehtoa ku leikkaus,toivottavasti ne tästä paranee. oon lukenu että voi kestää jopa 2 kuukautta ennen ku on ihan hyvä. Stemppiä sullekki.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203