Moto Guzzi Norge koeajo

Reiman

Tuli jo lyhykäisesti koeajettua tuo Guzzin uutuus. Tässä oman pikatestini tulokset:

Moottori kävi Guzziksi mukavan tasaisesti. Kaksoistulppien ansiosta kone kävi puhtaasti nykimättä koko kierrosrekisterin läpi. Tosin yläkierroksia en pyörän uutuuden vuoksi testannut.
Myös kaasunannostelun pehmeys vakuutti. Ruiskuille tyypillinen on-off vastaavuus kaasuun nykäisyineen on onnistuttu pehmentämään hienosti.Voimaa voisi tietysti olla enemmänkin kuin nämä 95 hp, mutta totuuden nimissä tälläkin pollelaumalla hyvin pärjää. Ja kone värisee --- oikeammin tutisee --- edelleen melkoisesti guzzimaiseen tapaan.
Vääntökäyrän kerrottuja kuoppia en huomannut.

Vaihdelaatikko toimii kuin unelma! Mielestäni parhaiden japsilaatikoiden veroinen. Vaikkapa Beman laatikoista ei voi puhua samana päivänäkään. 120 km/h mittarinopeus vastasi noin 4 400 rpm ja pyörä kulki tätä nopeutta hyvin vakaasti --- kuten toki melkein kaikki nykypyörät. Laatikko ei myöskään suuremmin äännellyt vaihtomanöövereissä.
Kytkin oli myös kevytkäyttöinen ja helposi annosteltava.

Pyörä tuntui ilmoitettuun painoonsa nähden kevyeltä. Painopiste tuntuisi matalammalta kuin uudessa BMW:n RT:ssä ja käsiteltävyys koknaisuutenaan huomattavasti kevyemmältä. Pyörä on muutenkin yllättävän pieni ja siro. Guzzilla teki helposti u-käännöksen kapealla tiellä suuremmin taiteilematta.

Valitettavasti pyörän sirous ulottuu myös katteisiin. Ajamani perusmallin kateet ovat valitettavasti matkakäyttöön riittämättömät. Käsinsäädettävä pleksi on omituisen kapea ja jättää hartiat ajoviiman riepoteltavaksi. Olisiko mahdolliset huippunopeuden vakausongelmat syynä siihen, että tuulilasi on mitoitettu näin pieneksi? No tarvikevalmistajat reagoinevat nopeasti tilanteeseen.

Samoin kate jätti ajosaappaat täysin sateelle, roiskevesille ja tuulelle alttiiksi. Isoimmassa mallissa on lisätuulenohjaimet, jotka toivottavasti parantavat asiaa. Kyseessä on kuitenkin nimenomaan valmistajan matkamalli!

Tiivistäen sanoisin, että moottori on miellyttävä, jos hyväksyy ison ilmajäähdytteisen tutinat ja selvästi kuuluvat mekaaniset äänet. Katteet olivat pahin pettymys.

Vaan kyllä tällä mielelläni lähtisin Norjaan ja vaikkapa kohti Nordkappia vaikka melkein vaikka yhdellä istumalla! Kunhan olisin asentanut ensin ne katteen kaipaamat lisäpalat.

11

9933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turo--Inkeri

      hauska kuulla selvästi asiantuntevia kommentteja - täällä onkin varsinkin Norgesta moni kirjoitellut ihan lämpimikseen mitä nyt mieleen juolahtaa (Rotax, ketjuveto, jnejne...)
      Olen itse menossa koeajamaan Norgea parin viikon sisällä. Tosi mielenkiintoista, mitä sanoit noista katteista, kuvista ei tuollaista oikein pysty näkemään.

      Löytyykö kokemusta BMW R1200RT:sta, taikka "uudemman mallisesta" PanEuropean 1300:sta? Entä Jammu FJR:stä?? Jos löytyy, niin miten suhteuttaisit ne tähän Guzziin?

      Oliko muuten ABS:t (lienee vakiona?) ja testasitko, miten toimivat.. niissäkin tuntuu olevan yllättävän isoja eroja merkkien välillä?

      Painiskelen vielä sen ajatuksen kanssa, olisiko seuraava pyöräni näin isokokoinen (pari viime kesää tullut kurvailtua Suikka SV650S:llä, joten muutos olisi melkoinen!).. Varsinkin mietityttää, onko tämän luokan pyörät jo liian mammutteja, jos haluaa kuitenkin joskus vähän mutkatiehupaa? Ainakin ST1100 oli minun makuuni turhan raskas, samoin R1100RT, mutta uusimpia versioita näistä ei ole tullut ajettua.

      Norge on minun silmääni ainakin parhaan näköinen iso matkapeli, ainoa jota voinee sanoa kauniiksi.

      • Reiman

        Kun olet koeajanut Norgen, kirjoitapa omat kokemuksesi muiden luettavaksi.

        Norgen kilpailijoista tunnen hyvin R 1200 RT:n.Se on Norgea kyllä kaikinpuolin pidemmälle kehitetty pyörä. Herää vaan kysymys, onko se jo liiankin siloiteltu bokseri? Sinä ollaan jo askeleen päässä tylsyydestä.
        Toki RT:n kate on optimoitu niin täydellisesti, että kylmä ja sade eivät takuulla kiusaa. Varsnkin kun muistaa kahvan/istuinlämmittimen olemassaolon. Lantin kääntöpuoli on, että helteellä siellä fokan takana kyllä hikoilee, kun jäähdyttävää ilmavirtaa ei tule oikein mistään.
        Katesuunnittelu menee kuitenkin Bemalle 10-0.

        Toisaalta Norgen kone kiertää iloisemmin ja on jotenkin "moottoripyörän kone". Bemassa on enemmän voimaa, mutta se ei tule käyttöön mitenkään sykähdyttävästi. Ja Beman laatikko on nykyään kelvollinen, muttei mielestäni yhtä hyvä kuin Norgen.

        Norgella en testannut ABS:ien hienovireisyyttä. Beman jarrut ovat äkkisiltään oudot --- tunto on huono ja ne "haukkaavat". Omistajat toki ovat tottuneet niihin.

        Bema tuntuu huomattavasti Norgea massiivisemmalta ja painavammalta. Iso kate jotenkin eristää tuntuman tiehen, eikä tunnoton Telelevel ainakaan paranna asiaa.

        Yammua olen ajanut joitakin kymmeniä kilometrejä. Aika on muistikuvan hämärtänyt. Pidin kuitenkin Yömahaa erinomaisena, joskaan en sytyttävänä pyöränä. Kate ei ainakaan minulla toiminut sähkösäätöisestä peksistä huolimatta ja kaikkihan Yamahaan kaipaavat yhtä vaihdetta lisää.

        Paneuropeanilla en valitettavasti ole ajanut metriäkään.

        Kurvislalomiin sopii parhaiten Yamaha, Norge on myös mukava. Bemakin menee moitteetta, mutta sillä ei kanttailusta tunnottomuuden vuoksi nauti.

        Bema on yhden asian pyörä --- se on tehty mukavaan matkailuun. Yamppu ja MG ovat enemmän yleiskäyttöön sopivia. Jos ajaa pitkän ajokauden, niin kylmältä suojaava Bema on paras.


      • Turo--Inkeri
        Reiman kirjoitti:

        Kun olet koeajanut Norgen, kirjoitapa omat kokemuksesi muiden luettavaksi.

        Norgen kilpailijoista tunnen hyvin R 1200 RT:n.Se on Norgea kyllä kaikinpuolin pidemmälle kehitetty pyörä. Herää vaan kysymys, onko se jo liiankin siloiteltu bokseri? Sinä ollaan jo askeleen päässä tylsyydestä.
        Toki RT:n kate on optimoitu niin täydellisesti, että kylmä ja sade eivät takuulla kiusaa. Varsnkin kun muistaa kahvan/istuinlämmittimen olemassaolon. Lantin kääntöpuoli on, että helteellä siellä fokan takana kyllä hikoilee, kun jäähdyttävää ilmavirtaa ei tule oikein mistään.
        Katesuunnittelu menee kuitenkin Bemalle 10-0.

        Toisaalta Norgen kone kiertää iloisemmin ja on jotenkin "moottoripyörän kone". Bemassa on enemmän voimaa, mutta se ei tule käyttöön mitenkään sykähdyttävästi. Ja Beman laatikko on nykyään kelvollinen, muttei mielestäni yhtä hyvä kuin Norgen.

        Norgella en testannut ABS:ien hienovireisyyttä. Beman jarrut ovat äkkisiltään oudot --- tunto on huono ja ne "haukkaavat". Omistajat toki ovat tottuneet niihin.

        Bema tuntuu huomattavasti Norgea massiivisemmalta ja painavammalta. Iso kate jotenkin eristää tuntuman tiehen, eikä tunnoton Telelevel ainakaan paranna asiaa.

        Yammua olen ajanut joitakin kymmeniä kilometrejä. Aika on muistikuvan hämärtänyt. Pidin kuitenkin Yömahaa erinomaisena, joskaan en sytyttävänä pyöränä. Kate ei ainakaan minulla toiminut sähkösäätöisestä peksistä huolimatta ja kaikkihan Yamahaan kaipaavat yhtä vaihdetta lisää.

        Paneuropeanilla en valitettavasti ole ajanut metriäkään.

        Kurvislalomiin sopii parhaiten Yamaha, Norge on myös mukava. Bemakin menee moitteetta, mutta sillä ei kanttailusta tunnottomuuden vuoksi nauti.

        Bema on yhden asian pyörä --- se on tehty mukavaan matkailuun. Yamppu ja MG ovat enemmän yleiskäyttöön sopivia. Jos ajaa pitkän ajokauden, niin kylmältä suojaava Bema on paras.

        ensi viikon alussa pitäisi käydä ajamassa itse.. ja laitan kommentseja tänne sitten. Kiitos omistasi tähän asti, sinulta tuntuu löytyvän tietämystä näistä ja paljon!

        tulipas muuten mieleen yksi kummallinen juttu: miksei Kawalla tai varsinkin Suzukilla ole tämän tyyppistä pyörää tällä hetkellä ollenkaan?? Kawallahan oli vielä jokin aika sitten muinaismuisto GTR1000, mutta lieneekö valmistus loppu.. ja Suikalla olisi tunnettu Hayabusan mylly, josta hiukan miedontamalla ja katteita ja sivulaukkuja integroimalla luulisi syntyvän matkapyörä, jota myytäisiin kuin kokispulloja?? Onhan uuden mallin kehittely toki kallista, mutta silti TOSI outoa, että varsinkin Suikka antaa nykyään muiden kääriä hillot tämän pyöräluokan kaupoista... vai mitä tuumaat?


      • Reiman
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ensi viikon alussa pitäisi käydä ajamassa itse.. ja laitan kommentseja tänne sitten. Kiitos omistasi tähän asti, sinulta tuntuu löytyvän tietämystä näistä ja paljon!

        tulipas muuten mieleen yksi kummallinen juttu: miksei Kawalla tai varsinkin Suzukilla ole tämän tyyppistä pyörää tällä hetkellä ollenkaan?? Kawallahan oli vielä jokin aika sitten muinaismuisto GTR1000, mutta lieneekö valmistus loppu.. ja Suikalla olisi tunnettu Hayabusan mylly, josta hiukan miedontamalla ja katteita ja sivulaukkuja integroimalla luulisi syntyvän matkapyörä, jota myytäisiin kuin kokispulloja?? Onhan uuden mallin kehittely toki kallista, mutta silti TOSI outoa, että varsinkin Suikka antaa nykyään muiden kääriä hillot tämän pyöräluokan kaupoista... vai mitä tuumaat?

        Itse en ole tuohon Suzukin ja Kawasaki mallipolitiikkaan osannut syystä tai toisesta kiinnittää huomiota, mutta asiaa tarkemmin ajatellessa kummallistahan se on.

        En keksi ehdotaa muuta syytä, kuin ne kaikkivaltiaat Amerikan markkinat: matkapyöräksi mielletään siellä pitkälti tuollaiset Harrikan katetut customit ja niiden japanilaiskloonit.

        Hayabusan kone ja katettu (sport)tourer integroituine sivulaukkuineen ja sähkösäätöpleksillä... ja suzukimaiseen hintaan ( konehan on jo kehittelykustannuksensa varmasti moninkertaisesti takaisin tuonut!) --- siinä olisi kiinnostava tapaus!


      • Turo--Inkeri
        Reiman kirjoitti:

        Itse en ole tuohon Suzukin ja Kawasaki mallipolitiikkaan osannut syystä tai toisesta kiinnittää huomiota, mutta asiaa tarkemmin ajatellessa kummallistahan se on.

        En keksi ehdotaa muuta syytä, kuin ne kaikkivaltiaat Amerikan markkinat: matkapyöräksi mielletään siellä pitkälti tuollaiset Harrikan katetut customit ja niiden japanilaiskloonit.

        Hayabusan kone ja katettu (sport)tourer integroituine sivulaukkuineen ja sähkösäätöpleksillä... ja suzukimaiseen hintaan ( konehan on jo kehittelykustannuksensa varmasti moninkertaisesti takaisin tuonut!) --- siinä olisi kiinnostava tapaus!

        että tästäkin maasta löytyisi jengiä, jotka olisivat valmiit laittamaan nimet kauppakirjaan pelkästään sillä, kun kuulisivat, että Suikalta tulee Busan koneeseen perustuva iso sportstourer! Esim. FJR:illä ajelee monta motoristia, jotka haluaisivat Suikan (enkä tarkoita tätä loukkauksena Jammua kohtaan!) Uskoisin, että Jenkeissä myydään eniten pyöriä, mutta tuskin volyymi-ero koko Eurooppaan verrattuna on kovin suuri, joten outo tuo asia kyllä on.

        Unohdin muuten kysyä: minkä näistä (Norge, ST1300, 1200RT, FJR1300) itse valitsisit, ja miksi?


      • Reiman
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        että tästäkin maasta löytyisi jengiä, jotka olisivat valmiit laittamaan nimet kauppakirjaan pelkästään sillä, kun kuulisivat, että Suikalta tulee Busan koneeseen perustuva iso sportstourer! Esim. FJR:illä ajelee monta motoristia, jotka haluaisivat Suikan (enkä tarkoita tätä loukkauksena Jammua kohtaan!) Uskoisin, että Jenkeissä myydään eniten pyöriä, mutta tuskin volyymi-ero koko Eurooppaan verrattuna on kovin suuri, joten outo tuo asia kyllä on.

        Unohdin muuten kysyä: minkä näistä (Norge, ST1300, 1200RT, FJR1300) itse valitsisit, ja miksi?

        Vaikea on noista neljästä valinta!

        Itse tapaan ajella pitkän kauden: aloitan keväällä huhtikuun alussa ja lopetan säiden mukaan noin lokakuun loppupuoliskolla. Siksi minulle tuo katten suojaavuus on aika merkittävä tekijä.
        Nythän ajokausi uhkaa tuosta vielä pidentyä, kun liikennevakuutuksesta tullee ympärivuotinen. Eli marraskuun kauniina päivänä saattaa nyt lähteä vaikka motoilemaan!

        Pitäisi ajaa ensin Pan Europeanilla, ennenkuin lopullisen valinnan osaisin tehdä. Vahvoilla uskoisin Pannarin kuitenkin olevan.
        Jäljellä olevista kolmesta putoaisi Norge ensiksi pois.

        RT ja Yammu ovat hyvin tasavahvat. Vaaka taitaa loppupelissä kuitenkin kallistua Bemaan sen aivan erinomaisen katetoteutuksen vuoksi. Vaikka pidänkin sitä hiukan tylsänä pyöränä.


      • akTTka

        Itse koeponnistin Norgen ja FJRrän. Norgea pääsin ajamaan pari tuntia, FJRrä oli viikonlopun ajossa. Samalla sain vertailtua omaan Honda VFRrään.

        Norgessa miellytti ihan ensimmäisenä tyyli. Se on hieno, samaan nippuun laitan ne fiilikset kun ekan kerran liikkeen pihalla pyörän starttasi. Jos olisi ollut parin desin pönttö kermaa satulalla, vaahto olisi ollut valmista tuota pikaa.

        Sitten liikkeelle. Sateinen, melko tuulinen ja viileä ilma. Kate toimii yllättävänkin hyvin 100-150 kmh. Juuri passelisti suojasi mutta tiesi ajavansa moottoripyörällä, kädet pysyi lämpimänä myös (hyvät hanskat). Vääntö oli VFRrään verrattuna parempi ja muutenkin suorituskyky oli riittävä.

        Kyytiläinen istuu miltei kiinni, joka on luonnollisesti kivaa. Polvikulma loivempi kuin Vifferissä. Takalaukku (selkänojaksi) olisi kuitenkin kyytiläisen tarvelistalla vaan senhän saa.

        Sitten alle FJR vuosimallia -05 joka hävisi katteen puolesta sekä VFRrälle ja Norgelle roimasti. Pyörässä on orggis pleksi enkä saanut sitä toimimaan niinkuin olin sen kuvitellut toimivan sitten lainkaan. Pituutta minulla on 180 cm. Vifferillä ajaessa pyörteitä ei juurikaan ole, eikä MG:ssäkään siinä määrin mitä Jammussa. Alaselkä alkoi jumia jo n.50 km:n jälkeen, Guzzin parin tunnin ajon jälkeen ei mitään ongelmia. G:ssä tuntui olevan aavistuksen verran enemmän käsillä kuin FJRrässä.

        FJRrän suorituskyky oli sitten oma lukunsa joka veti hymyn todella leveäksi aina kun käski vähänkään kovemmin. Vaihteet oli Guzzia tarkemmat, joskaa ei kovin suurta eroa ollut. Kaupunkimatelussa FJR oli helpompi ajaa, ruisku toimii minusta paremmin, samoin koneen tärinä on olematonta. Hampaan paikat pysyivät suussa liikenne valoissa seistessä.

        Kyytiläinen viihtyi paremmin Norgen takana, aavistuksen paremmin näkee kuskin takaa, samoin satula oli miellyttävämpi.

        Matkapyörä on haavissa ensi kesänä. Bemarit eivät kiinnosta (paitsi ehkä k12rs), saatikka Pannari (katteet pitäisi ottaa välillä irti ja nurkkapyöriä). Guzzissa oli tyyliä ja munaa roppakaupalla, Jammussa potkua ja kaiketi luotettavuuttakin enemmän. Jammuja saa jo käytettynä, Guzzia ei.

        Taidan pitää VFRrän. Helppo valinta, sehän on maailma paras moottoripyörä, luulen ma.


    • hannujussi

      Käväisin perjantaina Piikkiössä kokeilemassa uutta Norgen perusversiota. Pyörä on todella "pienen" oloinen, siro paketti, verrattuna esim RT-Bemariin jolla olen ajellut tuhansia kilometrejä. Norgen pienet katteet ja plexi vähän ihmetyttivät, onhan kyseessä tehtaan tarjoama matkapyörä joka kilpailee BMW:n, Pannarin ja Jammun kanssa matkamotoristien euroista. Jammulla en ole ajanut koskaan, mutta Pannarista ja Bemarista on jonkin verran kokemusta. Pannari on näistä ehdottomasti minun mielestäni "hegettömin" moottoripyörä, hyvä peli ajella, mutta vähän kuin sähköompelukone, ei luonnetta ollenkaan. Bemari on luonteeltaan jonkin verran enemmän moottoripyörä, mutta ei yllä koneeltaan Guzzin tasolle, Norgen kone on todella hyvän tuntoinen. Odottelen mielenkiinnolla kun Norgen GTL- malli rantautuu suomeen ja pääsee kokeilemaan hieman levennetympää ja suojatummalla katteella varustettua pyörää. Plexi, vaikkakin oli aika pieni, antoi yllättävän hyvän suojan pään seudulle, mutta hartioihin tuuli kyllä otti enemmän kuin esim. Bemarissa, tämän puutteen saanee korjattua AT-PLEXIN avulla. Kaikenkaikkiaan Norge on mielenkiintoinen tuttavuus ja veikkaanpa, että varustellumpia GT- ja GTL- malleja nähdään jonkin verran enemmän kuin muita Guzzin malleja motoristipiireissä.

      • happoveikko

        Mikä on "AT-PLEXI"? Moto Guzzin oma lisätarvike vaiko joku muu? Olen muuten vakaissa aikeissa vaihtaa BMW K1200 RS:n Norgeen. Norgessa minua kiehtoo ulkonäkö, ilmajäähdytys, työntötankokone ja alhaisempi paino. Saakohan siihen "karvalakkimalliin" ostettua jonain päivänä sivulaukut kohtuuhintaan??


      • hannujussi
        happoveikko kirjoitti:

        Mikä on "AT-PLEXI"? Moto Guzzin oma lisätarvike vaiko joku muu? Olen muuten vakaissa aikeissa vaihtaa BMW K1200 RS:n Norgeen. Norgessa minua kiehtoo ulkonäkö, ilmajäähdytys, työntötankokone ja alhaisempi paino. Saakohan siihen "karvalakkimalliin" ostettua jonain päivänä sivulaukut kohtuuhintaan??

        AT-PLEXI on Kiuruvedellä toimiva firma joka valmistaa mittatyönä erilaisia plexejä pyöriin. Ainakin BMW Rt- mallien osalta olen kuullut kiitosta onnistuneista ratkaisuista. Norgen karvalakkimalliin saa jo nyt sopivia laukkuja Motoitaliasta ja sieltä löytyy myös pyörä jossa ko. varustus on paikallaan, hinta tosin nousee mielestäni sellaiseksi, että kannattaa odotella GTL mallia.


      • ducatisti1
        hannujussi kirjoitti:

        AT-PLEXI on Kiuruvedellä toimiva firma joka valmistaa mittatyönä erilaisia plexejä pyöriin. Ainakin BMW Rt- mallien osalta olen kuullut kiitosta onnistuneista ratkaisuista. Norgen karvalakkimalliin saa jo nyt sopivia laukkuja Motoitaliasta ja sieltä löytyy myös pyörä jossa ko. varustus on paikallaan, hinta tosin nousee mielestäni sellaiseksi, että kannattaa odotella GTL mallia.

        Kävin minäkin kokeilemassa Norgea viime syksynä, nyt on alla Ducati ST2 -02, Norgessa on vähän Ducaa leppoisampi istua vaikka olen vain 193 cm mittainen niin polvet otti Norgen sylintereihin helposti, vaihteet ja kytkin toimivat ihanasti
        vääntöä oli ja sadekeli niin Guzzin kate on valovuoden edellä Ducan vastaavia.
        No mutkateillä ei Guzzi Ducatia lyö, se menee kuin ajatus, aivan toista kuin Bemun kaltainen traktori.
        Guzzi oli selvästi mukavampi kuin Ducati mutta ei taas ollenkaan niin ajettava ja ketteräliikkeinen, ja Guzzin laukut tuntuivat heiveröisemmilta kuin Ducatin, mutta olivat tilavammat, schubertin avattava kypärä ei enää mahdu Ducan laukkuun.
        Guzzin äänet eivät ole niin upeat kuin Ducatin eikä se ole niin raivokkaan tuntuinen vaikka Ducatissa pitäisi olla vain 83 pollea.Kyllä Ducati tuntui hyvältä kun sillä lähdin liikkeen pihasta palautettuani Guzzin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe