Meidän elämänkokemus

Puuha Pipa

Oletteko tulleet ajatelleeksi, miten paljon kehitys on edennyt meidän -40-luvulla syntyneiden elinaikana?Tuskin tässä mukana pysyy.

-40-50-luvun pula-aika!Oli meille silloisille lapsille vain radio ja Markus-setä lapsien viihdykkeenä.

-60- 70-luvun jälleenrakentamiseen aika.-60-luvulla tuli telkkari.

80-luvun hullut rakentamisen vuodet

-90-luvun-lama,mutta tietokoneet ja kännykkä tulivat!!

Nyt ollaan jo 2006-vuodessa, mitä uutta vielä joudummekaan sulattelemaan?EU:ta, euroa, ym...

Kaikkea tässä hyvät ihmiset on joutunut näkemään!

41

1960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouduin

opettelemaan tietokoneen käytön vanhoilla päivilläni.Pakko oli kun työpaikalle tuli joskus -90-luvulla.Aluksi pelkäsin aivan kauheasti,mutta kyllähän se siitä sitten jotenkin lähti.
      -80-luvulla hankittiin lapsille joku Commondore-64, siitä en ymmärtänyt yhtään mitään.Mies sanoi että voit vaikka pitää talouskirjanpitoa.En tosiaan pitänyt.
      Täällä nyt sitten tätä nykyä sättäillään, että pikkasen on jotain oppinut.

• kiinnostuin

heti tietokoneista! Lapsille hankittiin ensin muistaakseni Vic-20, sen jälkeen Commodore 64. Kävin työväenopistossa tietokonekursseja ja opin jopa ohjelmoimaan korkolasku ohjelman koneelle. Se taisi olla jotain basic-kieltä. Siitä alkoi minun tietokoneharrastukseni, joka jatkuu edelleen. Mutta jo 70-luvulla töissä oli reikäkorttitietokone ja jotenkin opin niitä reikäkortteja lukemaan. Ilmeisesti siitä syystä, että ohjelmassa oli aina vikaa ja jouduin ohjelmatoimistoon kertomaan (puhelimitse) mitä pitää tehdä.

• katriina64

Kaikki muuttuu. Kehitys menee eteen päin ja monia asioita ilman emme tulisi enää toimeen ja joitakin taas, ennen tärkeitä emme enää tarvitse.
      Totesin viimeksi eilen miehelleni, että olemme pärjänneet aivan hyvin ilman rannekelloa. Meillä on kummallakin nikkelialergia ja luovuimme kellon pitämisestä ranteessa. Vaikka täysin muovisiakin kelloja ranteineen on, harvoin sitä tarvitsee, sillä seinällä kodissamme on kaksi kelloa, sivupöydällä kaunis lahjaksi saatu pöytäkello. Autoissa ja kännyköissä on kellot, sekä telkkareissa ja tietokoneissa.
      Voisi luetella lukemattomia asioita, mitkä ovat toisin kuin vielä toistakymmentä vuotta sitten.
      Todellakin, mitähän vielä saammekaan nähdä ja kokea?
      Toivottavasti emme kuitenkaan sotaa, mitä minun ikäiseni eivät muista, vaikka synnyimme siinä
      jatkosodan aikoihin.

• muuta kuin sen

mitä äiti on kertonut.Kun pommitukset tulivat ja oli juostava pommisuojaan, oli eräs mies kysynyt äidiltä, onko tuo vauva kuollut.

• Muistelen

oli toista kuin nykyisin.Ajelin polkupyörällä Tapiolaan, ei mitään liikenneruuhkia. Soutelin isän kanssa Kaivopuistosta Lauttasaareen.Lauttasaaren silta nostettiin aina kun korkeampi laiva meni ohi.
      Kävin myös Stockan kulmalla katsomassa Joulupukkia Joulunaikoihin.

• ei nytkään helppoa

on ollu vaikeeta kun aina pitää kuulla sodasta ja sillä pelotettaan!

• kunhan vaan
        ei nytkään helppoa kirjoitti:

on ollu vaikeeta kun aina pitää kuulla sodasta ja sillä pelotettaan!

tuli mieleen entiset ajat.No, siitähän on jo aikaa, yli 60 v.Mennyttähän se jo on, mutta koettua kuitenkin.

• oli tosi kova juttu meillä

lapsilla oli ollut jo monta vuotta, ja minä jäkätin vastaan, en tosiaan tarvitse.Jäkätin vastaan, ei missään tapauksessa--kallistakin on.
      No, saivat jossain vaiheessa ylipuhuttua, ja tässäsitä nyt ollaan, ei tosiaan tulisi toimeen ilman kännykkää!

• turha muistella

nyt eletään tätä päivää, oli sitten ennen mitä hyvänsä tapahtunut.No juu köyhää oli, mutta nyt vähän vauraampaa. On sähköhella, pesukone,keskuslämmitys, vesi tulee ja menee ym.On myös digitv,DVD:t, tietokoneet, kännykät,digikamerat ja ties mitkä.Onneako lisää tuoneet?

• Catleija

Minun mielestä muistelu on oikein mukavaa ja hyödyllistäkin. Voisi saada aihetta tyytyväisyyteenkin, kun muistellaan miten oli ennen tultava toimeen.
        Ja tietoa on hyvä siirtää myös jälkipolville. Jossain vaiheessa lastenlapsemmekin heräävät kiinnostumaan meidän ajastamme, mutta emme ole enää kertomassa. Nyt kun meillä on nämä tietokoneemme, niin tiedon tallentaminen on helppoa.

• Tuhatjalka

Juu, muistan pienemmistä asioista muun muassa mennessäni avioon joskus 70-luvun puolivälissä, sain pulsaattoripesukoneen. Se oli iso helpotus, kun olin siihen saakka pesutuvassa käsin jynssännyt ja liottanut vaatteita. Kyllä vaan automaattipesukone on jotakin ihan muuta enkä sitä luopuisi.

Väritelkkari oli aikoinaan myös hienous sinänsä.

Siirimpia muutoksia tekniikan ohella ovat kuitenkin ollet länsimaissa asennemuutokset mm. homouteen, miksei naisen asemaankin. Jos ajatellaan vaikkapa tuota 70-lukua, tuskin kukaan silloin Urkin aikana olisi uskonut, että meillä on joskus naispresidentti. Homoudesta puhuttiin vain nurkan takana, jos sielläkään. Täällä oli vain tosimiehiä, mitkä olivat aina heteroja. :)

Suuret ikäluokat ovat näköjään jonkinlainen vedenjakajasukupolvi, nänhyt puutteen ja tämän ajan, jota kutsuisin äärimmäisen ahneuden ajaksi ja tietyllä tavalla ihmisyyden katoavaisuuden ajaksi. Toivottavasti ei tarvitse syntyä uudelleen.

Olen itse kunnioittanut vanhempaa sukupolvea, jopa aikanaan teititellytkin. Nyt ei kannata tästä asiasta puhua, ehkä me emme sitten ole minkään arvostuksen arvoisia.

Onko sitten tiedoillamme ja kokemuksellamme käyttöä? Eipä kai, oma sukupoplvi ymmärtää, mistä puhutaan, nuorille se on vain entisen kaipuuta, muistelua ajasta, jota he eivät ole eläneet, historiaa. Onko oppimallamekaan käyttöä? Valitettavasti omasta puolestani vastaan ei, kun katson itseäni ja muita sekä tulevia aikoja, jotka ovat erilaisemmat kuin millään meitä ennen eläneillä.

Uuden sulatttelu - niin, en pidä sitä tuskana, pikemminkin se on haaste. Tulevaisuutta ja muutoksia vastan on turhaa taistella, ne tulevat kuitenkin, viisas joustaa, ei väisty.

• Puuha Pipa

Minä nim edelleen teitittelen anoppiani!

• katriina64
        Puuha Pipa kirjoitti:

Minä nim edelleen teitittelen anoppiani!

seitsemän vuotta sitten. En koskaan pystynyt sinuttelemaan häntä, eikä se johtunut konservatiivisesta luonteestani, tai käytöksestäni, vaan jostain mitä en osaa selittää. Sinuttelin äitini yli 90 - vuotiasta tätiä ja se tuntui täysin luontevalta, mutta anoppi oli "TE".

• Puuha Pipa

asennemuutoksia tapahtunut,yleinen sinuttelukin tullut käytännöksi.
        Samoin mm avoliitot ovat tulleet yleisiksi.Kun minä olin lapsi, asui naapuritalossa "susipari".Kaikki kohisivat ja tiesivät parista, jota pidettiin aivan kummajaisena.

• Tuhatjalka

Kommentissani mainitsin muistaakseni,että teitittelystä on turhaa enää puhua. Ajattelin tätä rakasta kotikaupunkiani Helsinkiä, jossa surutta sinutellaan ainakin minua jokapuolella.

Ei siinä mitään pahaa ole, vaikka joskus tekee mieli kaupassa kysyä, että koskas me sinunkaupat ollaan tehty. Onneksi eivät sentään käytä etunimeä, kuten lehtien tehomyyjät. Rehellisesti sanottuna on todella ärsyttävää, kun ventovieras tyyppi lepertelee minulle kuin vanhalle tutulle ja joka toinen sana on etunimeni. Olen joskus siitä sanonutkin, joten varmasti minulla on niissä piireissä niuhon maine. No joo, sellaista elämä on...

Niin, kyllä minä henkilökohtaisesti teitittelen itseäni vanhempia edelleen. Edesmennyttä anoppiani myös aikanaan, vaikka hän yritti tehdä sinunkauppoja, en osannut sinutella. Myös työympyröissä on joskus ollut vaikeuksia sinutella jotakin esimiestä/-naista, vanhempaa ja arvostettua, vaikka on sinunkaupat tehtykin.

Tykkäsin tuosta vanhasta tavasta eli sinutellaan, vasta kun siihen on annettu
      lupa, siitäkin huolimatta, että en kaikkia luontevasti osannut sinuttella. Jotenkin se oli kaunista ja osoitti arvostusta molemminpuolin...

• Markeliina

saada uudelleen kunniaan. Minä en osaa sinutella itseni ikäisiä ja vanhempia henkilöitä. Olen melko kummajainen varmaankin. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Se pitää tässä tapauksessa paikkansa.

Minä oikein säpsähdän, kun mieheni sinuttelee kaikkia tapaamiaan ihmisiä, olipa henkilö minkä ikäinen tahansa.

Jos kouluissa olisi opettajien teitittely pidetty voimassa, olisi siellä kurikin parempi. En usko että opettajia olisi haistateltu ja haukuttu, niinkuin nykyään. Sinuttelu tuo opettajan
        samalle tasolle oppilaiden kanssa ja käytöskin on sen mukainen.

• Puuha Pipa
        Markeliina kirjoitti:

saada uudelleen kunniaan. Minä en osaa sinutella itseni ikäisiä ja vanhempia henkilöitä. Olen melko kummajainen varmaankin. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Se pitää tässä tapauksessa paikkansa.

Minä oikein säpsähdän, kun mieheni sinuttelee kaikkia tapaamiaan ihmisiä, olipa henkilö minkä ikäinen tahansa.

Jos kouluissa olisi opettajien teitittely pidetty voimassa, olisi siellä kurikin parempi. En usko että opettajia olisi haistateltu ja haukuttu, niinkuin nykyään. Sinuttelu tuo opettajan

En ole mikään tiukkis, mutta kyllä minunkin mielestäni ollaan menty vähän liian pitkälle kaikenlaisessa vapaamielisyydessä.Kyllä esim.aikuisten pitäisi olla lapsille enemmän auktoriteettejä,tuntisivat lapset olonsakin turvallisemmaksi.
        En minä ainakaan muista että kukaan olisi haistatellut opettajia kouluiaikoinani.

• ii-li
        Puuha Pipa kirjoitti:

En ole mikään tiukkis, mutta kyllä minunkin mielestäni ollaan menty vähän liian pitkälle kaikenlaisessa vapaamielisyydessä.Kyllä esim.aikuisten pitäisi olla lapsille enemmän auktoriteettejä,tuntisivat lapset olonsakin turvallisemmaksi.
        En minä ainakaan muista että kukaan olisi haistatellut opettajia kouluiaikoinani.

Totesin sen työssä ollessani kaikkein helpoimmaksi tavaksi, kun nykyisin 5-kymppisetkään eivät enää tiedä, mitä sinunkaupat tarkoittavat. Nykyisinhän on aivan tavallista esimerkiksi kaupassa, että henkilökunta sinuttelee yhdessä lauseessa ja teitittelee seuraavassa aivan sekaisin. Ei se tosin minua häiritse.

Tuntematonta ihmistä, jolle yhtäkkiä joutuu sanomaan jotakin esimerkiksi kadulla, minä luonnostani vanhastaan sanon aina "te". Esimerkiksi: "Putosiko tämä käsine teiltä?

Minusta ennen oli tosiaan helpompaa, kun kaikilla oli tiedossaan selvä sääntö, milloin sinutellaan ja milloin teititellään. Tosin silloinkin oli hämäriä alueita: Ei voinut teitiellä eikä sinutella, jolloin puhuteltiin jotenkin epämääräisesti kolmannessa persoonassa: Esimerkiksi opettajaa puhuteltiin opettajaksi: "Meneekö opettaja lomalla matkoille?" Meillä ei teititelty opettajia.

Se opettajien sinuttelu alkoi joskus 60-luvulla. Se alkoi alakoulussa ja jatkui sitten koulun läpi. Eivät ylempiluokkalaiset ruvenneet yhtäkkiä sinuttelemaan, vaan pienet ensiluokkalaiset, joka tekivät sen täydessä viattomuudessaan. Eivät opettajat silloin raatsineet sitä kieltää. Tavat olivat jo silloin hiukan muuttuneet.

• ii-li kirjoitti:

Totesin sen työssä ollessani kaikkein helpoimmaksi tavaksi, kun nykyisin 5-kymppisetkään eivät enää tiedä, mitä sinunkaupat tarkoittavat. Nykyisinhän on aivan tavallista esimerkiksi kaupassa, että henkilökunta sinuttelee yhdessä lauseessa ja teitittelee seuraavassa aivan sekaisin. Ei se tosin minua häiritse.

Tuntematonta ihmistä, jolle yhtäkkiä joutuu sanomaan jotakin esimerkiksi kadulla, minä luonnostani vanhastaan sanon aina "te". Esimerkiksi: "Putosiko tämä käsine teiltä?

Minusta ennen oli tosiaan helpompaa, kun kaikilla oli tiedossaan selvä sääntö, milloin sinutellaan ja milloin teititellään. Tosin silloinkin oli hämäriä alueita: Ei voinut teitiellä eikä sinutella, jolloin puhuteltiin jotenkin epämääräisesti kolmannessa persoonassa: Esimerkiksi opettajaa puhuteltiin opettajaksi: "Meneekö opettaja lomalla matkoille?" Meillä ei teititelty opettajia.

Se opettajien sinuttelu alkoi joskus 60-luvulla. Se alkoi alakoulussa ja jatkui sitten koulun läpi. Eivät ylempiluokkalaiset ruvenneet yhtäkkiä sinuttelemaan, vaan pienet ensiluokkalaiset, joka tekivät sen täydessä viattomuudessaan. Eivät opettajat silloin raatsineet sitä kieltää. Tavat olivat jo silloin hiukan muuttuneet.

Oikein hyvien ystävien kanssa kannattaakin tehdä teitinkaupat ja aloittaa teitittely kun "koko muu maailma" sinuttelee.

Taitavat kaikki ne opettajat olla jo eläkkeellä, jotka yrittivät opettaa oppilailleen teitittelyä ja sen oikeaa käyttöä.

a) "Oletteko, herra ministeri, kuulleet että..."
        b) "Oletteko, herra ministeri, kuullut että..."
        Tavallisin virhe noilta tottumattomilta YLE:n toimittajilta kun pyrkivät teitittelemään
        (rastita oikea ;-)

• Bettina E.
        ii-li kirjoitti:

Käytätte niin kaunista korrektia suomen kieltä, että voisitte olla vaikka äidinkielenopettaja.

• esimerkki,
        vaarivaari kirjoitti:

Oikein hyvien ystävien kanssa kannattaakin tehdä teitinkaupat ja aloittaa teitittely kun "koko muu maailma" sinuttelee.

Taitavat kaikki ne opettajat olla jo eläkkeellä, jotka yrittivät opettaa oppilailleen teitittelyä ja sen oikeaa käyttöä.

a) "Oletteko, herra ministeri, kuulleet että..."
        b) "Oletteko, herra ministeri, kuullut että..."
        Tavallisin virhe noilta tottumattomilta YLE:n toimittajilta kun pyrkivät teitittelemään
        (rastita oikea ;-)

sillä noin ne TV:ssä asettavat kysymyksen. Itse kysyisin näin: "Onko herra ministeri kuullut, että....".
        P.s. en ole hyvä suomen kielen puhuja saati kirjoittaja, sillä kotikieleni on ruåtsi.

• ii-li
        esimerkki, kirjoitti:

sillä noin ne TV:ssä asettavat kysymyksen. Itse kysyisin näin: "Onko herra ministeri kuullut, että....".
        P.s. en ole hyvä suomen kielen puhuja saati kirjoittaja, sillä kotikieleni on ruåtsi.

Esimerkkisi on nimenomaan ruotsin kielen mukainen. Noin meillä puhuteltiin opettajia.

Suomenkielessä nimenomaan pitää sanoa, kuten Vaarivaari mainitsi: "Herra ministeri, oletteko kuullut..." Eli teitittelyn yhteydessä verbi on yksikkömuodossa. Tämäkin oli aikaisemmin jokaiselle aivan selvä asia, mutta eipä ole enää.

YLE:llä on kyllä suomen kielen kursseja, joissa juuri tätä asiaa on tolkutettu pitkään. Joskus ihan yllättyy, kun toimittaja sanookin oikein.

• ii-li
        Bettina E. kirjoitti:

Käytätte niin kaunista korrektia suomen kieltä, että voisitte olla vaikka äidinkielenopettaja.

...enkä minä ole opettaja. :)

Opiskelin aikoinani suomea, mutta sitten tuli se järkyttävä oivallus, että jos minä jatkan sitä, niin minusta TULEE opettaja. - Koska äitini oli opettaja, ja olin vuosikausia joutunut arvostelemaan hänen oppilaittensa aineita, niin ajattelin, ettei sellainen elämä ole minua varten. Niinpä lopetin suomen kielen opiskelun ja siirryin muihin aineisiin.

(Itse asiassa ei se ainevihkojen lukeminen niin kamalaa ollut, paitsi että sain aina hirveän nuhan. - Oli hämmästyttävää havaita, miten valtavia eroja kirjoittajissa oli. Joku alaluokkien oppilas saattoi olla monin verroin parempi kirjoittaja kuin joku jo kouluaan lopetteleva. Siihen aikaan ei ollut vielä sellaisia oppilaita, jotka lyövät läskiksi koko kirjoittamisen. - Sain aika hyvän käsityksen siitä, millaisia ajatuksia minua paljon nuoremmilla oli.)

Eräs entinen luokkatoverini luki kieliä ja oli opttajana. Hän kyllästyi siihen muutamassa vuodessa ja perusti yhden naisen yrityksen. Hän opetti ja opettaa yhä kieliä yritysten työntekijöille. Hän pärjää ilmeisen hyvin, mutta valittelee sitä, ettei pääse eläkkeelle, kuten me muut luokkatoverit.

• Markeliina kirjoitti:

Olin juuri mennyt naimisiin mieheni kanssa; hän oli asunut Ruotsissa missä sinuttelu oli jo yleinen tapa.
        Eräänä iltana menimme ottamaan mittoja tulevan asuntomme ikkunoista. Vuokraisäntämme tuli sinne ja mieheni sinutteli häntä!!! Sain chokin ja sanoin että nyt mentiin. Mieheni oli aivan ihmeissään kun aloin motkottaa että kuinka sinä kehtaatkin sinutella vanhaa ihmistä!
        Hän ei ollenkaan ymmärtänyt että Suomessa TEHTIIN SINUNKAUPAT :DD kun oltiin riittävän tuttuja ja että oikeastaan vanhemmat ihmiset ehdottivat sitä jos tilanne tuntui oikealta.
        Kun tulimme vanhempieni luokse, niin mieheni muisti että oli sinutellut vanhempiani ja pyysi nyt anteeksi että oli sinutellut heitä, mutta vanhempani vaan nauroivat ja sanoivat ettei ole niin nokon nuukaa heidän kohdallaan sinutellaanko vai teitelläänkö heitä.

• ii-li
        Puuha Pipa kirjoitti:

...niin minulle opetettiin, että lapsen pitää tervehtiä tuttua aikuista tai naapuria. Nyt asia näyttää olevan päinvastoin.

Meidän kaikkien pitäisi muistaa keskieurooppalaiset tavat: Siellä ei todellakaan sinutella ketään vierasta. Se on täysin sopimatonta. - Onneksi yhteinen kieli on tavallisesti englanti, jossa ei ole (enää) olemassa erikseen teitittely- ja sinuttelumuotoa.

• Illan virkku

oli vaikeaa,tuli niin kertarysäyksellä.Pitkään harrastin kuuden kertomataulua, usein vielä edelleenkin.
      Nyt ärsyttää eniten rahanarvon aleneminen.Totta se on, vaikka muuta yritetään väittääkin.
      Pienin yksikkö millä rahaa hahmotetaan on euro.Kukkarossa on tosiaan pikkukolikoita, kuten 50 senttisiä,euroja ja kaksieuroisia, entisiä sentään kolmemarkkasia,kuusimarkkaisia ja 12-markkaisa!

• Puuha Pipa

eurojen käsittämisestä on muodostunut jonkinlainen sisäinen systeemi, jossa lähden siitä että 50 e on vanha 300 mk.Mitä isommista summista kyse,sen enemmän tulee verrattua markkoihin.Jaa`a, koskahan tuostakin höperyydestä pääsee irti.

• Tarkka tyttö
        Puuha Pipa kirjoitti:

eurojen käsittämisestä on muodostunut jonkinlainen sisäinen systeemi, jossa lähden siitä että 50 e on vanha 300 mk.Mitä isommista summista kyse,sen enemmän tulee verrattua markkoihin.Jaa`a, koskahan tuostakin höperyydestä pääsee irti.

Se on päinvastoin fiksua, silloin näkee, miten näillä hinnoilla euroaikaan kusetetaan. Ajatelkaas vaikka kahvikupin hintaa: 1,40 e on melkein kymppi!Lidlin hyvä Arabica-kahvi on tarjouksessa 0,99 e.Sämpyläkin maksaa euron irtomyynnissä.Sillä saa jo kaksi kiloa jauhoja.

• Markeliina
        Puuha Pipa kirjoitti:

pääse koskaan irti tuosta kuuden kertotaulusta.

Johan ne nykyään osaa suoraan eurot muuttaa markoiksi, niitä on niin kauan jo kertoillut. Hinta tuntuu euroina usein pieneltä, mutta kun sen muuttaa markoiksi, useimmiten vallan kauhistuu.

Laskin tänään kolikkolippaat. Markan aikan niihin kertyi n. 300-400 mk, mutta nyt euron aikana niissä on yhteensä poikkeuksetta yli 600 euroa.
        Tyhjennämme lippaisiin kaikki kolikot kukkaroista, joten niitä kertyy aikalailla.
        Sekin kertoo jo jotain rahan arvosta.

• ii-li
        Puuha Pipa kirjoitti:

Opettelemalla opettelin silloin alussa, että 50 € on paljon rahaa. Se oli ensimmäinen nykkisääntöni. - Isojen, epätasaisten summien osalta joudun yhä laskemaan hahmottaakseni ne paremmin.

Vieläkin tosisuurten miljoonasummien osalta hamotan ne paremmin, kun ajattelen, että ne ovat dollareita.

Tavallisissa ostoksissa olen jo tottunut täysin euroihin. Totean vain itsekseni kaupassa, että kyllä pienet tavarat maksavat nykyisin paljon enemmän kuin ennen. Jokin entinen markan tavara on nykyisin helpostikin euron tai kaksi.

Ruotsissa käydessään on aivan pihalla hinnoista. Ne tuntuvat hirveän korkeilta.

• Puuha Pipa
        ii-li kirjoitti:

Opettelemalla opettelin silloin alussa, että 50 € on paljon rahaa. Se oli ensimmäinen nykkisääntöni. - Isojen, epätasaisten summien osalta joudun yhä laskemaan hahmottaakseni ne paremmin.

Vieläkin tosisuurten miljoonasummien osalta hamotan ne paremmin, kun ajattelen, että ne ovat dollareita.

Tavallisissa ostoksissa olen jo tottunut täysin euroihin. Totean vain itsekseni kaupassa, että kyllä pienet tavarat maksavat nykyisin paljon enemmän kuin ennen. Jokin entinen markan tavara on nykyisin helpostikin euron tai kaksi.

Ruotsissa käydessään on aivan pihalla hinnoista. Ne tuntuvat hirveän korkeilta.

hintojen nousu on täysin ilmeinen.Mikä maksoi ennen markan, maksaa nykyisin helposti euron.Tämän olen monessa asiassa todennut.
        Esim.kesäkukkia sai muutama vuosi sitten 2-3 markalla.Nykyisin 2-3 eurolla!
        Tätä menoa ei ole euro-eläkkeestä muutamassa vuodessa mitään jäljellä!

• hämmästynyt eläkeläinen
        Puuha Pipa kirjoitti:

hintojen nousu on täysin ilmeinen.Mikä maksoi ennen markan, maksaa nykyisin helposti euron.Tämän olen monessa asiassa todennut.
        Esim.kesäkukkia sai muutama vuosi sitten 2-3 markalla.Nykyisin 2-3 eurolla!
        Tätä menoa ei ole euro-eläkkeestä muutamassa vuodessa mitään jäljellä!

Kertokaa joku viisas minulle, miksi inflaatio on täysin olematon vaikka hinnat ovat nousseet roimasti. Mikä on se ruokakori mikä mukamas tarkistetaan? Ja miten ei esimerkiksi bensan ja sähkön hinnat eivät näytä mitenkään vaikuttavan inflaatioon?

• ii-li
        hämmästynyt eläkeläinen kirjoitti:

Kertokaa joku viisas minulle, miksi inflaatio on täysin olematon vaikka hinnat ovat nousseet roimasti. Mikä on se ruokakori mikä mukamas tarkistetaan? Ja miten ei esimerkiksi bensan ja sähkön hinnat eivät näytä mitenkään vaikuttavan inflaatioon?

Alkoholin hinta kyllä vaikuttaa.

Ilmeisesti kysymys on jostakain kansainvälisestä standadrdista, miten inflaatio lasketaan. Eikö bensa ja sähkö tosiaan vaikuta?

Se ruokakori on ilmeisesti vakio, jonka kaikki firmat tietävät. Osaavat sitten olla nostamatta juuri niitä hintoja.

Olen huomannut, että hinnat ovat nousseet, sillä oma "ruokakorini" on selvästi kallistunut. En osaa sen kummemmin yksilöidä hintoja, mutta ostan yleensä suurin piirtein samoja tuotteita.

Koska maksan aina pankkikortilla, niin voin seurata "ruokakorini" hintoja pankin sivuilta kauas taaksepäin. Koko ajan summa on noussut. Pankkikortilla maksaminen merkitsee samalla kirjanpitoa kauppalaskuista. :)

• sitroen.
        ii-li kirjoitti:

Alkoholin hinta kyllä vaikuttaa.

Ilmeisesti kysymys on jostakain kansainvälisestä standadrdista, miten inflaatio lasketaan. Eikö bensa ja sähkö tosiaan vaikuta?

Se ruokakori on ilmeisesti vakio, jonka kaikki firmat tietävät. Osaavat sitten olla nostamatta juuri niitä hintoja.

Olen huomannut, että hinnat ovat nousseet, sillä oma "ruokakorini" on selvästi kallistunut. En osaa sen kummemmin yksilöidä hintoja, mutta ostan yleensä suurin piirtein samoja tuotteita.

Koska maksan aina pankkikortilla, niin voin seurata "ruokakorini" hintoja pankin sivuilta kauas taaksepäin. Koko ajan summa on noussut. Pankkikortilla maksaminen merkitsee samalla kirjanpitoa kauppalaskuista. :)

ei ole ellei myös palkat nouse. Ministerien, puolue-edustajien ym palkat eivät kuulu vertailun piiriin, nehän ovatkin palkkioita eikä palkkoja.
        Hintojenkaan nousussa ei huomioida kaikkia hintoja vaan osa. Juuri se osa, joka ei nouse. Näin meille valehdellaan, ettei inflaatiota ole.
        Näin se oikeasti menee.

• illan virkku
        Tarkka tyttö kirjoitti:

Se on päinvastoin fiksua, silloin näkee, miten näillä hinnoilla euroaikaan kusetetaan. Ajatelkaas vaikka kahvikupin hintaa: 1,40 e on melkein kymppi!Lidlin hyvä Arabica-kahvi on tarjouksessa 0,99 e.Sämpyläkin maksaa euron irtomyynnissä.Sillä saa jo kaksi kiloa jauhoja.

on muuten ainoa halpa kauppa tätänykyä.Halpa on muihin kauppoihin verrattuna, mutta myös valikoima sellasta rasvaista ja makeaa, jota meikäläisen pitäisi välttää.Miksi joka paikassa juuri kaikki epäterveellinen on halvempaa?Suklaat ja rasvaiset lisäaineelliset leivonnaiset esim.Lidlissä tosi halpoja houkutuksia.

• illan virkku
        sitroen. kirjoitti:

ei ole ellei myös palkat nouse. Ministerien, puolue-edustajien ym palkat eivät kuulu vertailun piiriin, nehän ovatkin palkkioita eikä palkkoja.
        Hintojenkaan nousussa ei huomioida kaikkia hintoja vaan osa. Juuri se osa, joka ei nouse. Näin meille valehdellaan, ettei inflaatiota ole.
        Näin se oikeasti menee.

Näinkös se meneekin.Taas tulin vähän viisaammaksi.Kiitos tiedosta.

• illan virkku

noista pula-ajoista sellainen tavaroiden säästämisvimma, että mitään ei voisi heittää pois, vaikka nurkat ja kaapit ovat täynnä tavaraa.Sydämeni suorastaan vuotaa verta kun tyttäreni heittää surutta kaikki vanhat vaatteet ym tavarat pois.Pelastan sitten näitä vaatteita ja tavaroita hänen poisheittovimmaltaan, ja niinpä kuljenkin aika usein hänen vanhoissa vaatteissaan.

• enpä tiedä?

En minä ainakan taida enään olla kovin kiinynyt tavaroaihin.Onhan sitä tavaraa jokaisella ,nykyään niin pirusti että ei se mene edes kirpparilla enää kaupaksi!Onko joku muuten tietoinen,siitä että joku olisi saanut mukaansa täältä kallisarvoista omaisuuttaan sinne rajan taakse,Tuonelaan?Jos on olen tosi kkiinnostunut!!!!

• olen ajatellut
        enpä tiedä? kirjoitti:

En minä ainakan taida enään olla kovin kiinynyt tavaroaihin.Onhan sitä tavaraa jokaisella ,nykyään niin pirusti että ei se mene edes kirpparilla enää kaupaksi!Onko joku muuten tietoinen,siitä että joku olisi saanut mukaansa täältä kallisarvoista omaisuuttaan sinne rajan taakse,Tuonelaan?Jos on olen tosi kkiinnostunut!!!!

että voisin vielä muodistaa -80-luvun vaatteitani, ja käyttää niitä sitten joskus...

• Likka123
        olen ajatellut kirjoitti:

että voisin vielä muodistaa -80-luvun vaatteitani, ja käyttää niitä sitten joskus...

Olen säästänyt 60-luvun Marimekon vaatteet, varsinkin kankaiset. Äitini ompeli itsekin meille tytöille .Laatu oli silloin tosi hyvä ja nyt tuollaiset kotelomekot ja viistotut hamoset ovat taas muotia, samoin leveälieriset hatut. Itselleni ne eivät sovi, mutta tyttäreni pitävät niitä ilomielin. Joitakin väljiä malleja he ovat pitäneet äitiysvaatteinaan, kuten minäkin aikoinaan.Onneksi äitini huomasi säilyttää ne puhtaina vintissä ja hän sanookin aina, että kyllä aika tavaran kaupitsee. 80-luvun vaatteet tuovat mieleen Dallasin Sue Ellenin eikä niitä minulla paljon olekaan.Mutta on sekin retromuoti varmasti vielä tulossa.Ne vaatteet olivat hyvin näyttäviä.

• Puuha Pipa
        Likka123 kirjoitti:

Olen säästänyt 60-luvun Marimekon vaatteet, varsinkin kankaiset. Äitini ompeli itsekin meille tytöille .Laatu oli silloin tosi hyvä ja nyt tuollaiset kotelomekot ja viistotut hamoset ovat taas muotia, samoin leveälieriset hatut. Itselleni ne eivät sovi, mutta tyttäreni pitävät niitä ilomielin. Joitakin väljiä malleja he ovat pitäneet äitiysvaatteinaan, kuten minäkin aikoinaan.Onneksi äitini huomasi säilyttää ne puhtaina vintissä ja hän sanookin aina, että kyllä aika tavaran kaupitsee. 80-luvun vaatteet tuovat mieleen Dallasin Sue Ellenin eikä niitä minulla paljon olekaan.Mutta on sekin retromuoti varmasti vielä tulossa.Ne vaatteet olivat hyvin näyttäviä.

Yllättäen olen minäkin huomannut, kun olen lukenut jonkun lehden antiikki sivuja,että joillakin n 40 vuotta sitten häälahjaksi saamillani suomalaisilla kattiloilla,kulhoilla ja kahvipannulla on jo huomattavaa keräilyarvoa!Laatuun kannattaa näinollen aina panostaa.
        Oletteko huomanneet, että -60-luvun Marimekon isokuvioiset kankaat ovat tulleet uustuotantoon?Minulla on varastossa -60-luvulta ihan saman kuvioisia Marimekon verhoja!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      329
      7138
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4358
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3165
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2967
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      152
      1815
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1756
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1577
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe