koira ja vauva

janina

Heips!! Miten totutamme koiramme tulevaan vauvaan ?
Onko kenelläkään mitään ehdotuksia?
Koiramme on rottweiler 1 vuotias uros ja hän on ollut perheemme vauva aina hän on viälä tosi mustasukkainen isännästä mietin vain että miten onnistuu opettaminen pieneen vauvaan?
Koirasta emme haluaisi luopua

21

7546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palveluskoira-lehdestä

      Oli tämän kevään/kesän lehdessä yksityiskohtaiset ohjeet, miten totutetaan iso, ehkä vahvaluonteinenkin koira vauvan tuloon. Sieltä palveluskoiraliitosta voisi ehkä pyytää kyseistä lehteä? En muista tarkkaan kaikkea, mutta siihen sisältyi ainakin nuken hoitamista ennen vauvan syntymää ja ohjeita miten koiran reaktioihin tulisi vastata. Hyvä neuvo oli ettei koiralle saa suuttua tai olla hermostunut, koska se ruokkii epäluuloa pikkuista kohtaan ja vauvan(tai alkuvaiheessa nuken) läsnäolo tulisi tehdä aina mahdollisimman miellyttäväksi koiralle. Esim. hoitaa yhtä aikaa, syöttää makupaloja, antaa haistella varovasti.

    • mikään ihme...

      Miksi te hyvät ihmiset kohtelette koirianne perheen vauvoina??? On se kumma ettei se pääkoppa raksuta että se on KOIRA eikä ihminen!!! Ja koira ei osaa mustasukkainen, älkää inhimillistäkö eläimiä. Koirat kohtelevat meitä kuin koria, tehkäämme me sama niille.

      • Donna kakkonen

        Tuossahan vasta vinkeä vastaus!
        Eikö sinun mielestäsi Koira ole samalla tavoin perheen jäsen kuin kaikki muutkin?


      • se on...
        Donna kakkonen kirjoitti:

        Tuossahan vasta vinkeä vastaus!
        Eikö sinun mielestäsi Koira ole samalla tavoin perheen jäsen kuin kaikki muutkin?

        Perheenjäsen, mutta ei koiraa saisi inhimillistää. Siinä me ihmiset teemme yleensä suurimmat virheet. Käyttäydymme koiraa kohtaa kuin se olisi yksi meistä, ihmisistä. Koiran ajatusmaailma kuitenkin eroaa ihmisen maailmasta täydellisesti. Näin ollen meidän ihmisten pitäisi yrittää puhua enemmän "koiraa", eikä olettaa että koira ymmärtää ihmisten kieltä. Olemmehan itse koirat ottaneet meidän kanssa asumaan, jos koirat itse saisivat päättää niin ne varmasti haluaisivat asua ihan vain keskenään koirien maailmassa missä kaikki on heille selvää, mustavalkoista.


      • Donna kakkonen
        se on... kirjoitti:

        Perheenjäsen, mutta ei koiraa saisi inhimillistää. Siinä me ihmiset teemme yleensä suurimmat virheet. Käyttäydymme koiraa kohtaa kuin se olisi yksi meistä, ihmisistä. Koiran ajatusmaailma kuitenkin eroaa ihmisen maailmasta täydellisesti. Näin ollen meidän ihmisten pitäisi yrittää puhua enemmän "koiraa", eikä olettaa että koira ymmärtää ihmisten kieltä. Olemmehan itse koirat ottaneet meidän kanssa asumaan, jos koirat itse saisivat päättää niin ne varmasti haluaisivat asua ihan vain keskenään koirien maailmassa missä kaikki on heille selvää, mustavalkoista.

        Kirjoitit jotenkin näin:"ettemme saisi olettaa että koira ymmärtäisi ihmisten kieltä".
        Minulla nyt neljäs koira menossa.
        No, joka ikinen nyt tämä joka on 4 kk on oppinut esim sanar:ist, kuulee auton äänen, sanon Iskä tulee , mennään kakalle jne...
        Siis paljon sanoja, kuin myös äänen sävy.
        Kyllä kaikki minun koirani ainakin miellummin asusuivat ja asuu minun kanssani, joka hommaan hänelle ruuan kaupasta, harjaan pesen leikkaan kynnet siis kaikki mihin koira ei itse kykene.
        Talvipakkasilla kivempi maata ja olla sisätiloissa peuhata lasten kanssa, siis olla yksi meistä , kuin ulkona pakasessa.


      • ymmärrän
        Donna kakkonen kirjoitti:

        Kirjoitit jotenkin näin:"ettemme saisi olettaa että koira ymmärtäisi ihmisten kieltä".
        Minulla nyt neljäs koira menossa.
        No, joka ikinen nyt tämä joka on 4 kk on oppinut esim sanar:ist, kuulee auton äänen, sanon Iskä tulee , mennään kakalle jne...
        Siis paljon sanoja, kuin myös äänen sävy.
        Kyllä kaikki minun koirani ainakin miellummin asusuivat ja asuu minun kanssani, joka hommaan hänelle ruuan kaupasta, harjaan pesen leikkaan kynnet siis kaikki mihin koira ei itse kykene.
        Talvipakkasilla kivempi maata ja olla sisätiloissa peuhata lasten kanssa, siis olla yksi meistä , kuin ulkona pakasessa.

        Ei tässä nyt ollutkaan kyse ihan tästä mitä sinä nostat esille viestissäsi. Tottakai koirat oppivat tunnistamaan äänenpainon, tiettyjä sanoja esim. käskyt. Mutta koiralla ei ole samanlaisia tunteita kuin ihmisellä. Koirat eivät ole surullisia tai mustasukkaisia. Eivät ne myöskään ajattele, että onpas hyvä kun tuo emäntä leikkaa mun kynnet ja hakee kaupasta ruokaa. Koira ajattelee, että sillä ei ole vaihtoehtoja muuta kuin maata siinä lattialla kun kynsiä leikataan koska se pääsee helpoimmalla siten kuin esim. rimpuilemalla ja kun se syö, ei se tiedä että huomenna samaan aikaan tulee taas ruokaa. Kun sanoin, että koirat asuisivat mieluiten keskenään, niin tarkoitin, että eivät ne koskaan olisi ihmisen lemmikeiksi vapaaehtoisesti ryhtyneet. En siis tarkoittanut, että me nyt kaikki heitettäisiin koirat pihalle! Minulla on myös kolme rottweileriä ja ne on minulle erittäin tärkeitä. En kuitenkaan sorru siihen mihin useimmat ihmiset sortuu, luulemaan että koirat ovat yksiä meistä, ihmisistä. Ja koirat ymmärtävät sanoja siksi kun ne on yhdistetty aina tiettyyn toimintaan, ei suinkaan siksi että ne olisivat oppineet puhumaan suomea!


      • Roitikka
        ymmärrän kirjoitti:

        Ei tässä nyt ollutkaan kyse ihan tästä mitä sinä nostat esille viestissäsi. Tottakai koirat oppivat tunnistamaan äänenpainon, tiettyjä sanoja esim. käskyt. Mutta koiralla ei ole samanlaisia tunteita kuin ihmisellä. Koirat eivät ole surullisia tai mustasukkaisia. Eivät ne myöskään ajattele, että onpas hyvä kun tuo emäntä leikkaa mun kynnet ja hakee kaupasta ruokaa. Koira ajattelee, että sillä ei ole vaihtoehtoja muuta kuin maata siinä lattialla kun kynsiä leikataan koska se pääsee helpoimmalla siten kuin esim. rimpuilemalla ja kun se syö, ei se tiedä että huomenna samaan aikaan tulee taas ruokaa. Kun sanoin, että koirat asuisivat mieluiten keskenään, niin tarkoitin, että eivät ne koskaan olisi ihmisen lemmikeiksi vapaaehtoisesti ryhtyneet. En siis tarkoittanut, että me nyt kaikki heitettäisiin koirat pihalle! Minulla on myös kolme rottweileriä ja ne on minulle erittäin tärkeitä. En kuitenkaan sorru siihen mihin useimmat ihmiset sortuu, luulemaan että koirat ovat yksiä meistä, ihmisistä. Ja koirat ymmärtävät sanoja siksi kun ne on yhdistetty aina tiettyyn toimintaan, ei suinkaan siksi että ne olisivat oppineet puhumaan suomea!

        SULLA KOIRIA kun et tajuu koirista näköjään yhtään mitään !!! Kertokone sun koirat sulle et ei koira voi olla surullinen tai mustasukkainen !! Sähän näköjään ymmärrät koirista todella paljon. Itte olen kuitenkin touhuillut rotikoitten kanssa jo 39v ja 12 oma rotikka menossa !!!!Koira voi todellakin olla mustasukkainen


      • Dirk
        Roitikka kirjoitti:

        SULLA KOIRIA kun et tajuu koirista näköjään yhtään mitään !!! Kertokone sun koirat sulle et ei koira voi olla surullinen tai mustasukkainen !! Sähän näköjään ymmärrät koirista todella paljon. Itte olen kuitenkin touhuillut rotikoitten kanssa jo 39v ja 12 oma rotikka menossa !!!!Koira voi todellakin olla mustasukkainen

        39v ja 12 rotikkaa. Joku ei täsmää. Tai sitten ne on inhimillistetty ja lässytetty piloille, ja saanet käytöshäiriöita ja kuulan kalloon. Tuo selittäisi määrän.

        Koira ei ole ihminen. Se elää hetkessä. Perhenjäsen joo, mutta silti koira. Se on tätä päivää kun koiria on paljon niin joukkoon mahtuu näitä epämääräisiä koirapsygologeja.


    • tania

      Itselläni on dopperi, mutta sain paikalliselta koirakoulun vetäjältä hyvät ohjeet jotka toimivat.
      Kotiuduttuanne laitokselta anna koiran tervehtiä ensin rauhassa sinut.(sillä on ollut varmasti kova ikävä)
      Laske vauva esim:sängylle ja anna koiran rauhassa haistella ja tutustua vauvaan.
      Koiralle on luontaista että laumaan syntyy uusia jäseniä joten älä sulje koiraa pois tai käsittele sitä mitenkään poikkeavasti.(komenna,hylkää,kiellä,tai huomioi yli)
      Kun käyttäydyt itse rauhallisesti ja luontevasti koira tuntee kaiken olevan ok.
      Älä sulje koiraa pois laumasta vaan anna sen olla mukana lapsen hoidossa-haisella ja tutustua.(niinkuin se koiralaumassakin tekisi)
      Liian monet ihmiset epäilevät koiraansa ja sen kykyä sopeutua uuteen tilanteeseen.
      Sulkevat koiran pois-älä nyt siinä haistele ja kuonolla töki vauvaa-tyyliin.Ja se jos mikä on omiaan herättämään mustasukkaisuuden ja "tuo on jotain outoa" ongelmakäyttäytymistä.
      Emme mekään koiraamme opettaneet. Nuo ohjeet toimivat ja kaikki sujui hyvin.
      Onnea teille ja uudelle lauman jäsenelle !

      • donna kakkonen

        Sai joka aamu nuolla tyttöjen jalkapohjat, ja oli tyytyväinen.
        Siis heti kun Synnäriltä kotiuduttiin.
        Sitä jatkui n. puoli vuotta ja sitten Koira kyllästy...


    • näin :)

      isäntä toi laitokselta vauvan hajuisen lakanan koiralle haisteltavaksi ja kun päästiin vauvan kanssa kotiin,heti esiteltiin koiralle.Koira nuuskutti tarkkaan eikä sen jälkeen paljoa vauvasta välittänyt.Nyt vauva jo 8kk ja koira antaa vedellä korvista ja istuu kiltisti kun lapsi sanoo sille "pu" :)

    • Donna kakkonen

      Koiranne on varmasti huomannut ja haistanut etä uusi tulokas tulossa.
      ET kertonut kuinka monta kuukautta synnytykseen.
      Sama onkon uros vaiko narttu, mutta pitää vahtia.
      Ei teiltä vahdi te päätäte, mutta muilta.
      Meillä edellisen Donnan joka kuoli vanhuuteen sai sätkyn!
      Tuli Neuvolan täti katsomaan kotiin niin kuin nykyään tekevät.
      Meni suoraan ulko-ovelta pinna sänkylle katsomaan miten pieni voi.
      Nyt 6v.
      Juuri sain koirasta niskasta kiini kun meinasi käydä tädin päälle.
      Vieras haju ja aivan outo tyyppi....
      Ei mitään hätää lupaan ja vannon.
      Rottis niinkuin tiedätte on vahti ja pitää aina perheen puolta.
      Terveisin ällkää suotta murehtiko!!!

    • rottistyty

      me laitettiin vauvan sänkyyn laitoksella harso ja sen isäntä toi sitten kotia paria päivää ennen kun me päästiin vauvan kanssa. annettiin haistella sitä. sitten kun tultiin kotiin annoin haistella rauhassa kummankin koiran erikseen vauvaa.sitten niille annetaan huomiota siinä missä ennenkin että se ei tunne itseään hylätyksi.meillä mennyt todella hyvin. Nyt saa vauva kellotella lattialla niin koirat menee vaan viereen nukkuu. Tietysti pitää katsoa vielä vieressä että eivät tallo.

      • varoitan

        jos johtajuus ei ole kunnossa, ei uroksesi kunnioita vauvaa laumanjohtajan pentuna. Jos uroksesi on lellikki, perheen vauva, ei se luultavasti sopeudu vauvaan. Koira on mustasukkainen vauvasta, kateellinen sen saamasta huomiosta, jos johtajuus ei ole kunnossa. Suosittelen myymään koiran pois ennen vauvan syntymää, ettei tee vauvalle mitään.


      • leikki-ikäisen kanssa
        varoitan kirjoitti:

        jos johtajuus ei ole kunnossa, ei uroksesi kunnioita vauvaa laumanjohtajan pentuna. Jos uroksesi on lellikki, perheen vauva, ei se luultavasti sopeudu vauvaan. Koira on mustasukkainen vauvasta, kateellinen sen saamasta huomiosta, jos johtajuus ei ole kunnossa. Suosittelen myymään koiran pois ennen vauvan syntymää, ettei tee vauvalle mitään.

        Onhan lapsi jo kohta 3v ;)


      • näitä
        leikki-ikäisen kanssa kirjoitti:

        Onhan lapsi jo kohta 3v ;)

        vanhoja viestejä kaivelee esille???

        Ei aina huomaa katsoa koska ketju on aloitettu.


      • 09
        näitä kirjoitti:

        vanhoja viestejä kaivelee esille???

        Ei aina huomaa katsoa koska ketju on aloitettu.

        olen samaa mieltä=) hehe kukahan ????


      • maratiusti
        09 kirjoitti:

        olen samaa mieltä=) hehe kukahan ????

        joops nii mäki


      • laskekaa nää=)
        näitä kirjoitti:

        vanhoja viestejä kaivelee esille???

        Ei aina huomaa katsoa koska ketju on aloitettu.

        ()()()()()()()()()(()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()())()()()()()()()()()()())()()()()()()()()()()()()()()()()()()()(((((((((((((((()))))))))))))))((((((((((((())))))))))))(((((((((())))))))(((()()()()()(((((((())))))))(((((((()))))))(((()())))))))))))((((((((((((((()))))))))))))((((((((((())))))))))(((((((((()))))))))(((((((((((((()))))))))))(()()()()()()()()()()()()(()()()()()((((((((((())))))))))))((((((((((()))))))))))))(((((((((())))))))))(((((((((((((()))))))))))))))))))))))))))))((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


    • martti mertaniemi

      just lol ettekö tiiä

    • joojoo

      Joku vaan intti ylempänä, et koira osaa olla mustasukkainen, ei muuten osaa! Pitäisi ottaa koirat pois tuollaisilta. Jos koira on oikein kasvatettu lapsen tulo meinaa mtn. Uskokaa: Koira ei uhmaa ylempäänsä (isäntää) koskaan, kun kasvatus onnistunut. Ongelma koirille ei pidä lapsia esitellä, samoin kuin ongelma ihmisten ei pidä lapsia tehdä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe