millaisia yövuorot teillä?

Hoitzu

Eli semmoista haluaisin tietää että miten teillä muilla hoitajilla yövuorot menee, tai siis mitä kuuluu työnkuvaan?

Tätä kysyn siksi, että tulin n. 1.5kk sitten uuteen työpaikkaan ja täällä ilmeni sellainen "mahtava" käytäntö, että yökkö alkaa laittamaan asukkaita klo. 5.00 aikaan (siis aamutoimet kaikkineen pasuineen päivineen). Mainittakoon että yövuoroissa ollaan kaikenlisäksi yksin.

En tiedä miten muut kokevat, mutta minusta on kauheaa alkaa hulluna touhuamaan kiireessä yksin kun on aivan sairaan väsynyt. Tuntuu ettei siinä kiireessä ja väsymyksessä voi edes hoitaa hommiaan niin hyvin kuin pystyisi tai antaa sellaista hoitoa kuin haluaisi verrattaen millaista se olisi "nomaali tilassa".

Joo, asukkeja on 15 ja kun aamuvuorolaiset (4kpl) tulee niin he laittavat kokonaiset 2 asukkia...
Onhan tuosta tietenkin itsellekkin joskus etua mutta en silti kannata tätä toimintatapaa.

Missään muussa työpaikassa en ole tämmöiseen käytäntöön ennen törmännyt ja siksipä juuri haluaisin kysyä että esiintyykö tällaista muualla?

23

9470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • röntgenissä töissä

Röntgenosastolla näin:
      Yövuoro 21-07. Ennen puoltayötä potilaita käy jonkin verran, saattaa jopa vähän ruuhkautuakin. Puolen yön aikoihin yleensä hiljenee ja sitten yö jatkuu tv:n katselun ja nettisurffailun parissa. 2-4 tuntia tulee yleensä nukuttua yövuorossa. Ennen aamuvuorolaisten tuloa katsotaan, että kuvaushuoneet on kunnossa ja laitetaan koneet päälle. Kun ensimmäinen aamuvuorolainen tulee osastolle voi yövuorolainen painua kotiin jatkamaan unia.

• Teho-os.

Yövuorot ovat todella vaihtelevia, riippuen tietysti potilaiden kunnosta yms. Joskus saa mennä tukka putkella ja silti on myöhässä kaikesta, tai sitten joskus saa jopa nukuttuakin hieman. Keskimääräisesti kait yöt ovat jotakuinkin aika lailla tasaista puurtamista.

Itsekin olen ollut jokusen vuoden tk:n vuodeosastolla, samoin kuin monet kollegat sekä töistä että opiskeluajoilta. Tuollaista klo. 05 alkaen en ole kyllä kuullut. Ja täytyy myöntää, etten edes toisellakaan miettimisellä keksi tuollaiseen käytäntöön yhtään hyvää perustetta. Ensimmäisenä tietysti potilaan kannalta; kuinka moni tykkää, että klo 05 tullaan repimään ylös. Kaikki eivät ole noin aamuvirkkuja. Henkilökunnan kannalta ehkä helpottaa aamuvuoroja, mutta ei tämä nyt sentään mitään tehdastyötä ole!!! Ei siis käy perusteeksi. Tuo kuulostaa ihan jonkun valopään n. 100 vuotta keksimältä hyvältä käytännöltä. Ja kun on näin tehty ennenkin niin...

Kerää hieman ammattiylpeyttä ja itseluottamusta, ja nosta asia esiin kahvipöydässä / osastotunnilla tms. Jos osastolla on töissä katujyriä, voit saada nenällesi. Kuitenkin voit olla tyytyväinen, että jonkinmoista yritystä kehitykseen teit.

• systeri78
        Teho-os. kirjoitti:

Yövuorot ovat todella vaihtelevia, riippuen tietysti potilaiden kunnosta yms. Joskus saa mennä tukka putkella ja silti on myöhässä kaikesta, tai sitten joskus saa jopa nukuttuakin hieman. Keskimääräisesti kait yöt ovat jotakuinkin aika lailla tasaista puurtamista.

Itsekin olen ollut jokusen vuoden tk:n vuodeosastolla, samoin kuin monet kollegat sekä töistä että opiskeluajoilta. Tuollaista klo. 05 alkaen en ole kyllä kuullut. Ja täytyy myöntää, etten edes toisellakaan miettimisellä keksi tuollaiseen käytäntöön yhtään hyvää perustetta. Ensimmäisenä tietysti potilaan kannalta; kuinka moni tykkää, että klo 05 tullaan repimään ylös. Kaikki eivät ole noin aamuvirkkuja. Henkilökunnan kannalta ehkä helpottaa aamuvuoroja, mutta ei tämä nyt sentään mitään tehdastyötä ole!!! Ei siis käy perusteeksi. Tuo kuulostaa ihan jonkun valopään n. 100 vuotta keksimältä hyvältä käytännöltä. Ja kun on näin tehty ennenkin niin...

Kerää hieman ammattiylpeyttä ja itseluottamusta, ja nosta asia esiin kahvipöydässä / osastotunnilla tms. Jos osastolla on töissä katujyriä, voit saada nenällesi. Kuitenkin voit olla tyytyväinen, että jonkinmoista yritystä kehitykseen teit.

mutta miten te voitte nukkua yövuorossa. Varalla olosta olen kyllä sosiaalipuolella kuullut, mutta että ihan nukkkua työaikana. Ei meillä ainakaan nukkua saa, hetkeäkään. Kuka sitten valvoo osastoa?

• Florence=)
        systeri78 kirjoitti:

mutta miten te voitte nukkua yövuorossa. Varalla olosta olen kyllä sosiaalipuolella kuullut, mutta että ihan nukkkua työaikana. Ei meillä ainakaan nukkua saa, hetkeäkään. Kuka sitten valvoo osastoa?

Useinkin tehoilla (tai ainakin missä itse olen ollut töissä) jos on vähemmän potilaita, niin aina esim. 2 hoitajaa jää valvomaan ja kaksi lähtee tunnin unosille...ja sitten taas vuoron vaihdos. Usein tuntuu, että rauhallisempaa tehoilla on, kun vuodeosastoilla =D

• Nasu.--

Meillä menee jotakuinkin näin.

Potilaat ovat laitettu jo yöpuulle, kun yöhoitaja tulee vuoroon (klo 21). Saan raportin iltavuorolaisilta.

Klo 23 ja 04 aikana tehdään kierto toisen hoitajan avustamana. Tällöin käännellään käänneltävät potilaat ja katsotaan, että kaikki on elossa.

Klo 05 mittaan vs:t ja aamulämmöt, mikäli niitä on.

Muuna aikana käyn yleensä pari krt kiertämässä huoneita, ja katson että kaikki on hyvin.

Loppuajan surffailen netissä, katson tv:tä, luen lehtiä/kirjaa..ym.

Aika outoa, että jo 05 aikaan ruvetaan tekemään aamuhommia!! Meillä ainakin aamupala tulee osastolle vasta 7.30 jälk, ja juuri ennen sitä herätellään kaikki potilaat, eikä yhtään aikaisemmin.

• uskoisin

Ketjun aloittaja on asukeista puhuessaan varmaankin töissä vanhainkodissa tai vastaavassa.

Itse työskentelen dementiaosastolla. Yöt menee viedessä dementoituneita takaisin sänkyyn heidän kipitellessään pitkin käytäviä. Jatkuvaa "vahtimista" ettei vahinkoja satu.

Osastolla on parikymmentä asukkia. Yksi aamutyöntekijä tulee yökön päästämään aamulla 7:ltä kotiin. Loput tulevat töihin 8:lta.

Joillekin suoritan aamupesut ja avustan pukeutumisessa. Ei ole kiirettä. Saavat olla yöpuvuissaankin kunnes aamuvuorolaiset saapuvat. Hyvin kodinomaista touhua työpaikallani.

• mukavalta

Niin meillä näin...Asukkaita neljällä osastolla eli yhteensä noin 43-48 henkilöä.Kaksi yökköä ja toinen niistä joutuu liikkumaan öisin talon ulkopuolella ja on kouluttamaton.Hoitaja periaatteessa valvoo yksin siellä.Yöt menee kiertäessä katsomassa että kaikki on hyvin,kuivittamasssa,kääntämässä ja viemässä asukkaita takaisin nukkumaan.Muutamia laitetaan aamuksi valmiiksi,mutta ei tosiaan puhettakaan että alkaisi kello 5 laittamaan suurinta osaa asukkaista.Lämpöjä,verensokeria,verenpaineita mittaillaan noin kello 5-6.30 välillä.Riippuu miten ehtii...
      Heräsi kysymys..Mitä aamuvuorolaiset tekevät sitten,jos heidän ei tarvitse juuri ketään laittaa?

• vanha apuhoitaja

Terveyskeskuksen perusterveydenhuollon osastolla yöt vaihtelee potilaiden kunnon mukaan. Yöllä kierrot ja tarvittavat hoitotoimet. Sen lisäksi jaan lääkkeet, teen tilaukset ja sovitut laitehuollot. Näytteiden otot alkaa klo 4.30 jälkeen, mutta pyritään ne tekemään kun potilas alkaa heräilemään.

Ammoin meidänkin osastolla yökkö aloitti pesut, mutta siitä on luovuttu juuri tuon yksin työskentelyn vuoksi. Jos olet suihkuttamassa potilasta, ei siitä niin vain irrota kutsuun vastaamaan. Nykyisin meillä yökkö pesee potilaan silloin kun potilas ja peti on virtsan, ulosteen tai muun täysin tuhrimat. Riippuu tietysti vähän työntekijästä, mutta me muutamat pesemme joskus viikonloppuisin ja juhlapyhisin muutaman aikaisin heräävän helpottamaan viikonloppu- ja juhlapyhämiehityksen työtä, sillä silloin ei ole arkivuorojen väkimäärää. Myös viikonloppuisin ja juhlapyhisin on aamuvuorolla "lomailijoiden" lähettäminen lomalle.

Otappa kissa pöydälle ja keskustele työpaikallasi tuosta. Voit viitata tähän meidän osaston luopumisen syyhyn. Vaikka työpaikkasi näyttää olevan pienhoivakoti tms. et pysty vastaamaan turvallisuudesta yksinäsi, jos olet kiinni yhdessä potilaassa. Ajattelepa, jos kuulet avunhuudon, niin voitko jättää suihkuun huimailevan/ huonovointisen/muistihäiriöisen/motoorisesi tasapainottoman asukkaan ja lähteä etsimään, mistä avunhuuto kuului.

• pitkiä ne on

Minulla on varmaan valtakunnan helpoimmat yövuorot. Psykiatrinen osasto, jolla potilaat pääsääntöisesti nukkuvat yönsä loistavasti. Viime yön tapahtumat: yksi potilas kävi vessassa. Silti työntekijävahvuus on öisinkin 4 (osastolla max. 12 potilasta), koska tiukan tilanteen yllättäessä tuon vähemmästä ei juurikaan iloa ole.

Kun nyt kerran kysyit =) En halua masentaa tai kuittailla omasta hyvästä tilanteestani, mutta ajattelin kerrankin kirjottaa kun on jotain hoitajan näkövinkkelistä positiivista sanottavaa.

Ei kuulosta reilulta tuo teidän systeemi, ei ollenkaan. Kenellekään.

• Meikäläinen vaan

Tuohan kuullostaa ihan "Lehmusten kaupungin" toiminnalta... Siellä ainakin oli aivan samaa vanhainkodissa. Mahtaa niistä potilaista tuntua kivalta,kun 05 kiskotaan vessaan ja pukemaan... Pitäisi vedota siihen,mitä potilaat haluavat (siis nukkua!).

• systeri78

vähän oudolta. Ettei vaan nyt riistettäisi uutta ihmistä.

Meillä ainakin yöllä asukkaiden on tarkoitus nukkua. Jos joku herää aikaisin ja käytät sen wc:ssä niin totta kai voit tehdä alapesut, mutta mitään kokomittaisia aamutoimia EI yökön tarvitse tehdä. Ainahan on ajateltava myös kokonaisuutta, varsinkin kun yksin valvoo osastoa. Joskus olen kyllä pukenutkin kun sopivasti olen kerinnyt tehdä hommat että on ollut aikaa ja tiedän että tilanne osastolla sen sallii.

• myöskin hoitsu

olen töissä dementiaosastolla eikä meillä todellakaan herätetä ketään viideltä. Kaikki saa nukkua niin pitkään kuin haluavat,kunhan ovat ylhäällä ennen lounasta:) jos jää aikaa,niin saatan tehdä jollekin asukkaalle aamutoimet,ylensä puuron keittämisen lomassa se sujuu hyvin. Rauhalliseen tahtiin täällä mennään,ei mitään kiirettä eikä stressiä. Valvominen itsessään on jo raskasta. Asukkaat kyselevät kelloa ja luulevat että yhdeltä yöllä on jo aamu mutta sellaista se on:) kaikenlaista pientä tehtävää riittää, kuten esim.pyykin pesua,aamupalan valmistus, kuivitukset ym. Mutta viideltä ei nouse kukaan!

• kamalaa

Inhoan yövuoroja. Meillä yksi sh ja yksi perushoitaja ja 22 potilasta, joista monet tulee esim infektiosekavuuden, alkokramppien tms. hoitoon ja yöllä sitte tapellaan, kun kaikki sekopäät heiluu ees taas. Stesolid rektolit ja serenase ruiskut saa melkeen nostaa kanslian pöydälle, ett on sitte nopeesti käytettävissä. Lisäksi pitäisi vahtia huonokuntoisia potilaita siinä sivussa.Olen sanonut, etten mielellään tee yötä, vaikka toki sitten teen jos on pakko.

Olen myös ollut kesätyössä vanhainkodissa, jossa oli sama käytäntö kuin työpaikassasi. Yökkönä oltiin yksin. Iltavuoro laittoi asukkaille tuplavaipat ja tuettiin tyynyillä toiselle kyljelle. Yökkö sitten klo. 02 aikaan kiskas sisävaipan pois ja veti poikkarista mummon selälleen. Aamu 05 aikaan yökkö laittoi pari aamuvirkkua. Myös lääkkeet jaettiin yöllä. (Ei pahemmin muutoksia, kaikilla potilailla DNR päätös). Täytyy sanoa, että koin tuon jälkimmäisen paikan helpommaksi ja vähemmän energiaa vieväksi kumminkin.

• härkä

Moi!
      Tuollaista oli 20.v sitten, kun aloitin nämä hommat. Eli se on jäänne jostain kaukaa. Ota puheeksi. Jos sinulla ei ole toimea, niin ei ehkä kannata, mutta puhu sellaiselle, jolla on toimi, sillä yleensä toimettoman ei kannata ottaa asiaa esille. Vastaus on yleensä, että on tänne tulijoita, jos työ ei maistu.

• Florence=)

Itse olen pienen erikoisalan, pienellä päivystysluonteisella osastolla. Yössä valvoo 2 hoitajaa ja potilaspaikkoja on 4. Välillä kaikki paikat ovat täynnä ja välillä taas ei ole potilaita ollenkaan. Maailman paras työpaikka, tosiaan saat tehdä töitä välillä ihan tappotahtia hyvä, että ehdit vessassa käymään ja taas toisinaan on kausia jolloin ei ole potilaan potilasta....silloin katsomme videoita, pidämme koulutustuokioita ja öisin nukumme =D

Olen myös kuullut tosta yökkö aloittaa pesut klo 05 käytännöstä, joka on aivan järjetön, itse ännestäisin jaloillani, jos tuollaiseen paikkaan joutuisin. Yleensä tälläinen käytäntö on jossain yksityisillä palvetu tms. taloilla ja joillakin "olemme aina tehneet näin" vanhainkodeilla.

• et teillä

saa olla töissä jos ei kerta hoidettaviakaan.meillä ei töihin mennä jos ei hoidettavia.ja yövuoro voidaan perua milloin vaan,parhaimmassa tapauksessa yökkö jo ollut työpaikalla!

• Florence =)
        et teillä kirjoitti:

saa olla töissä jos ei kerta hoidettaviakaan.meillä ei töihin mennä jos ei hoidettavia.ja yövuoro voidaan perua milloin vaan,parhaimmassa tapauksessa yökkö jo ollut työpaikalla!

Jos hoidettavia tulee, niin se on sitten yleensä n. 1/2 tunnin varoajalla. Joskus käytössä oli varallaolosysteemi, mutta koska monet asuvat pitkänkin matkan päässä, niin käytäntö poistettiin. Harvemmin sellaisia öitä kyllä on, jolloin ei ole ketään hoidettavaa.

• Florence=)
        Florence =) kirjoitti:

Jos hoidettavia tulee, niin se on sitten yleensä n. 1/2 tunnin varoajalla. Joskus käytössä oli varallaolosysteemi, mutta koska monet asuvat pitkänkin matkan päässä, niin käytäntö poistettiin. Harvemmin sellaisia öitä kyllä on, jolloin ei ole ketään hoidettavaa.

Miten ihmeessä yövuoron voi peruuttaa? Siis toihan on ihan sikatoimintaa ja sitten työntekijä joutuu tekemään varmaan tunnit jossain takaisin tai sitten saa paskan liksan, kun ei ole tunnit toteutuneet. Toi on just aivan p*ska käytöstä, välillä ihan hävettää olla tällä alalla töissä, kun työntekijöitä kohdellaan niin järjettömän huonosti. MURR!

• perustelee
        Florence=) kirjoitti:

Miten ihmeessä yövuoron voi peruuttaa? Siis toihan on ihan sikatoimintaa ja sitten työntekijä joutuu tekemään varmaan tunnit jossain takaisin tai sitten saa paskan liksan, kun ei ole tunnit toteutuneet. Toi on just aivan p*ska käytöstä, välillä ihan hävettää olla tällä alalla töissä, kun työntekijöitä kohdellaan niin järjettömän huonosti. MURR!

taloudellisila ja tuotannollisilla syillä.kun ei hoidettavia ei töitäkään.takasin pitäisi sitten tehdä vapaapvnä,itse olen ottanut palkattoman pvn.peruutus voi koskea myös lauantai iltaa tai sunnuntai päivää.teillä ok kun saatte olla rauhassa,olis kiva kun mekin.

• Hoitaja

...tosiaan karseeta,eikö yö ole sitä varten että ne asukkaat nukkuvat yöllä ja aamuhoitajat tulevat tekemään aamutyöt, mitä ne 4 tekevät siellä aamun aikana jos mitään aamu töitä ei ole (kun sinä teet ne yövuoron aikana)??
      Kyllä ne nyt on käsittäny vähän väärin..

• pois lähtenyt

Olen ollut Helsinkiläisessä vanhainkodissa töissä jossa 26 asukasta osastolla ja siellä eräät hoitajat aloittivat asukkaiden pukemisen jo kolmelta aamuyöllä. Mitä useampi oli puettu sitä parempi oli yöhoitaja aamuvuorolaisten mielestä.
        Joskus 15 laitettu ja 16 vanhusta jäi aamuvuorolaisille joita saattoi tulla joskus viisi tai kuusikin hoitajaa. Aikanani kysyin mihin tämä perustuu, koskaan en saanut vastausta.
        Pois jäätyäni kyseenalaistin tämän talon johtajan kanssa ja hän vain sanoi ettei meidän talossa ole tälläistä käytäntöä.
        Joskus sopa pääsiäisenä oli toisen osaston yökkö laittanut kaikki vanhuksent pukeisiin aamuyön aikana koska on kiva autella aamuvuorolaisia.
        Kuten eräs puki vanhuksia koska pelkäsi valvoa yksin osastolla oli ainakin vanhukset turvana geriatrisissa tuoleissa istumassa.

Sairasta touhua, yöt ovat nukkumista varten ja yökän tarkoitus turvata rauhallinen yö. muita töitä yölle kyllä varmasti löytyy.

• pois lähtenyt
        pois lähtenyt kirjoitti:

Olen ollut Helsinkiläisessä vanhainkodissa töissä jossa 26 asukasta osastolla ja siellä eräät hoitajat aloittivat asukkaiden pukemisen jo kolmelta aamuyöllä. Mitä useampi oli puettu sitä parempi oli yöhoitaja aamuvuorolaisten mielestä.
        Joskus 15 laitettu ja 16 vanhusta jäi aamuvuorolaisille joita saattoi tulla joskus viisi tai kuusikin hoitajaa. Aikanani kysyin mihin tämä perustuu, koskaan en saanut vastausta.
        Pois jäätyäni kyseenalaistin tämän talon johtajan kanssa ja hän vain sanoi ettei meidän talossa ole tälläistä käytäntöä.
        Joskus sopa pääsiäisenä oli toisen osaston yökkö laittanut kaikki vanhuksent pukeisiin aamuyön aikana koska on kiva autella aamuvuorolaisia.
        Kuten eräs puki vanhuksia koska pelkäsi valvoa yksin osastolla oli ainakin vanhukset turvana geriatrisissa tuoleissa istumassa.

Sairasta touhua, yöt ovat nukkumista varten ja yökän tarkoitus turvata rauhallinen yö. muita töitä yölle kyllä varmasti löytyy.

siis 11 aamuvuorolaisille...

• sh -03

Kehoittaisin ottamaan yhteyttä ammattiliittosi edustajaan ja kysyä mitä mieltä he ovat ja olisiko asialle heidän puoleltaan jotakin sanottavaa!! Ei tuollaista käytäntöä saisi olla missään! Aivan järjetöntä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe