Minkä kokoisena keskosvauvanne on päässyt pois sairaalasta?

Molly´s

Heippa!

Meille syntyi 5 viikkoa siiten keskosvauva viikolla 31. (Mulla paha raskausmyrkytys) Paino vauvalla alimmillaan oli tasan 1kg. Nyt painoa 1,6kg ja homma alkaa luistaa; syöminen, yleinen jaksaminen hoidoilla, lääkkeet vähentyny. Sairaalassa ei ole kotiinlähdöstä ollut muuta puhetta kun että kotilomaa voisi kokeilla ensin ja että "se kotiinlähtö tulee kuitenkin aina yllättäen".

ELi minkälaisessa tilanteessa te olette vauvan kanssa kotiutuneet? Miten meni kotona alku?

Vinkkejä otetaan vastaan.. :)

20

12658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • painoraja

      Ystäväni synnytti juuri samoilla viikoilla. Olettaen, että vauvalla ei mitään vakavia ongelmia löydy (siis muutakuin epäkypsät keuhkot yms. noille viikoille tyypillistä), niin ainakin ystävälläni oli kaksi kriteeriä lopulliselle kotiin pääsylle sitten kun hengitys yms. sujuivat:

      -Vauva painaa 2,5 kg (tai ainakin lähelle)
      -Vauva osaa itse syödä tarpeeksi

      Kotiin vauva lopulta pääsi RV 36-37 vastaavana aikana, eli viitisen viikkoa meni sairaalassa.
      Kaikki meni hyvin, ei mitään komplikaatioita tms. Tsemppiä!

    • Äiti vm.79

      Meidän vauva oli 2975g syntyessään (iso keskonen, niin iso ettei painon puolesta luettu keskoseksi). Syntyi viikolla 35 0. Oli keskoskaapissa vain pari päivää. Oli kuitenkin puolitoista viikkoa keskososastolla.

      Mitään vaikeuksia ei ollut raskaudessa virallisesti. Minä kyllä valitin neuvolassa pahaaoloa, kun kävin viimeisen kerran. Verenpaine oli koholla, mutta valkuaisaineita ei ollut virtsassa, joten terveydenhoitaja ei pitänyt asiaa vakavana.
      Olo oli aika kamala koko raskauden ajan, mutta minä en osannut pyytää apua. Olen ehkä viisaampi seuraavan lapsen kanssa.

      Kotiin päästiin puolentoista viikon sairaalssa olon jälkeen. Pullosta jouduin syöttämään kuukauden verran. Oli tosi raskasta. Piti olla herätyskello herättämässä yöllä, kun vauva olisi nukkunut muuten syöttöjen yli.
      Pulloista päästiin eroon vasta parin kuukauden jälkeen. Vauvalla oli ja on vieläkin lyhyt kielijänne, mikä teki imettämisen opettelun vaikeaksi.
      Sairaalassa lapsella oli glukoositippa alhaisten verensokerien vuoksi viikon verran. Nenä-mahaletku oli myös yli viikon.
      Lapsi on nyt kohta 2 vuotias. Ihan hyvin on mennyt. =)

      Alkuaika oli tosin todella raskasta. Yritä saada joku auttamaan jos joudut yöllä ihan herätyskellolla syötöille herättämään itseäsi ja lasta.
      Jotkut sanovat, että anna lapsen nukkua yöllä syöttöjen yli, mutta sitä ei voi noudattaa keskoksen kohdalla. Keskosella kun ei ole mitään rasvavarastoja yms. Mutta tämän varmaan tiedät. =)

      Suosittelen kantoliinaa. Teki ainankin oman elämäni helpommaksi.
      Kantoliinaa muutenkin suositellaan erityisesti keskosille, kun ovat joutuneet tänne maailmaan liian aikaisin muutenkin. Tarvitsevat vieläkin enemmän läheisyyttä kuin täysaikaiset lapset.

      Voimia! =)

    • Äippä

      Minut yllätti myös raskausaikana raskausmyrkytys vikkoja oli 34.vuonna -84 .Synnytys käynnistettiin ja synnytin 2kg:sen vauvan(eli ison).Minä olin jonkun aikaa itse teholla .
      Vauva hengityskoneessa epäkypsien keuhkojen takia.
      Koko sairaala elämää kesti n.kuukauden.jA se kotiin lähtö tosiaan yllätti.
      Seurannassa oltiin tiiviisti vuoden.
      Kaikki meni hyvin, ei mitään vammoja.Kävimme kymmen -vuotis päivänä näyttäytymässä lasten osastolla, kuin isoksi tytöksi on kasvettu.Tänä päivänä hän opiskelee yliopistossa.
      Raskausmyrkytyshän on ensimmäisen synnytyksen "vitsaus".Meidän perheessä se on ollut äidilläni ,mummullani ja minulla jotenkin luulen sen olevan suvussa kulkevaa.
      Luin joku vuosi sitten että,olisi kyse rasva tasapaino häiriöstä (jonku väitöskirja aihe).

      • Molly´s

        Kiitos jakamistanne kokemuksista.
        Kantoliinaa suositeltiinkin sairaalassa mielummin kuin rintareppua (ainakin aluksi). On keskoselle parempi.
        Raskausmyrkytyksestä sen verran, että onko tietoa mikä mahdollisuus se on saada seuraavassa raskaudessa?


      • Äippä
        Molly´s kirjoitti:

        Kiitos jakamistanne kokemuksista.
        Kantoliinaa suositeltiinkin sairaalassa mielummin kuin rintareppua (ainakin aluksi). On keskoselle parempi.
        Raskausmyrkytyksestä sen verran, että onko tietoa mikä mahdollisuus se on saada seuraavassa raskaudessa?

        Ei minkäänlaista riskiä ole saada uudestaan raskausmykytystä, se on vain ensi synnyttäjän riski.
        Perinnöllisyydellä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
        Ja sillä mainitsemallani rasva-aineen epätasapainolla.(enkä edelleenkään muista väitöskirjan tekijää nimeltä,sori).
        Raskaus on jo sinänsä ihme, että ylipäätään syntyy terveitä lapsia. Esim. minun seuraava lapseni oli lievä sydänvikainen ja viimeisenin syntyi kehitysvammaisena. Kaikesta on selvitty.


      • äiti -06
        Äippä kirjoitti:

        Ei minkäänlaista riskiä ole saada uudestaan raskausmykytystä, se on vain ensi synnyttäjän riski.
        Perinnöllisyydellä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
        Ja sillä mainitsemallani rasva-aineen epätasapainolla.(enkä edelleenkään muista väitöskirjan tekijää nimeltä,sori).
        Raskaus on jo sinänsä ihme, että ylipäätään syntyy terveitä lapsia. Esim. minun seuraava lapseni oli lievä sydänvikainen ja viimeisenin syntyi kehitysvammaisena. Kaikesta on selvitty.

        Tiedän muutamia tapauksia joissa raskausmyrkytys on uusiutunut myös toisessa raskaudessa, mutta lievämpänä. Itse olen sairastanut ko. taudin juuri tänä keväänä, enkä halua kokea sitä kaikkea uudestaan, joten olen päättänyt et en hanki enään lapsia, olen onnellinen tästä yhdestä ihanasta vauvasta :)


    • lllllllllll

      viikolla 31 syntyneet kaksoset pääsivät kotiin ku 2kg kummallakin tuli täyteen ja syöminen onnistui hyvin..

    • pikku nappula

      Meidän poika syntyi viiolla 29 4 ( 1290g) Kotiin pääsi tasan 36 viikolla. Silloin painoa oli 2260g.

      • itse keskonen ja keskosen äiti

        Hieman alle 2,5 kiloisena pääsi kotiin. Syntyi hieman alle 1920 grammaisena. Syntyi viikolla 35, raskausmyrkytyksen takia. Oli melkein kuukauden sairaalassa. Kotiutumisen ehtoina oli että oikea laskettuaika on lähellä, paino lähelle 2,5 ja syö hyvin itse pullosta tai rinnasta. Tottui sairaalassa pulloon, meni aikaa ennen kuin kotona oppi rintaan. Nyt on 2-kuukautta ja paino lähelle neljää kiloa. Ei tarvitse enää herätellä syömään, pitää kyllä ite huolen syömisestään.

        Äidilläni oli myös raskausmyrkytys odottaen minua ja kaksostani ja olimme jo kolmas raskaus, joten ei pelkästään ensisynnytääjälle tule. Synnyimme alle kaksikikoisina viikolla 32. Pääsimme silti kotiin myös alle kaksikiloisina vain 12-päivän jälkeen. Kotiin äitini sai vain ohjeet syöttää kahden tunnin välein.


    • iso...

      50 cm ja 4100g minä itse. Munkin äidillä raskausmyrkytys ja oltiin kuolla molemmat. Mun poika 2 pv ennen laskettua aikaa, 49 cm ja 3210 g, ettei ainakaan pidä paikkaansa että lapsen koko ois verrattavissa äidin syntymäkokoon...

      • mamma34

        pääsi kotiin kun paino oli yli 2200g ja ekat kuus viikkoa herättiin kolmen tunnin välein syömään kotona. nyt neiti on 14 v, painaa enemmän kun äitinsä eli 49kg ja ihan normi teini. ihania nuo pienenä syntyneet, varsinaisia yllättäjiä!


      • samaa mieltä
        mamma34 kirjoitti:

        pääsi kotiin kun paino oli yli 2200g ja ekat kuus viikkoa herättiin kolmen tunnin välein syömään kotona. nyt neiti on 14 v, painaa enemmän kun äitinsä eli 49kg ja ihan normi teini. ihania nuo pienenä syntyneet, varsinaisia yllättäjiä!

        Oma poika ei ollut keskonen, syntyi 2 pvää ennen laskettua aikaa, mutta suht pieni 49 cm ja 3210 g (eli ei siis todellakaan ollut koko ennustettavissa äidin syntymäkoosta, joka siis 5vkoa keskosena 50 cm ja 4100g). Pienenä syntyi ja puolivuotisneuvolassa oli pituutta jo 73 cm ja painoa 9695 g eli iso ikäisekseen.


      • lapsirakas
        samaa mieltä kirjoitti:

        Oma poika ei ollut keskonen, syntyi 2 pvää ennen laskettua aikaa, mutta suht pieni 49 cm ja 3210 g (eli ei siis todellakaan ollut koko ennustettavissa äidin syntymäkoosta, joka siis 5vkoa keskosena 50 cm ja 4100g). Pienenä syntyi ja puolivuotisneuvolassa oli pituutta jo 73 cm ja painoa 9695 g eli iso ikäisekseen.

        tyttärellä idettiset pojat.Syntyivät 1270g ja 1300g,3viikkoa teholla,toiset 3 osastolla.Kotiutuivat 2kg,kun söivät itse kunnolla,mutta aika nopeasti tieto tuli kotiutuksesta.


    • Mamma_87

      Meidän poika syntyi rv 28 4 silloin paino oli 1260g. Kotiin päästiin 35 4, jolloin paino oli 2335g. Syömisen hallitsi jo silloin ihan hyvin. Nyt onkin jo iso jöllikkä. ikää 3kk ja painoa melkein neljä kiloa. Alusta asti herännyt vain kerran yössä ja kaikin puolin muutenkin kiltti poika.

    • j41

      Tyttö syntyi rv.27, paino 960g pituusn.35cm.
      Paino alimmillaan 880g.
      Ambulansilla äidin mahassa Helsinkiin, jossa syntyi. Helsingissä oltiin n. 1,5 kk. jonka jälkeen taas ambulanssikyydillä kotipaikkakunnan sairaalaan.
      Laskettu aika oli 26.5 ja kotiin hän pääsi 2.5.
      Painoa oli tuolloin kertynyt 2660g.
      Kotiin pääsyä viivästytti ehkä se, että tyttö oli pullosta syödessään oikea "Ahmed Ahne", eli hän imi maitoa siihen tahtiin, että unohti välillä hengittää ja taas hälyttimet vinkuivat.
      Kotona kaikki meni ok, ei tarvittu mitään lääkityksiä tms. Keskosten ruokapuoleen perehtynyt henkilö kävi pari kertaa meillä kotona.
      Muuten tytön kasvua ja kehitystä seurattiin normaalien neuvolakäyntien lisäksi lasten poliklinikalla. Eli vanhempaan lapseen verrattuna tarkastuksia oli puolet enemmän ensimmäiseen ikävuoteen verrattuna.
      Nyt hän on reipas ja touhukas 3,5 vuotias tyttönen.

      • kaksoset pääsi

        kotiin kun painoa oli tullut 2100 g.
        ekalla kesti 2 kk ja toisella 3 kk tuon painon saavuttaminen. lähtöpainot oli 1450 ja 990 g.
        viikkoja oli kasassa 32.


    • Pippurisen tytön äiti

      Hei!

      Pieni tyttäremme syntyi raskausviikolla 31 1 ja painoi syntyessään 990g ja oli 35cm pitkä. Sairaalassa aikaa vieähti kaksi kuukautta eli pääsi kotiin lasketun ajan tienoilla. Yleensä keksoset kotiutuvatkin lasketun ajan aikoihin. Kriteereinä kotiin pääsyyn ovat lämmön ylläpitäminen, paino ja ennen kaikkea se, että jaksaa syödä tarvittavat määrät maitoa vähintään pullosta.

      Kotiin meneminen oli jännittävää ja raskastakin aikaa. Sitä edelleen hiukan hermoilee ja pohtii happisaturaatioita, mutta kyllä kaikki varmasti hyvin sujuu. Meillä yöt olivat aluksi aika raskaita, koska tyttö "päkisi" koko yön. Päkinä on keskosille yleistä ääntelyä, sellaistä lampaan määkimistä ja huomattavasti kovempaa kuin normaali ähellys.

      Kaikki on kuitenkin sujunut oikein hyvin ja tyttö on jo 9kk ja painaa 7,5kg. Kontataan innolla ja noustaan seisomaan aivan joka paikkaan.

      Paljon voimia sairaalareissuille ja kotiinpääsylle.

      • keskosen äiti

        Meillä on 31 6 raskausviikolla syntynyt tyttö, joka painoi 1570g ja oli 41cm pitkä. Oli hengityskonehoidossa 5vrk ja pleuradreeni oli noin 3pv ilmarinnan vuoksi. Pääsi kotiin kuukausi ennen laskettua aikaa. Tällä hetkellä on 4kk ,korjattu ikä on 2kk on pirteä ja hymyileväinen tyttö. Lattialla ei vielä osaa kääntyä mutta jalat ja kädet viuhtoo kovaan tahtiin..Selkälihakset ovat liian vahvat joten vatsalihaksia yritetään kovasti treenailla :)Milloin sinun vauvasi alkoi kääntyilemään tai osoitti kiinnostusta siihen? Olisiko jotain hyviä vinkkejä ja neuvoja miten voisi edesauttaa liikunnallista kehitystä jne?

        Terv: Ylihuolehtivainen äippä


      • isi
        keskosen äiti kirjoitti:

        Meillä on 31 6 raskausviikolla syntynyt tyttö, joka painoi 1570g ja oli 41cm pitkä. Oli hengityskonehoidossa 5vrk ja pleuradreeni oli noin 3pv ilmarinnan vuoksi. Pääsi kotiin kuukausi ennen laskettua aikaa. Tällä hetkellä on 4kk ,korjattu ikä on 2kk on pirteä ja hymyileväinen tyttö. Lattialla ei vielä osaa kääntyä mutta jalat ja kädet viuhtoo kovaan tahtiin..Selkälihakset ovat liian vahvat joten vatsalihaksia yritetään kovasti treenailla :)Milloin sinun vauvasi alkoi kääntyilemään tai osoitti kiinnostusta siihen? Olisiko jotain hyviä vinkkejä ja neuvoja miten voisi edesauttaa liikunnallista kehitystä jne?

        Terv: Ylihuolehtivainen äippä

        tyttäreni syntyi 26 rv ja oli 31.5cm pitkä ja painoi 580g,siitä sitten mentiin päivä kerrallaan eteenpäin ja nyt on terve tyttö,vaikka vastoinkäymisiäkin oli.kaikki kunnia sairaala henkilökunnalle.


    • Anonyymi

      Meidän Repe Eenokki syntyi rv 23 ja painoi vain 440g. Nyt hän on 1½v ja on jo 8970grammaa mutta yhä keskoskaapissa kun hän ei suostu hengittämään itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe