Kihomato-pahalaiset

Äippä

Tulivat taas meidän puoli vuotta taukoa pitäneenä kyläilemään kihomadot. Uteliaana toivoisin tietää, mitä erilaisia vaihtoehtoja on kokeneilla niiden poishäätämiseen? Meillä Pyrvin-matokuuri auttoi viime kerralla, toivottavasti tälläkin kertaa, mutta miten teillä muilla?

21

10261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katja

      meillä nuo kyseiset madot ovat vierailleet muutaman kerran ja aina on pyrvin kuuri tehonnut.
      Itse olen myös pessyt kaikki kodin liina vaatteet,lelut ja suurinpiirtein kaiken minkä vaan voi kuumassa pestä,loppuja olen olen sitten pyyhkinyt jollain puhdistusaineilla.
      Aina ollaan eroon päästy mutta,yleensä ne tulevat tälle minun tarhaikäiselle lapselle juuri päivähoito paikan kautta

      • terkkari

        2-3 viikon kuluessa muistakaa uusia Pyrvin -kuuri. Matojen munat eivät kuole Pyrvin-kuurilla, vaan kuoriutuvat 3 viikon sisällä.
        Meidän perheessä matoja oli äidillä ja isällä myös. Hassua? Inhottavaa. Voimia vievää. Rasittavaa. Mutta silti niin tavallista lapsiperheessä.


      • Anonyymi

        Vermox ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/vermox
        pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin


    • pyrvi

      Olemme kokoneet saman ongelman muutaman kerran ja Pyrvin on auttanut molemoiin.

    • Tiina

      Entä jos on kihomatoja ja on raskaana, voiko Pyrviniä käyttää? Eikö todellakaan ole muuta keinoa? Elävätkö madot ikuisuuden eli jos pitää huolen hygieniasta ja estää matjojen leviämisen munista, voiko ongelmasta tulla loppu? Entä peräsuolihuuhtelu, olisko mitään apua?

      • Jansku

        Meillä on on kuopuksella 3v ilmennyt kihomatoja 6v tytöllä ei ainoana ole matoja. Myös äidiltä ja iskältä on löytynyt noita matoja. vaimo on 5 kuulla raskaana ja lääkärin mukaan pyrvin kuurin saa ottaa. Kannattaa tosin varmistaa asia omalta neuvolalääkäriltäsi.

        Munat kehittyvät toukaksi n. kahdessa viikossa. uusi infektio kestää kehittyä 2kk eli jos lääkekuurin jälkeen esiintyy alle 2 kk päästä matoja ei lääkekuurilla ole päästy eroon nykyisestä kannasta. Jos matjoa ilmestyy vasta 2 kk jälkeen on kysymys uudesta kannasta.

        Meillä ei tuo eka kuuri ole poistanut matoja. Tehoaako tuo lääke jo heti ek kerralla? Otamme nyt toisen kuurin perään. Onko tuo vaarallista ottaa kolme annosta, jokainen viikon välein?


      • Tiina
        Jansku kirjoitti:

        Meillä on on kuopuksella 3v ilmennyt kihomatoja 6v tytöllä ei ainoana ole matoja. Myös äidiltä ja iskältä on löytynyt noita matoja. vaimo on 5 kuulla raskaana ja lääkärin mukaan pyrvin kuurin saa ottaa. Kannattaa tosin varmistaa asia omalta neuvolalääkäriltäsi.

        Munat kehittyvät toukaksi n. kahdessa viikossa. uusi infektio kestää kehittyä 2kk eli jos lääkekuurin jälkeen esiintyy alle 2 kk päästä matoja ei lääkekuurilla ole päästy eroon nykyisestä kannasta. Jos matjoa ilmestyy vasta 2 kk jälkeen on kysymys uudesta kannasta.

        Meillä ei tuo eka kuuri ole poistanut matoja. Tehoaako tuo lääke jo heti ek kerralla? Otamme nyt toisen kuurin perään. Onko tuo vaarallista ottaa kolme annosta, jokainen viikon välein?

        Kysäisin Teratologisesta tietopalvelusta (tutkivat sikiöiden kehityshäiriöitä) Pyrvinistä ja sieltä kerrottiin että lääke ei juurikaan imeydy. Kuitenkin vähän pelottaa... Miehellä ei ole oireita ja multakin katosi ennen joulua. Nyt madot ovat tulleet takaisin eli taitaa olla kyse tuosta samaisesta kannasta. Eroon ei todellakaan pääse ilman lääkkeitä?! Miten teillä Jansku? Joko kaikki on ok?


    • Jansku

      Mitenkähän yleinen on tällainen kihomato juttu yleensäkin? Meillä tämä on eka kertaa ja lapsia on ollut 6 vuoden ajan.

      Kun asia selvisi ja etsitiin tietoa niin ainakin meille tämä on ollut kiusallinen ongelma. Miten suhtautua vierailuihin mummolassa, kavereilla, päivähoidossa olemiset jne. Päivähoitoon ilmoitimme asiasta ja sinne viemme edelleenkin lapsemme. Kannattaako/pitääkö kaveriperheille kertoa? Miten teillä on tehty?

      Aika paskamainen on tää kihomato vaikkei nyt vaarallinen olekaan.

      Hygienia on ainakin meillä jo suorastaan sairaalloista :-)

      Missähän lämpötilossa nuo matoset heittää henkensä (pakkanen/lämpö)?

      • joku vaan

        Päiväkodit ovat kaikkein pahinpia matojen kannalta.
        Ei tarvitse olla kuin yksi toisesta kulttuurista tullut niin jo mato leviää.
        Heillä se on kuulemma aivan tavallinen juttu jota ei hoideta.


      • joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

        Päiväkodit ovat kaikkein pahinpia matojen kannalta.
        Ei tarvitse olla kuin yksi toisesta kulttuurista tullut niin jo mato leviää.
        Heillä se on kuulemma aivan tavallinen juttu jota ei hoideta.

        Mekin veimme lapset hoitoon, koska sieltähän ne oli tulleetkin.
        Kavereille ei ole ehkä syytä kertoa, mutta rajoitimme vierailuja kuurin aikana.
        Lääkkeen nimeä en muista, mutta pillerit olivat tummanpunaisia.

        Pakkanen tappaa tehokkaasti. Tuuleta ulkona pakkasessa petivaatteet niin auttaa.
        Kesällä kanta kasvaa entisestään.


      • jumaleissön
        joku vaan kirjoitti:

        Mekin veimme lapset hoitoon, koska sieltähän ne oli tulleetkin.
        Kavereille ei ole ehkä syytä kertoa, mutta rajoitimme vierailuja kuurin aikana.
        Lääkkeen nimeä en muista, mutta pillerit olivat tummanpunaisia.

        Pakkanen tappaa tehokkaasti. Tuuleta ulkona pakkasessa petivaatteet niin auttaa.
        Kesällä kanta kasvaa entisestään.

        Hoitakaa se hemmetin kihomato jos vähänkin lapset valittaa kutinaa! Vittu että menee hermot kun on joltain pennulta minulle tarttunut niin armottoman paska olo kokoajan. En ole syönyt päiviin, ei huvita. Jokapuolella näkyy matoja.


      • saddd
        jumaleissön kirjoitti:

        Hoitakaa se hemmetin kihomato jos vähänkin lapset valittaa kutinaa! Vittu että menee hermot kun on joltain pennulta minulle tarttunut niin armottoman paska olo kokoajan. En ole syönyt päiviin, ei huvita. Jokapuolella näkyy matoja.

        minuakii alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun nämä madot tulevat kokoajan takaisin.. olen nyt 15 vuotta vanha ja ensimmäisen kerran minulla oli matoja kun olin 13... silloin sain ne hoidettua, mutta ne tulivat takaisin noin kuukausi myöhemmin ja sain ne taas hoidettua mutta siitä viikko myöhemmin kutina alkoi taas... silloin paloi hermot ja söin pyrvineitä kolmen kuukauden ajan!! Ja ne pysyivät poissa yli vuoden.. nyt ne ovat palanneet!!! Ja vähänkö vituttaa!!! nää pilaa mun elämän... :-(


      • näin voi yrittää
        saddd kirjoitti:

        minuakii alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun nämä madot tulevat kokoajan takaisin.. olen nyt 15 vuotta vanha ja ensimmäisen kerran minulla oli matoja kun olin 13... silloin sain ne hoidettua, mutta ne tulivat takaisin noin kuukausi myöhemmin ja sain ne taas hoidettua mutta siitä viikko myöhemmin kutina alkoi taas... silloin paloi hermot ja söin pyrvineitä kolmen kuukauden ajan!! Ja ne pysyivät poissa yli vuoden.. nyt ne ovat palanneet!!! Ja vähänkö vituttaa!!! nää pilaa mun elämän... :-(

        joku tartuttaa uudelleen tai pyrvin ei toimi. nehän on pelkkiä punaisia elintarvikepillereitä, vaikutus nolla.

        koita saada lääkäriltä vermoxin estolääkitys.


      • voihel.....
        saddd kirjoitti:

        minuakii alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun nämä madot tulevat kokoajan takaisin.. olen nyt 15 vuotta vanha ja ensimmäisen kerran minulla oli matoja kun olin 13... silloin sain ne hoidettua, mutta ne tulivat takaisin noin kuukausi myöhemmin ja sain ne taas hoidettua mutta siitä viikko myöhemmin kutina alkoi taas... silloin paloi hermot ja söin pyrvineitä kolmen kuukauden ajan!! Ja ne pysyivät poissa yli vuoden.. nyt ne ovat palanneet!!! Ja vähänkö vituttaa!!! nää pilaa mun elämän... :-(

        sama juttu mulla.-,- eli oon nyt 14v (tyttö) ja onkohan näitä paskiaisia nyt sitten kymmenennen kerranko jo?
        tosi ikävää kuulla ettei toi pyrvin toimis nimittäi niihinkin kuitenki sitä rahaa menee vaikka ei olis kovin paljon ylimääräseen ihan kenellä tahansa varaa. äitikään ei meinaa uskoa korviansa ku sanoo että taas on se tunne.. tää on niin perseestä!! onhan näitä ollut pitkin vuosia moneen kertaan ja täitäkin ja mitäs kaikkee. ihme ku ei oo lapamatoo vielä löytyny. vituttaa kans se et tosiaa pitää koko vaatekaappi uusiks pestä ja kaikki pinnat pyyhkiä täysin uusiks ja lattiat pestä ja näppäimistöt pyyhkiä.. huhhuh että ottaa päähän..


      • 31
        voihel..... kirjoitti:

        sama juttu mulla.-,- eli oon nyt 14v (tyttö) ja onkohan näitä paskiaisia nyt sitten kymmenennen kerranko jo?
        tosi ikävää kuulla ettei toi pyrvin toimis nimittäi niihinkin kuitenki sitä rahaa menee vaikka ei olis kovin paljon ylimääräseen ihan kenellä tahansa varaa. äitikään ei meinaa uskoa korviansa ku sanoo että taas on se tunne.. tää on niin perseestä!! onhan näitä ollut pitkin vuosia moneen kertaan ja täitäkin ja mitäs kaikkee. ihme ku ei oo lapamatoo vielä löytyny. vituttaa kans se et tosiaa pitää koko vaatekaappi uusiks pestä ja kaikki pinnat pyyhkiä täysin uusiks ja lattiat pestä ja näppäimistöt pyyhkiä.. huhhuh että ottaa päähän..

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1147,1245,1249,1255

        Selvitä tilanne maalarin teipillä töpöttämällä sänkyjen lakanat.
        Jos teippiin tulee mannaryynin suuruisia pieniä pyöreitä, ne on kihomadon munia.

        Imurointi ja imurin siivous: suulake ja pussin vaihto. Lakanoiden keittopesu ja kynsiharja lavuaarin reunalle jota kaikki käyttää.
        Munat eivät kuole millään desifioinilla ovat suojaavan kuoren alla, ovien kahvat ja muut sekä kotiavaimet pesuun.
        Tee maalarin teippi testi niin kauan kun yksikin muna löytyy, on matojakin.


      • åååååååååååååå
        31 kirjoitti:

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1147,1245,1249,1255

        Selvitä tilanne maalarin teipillä töpöttämällä sänkyjen lakanat.
        Jos teippiin tulee mannaryynin suuruisia pieniä pyöreitä, ne on kihomadon munia.

        Imurointi ja imurin siivous: suulake ja pussin vaihto. Lakanoiden keittopesu ja kynsiharja lavuaarin reunalle jota kaikki käyttää.
        Munat eivät kuole millään desifioinilla ovat suojaavan kuoren alla, ovien kahvat ja muut sekä kotiavaimet pesuun.
        Tee maalarin teippi testi niin kauan kun yksikin muna löytyy, on matojakin.

        muistakaa myös tietokoneen näppäimistö sinne menee munia kynsien alta.
        Sain itse niin lapsenlapsen 5v. kihikset.
        http://www.iltalehti.fi/digi/200902069024689_du.shtml
        Uuden siivous aallon aikana tein Elmukelmusta suojan näppäimistöön, kun poika tuli koneelle sitten ostin uuden kun jälleen oli myrkytetty siivottu ja pesty käsiä..


      • voivi****
        voihel..... kirjoitti:

        sama juttu mulla.-,- eli oon nyt 14v (tyttö) ja onkohan näitä paskiaisia nyt sitten kymmenennen kerranko jo?
        tosi ikävää kuulla ettei toi pyrvin toimis nimittäi niihinkin kuitenki sitä rahaa menee vaikka ei olis kovin paljon ylimääräseen ihan kenellä tahansa varaa. äitikään ei meinaa uskoa korviansa ku sanoo että taas on se tunne.. tää on niin perseestä!! onhan näitä ollut pitkin vuosia moneen kertaan ja täitäkin ja mitäs kaikkee. ihme ku ei oo lapamatoo vielä löytyny. vituttaa kans se et tosiaa pitää koko vaatekaappi uusiks pestä ja kaikki pinnat pyyhkiä täysin uusiks ja lattiat pestä ja näppäimistöt pyyhkiä.. huhhuh että ottaa päähän..

        joo no mäkin olen nyt 14v ja mul on ollu kans aijemmin noita kihomatoja -.- se on oikeesti niin ***** rasittavaa kosk ne lähtee pois tulee takas koko ajan samaa juttua koht jos tä ei lopu niin menen koht suolisto huuhtelulle tai mikä huuhtelu nyt onkaa -.- joo ja ime jos ei tuu viel lapamatoo **** mut en kyl haluiskaa et tulis menkää vaiks kattoo googlen kuvahaust lapamato ;(


    • Heretic.

      Kannattaa myös vilkasta ihan faktat noista asiosta eikä luottaa mutu tietoihin... Esim toi pakkanen tappaa juttu on pelkkää huuhaata... wikin lontoon kielinen osio kertoo They do not tolerate heat well, but can survive in low temperatures: two-thirds of the eggs are still viable after 18 hours at −8 degrees Celsius. Elikkä että 18 tuntia -8 asteen pakkasta nii 2 kolmas osaa munista vielä elossa... Ei niihin mikää pikku tuulettelu normi pakkasessa piisaa...

      Ja ne munat on tosiaan kooltaa semmosia että niitä ei paljaalla silmällä nää... The eggs measure 50 to 60 micrometers by 20 to 30 micrometers, and have a thick shell that is flattened on one side. The small size and colorlessness of the eggs make them invisible to the naked eye. Eli wiki jälleen kertoilee että munat on kooltaan 50-60 mikrometriä ja paljaalle silmälle näkymättömiä... Ei siis todellakaan mitään mannaryynejä...

      Toinen juttu on se uusinta kuuri joka on pakollinen ottaa kun noi myrkyt ei tehoo kun aikusiin matosiin... Sillä munalla kestää 1-2 viikkoo kasvaa siihen kuntoo että lääkkeet tehoo... Ja ne munat selviää kolmekin viikkoo pinnoilla. Eli uusinta kuuri kuukauden päästä jos oikeesti eroon haluaa noista...

      Onnea yritykseen =P

      PS. Tarkistakaa tietonne ennekun avaatte suunne... Noloa tommonen pakan jauhanta...

    • Nolona

      Hei oikeesti! Mul on kihomatoja mut en uskalla/osaa kertoo vanhemmille tästä ja mul ei oo käteist ostaa Pyrviniä!!! Mitä teen? 12wee....

      • Pottu99

        Sama tilanne! ://


    • Anonyymi

      pyrviini tuskin toimii jos sairastunu africcalaiseen ja nykyään suomen luonnossa leviävään kihomato kantaan .

      sillä africcalaiset kihomadot ovat immuuneja pyrviinille , kovempi kanta nääks nääks .

      kokeilkaa jotain kovempaa matolääkettä .


      Parasiittologi Professuuri Hemmo virtanen aiheesta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe