hampaat väärin päin...

kaniini

Meidän kanilla kasvaa hampaat väärin päin suussa, se pitää aina vähän väliä käydä viemässä eläinkauppaan (Faunattareen), siellä sen hampaat sitten leikataan. Maksu on jotain pari euroa/kerta. Sillä kasvaa hampaa väärin päin joko että se on pienenä kolauttanu leuan johonkin ta että se olis sukuvika. Onko jollain muulla jotain kokemusta????

10

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satu

      Väärinpäin?
      En ole koskaan kuullutkaan. Missä se on todettu, että ne kasvavat väärin päin ja miten se ilmenee?
      Olen kuullut, että hampaat voivat kasvaa vinoon ja siksi eivät kuluisi normaalisti ja siksi niitä pitäisi joskus leikata..sen tosin voi tehdä, jos osaa itsekin sivuleikkureilla.
      Mutta..kerros niistä hampaista lisää. =)

    • Satu

      Väärinpäin?
      En ole koskaan kuullutkaan. Missä se on todettu, että ne kasvavat väärin päin ja miten se ilmenee?
      Olen kuullut, että hampaat voivat kasvaa vinoon ja siksi eivät kuluisi normaalisti ja siksi niitä pitäisi joskus leikata..sen tosin voi tehdä, jos osaa itsekin sivuleikkureilla.
      Mutta..kerros niistä hampaista lisää. =)

    • kyylä

      no mutta pari euroa kertamaksuna on pieni. eläinlääkärillä kun sama homma olisi parikymmentä euroa..

      mutta aika mielenkiintoinen vaiva kanillasi on. kerro lisää!

      • kaniini

        Joo, me käytiin ekana eläinlääkärillä(ja maksu oli todellakin jotain parikyt euroa ja siellä meni varmaan puolet, tai ylikin enemmän aikaa, kun Faunattaressa) ja sitten me mietittiin että aika kallista ja että voikohan jostain saada leikattuu ne halvemmalla.
        Ne sais leikattuu sivuleikkureilla ite, mut mä en vaan jotenkin tykkää siitä puuhasta. Voi olla että sitä kutsutaan myös että ne kasvais vinosti, mutta mä ainakin kutsun että ne kasvaa väärin päin, mä tarkotan että alahampaat kasvaa edessä ja ylähampaat takana. Kun se ei saa kulutettuu niitä toisiaan vasten, niin ne kasvaa ja ylähampaat menee jotenkin "kaarelle". Ja jos niitä ei silloin leikata niin ylähampaat osuu jo kitalakeen, ja eläinhän kärsii siitä. Jos sen hampaat mennee jo kitalakeen, nimittäin.
        Me ostettiin se Faunattaresta, ja nyt se on jotain 4 vuotta vanha, joten se on jo tottunu käymään hampaiden leikkuussa, vaikka se ei siitä silti vielä tykkääkkään.


    • väiski

      meillä oli kani nimeltään väiski, sillä kasvoivat Hampaat "väärinpäin". Eli alaleuan etuhampaat kasvoivat yläleuan etuhampaiden eteen, mutta meillä ongelmana oli myöskin se että poskihampaat kasvoivat yhtä nopeaa vauhtia kuin etuhampaat aiheuttaen erittäin hankalaksi menneen syömisen. Väiski söi loppuajasta vain puuroa eri höysteillä. Eläinlääkäri sanoi kyseessä olevan jokin perinnöllinen purentavika. Hampaiden leikkauttamisen jälkihoitona Väiskillä oli kymmenen pvän antibioottipistos kuuri. Mutta kokemukseni mukaan hampaissa olevat purentaviat eivät aina johdu perimästä. Kaikenkaikkiaan ne ovat kuitenkin melko ikäviä tapauksia.

      • tytti

        Niin, niin ne on.
        Mutta mitä tarkotat kun puhut poskihampaista?
        Miten ne huomaa, missä ne on? Sori kaikki kun kusyn, oon niin tietämätön, mutta noi poskihampaat käsite on mulle ollu aina hämärä.


      • väiski
        tytti kirjoitti:

        Niin, niin ne on.
        Mutta mitä tarkotat kun puhut poskihampaista?
        Miten ne huomaa, missä ne on? Sori kaikki kun kusyn, oon niin tietämätön, mutta noi poskihampaat käsite on mulle ollu aina hämärä.

        Poskihampaat näkee ainoastaan avaamalla kanin suuta ammolleen ja sekin saattaa olla hankalaa jos kani ei tykkää olla sylissä tms. Itse näin kanin poskihampaat livenä eläinlääkärillä kun Väiski oli rauhoitettu. Silloin siltä hoidettiin poskihampaat raspaamalla ja etuhampaat katkaistiin lyhyemmiksi. Kesti kuukauden ennekuin hampaat olivat taas yhtä pitkät. nopea pituuskasvu hampaissa johtui perinnöllisestä purentaviasta.


      • tytti
        väiski kirjoitti:

        Poskihampaat näkee ainoastaan avaamalla kanin suuta ammolleen ja sekin saattaa olla hankalaa jos kani ei tykkää olla sylissä tms. Itse näin kanin poskihampaat livenä eläinlääkärillä kun Väiski oli rauhoitettu. Silloin siltä hoidettiin poskihampaat raspaamalla ja etuhampaat katkaistiin lyhyemmiksi. Kesti kuukauden ennekuin hampaat olivat taas yhtä pitkät. nopea pituuskasvu hampaissa johtui perinnöllisestä purentaviasta.

        Niin, mutta voiko ne haitata jotenkin kanin syömistä? Meidän kani on ollut ihan pirteä, mutta nyt se vain nököttää, ei nyt kokonaan, mutta musta tuntuu että sillä on jotain. Sillä on näes hammas vika. Tai sitten ikä vain painaa...!?


      • Satu
        tytti kirjoitti:

        Niin, mutta voiko ne haitata jotenkin kanin syömistä? Meidän kani on ollut ihan pirteä, mutta nyt se vain nököttää, ei nyt kokonaan, mutta musta tuntuu että sillä on jotain. Sillä on näes hammas vika. Tai sitten ikä vain painaa...!?

        Jos kanisi käytös vaikuttaa aikaisempaan verrattuna omituiselta kannattaisi varmaankin vieädä eläinlääkäriin, varmuuden vuoksi. =)


    • Anonyymi

      en tiiä vitu penikka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe