"hienosti tuhkattu"

niZZa

toisaalta löydettyä

Lopetin koiran maanantaina. Tuhkaamon kanssa oli sovittu, että vien koiran sinne itse heti noudettuani sen patologilta, keskiviikkona klo 15. Jaffa piti tuhkata saman tien, odottaessani, jotta saisin sen mukaani uurnassa saman tien. Soitin keskiviikkona aamulla kymmenen jälkeen varmistaakseni, että olen tulossa, jolloin minulle ilmoitettiin, ettei tuhkaaminen sinä päivänä onnistukaan. Hienoa, että ilmoittivat siitä minulle päin, olinhan järjestänyt itselleni töistä vapaata ajaakseni 130 km suuntaansa ja odottaakseni muutaman tunnin paikan päällä.

No, vein koiran kuitenkin ja se sovittiin tuhkattavaksi heti seuraavana aamuna. Lupasivat soittaa heti, kun tuhkat ovat valmiit, jotta voin noutaa ne pois. Soittoa ei vain kuulunut, joten kysäisin itse illalla kuuden maissa, mikä on tilanne. Valmista on, nouda pois vain. Kiitos ilmoituksesta jälleen.

Koiraa paikan päälle viedessäni halusivat tietää painon. Muutama kuukausi sitten punnituksessa painoi 63 kg, nyt oli patologin luokse jäänyt osa koirasta, joten en tiennyt mitä painoi. Halusivat siis punnita sen, koska yli 60-kiloisesta koirasta meni 10 € enemmän maksua. Koira oli paloiteltu patologin luona totaalisesti ja pakattu jätesäkkiin. Sen sovitteleminen tavalliselle henkilövaa'alle oli siis jokseenkin hankalaa, ja kun säkki mätkähteli sinne tänne, pyysin heitä lopettamaan. Maksaisin yli 60-kiloisesta, kymppi sinne tai tänne, kunhan homma saataisiin hoidettua kunniallisesti loppuun. Ei, heillä on kyllä toinenkin vaaka. Se osoittautui koukkuvaa'aksi, joten ei kun virittämään vyötä säkin ympärille, että se saataisiin nostettua koukkuun roikkumaan. Pyysin heitä antamaan olla, touhu näytti niin kamalalta. Ei, kyllä se onnistuu. No, ei onnistunut. Säkki liukui aina eikä sitä saatu nostettua koukkuun. Hermostuttuani kunnolla uskoivat, että maksan kympin enemmän. Täti vielä totesi, että kyllä hän sen huomaa nostaessaankin, että yli 60 kiloa se on. Pitipä silti yrittää punnita.

Tänään noudin tuhkat siis kotiin. Tilasin uurnan toisesta firmasta, kun tuolta en mieleistäni saanut. Pyysin siis tuhkan pahviseen uurnaan siirron ajaksi. Sain mukaani ruskean pahvilaatikon ja ajattelin uurnan olevan pakattu sen sisälle. Kotona sieltä paljastui paperipussi, jossa tuhka oli. "Pahviuurna" oli siis tavallinen pahvilaatikko (hintaa sentään vain 2 €).

Tilaamani uurna oli Vernan erikoissuuri malli. Tilatessani kysyin, mahtuuko siihen yli 60-kiloinen tanskandoggi, ja mies vastasi että kyllä heidän tuhkaamanaan ainakin mahtuu. Eipä mahtunut Jaffa kuitenkaan. Tuhka kun ei olekaan tuhkaa, vaan pahimmillaan sentinkin mittaisia luupaloja. Siitä menee tuohon uurnaan puolet, ei enempää. Meidän täytyy siis vielä lähteä käymään Jaffan kanssa Myrskylässä, missä se luvattiin ystävällisesti jauhaa normaaliksi tuhkaksi, jollaisena tuhkatut eläimet muualta luovutetaan. Sekä Vernassa (jonne soitin varmistaakseni, että saamani malli varmasti on se suurin koko enkä ole saanut vahingossa väärää uurnaa) että Myrskylässä oltiin melkoisen järkyttyneitä siitä, että olen saanut tuhkan sijasta pussillisen luuta.

Turha kai sanoakaan, meneekö meiltä enää yksikään koira tuonne viimeiselle matkalleen.


paikan nimi on myöskin mainittu mutta en tiedä saako sitä tähän laittaa..

8

1372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina*

      Meilläkin on todella huono kokemus eräästä eläin tuhkaamosta, ei tästä mitä sinä mainitsit. Saimme surumme keskellä todella törkeää käytöstä ja emme voinneet olla varmoja, oliko tämä todella meidän koiran tuhkaa. Tästä lähtien kaikki meidän eläimet saavat hautapaikan.

    • Days..

      oli ainakin hienoa toimintaa kun sinne viimeiselle matkallen kolme vuotta sitten lähti tanskandoggi tyttöni.
      kohtelu oli asiallista ja lempeää. kiitos heille, hyvästä palvelusta, ja ymmärryksestä surun keskellä.

    • majorica1961

      siis on kamalaa kun koira pitää lopettaa ja sitten vielä saa kärsiä tuollaisesta.
      oma koirani aikoinaan lopetettiin el. lääkärillä ja sillä oli vain yksi pussi johon koira laitettiin. koiran pää jäi ulkopuolelle. suutuin niin hirveesti että jostakin se toinenkin pussi ilmestyi. voimia sulle kuitenkin surussasi.

      • se..

        ole eläinlääkärin tehtävä hommata sopivaa pussia sinulle jos otat lemmikkisi mukaan,silloin jos otat mukaan niin itse hoidat pusit ja muut mutta ystävällisyyttää he sinulle sen yhdenkin antoivat ja sinä vielä suutuit!!! ihmiset on monesti eläinlääkäreitä kohtaan idiootteja..valitetaan kun on niin kallista ja ei eläin parane ni sellaista se on..osa rahoista menee vuokriin,palkkoihin,laitteisiin,verottajale.Ja toiseksi ei ne lääkärit jumalia ole...että joka sairaan elukan voi parantaa.sori nyt vaan mutta kuka muistaa kiittää??kaikki kyllä valittaa osaa


    • wuffis

      Itsekin olen tuolla joutunut asioimaan mutta omat kokemukset ei lähellekään tuon suuntaisia. Päinvastoin, sain ajan varattua varsin omituiseen aikaan, palvelu oli ystävällistä. Koiran paino vaan kysyttiin eikä mitään punnituksia ollut ja kaikki sujui niinkuin oli sovittu.

      Sen sijaan huomattavasti lähempänä ollut tuhkaamo oli kokonaan pois suljettu vaihtoehto kun tiesin sen paikan touhut.

      • niZZa

        siis kyseessä oleva töpeksinyt tuhkaamo Pohjois-Karjalan eläintuhkaamo.
        ei siis myrskylän tuhkaamo(töpeksinyt),siellä on oikein hyvää palvelua.


      • wuffis
        niZZa kirjoitti:

        siis kyseessä oleva töpeksinyt tuhkaamo Pohjois-Karjalan eläintuhkaamo.
        ei siis myrskylän tuhkaamo(töpeksinyt),siellä on oikein hyvää palvelua.

        Mä jo ihmettelinkin että mikäs nyt ja pakko oli vähän myrskylää puolustella kun itse sieltä niin hyvää palvelua sain!


    • Anonyymi

      Vernassa nykyään sikamainen hinta pahviuurnalle (pahvilaatikko) pieni 19.00€.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe