työkyvyttömyyseläkkeelle

minäkinkö jo nyt

Olen lukenut näitä kirjoituksia täällä ja kyllä ihan pelottaa tulevaisuus. Pitkä sairasloma on päättymässä 300 pv ja en tiedä mitä sen jälkeen. Kela on maksanut sairaspäivärahan v.2004 tulojeni mukaan. Sattui olemaan aika huono vuosi, jokatapauksessa saan kuitenkin jotakin.

Mitenkähän käy sitten nyt jos en olekaan työkykyinen. Onko minun mentävä siitä huolimatta työnhakijaksi koska liiton maksama päiväraha on enemmän kuin tähän asti kertynyt eläkkeeni. Olisko kenelläkään kokemuksia tälläisestä? Onhan ihan pakkokin ajatella miten taloudellisesti pärjää. Entiseen työhöni tai ammattiin tuskin palaan koskaan, en tiedä mihin kykenen. Minkä suuruisia teidän kuntoutustukenne ovat, näin anonyymisti siihen voi kai vastata.

Miten kuntoutustukihakemuksen voi laittaa etukäteen, eikö siihen tarvita lääkäriltä lausunto. Yksi b-todistus on jo mennyt kahden kuukauden sairasloman jälkeen.Se ei ilmeisesti kuitenkaan riitä vaan pitää saada uusi.

24

15050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

      Jos työhön paluu vielä onnistuisi

      Jos työkyky voi palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla, eläke myönnetään kuntoutustukena määräajaksi. Ehtona on, että työkyvyttömyys on kestänyt tai sen arvioidaan kestävän vähintään vuoden ajan.


      Kuntoutustukea haettaessa tarvitaan suunnitelma hoito- tai kuntoutustoimenpiteistä. Niiden tavoitteena tulee olla edistää työhön paluuta. Suunnitelma voi olla eläkehakemuksen liitteenä lääkärinlausunnossa. Se voi myös olla erillinen selvitys. Kuntoutustuki voidaan myöntää myös kuntoutussuunnitelman tekemisen ajaksi.


      Kuntoutustuki on täyden työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen, jos ansiokyky on alentunut vähintään 3/5 eli 60 prosenttia.

      Osakuntoutustuki on osatyökyvyttömyyseläkkeen suuruinen. Tuen saa, jos työkyky on alentunut vähintään 40 prosenttia.

      Se voidaan myöntää työhön paluun tukemiseksi myös, jos täysi työkyvyttömyyseläke lakkautetaan tai kuntoutustuki päättyy.


      Työhallinnon ammatillisella kuntoutuksella tarkoitetaan vajaakuntoiselle henkilölle tarjottavia palveluja. Niitä ovat

      ammatinvalinta- ja urasuunnittelupalvelu
      työhönsijoitus- ja kuntoutusneuvonta
      terveydentilaa ja soveltuvuutta selvittävät tutkimukset sekä asiantuntijakonsultaatiot
      työ- ja koulutuskokeilut
      muut työhönsijoituksen tukitoimenpiteet
      työvoimakoulutus
      Vajaakuntoisella tarkoitetaan henkilöä, jonka mahdollisuudet saada sopivaa työtä, säilyttää työ tai edetä työssä ovat huomattavasti vähentyneet vamman, sairauden tai vajavuuden takia.

      Ammatillisen kuntoutuksen palveluja hoitavat mm. erikoistyövoimaneuvojat ja ammatinvalintapsykologit. Palvelut sisältävät aina henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta. Virkailijoille on varattava keskusteluaika etukäteen.
      Ammatillinen kuntoutus on työeläke-etu
      Työeläkekuntoutus on ammatillista kuntoutusta . Työeläkelaitosten järjestämän kuntoutuksen piirissä ovat työelämässä olevat ihmiset. Toiminnan tarkoituksena on edistää ihmisten mahdollisuuksia ja kykyä jatkaa työssä sekä estää työkyvyttömyyttä tai ainakin myöhentää sen alkamista. Yhtäältä kuntoutus auttaa työssä jaksamista, toisaalta se säästää eläkemenoja.

      Kela järjestää ammatillista kuntoutusta erityisesti työelämän ulkopuolella oleville ihmisille, nuorille ja vajaakuntoisille. Kela vastaa myös lääkinnällisestä kuntoutuksesta.

      Kuntoutus pyritään aloittamaan mahdollisimman varhain. Joka tapauksessa kuntoutuksen mahdollisuudet selvitetään ennen työkyvyttömyyseläkepäätöstä.

      Kuntoutusta koskevat lomakkeet löytyvät sivun alaosassa olevan linkin kautta.

    • kelailija

      = hieman yli 800e / kk -verot.
      Palkka oli n. 1.700e/ kk.

      Kuntoutustuen lisäksi saa alle 18v. lapsista lapsikorotusta n. 18e/kk ja
      Kansaneläkettä anotaan Kelalta jos Kuntoutustukea
      maksetaan alle 1.000e/kk.
      Itse saan vain 65e/kk Kansaneläkettä ja siihen huomioidaan puolison tulot.

      • minähän se taas

        Sain tiedon kertyneestä eläkkeestäni, se on n.550,- euroa. Tämänhetkinen sairauspäiväraha on, n.1200,- e,. Kelaltako haetaan jotain jos jää alle tonnin, onko se joku minimi. Kyllä tuntee itsensä tyhmäksi näiden asioiden kanssa ja onkinhan sitä, mistä näitä voisi tietää. On kai lähdettävä Kelalle kysymään miten tässä käy, miten kukaan pärjää 550,-eurolla kun vuokrakin on jo sen verran. Tekisi mieli sanoa jotta hulluksi tulee mutta en sano.


      • vee-e
        minähän se taas kirjoitti:

        Sain tiedon kertyneestä eläkkeestäni, se on n.550,- euroa. Tämänhetkinen sairauspäiväraha on, n.1200,- e,. Kelaltako haetaan jotain jos jää alle tonnin, onko se joku minimi. Kyllä tuntee itsensä tyhmäksi näiden asioiden kanssa ja onkinhan sitä, mistä näitä voisi tietää. On kai lähdettävä Kelalle kysymään miten tässä käy, miten kukaan pärjää 550,-eurolla kun vuokrakin on jo sen verran. Tekisi mieli sanoa jotta hulluksi tulee mutta en sano.

        luin pikaisesti ja saattoi jotain jäädä huomaamatta.

        kela on lähettänyt sulle kaavakkeen eläkkeen tms. hakemista varten n. 150 sairauspäivän jälkeen. sen olet täyttäny ja lähettäny takas kelaan. jos näin ei ole mee kelaa selvittämään pikasesti.

        tuon anomuksen ja lääkärin B-lausunnon kanssa vakuutusyhtiö tai kela tekee päätöksen myönnetäänkö mitään(josta voi valittaa ja anomusta voi täydentää).
        jos mitään ei myönnetä, meet ansiosidonnaisen loputtua työkkäriin työnhakijaksi. voipi tulla vittuilua mutta kestä kuin mies. kelan sääntöjen mukaan hylkäyksen jälkeen näin voit tehdä.

        rahapäivät sulla on joka tapauksessa ohi ansiosidonnaisen loputtua. asumistukea saat kelasta, varallisuudesta, perheestä, asunnon koosta ym. riippuen.
        asumistuesta löytyy selvät ohjeet kelan sivuilta. käys vilkase. laita kela osoitteeks. sieltä löytyy näitä muitaki juttuja.
        ja kelasta kannattaa kysellä ihan paikanpäältä, jos, siis kun jokin vähänki askarruttaa. ei se sittenkään aina selväks tuu mutta vähä kerrallaan.

        on nää välillä ihan ihmejuttuja ja hermoja pitää löytyä. mullakin jo vuosia samankaltainen tilanne ja yhä kesken.


      • Kelailija
        minähän se taas kirjoitti:

        Sain tiedon kertyneestä eläkkeestäni, se on n.550,- euroa. Tämänhetkinen sairauspäiväraha on, n.1200,- e,. Kelaltako haetaan jotain jos jää alle tonnin, onko se joku minimi. Kyllä tuntee itsensä tyhmäksi näiden asioiden kanssa ja onkinhan sitä, mistä näitä voisi tietää. On kai lähdettävä Kelalle kysymään miten tässä käy, miten kukaan pärjää 550,-eurolla kun vuokrakin on jo sen verran. Tekisi mieli sanoa jotta hulluksi tulee mutta en sano.

        anot vielä Kansaneläkettä ja mulla se on pieni, koska puolison tulot siinä huomioidaan.
        ( tosin en tiedä onko sinulla puolisoa ?).

        Voit anoa vielä asumistukea,
        mutta ensin sinun täytyy saada
        nämä päätökset kotiin.

        Sitten niiden kopioiden kanssa Kelaan ja tiskille täyttämään hakemuksia.

        Sieltä saat parhaimmat neuvot, toivottavasti.

        Mä olin itse samassa tilanteessa ja vielä sairaana piti näitä jaksaa ja muistaa ja taisin tullakkin " Hulluksi ".

        Kysy lisää niin autan minkä osaan.


    • työkyvytön - 74

      Moron! Mä sain silloin vuonna 2001 työkkäristä kehoituksen mennä 3 pv kurssille, jossa katsottaisiin työelämään soveltuvyys. Ja niin tapahtui. Mä tiesin työkyvyttömyyteni ja käydyt koulutukset (perhepv.hoitaja ja koulunkäyntiavustaja) tuntuivat turhilta. Siellä sanottiin se, mitä muuallakin, eli ei työelämään vaan eläkkeelle. Tällä kertaa lääkäri oli tosissaan ja laittoi paperini Kelaan. Mulla ei ollut kertynyt työkokemusta ja olin sairauspv rahalla. Puolen vuoden kuluttua laitettiin eläke hakemus vireille ja jatkui päivärahan ohella odotus. Joulukuun 2002 alussa sain armahtavan tiedon; mä pääsin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. Mulla se on pienin mahdollinen, mutta olen helpottunut eläkkeestä, sillä en jaksaisikaan olla työelämässä. Mulla ei ollut mahdollisuutta enää kuntoutumiseen, eikä eläkeläistä enää kuntouteta.
      Muuten... lääkäreiden asenne on erilainen eläkeläiseen potilaaseen, joka on alle 50: nen.
      Tämä oli vain tällainen kommenttini asiasta. Toivottavasti asiasi kääntyy parhain päin. Kyllä mua harmittaa, että koulut on taakse jäänyttä aikaa. Mutta parempi niin, en jaksaisikaan. Ja voimat vähenee... onneksi lääkäri oli ymmärtäväinen ja Kela päätöstä tehdessään.
      Hyvää loppukesää ja vointia. "74"

      • miekin

        Ja saan kelalta 471 eskoo kuussa ja ilmariselta työeläkettä 72,15 ja miul on kolme lasta.... Sairaalan sosiaalihoitaja täyttää miun kupongit eli ettikää vaan kupongin täyttö apua, ei niiden kans tarvi itte jaksaa painii. Miun sair päiv rahat tuli täyteen 2004 ja sen jälkeen kuntoutus tukea aina anotaan puoli vuotta eteenpäin ja odotetaan ihmettä tapahtuvan, no nyt ollaan loppusuoralla sinänsä että ihmettä ei enää tapahdu, siis parannusta vaan kivut ovat kroonistuneet ja yritetään sopeutua.... Työkokeiluun ensin ja sit mietitään mihin voimat riitää. Elämä kantaa, vaikka aina eí uskoiskaan.


      • kohta ihan muruina
        miekin kirjoitti:

        Ja saan kelalta 471 eskoo kuussa ja ilmariselta työeläkettä 72,15 ja miul on kolme lasta.... Sairaalan sosiaalihoitaja täyttää miun kupongit eli ettikää vaan kupongin täyttö apua, ei niiden kans tarvi itte jaksaa painii. Miun sair päiv rahat tuli täyteen 2004 ja sen jälkeen kuntoutus tukea aina anotaan puoli vuotta eteenpäin ja odotetaan ihmettä tapahtuvan, no nyt ollaan loppusuoralla sinänsä että ihmettä ei enää tapahdu, siis parannusta vaan kivut ovat kroonistuneet ja yritetään sopeutua.... Työkokeiluun ensin ja sit mietitään mihin voimat riitää. Elämä kantaa, vaikka aina eí uskoiskaan.

        Jos tuo mitä kerrot saavasi pitää paikkansa niin sitten se tieto että olisi olemassa joku minimitaso n.1000,- e kuussa on tarua. Voipi olla että kuntoutustuen määrä on kaikilla yksilöllinen, eli riippuu siitä onko työeläkettä kertynyt ja minkä verran. Mulla sitä on kertynyt n.550,- ja mitäkö siihen päälle, eipä ole minulle selvinnyt. Miestä mulla ei ole mut yksi alaikäinen lapsi ja ikää 50.

        Sairaslomani aikana olen ollut terveempi kuin vuosikausiin. En jaksa vielä kovinkaan paljon mutta riittämättömyyden ja syyllisyyden tunne ovat poissa. Elämänhalu on tallella joskin ilo on poissa. Lapsen takia on jaksettava aina uuteen päivään. Olenkin huomannut, että kyetäkseni kasvattamaan ja huolehtimaan lapsestani minun täytyy saada vain olla. En jaksa käydä töissä. Olen masentunut mutta pystyn elämään sen kanssa kun ei tarvitse tehdä mitään.
        Minun kohdallani on näin, se on ollut vain pakko hyväksyä.


      • se niin
        kohta ihan muruina kirjoitti:

        Jos tuo mitä kerrot saavasi pitää paikkansa niin sitten se tieto että olisi olemassa joku minimitaso n.1000,- e kuussa on tarua. Voipi olla että kuntoutustuen määrä on kaikilla yksilöllinen, eli riippuu siitä onko työeläkettä kertynyt ja minkä verran. Mulla sitä on kertynyt n.550,- ja mitäkö siihen päälle, eipä ole minulle selvinnyt. Miestä mulla ei ole mut yksi alaikäinen lapsi ja ikää 50.

        Sairaslomani aikana olen ollut terveempi kuin vuosikausiin. En jaksa vielä kovinkaan paljon mutta riittämättömyyden ja syyllisyyden tunne ovat poissa. Elämänhalu on tallella joskin ilo on poissa. Lapsen takia on jaksettava aina uuteen päivään. Olenkin huomannut, että kyetäkseni kasvattamaan ja huolehtimaan lapsestani minun täytyy saada vain olla. En jaksa käydä töissä. Olen masentunut mutta pystyn elämään sen kanssa kun ei tarvitse tehdä mitään.
        Minun kohdallani on näin, se on ollut vain pakko hyväksyä.

        että kansaneläkkeenä maksettaisiin suunnilleen tuo erotus - näin ovat ainakin jotkut vihjanneet.


      • suoraan
        se niin kirjoitti:

        että kansaneläkkeenä maksettaisiin suunnilleen tuo erotus - näin ovat ainakin jotkut vihjanneet.

        PYSYVÄLLE työkyv.eläkkeelle siirrytä. Ap., kun 300 pv on täynnä, saat sen jälkeen (jos saat, sekään ei ole 100%:n varmaa) kuntoutustukea, eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, sitä voi sitten saada muutamia vuosia, anotaan aina 6-12 kk:n välein.
        Jos kuntouttaminen mihinkään uuteen ammattiin ei onnistu, niin sitten (keskimääräinen aika kunt.tuella oloa on n. 2,5-3 v, tämä ihan KELA:n oma ilm.), niin SITTEN mahd.pysyvä työkyvyttömyyseläke.

        Kuntoutustuen, eli määräaikaisen työkyvv.eläkkeen aikana EI saa mitään erotuksia KELA:lta, ei kansaneläkkeen eikä minkään muunkaan muodossa!!!!
        Asia tulee ajankohtaiseksi vasta kun siirrytään PYSYVÄLLE työkyv.eläkkeelle, ei aiemmin.
        Eli voi olla,että joutuu tosiaankin tulemaan toimeen esm. 600:lla eurolla kuukaudessa.
        Se 1000 euron summa, se on sitten ajank. vasta PYSYVÄN eläkkeen kohdalla, ei missään tapauksessa aiemmin!!!


      • väärää tietoa
        suoraan kirjoitti:

        PYSYVÄLLE työkyv.eläkkeelle siirrytä. Ap., kun 300 pv on täynnä, saat sen jälkeen (jos saat, sekään ei ole 100%:n varmaa) kuntoutustukea, eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, sitä voi sitten saada muutamia vuosia, anotaan aina 6-12 kk:n välein.
        Jos kuntouttaminen mihinkään uuteen ammattiin ei onnistu, niin sitten (keskimääräinen aika kunt.tuella oloa on n. 2,5-3 v, tämä ihan KELA:n oma ilm.), niin SITTEN mahd.pysyvä työkyvyttömyyseläke.

        Kuntoutustuen, eli määräaikaisen työkyvv.eläkkeen aikana EI saa mitään erotuksia KELA:lta, ei kansaneläkkeen eikä minkään muunkaan muodossa!!!!
        Asia tulee ajankohtaiseksi vasta kun siirrytään PYSYVÄLLE työkyv.eläkkeelle, ei aiemmin.
        Eli voi olla,että joutuu tosiaankin tulemaan toimeen esm. 600:lla eurolla kuukaudessa.
        Se 1000 euron summa, se on sitten ajank. vasta PYSYVÄN eläkkeen kohdalla, ei missään tapauksessa aiemmin!!!

        Kuntoustuki on saman suuruinen kuin eläke ja jos eläkettä ei ole kertynyt tarpeeksi Kela maksaa erotuksen, nimi voi olla mitä tahansa (itselle maksoi 3 vakuutusyhtiötä kuntoustukea, siis valtion konttori, YEL ja yksityiseltä työnantajalta tienaamani sekä lisäksi Kela yhteensä n. 800€).
        Alkuperäinen tulee saamaan rahaa n. 800€ ja hänellä on sitten vielä mahdollisuus asumistukeen.

        Lisää tietoa, 300 päivää on pisin aika, jolta sairauspäivärahaa maksetaan, sen jälkeen siirrytään kuntoustuelle. Sitä anotaan erikseen ja silloin pitää olla uusi lääkärintodistus ja hyvä sellainen, muuten voi tulla hylky ja käsky työkkäriin. Kuntoustuen käsittelyaika on aika pitkä, joten lääkäriin kannattaa mennä pari kuukautta ennen.
        Jos masennuksesta meinaat eläkkeelle päästä, niin kuntoustuella pitää tosiaan olla pari vuotta ja sen jälkeen voi tehdä eläkeanomuksen ja sen lääkärintodistuksen pitää todella olla sellainen, että et tule olemaan edes kuntoutuksen kautta työelämään kykenevä eli lääkäriin on turha mennä sanomaan, että aika hyvin menee.
        Jos mietit sitä ansiosidonnaista, niin ota huomioon, että silloin ilmoittaudut työkykyiseksi ja vielä kokopäivätyöhön. "Huonolla" tuurilla parin viikon päästä sinulle ehdotetaan työpaikkaa ja jos et ota vastaan, niin olet karenssissa.
        Tiedän "hulluksi" tulee.


      • tulojen mukaan
        kohta ihan muruina kirjoitti:

        Jos tuo mitä kerrot saavasi pitää paikkansa niin sitten se tieto että olisi olemassa joku minimitaso n.1000,- e kuussa on tarua. Voipi olla että kuntoutustuen määrä on kaikilla yksilöllinen, eli riippuu siitä onko työeläkettä kertynyt ja minkä verran. Mulla sitä on kertynyt n.550,- ja mitäkö siihen päälle, eipä ole minulle selvinnyt. Miestä mulla ei ole mut yksi alaikäinen lapsi ja ikää 50.

        Sairaslomani aikana olen ollut terveempi kuin vuosikausiin. En jaksa vielä kovinkaan paljon mutta riittämättömyyden ja syyllisyyden tunne ovat poissa. Elämänhalu on tallella joskin ilo on poissa. Lapsen takia on jaksettava aina uuteen päivään. Olenkin huomannut, että kyetäkseni kasvattamaan ja huolehtimaan lapsestani minun täytyy saada vain olla. En jaksa käydä töissä. Olen masentunut mutta pystyn elämään sen kanssa kun ei tarvitse tehdä mitään.
        Minun kohdallani on näin, se on ollut vain pakko hyväksyä.

        Kuntoutustuki lasketaan tulojen mukaan
        ja nyt tiedät mitä saat.
        Siihen lisäksi anot Kelalta Kansaneläkettä
        ja Lapsikorotusta ( 18e / kk ),
        kuitenkaan Kansaneläke tuskin tulee
        olemaan niin suuri,
        että sinulle tulee tuloiksi täyteen
        kuukaudessa 1.000e, epäilen.

        Muista anoa asumistukea,
        kun päätökset ovat tulleet.

        Voimia teille.


      • käsitetty
        tulojen mukaan kirjoitti:

        Kuntoutustuki lasketaan tulojen mukaan
        ja nyt tiedät mitä saat.
        Siihen lisäksi anot Kelalta Kansaneläkettä
        ja Lapsikorotusta ( 18e / kk ),
        kuitenkaan Kansaneläke tuskin tulee
        olemaan niin suuri,
        että sinulle tulee tuloiksi täyteen
        kuukaudessa 1.000e, epäilen.

        Muista anoa asumistukea,
        kun päätökset ovat tulleet.

        Voimia teille.

        asioita ihan väärin. Tuo 1000 euron saaminen minimissään, ei se pidä paikkaansa silloin kun ollaan MÄÄRÄAIKAISELLA eläkkeellä=kuntoutustuella.
        Se tulee eteen vasta kun siirrytään PYSYVÄLLE eläkkeelle.

        T. näiden asioiden parissa työskentelevä

        Kannattaa ottaa yhteyttä KELA:n, suoraan.


      • kipu ihminen tääl
        kohta ihan muruina kirjoitti:

        Jos tuo mitä kerrot saavasi pitää paikkansa niin sitten se tieto että olisi olemassa joku minimitaso n.1000,- e kuussa on tarua. Voipi olla että kuntoutustuen määrä on kaikilla yksilöllinen, eli riippuu siitä onko työeläkettä kertynyt ja minkä verran. Mulla sitä on kertynyt n.550,- ja mitäkö siihen päälle, eipä ole minulle selvinnyt. Miestä mulla ei ole mut yksi alaikäinen lapsi ja ikää 50.

        Sairaslomani aikana olen ollut terveempi kuin vuosikausiin. En jaksa vielä kovinkaan paljon mutta riittämättömyyden ja syyllisyyden tunne ovat poissa. Elämänhalu on tallella joskin ilo on poissa. Lapsen takia on jaksettava aina uuteen päivään. Olenkin huomannut, että kyetäkseni kasvattamaan ja huolehtimaan lapsestani minun täytyy saada vain olla. En jaksa käydä töissä. Olen masentunut mutta pystyn elämään sen kanssa kun ei tarvitse tehdä mitään.
        Minun kohdallani on näin, se on ollut vain pakko hyväksyä.

        et enempää se kela ei miulle maksa, mut tästä rahasta ei mee laisinkaan veroa, syytä en tiiä mut kaik mitä saan tuloo suoraan tilille. Kolme lasta ja ukko ruokittavana,,,,, joskus se euro on soikee, vaan kaikesta huolimatta rakkautta riittää tässä perheessä ja katto on päällä. Asiat hyvin vaikkakin ne sairauden osalta on tosi huonosti,


      • olen miettinytkin
        väärää tietoa kirjoitti:

        Kuntoustuki on saman suuruinen kuin eläke ja jos eläkettä ei ole kertynyt tarpeeksi Kela maksaa erotuksen, nimi voi olla mitä tahansa (itselle maksoi 3 vakuutusyhtiötä kuntoustukea, siis valtion konttori, YEL ja yksityiseltä työnantajalta tienaamani sekä lisäksi Kela yhteensä n. 800€).
        Alkuperäinen tulee saamaan rahaa n. 800€ ja hänellä on sitten vielä mahdollisuus asumistukeen.

        Lisää tietoa, 300 päivää on pisin aika, jolta sairauspäivärahaa maksetaan, sen jälkeen siirrytään kuntoustuelle. Sitä anotaan erikseen ja silloin pitää olla uusi lääkärintodistus ja hyvä sellainen, muuten voi tulla hylky ja käsky työkkäriin. Kuntoustuen käsittelyaika on aika pitkä, joten lääkäriin kannattaa mennä pari kuukautta ennen.
        Jos masennuksesta meinaat eläkkeelle päästä, niin kuntoustuella pitää tosiaan olla pari vuotta ja sen jälkeen voi tehdä eläkeanomuksen ja sen lääkärintodistuksen pitää todella olla sellainen, että et tule olemaan edes kuntoutuksen kautta työelämään kykenevä eli lääkäriin on turha mennä sanomaan, että aika hyvin menee.
        Jos mietit sitä ansiosidonnaista, niin ota huomioon, että silloin ilmoittaudut työkykyiseksi ja vielä kokopäivätyöhön. "Huonolla" tuurilla parin viikon päästä sinulle ehdotetaan työpaikkaa ja jos et ota vastaan, niin olet karenssissa.
        Tiedän "hulluksi" tulee.

        Kun sairaslomani loppuu ja jos sen jälkeen "joudun" töihin koska olen ilmoittautunut työnhakijaksi on tilanne aivan katastrofaalinen. En tule jaksamaan työssä, sen olen jo todennut viime vuosien yrityksien jälkeen. Kolme kertaa yritin palata ja aina jouduin jäämään sairaslomalle työsuhteen loppuun saakka. Sittenhän määräaikaista työsuhdetta ei tietenkään työnantaja uusinut mikä on täysin ymmärrettävää. Nyt olen sitten käyttänyt Kelan sairaspäivärahakaudenkin kohta loppuun. Eli jos palaan työmarkkinoille ja joudun työhön josta pian jään sairauslomalle, en saa mistään mitään. Työnantaja maksaa yleensä 60 pv/v, ainakin kunnallinen, yksityisestä en tiedä.

        Eli on siis laitettava se kuntoutushakemus vaikka en todennäköisesti tule toimeen sillä rahalla mitä sieltä maksetaan. Kun nyt on jo todella tiukkaa, mitenkä sitten. Elämä tuntuu olevan ohi jo viisikymppisenä. Täältäkö pitäisi vielä nousta ja ponnistaa kun yhä vain kurjemmaksi käy.


      • Määräaikainen
        kohta ihan muruina kirjoitti:

        Jos tuo mitä kerrot saavasi pitää paikkansa niin sitten se tieto että olisi olemassa joku minimitaso n.1000,- e kuussa on tarua. Voipi olla että kuntoutustuen määrä on kaikilla yksilöllinen, eli riippuu siitä onko työeläkettä kertynyt ja minkä verran. Mulla sitä on kertynyt n.550,- ja mitäkö siihen päälle, eipä ole minulle selvinnyt. Miestä mulla ei ole mut yksi alaikäinen lapsi ja ikää 50.

        Sairaslomani aikana olen ollut terveempi kuin vuosikausiin. En jaksa vielä kovinkaan paljon mutta riittämättömyyden ja syyllisyyden tunne ovat poissa. Elämänhalu on tallella joskin ilo on poissa. Lapsen takia on jaksettava aina uuteen päivään. Olenkin huomannut, että kyetäkseni kasvattamaan ja huolehtimaan lapsestani minun täytyy saada vain olla. En jaksa käydä töissä. Olen masentunut mutta pystyn elämään sen kanssa kun ei tarvitse tehdä mitään.
        Minun kohdallani on näin, se on ollut vain pakko hyväksyä.

        Minulla määräaikainen kuntoutustuki, josta ensimmäisen päätöksen saatuani sain Kelalta päätöksen, jossa mainittiin että Kansaneläkettä ei myönnetä koska myönnetyn eläkkeen suuruus on yli 11.919,-e/vuosi.
        Kyllä se 1000,- e on jonkinlainen "pärjäämisraja" koska sen puute eläkkeestä (=kuntoutustuesta) kompensoidaan juuri tuolla kansaneläkkeellä.
        Ja koskee myös määräaikaista päätöstä, koska siitä minullekin ilmoitettiin.

        Kelan toimistossa aikoinaan laitettiin sekä kuntoutustuki- että kansaneläkehakemus samaan aikaan vireille.
        Nyt olen kaksi vuotta pulikoinut tässä suossa.
        Lopullista päätöstä odotan.


      • Määräaikainen
        käsitetty kirjoitti:

        asioita ihan väärin. Tuo 1000 euron saaminen minimissään, ei se pidä paikkaansa silloin kun ollaan MÄÄRÄAIKAISELLA eläkkeellä=kuntoutustuella.
        Se tulee eteen vasta kun siirrytään PYSYVÄLLE eläkkeelle.

        T. näiden asioiden parissa työskentelevä

        Kannattaa ottaa yhteyttä KELA:n, suoraan.

        Katso aiempaa vastaustani, kyllä se tuloraja kansaneläkkeen saamiseksi koskee myös määräaikaisella eläkkeellä olevia.

        Miksi olisin poikkeus, koska minäkin sain päätöksen Kelalta?

        Kylläkin kielteisen kansaneläkkeen suhteen, koska määräaikainen kuntoutustukeni ylittää 11.919,- br/vuosi.
        Katso aiempi vastaukseni.


      • b lääk todistus
        Määräaikainen kirjoitti:

        Minulla määräaikainen kuntoutustuki, josta ensimmäisen päätöksen saatuani sain Kelalta päätöksen, jossa mainittiin että Kansaneläkettä ei myönnetä koska myönnetyn eläkkeen suuruus on yli 11.919,-e/vuosi.
        Kyllä se 1000,- e on jonkinlainen "pärjäämisraja" koska sen puute eläkkeestä (=kuntoutustuesta) kompensoidaan juuri tuolla kansaneläkkeellä.
        Ja koskee myös määräaikaista päätöstä, koska siitä minullekin ilmoitettiin.

        Kelan toimistossa aikoinaan laitettiin sekä kuntoutustuki- että kansaneläkehakemus samaan aikaan vireille.
        Nyt olen kaksi vuotta pulikoinut tässä suossa.
        Lopullista päätöstä odotan.

        kuku maksaa b -erikoislääkärien kirjoittamat todistukset, kun ensin on oltu kuntoutustuella ja nyt haetaan työkyvyttömyys eläkettä,olen muistaakseni lukenut et eläkelaitos korvaisi ne(2kpl).kiitos vastauksista etukäteen kokeneilta/ammatti ihmisiltä.kysymys kunnallisesta eläkelaitoksesta.


      • nuskamuikku

        kuntoutustuki 2002 alkaen jatkunut ja nyt sitten läääkäri kysyi eläke vai kuntoutustuki-takana sosiaaliala...10 vuotta töissä eläke pieni-mutta jotain uutta tilalle kuin työ-esim käsityöharrastukset luonto yms. liikunta-miten te olette sopeutuneet työkyvyttömyyseläkkeelle??


    • nainen 49 v

      Otetaanko avomiehen tulot huomioon, ei yhteisiä lapsia.

      • menee

        uskomatonta, että muutama vuosi sitten on puhuttu tommoisista summista kun nyt itse olen 53 vuotiaana juuri päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle 1600 euron kk "ansioilla" enkä todellakaan ole tyytyväinen.


    • Hui, hullu!

      Itse saan kuntoutustukea 1270€/kk ja ikää 32v. Asumislisä vielä päälle, niin käteen jää n. 1230€/kk

    • miten voi olla että

      saa noin paljon muka kuntoutustukea ja siihen vielä asumistukeakin??
      miten hyväpalkkainen täytyy olla että tuollaisia summia saa?

      • Hui, hullu!

        Se tulee ihan normipalkalla. Myyntihommia tehnyt lähes aina ja työsuhteet pätkittäisiä. Ainoastaan yksi oli vakituinen ja välissä työttömyysjaksojakin. Tietenkin siihen laskettiin tulevan ajan osuus joka on merkittävä tekijä. Nyt kolmas vuosi kuntoutustukea menossa, ja nyt näyttää että toistaiseksi voimassa oleva eläke tulossa. Parin vuoden päästä tulisi sitten vielä 21% kertakorotus mikäli eläkkeellä olen. Sitten brutto olisi n. 1575€ ja mun veroprossalla käteen jäisi hiukan päälle 1300€, mikäli verotus ei tässä taloustilanteessa nouse. Sitten ei asumislisää enää tule.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe