Cummins moottorin syötön lisäys?

hällä_väliä

Niin elikkä tietääkös kukaan miten tapahtuu syötön lisäys vanhaan 14 litran cumminssiin kun putkesta ei tule juurikaan nokea ja vetoja saisi olla enemmän... Katsastuksessa K arvo oli jotain 1.5 elikkä syötön määrää voisi hieman lisätä mutta kuinka paljon?

11

9842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junior-Trucker

      Eikös se ole injektori-kone, niinkuin se 10-litrainenkin. Eli nokka-akseli käyttää "suuttimia". Tuskin niitä suuttimia voi säätää, mutta vaihtaa varmaan voi. Pitää irroittaa venttiilikoppa ja sen jälkeen keinuvivut. Sitten pääsee injektoreihin käsiksi.. Kysäise Sisuautosta.

      • penas

        siirtopumppuun painetta lisää.. onnistuu kotikonstein


      • sisu-mies
        penas kirjoitti:

        siirtopumppuun painetta lisää.. onnistuu kotikonstein

        kaasuvivunakselin keskeltä pitäs löytyä tasapääruuvi kanta,siitä kun käännät vartti kierroksen aukipäin,niin syöttöpaine isonee. jos pumppu on merkkihuollon jäljiltä,niin sen ruuvin päällä on suojaplommi. se vaan varovasti porakoneella pois,niin saat sen ruuvikannan esiin. kanta on akselin sisällä,hieman piilossa.
        mutta älä summissa käännä kuin korkeintaan vartti...sitten savun määrästä katso pitääkö ottaa vähän takaisin,siitä lisää ei kyllä pitäis tarvia...


      • justiinsa
        sisu-mies kirjoitti:

        kaasuvivunakselin keskeltä pitäs löytyä tasapääruuvi kanta,siitä kun käännät vartti kierroksen aukipäin,niin syöttöpaine isonee. jos pumppu on merkkihuollon jäljiltä,niin sen ruuvin päällä on suojaplommi. se vaan varovasti porakoneella pois,niin saat sen ruuvikannan esiin. kanta on akselin sisällä,hieman piilossa.
        mutta älä summissa käännä kuin korkeintaan vartti...sitten savun määrästä katso pitääkö ottaa vähän takaisin,siitä lisää ei kyllä pitäis tarvia...

        hienoa että löytyy noin asiallisia vastauksia


    • hällä_väliä

      Kiitokset hyvistä neuvoista! Sen tiesin entuudestaan
      että siirtopainetta pitää nostaa ja että se onnistuu
      kotikonstein mutta tarkkaa tietoa ei ollut.... että kiitosta vaan!

    • hällä_väliä

      No niin nyt tulee putkesta partikkelia mutta eipä auto kule sen kummemmin :( Väänsin ruuvia auki puolikkaan kierroksen mutta tuntuu ettei se vaikuttanut millään tavalla. Millähän mahtaisi saada
      tämän sisun kulkemaan kun meillä on kolme cumminsin 400 heppaista ja kaksi niistä kulkee niin että sukat pyörii jalassa mutta tämä yksi ei oikeen iskussaan ole. Moottori ei kovin väljäkään vielä ole ettei sen ainakaan pitäisi haitata ja injektorit on säädetty tovi sitten. Niin ja pumppua silmäillessäni aukaisin kaasuvivun akselin alla olevan alumiini luukun jonka alta löytyi kuusiokolo kantainen säätöruuvi... mitähän sillä mahdetaan säätää.

      • sisu-mies

        savu? Sillon ainakin syötönpaine isoni. Onko siitä tarkistettu että eihän saa ilmaa polttoaineen sekaan ja että eihän mikään turbonletku/liitos vuoda?
        Onko polttoainesuodatin vaihdettu ajallaan?
        Seuraavaksi varmaan kannattaa käyttää pumppu penkissä?


      • hällä_väliä
        sisu-mies kirjoitti:

        savu? Sillon ainakin syötönpaine isoni. Onko siitä tarkistettu että eihän saa ilmaa polttoaineen sekaan ja että eihän mikään turbonletku/liitos vuoda?
        Onko polttoainesuodatin vaihdettu ajallaan?
        Seuraavaksi varmaan kannattaa käyttää pumppu penkissä?

        savua nyt tulee riittämiin.. pienensinkin jo syöttöä mutta tuntuu ettei vetoja ole sen kummemmin. Pumppu käytettiin penkissä silloin kun injektorit säädettiin että sen ainakin pitäisi olla kunnossa... Se ilma juttu tietysti voi olla mahdollinen... Moottori on sinänsä hivenen outo kun siinä ei ole oikeen kierros herkkyyttä... ei samallalailla kuin muissa meidän autoissa ja luulenpa että jos vetoja olisi niin moottori olisi myöskin kierros herkkä. Niin ja kierrokset myöskin tippuvat hitaammin kuin muissa autoissa. Mikähän olisi hyvä konsti tarkistaa nuo turbon paineliitokset? Pystyykö Cumminssista säätämääm ahtopaineen alaista syöttöä, koska kun autolla ajaa ja heti kun se nostaa ahtopaineen niin savu häviää... sillähän voisi saada tehoja lisää.. Niin ja mikähän mahtaa olla se säätöruuvi siinä kaasuvivun akselin yläpuolella alumiini pellin alla?


      • sisu-mies
        hällä_väliä kirjoitti:

        savua nyt tulee riittämiin.. pienensinkin jo syöttöä mutta tuntuu ettei vetoja ole sen kummemmin. Pumppu käytettiin penkissä silloin kun injektorit säädettiin että sen ainakin pitäisi olla kunnossa... Se ilma juttu tietysti voi olla mahdollinen... Moottori on sinänsä hivenen outo kun siinä ei ole oikeen kierros herkkyyttä... ei samallalailla kuin muissa meidän autoissa ja luulenpa että jos vetoja olisi niin moottori olisi myöskin kierros herkkä. Niin ja kierrokset myöskin tippuvat hitaammin kuin muissa autoissa. Mikähän olisi hyvä konsti tarkistaa nuo turbon paineliitokset? Pystyykö Cumminssista säätämääm ahtopaineen alaista syöttöä, koska kun autolla ajaa ja heti kun se nostaa ahtopaineen niin savu häviää... sillähän voisi saada tehoja lisää.. Niin ja mikähän mahtaa olla se säätöruuvi siinä kaasuvivun akselin yläpuolella alumiini pellin alla?

        osaa siitä ruuvista sanoa. Onko autossa pakokaasujarru? Eihän se ole osaksi päällä?


      • hällä_väliä
        sisu-mies kirjoitti:

        osaa siitä ruuvista sanoa. Onko autossa pakokaasujarru? Eihän se ole osaksi päällä?

        ole pakokaasujarrua... tiiäppä sitte häntä mikä vaivaa.. vittumainen vaan tavallaan ajella ku tietää että kaikki ei oo kohillaa :( että paremminki vois huilata..


      • R-142
        hällä_väliä kirjoitti:

        ole pakokaasujarrua... tiiäppä sitte häntä mikä vaivaa.. vittumainen vaan tavallaan ajella ku tietää että kaikki ei oo kohillaa :( että paremminki vois huilata..

        Se ruuvi taitaa olla tyhjäkäynnin perussäätö.. Ihan varma en ole, mutta omassa autossa on Cummins NTE-400 ja siinä ongelmana vaalean harmaa savu pienillä ahtopaineilla. Veto on kyllä kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2315
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2010
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1797
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1741
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      501
      1594
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1550
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1380
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1285
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      74
      1281
    Aihe