Naku? puolikate? täyskate? enduro? Millä perusteella te olette omanne valinneet?

Tomppa34

16 vuoden tauon jälkeen on pyöräkuume alkanut vaivaamaan. Ja BMW on merkki lähellä sydäntä.

Mutta kun niitä tyyppejä on niin monta!?!? Ihan mielenkiinnosta ja ohjenuoraksi kyselenkin kokeneemmilta - millä perusteella te olette itsellenne pyöränne valinneet?

16

8164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaartaen

      No minun mopohankinta meni niin, että jokunen vuosi sitten ostin ekaksi pyöräksi 600cc (60hp) peruspyörän minkä tehot riittäisi edelleenkin mutta ahdas ajoasento ja toimivuus hiekkateillä ynnä heikko vääntö sai vaihtamaan boxer enduroon.
      Noissa boxereissa on käsittääkseni hyvinkin sama runko (hyvin jäykkä) oli sitten kyse katetusta tai enskasta. Jousitus ym. on tietysti erilainen. Kaikilla voi kuitenkin ajella mutkapätkää reippaastikin.

      Itse kannatan ns. matkaenskaa. Sillä voi päästellä kurveihin välittämättä onko siellä asfalttirailoja tai jopa jokunen hiekkaa (tietysti kohtuuden rajoissa). Enskan kate ei tietysti suojaa niin hyvin kuin täyskatetussa.

      Käy ihmeessä kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja varaa vähän aikaa myös pleksin säätelyyn.

    • ratkaisee

      ...aika pitkälle. Eli miten ja missä aiot pyörää käyttää.
      Itse ajan enimmäkseen pitkiä matkoja mukana paljon varusteita joten mun valinta on selvä; Matkapyörä kunnon katteilla ja kuljetuskapasiteetilla.
      Jos ajelet sunnuntaisin kioskille tai lähikylän kokoontumispaikoille niin valitse custom.
      Maastoon on omat pyöränsä jne.
      Valitsitpa minkä tyylin pyörän hyvänsä niin tervetuloa mukaan hienoon harrastukseen!

      • Reiman

        Matkailuun täyskatettu tai ainakin matkaenska.

        Nakkikioskille ja pihaan naapurin kateutta herättämään Harrikka, joko aito tai valesellainen.

        Ruuvaus- ja rakenteluintoiselle sopii samoin amerikanvalmiste.

        Ja kannattaa muuten tiedustella mahdollisen vaimonkin kanta asiaan. Meinaan, että jos aioit tulevina kesinä viettää kaiken liikenevän vapaa-aikasi ajamalla RT:llä kokoontumisajosta toiseen, voipi kauniimmalla puoliskolla olla siitä eriävä mielipide.


    • MysticRed

      Jos ei oikein tiedä minkä tyylisen haluaisi, ihan perusretrovehje on hyvä valinta. Itselläni on 850 roadster laukuilla, tavaratelineellä sekä Wunderlichin variopleksillä muilla ko firman "pulttaa paikalleen" osilla höystettynä. Ihan hyvää kyytiä Mezlerin Z6 renkailla. Sopii sopivasti sekä matkalle että taajamaan.

      Mutta bemari on muuttanut tällä hetkellä mallistoaan todella radikaalisti eikä uutta peruspyörää mallistandissä ole. Itse en ainakaan uudesta tyylistä liiemmin pidä! Mutta ilmeisesti uudesta 800 sarjasta tällainen perusretrokin putkahtaa.

      Mutta katsele myös vähän ajettuja. Kohtuu edulliseti lähtee n 20 000 km ajettua esim perusbemaria. Mutta ennenkaikkea käy koeajamassa ja kysele jokaiselta käyttäjältä, minkä tapaat. Näitä on nyt helppo bongata.

    • olisi

      sinunlaiselle oiva valinta. Suht' huoltovapaa pyörä, tietenkin pakolliset. Kardaania ei tarvi rasvata eikä kiristää, kuten ketjuja. Takuuvarma kulkupeli. Vakaa ajettava. Bemussa ei tarvi tuijottaa ajettuun kilometrimäärään. Kone ym. laitteet on tehty toimiviksi vielä 250tkm jälkeenkin. Bemussa hinta / laatusuhde on kohdillaan. ALOITA KÄYTETYLLÄ.

    • kuukkeli 1

      Samaa mieltä käyttötarkoitus ratkaisee! Lisäksi kehottaisin kokeilemaan ja funtsaamaan mieluisaa,käyttötarkoitukseen sopivaa ajoasentoa. Itselle esim custompyörä ei käynnyt lainkaan(huono selkä). Jos pyörän selässä ei löydy hyvää asentoa jää harrastus puolitiehen tai alkaa vaihtokierre. Eli ennen ostopäätöstä vähintään 50km lenkki T R 1100S

    • pekkavee

      Iso matkaenduro on mainio peli. Sopii hiekkateillä kaahailuun, mutkaisilla asfalteilla nautiskeluun ja vaikka kaksi päällä Italian lomamatkalle.
      Eikä ole hullumpi vaikka kauppareissulla, aika helppo käsitellä kaupungissa.

      Koko päivä 160 km/h ei ole mikään ongelma esim. Saksan moottoriteillä mun BMW R1100GS:llä kaksi päällä ja kamat mukana.
      Eikä ole hullumpi radallakaan. Ainakaan mun BMW R1100GS.

      Mulla oli eka pyörä vuonna 1966, mutta tämä on hauskin ja monipuolisin pyörä mitä mulla on ikinä ollut. Ei noissa katu- , kyykky-, tai matkapyörissä ole samaa hauskuutta ja leikkimisen iloa, mitä jokainen mies (jotka ovat aina poikia iästä riippumatta) haluaa.

      The only difference between men and boys is the price of their toys.

      • pekkavee

        Tosta mun R1100GS:stä. Se on kevyempi, siinä on kuusi vaihdetta ja enemmän tehoa.

        Tosi mahtava peli. Ostan sen sitten, kun on varaa.
        Tai taidan ostaa suoraan sen Adventure mallin, kun siinä on pinnapyörät ja kaatumaraudat ja iso tankki jo vakiona.


      • miksi?
        pekkavee kirjoitti:

        Tosta mun R1100GS:stä. Se on kevyempi, siinä on kuusi vaihdetta ja enemmän tehoa.

        Tosi mahtava peli. Ostan sen sitten, kun on varaa.
        Tai taidan ostaa suoraan sen Adventure mallin, kun siinä on pinnapyörät ja kaatumaraudat ja iso tankki jo vakiona.

        Mulla on GS:ssä pinnapyörät. En kyllä hahmota mitä hyötyä niistä on...


      • pekkavee
        miksi? kirjoitti:

        Mulla on GS:ssä pinnapyörät. En kyllä hahmota mitä hyötyä niistä on...

        Pinnapyörät kestävät kovempaa käyttöä kuin alumiiniset.

        Kun pamautat alumiinivanteella kiveen niin vanne on lommoilla ja korjaamaton. Pinnapyörä taas joustaa, koska pinnat voivat nousta hieman ylös vanteelta, ja vahinkoja ei välttämättä tule.


      • GSA
        pekkavee kirjoitti:

        Tosta mun R1100GS:stä. Se on kevyempi, siinä on kuusi vaihdetta ja enemmän tehoa.

        Tosi mahtava peli. Ostan sen sitten, kun on varaa.
        Tai taidan ostaa suoraan sen Adventure mallin, kun siinä on pinnapyörät ja kaatumaraudat ja iso tankki jo vakiona.

        Olen nyt tämän kesän ajanut Adveturella ja on se kivaa - mitä huonompi tie, sitä mukavampaa. Rentoa, suoraselkäistä ja tasaista menoa - motarilla vähän liiankin tasaista, suorastaan tylsää ;) Suosittelen myös alkuperäisiä laukkuja - ovat todella hyvät monessakin mielessä.

        Kun muut menee tankille ja hanuria lepuuttaamaan, gessulla matka jatkuu...


    • alottelia

      Itsellenikin iski pyöräkuume pitkän tauon jälkeen ja BMW kiinnosti. Omani, F 650, löysin Saksan tuontina ja eipä ole tarvinnut katua. 650 kuutiota riittää mainiosti ja pyörä on monen kokeneemman kaverinikin mielestä miellyttävä ajettava. Tällä ajettu niin vähän ettei mitään teknisiä ongelmia ole syntynyt.Matkapyörää etsin, mutta tulikin matkaenduro ja mikä jottei!

    • AKL

      Jos edelliset kokemukset on 16 vuoden takaa, suosittelen lämpimästi BMW:n katuenduroa 650 GS. Siinä on painopiste matalalla, sopivasti tehoja, ABS, lämpökahvat ym. Sen hallitsee hyvin ja sillä on hyvä opetella ajamaan ennen siirtymistä isompiin pyöriin.

      Isommista BMW:stä itse pidän RT-mallista, mutta en ole tosin muita kokeillutkaan. RT kulkee kuin juna, välillä ei huomaa mp:llä ajavansakaan.

      • iloa

        moottoripyöräilystä on, jos et tunne ajavasi moottoripyörää?
        Jos sitä ei halua tuntea niin eikö silloin ole parempi ostaa vaikka avoauto tai ajaa koppiautolla. Tietysti voi siirtyä suoraa julkisiin kulkuvälineisiin. :)
        Tuollainen matkaenska on kyllä Suomen teillä ehdoton peli. Voi ajaa lähes minne lystää riippumatta tien tai polun koosta. Laajentaa kummasti ajoaluetta jopa kotikulmilla. Jos ajelee yksipääll niin 650-kuutioisellakin pärjää ihan hyvin.


    • EnskaMake

      eli tuommoinen on ittellä ja ei oo tullu petyttyä. ittellä tosin käyttö on 50/50 soraa ja asfalttia, ja tuohon pyörä on mainio. Suomimatkailuun myös passeli, onhan tuolla yks tuttu ajanut rautapersekokeenkin kaks päällä. Suosittelen.

      • täälläkin

        Ajelin aikanaan 70-luvulla, sitten tulikin "hiukan" taukoa. Viime vuonna ostin 650GS:n kun ensin olin harjoitellut hiukan piikkiendurolla. BMW on mukava laite, toistaiseksi ei mitään isompaa ongelmaa ole tullut eteen. Sillä pärjää soralla kuin motarillakin. Ja viileillä keleillä vanhempaa kirjaimellisesti lämmittää nuo kahvat...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe