Kuka tietää tai mistä saisin tiedon siitä, mitkä neuvola käynnitovat pakollisia?
Siis ensin äitiysneuvola käynnit ja sitten lapsen osalta pakolliset neuvola käynnit.
Neuvolakäynnit
4
2173
Vastaukset
- pian kolmen äiti
sitten haluaisi käydä neuvolassa, vai mistä moinen kysymys?
Mutta äitiysneuvolassa käydään ensin kerran/kk sitten kun on 30vko:a täynnä niin sitten 2krt/kk ja viimeisen neljän viikon aikana kerran viikossa. Ja poikkeuksia tosiaan löytyy, riippuen siitä onko raskautesi ns.normaali tai ehkä monisikiöinen, diabetes tms. vaikuttavat aina asiaan ja käyntien määrään.
Lapsen kanssa neuvolassa käydään kerran/kk ekat puolivuotta sitten 8kk neuvola, 10kk neuvola, 1v neuvola, 1v3kk neuvola (meillä "vapaaehtoinen") ja sitten aina 2v,3v,4v, jne. ja tietty taas jos on jotain poikkeavaa pituuden, painon, puheen tai jonkun muun kehityksen suhteen niin sitten useampia tarkkailukäyntejä...
Näin ainakin täällä meillä on toimittu. - Kreeti
Mutta jos et käy ollenkaan, et ole oikeutettu tiettyihin etuihin, esim. äitiyspakkaukseen etkä synnytyksen jälkeen äitiysrahaan, muistaakseni.
Koetko todella käynnit niin epämiellyttäviksi, ettet tahdo nauttia verorahoillesi vastinetta? Itse ainakin olen käynyt iloisesti kaikissa neuvoloissa, mihin minut ja lapseni on kutsuttu. - ja maksaa veroja
Pakollisiahan noista ei ole mitkään, sen sijaan muutama kerta on käytävä, jos mielii KELAn myöntämistä etuuksista nauttia.
KELAn sivuilla sanotaan esimerkiksi:
"Äitiysavustukseen on oikeus Suomessa asuvalla odottavalla äidillä, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja joka on käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen neljännen raskauskuukautensa päättymistä."
Neuvolasta saat raskaustodistuksen, kun tuo 154 päivää (eli 22 viikkoa) on koossa, ja sitä tarvitset äitiyspäivärahan hakemiseen. Vanhempainrahan saamisen edellytyksenä on jälkitarkastuksessa käynti tietyn ajan kuluttua synnytyksestä. Kysy KELAlta tai neuvolasta lisätietoja.
En kyllä ymmärrä, miksi neuvolassa ei kävisi aina kun pääsee, se on kuitenkin lapsen ja äidin terveyden kannalta hyödyllistä. Jos on joku este, jonka takia ei voi ihan joka kerta käydä, varmasti voidaan sopia harvemmista väleistä. Suurin osa kunnista kun on innokkaita säästämään tuostakin palvelusta.- meppe
On ne raskausneuvola käynnit ainakin alussa minua ottaneet patiin kun tuntui että sielä sai käydä alvariinsa vaikka oikeestaan mitään tarvetta ei tuntunut olevan nyt tuntuu etten malta odottaa seuraavaa käyntiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1323144- 2232981
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791936Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va771579Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391427- 481148
- 991041
- 115984
- 58968
- 11890