Onko mahdollista päästä yliopistoon ilman mitään valmennuskursseja, jos on itse valmis lukemaan ahkerasti (lähinnä tarkotan lääkistä)? Kun täältä on _hieman_ hankala matkustaa minnekään ja varaa ei pahemmin ole.
Noi valmennuskurssit on ihan järkyttävän hintasia ja niitä järjestetään vaan suurimmissa yliopistokaupungeissa. Kuitenki mainostetaan aina miten suuret prosenttimäärät sisäänpäässeistä on käyny valmennuskurssin.
Siis mitä hyötyä niistä on? Varsinkin kun en jaksa istua kuuntelemassa missään muualla, opin parhaiten lukemalla itse kotona/kirjastossa... Ois kiva tietää miten moni/harva todellisuudessa pääsee sisälle yliopistoon ilman valmennuskursseja ihan omin voimin.
...vai heitänkö kirjat kankkulan kaivoon?
Yliopistoon ilman valmennuskursseja?
10
998
Vastaukset
- kakkara
Varmasti on mahdollista! Luet vaan pääsykokeisiin urakalla. Ja aina parempi, jos sul on monta ällää.
Tosin ei mulla oo kokemusta.. - dk
Varmasti suurin osa yliopisto-opiskelijoista on päässyt sisään ilman valmennuskursseja. Lääkikseen, kauppikseen ja oikikseen päässeistä aika suuri osa on käynyt kurssin, mutta ahkera&lahjakas pääsee kyllä ilmankin. Tsemiä =)
- ^^
saada käsiisi aikaisempien vuosien pääsykoekysymykset ja selvittää itsellesi, mihin sinun tulee erityisesti keskittyä, missä on pääpaino. Sitten käyt systemaattisesti työhösi käsiksi. Asioiden sisäistäminen/omaksuminen on tärkeintä. Jos sinulla on vaikea päästä minnekään valmennuskurssille, on parempi, että käytät sen ajan, joka kuluisi matkoihin, pänttäämiseen. Hyvää itsekuria ja selkärankaa itseopiskelu vaatii, mutta se tuo työvoittoja siinä missä kurssitkin.
- LK
Minä ja moni muu pääsi kurssiltamme sisälle ihan ilman valmennuskurssia. Nyt tilanne on parempi kun koulutusmäärät ovat nousseet tuosta ajasta 63%. Kannattaa katsoa pääsykokeiden tilastoja ja huomata että joka toinen vuosi pisterajat sekä hakijoitten määrä laskevat ja vastaavasti joka toinen vuosi ne nousevat. Nyt ensi vuonna on taas vähemmän hakijoita ja alemmat pisterajat. Mielestäni Galenoksen osaaminen on hyödyllistä pääsykokeen lisäksi myös opiskelun alkuvaiheessa jos se nyt ketään motivoi lukemaan enemmän. Vanhoja pääsykoekysymyksiä saa ostaa tiedekunnista ja eipä ne juuri muutu vuodesta toiseen. Hyvän laskurutiinin saaminen on tärkeintä ja se onnistuu laskemalla paljon tehtäviä joko valmennuskurssilla tai kotona kertauskirjojen (fysiikka, kemia?) avulla. Ongelmakohdista olisi hyvä voida kysyä heti apua joten tämä puoltaa jonkin verran valmennuskursseja. Jos olet lukiossa niin ensimmäiseen yritykseen kannattaa panostaa paljon kun on apuna vielä lisäpisteet. Onnea matkaan!
- LK
Tarkoitin tietysti meidän omaa lääkiksen kurssia! Vielä piti mainita että kaiken ylioppilashulinan keskellä pitäisi olla mahdollisuus opiskella tehokkaasti ilman mitään ajatuksia sotkevia asioita (työ, autokoulu, matkat, sukulaiset, ystävät?) ja tosiaan tähdätä vain ja ainoastaan pääsykokeeseen. Valmennuskurssi voi olla hyvä vaihtoehto jos kuria itseopiskeluun ei löydy tai kotona ei noita "häiriötekijöitä" saa poistettua. Valmennuskurssilla tietysti näkee mikä on muiden osaamistaso ja voi tarvittaessa parantaa osaamistaan opiskelemalla enemmän.
- H
En varmaan mitään valmennuskursseja käynyt, älä käy sinäkään, täydellistä rahan haaskausta. Opiskelet vaan ne kirjat, teet kokeen ja eikun opiskelemaa.
Niin tein aikoinani itse, oli suorastaan haukotuttavan helppoa... - herra huu
Itse olen päässyt ilman yo-tutkintoa, pääsykokeella. Oli innostusta lukee ja osasinkin kirjaset suht.hyvin. Yliopistossa ei riitä se, että asiat tietää, ne on myös pystyttävä kertomaan selkeästi, joten pienimuotoinen kirjoittelu ei ole pahasta siinä sivussa. Itse luin kirjoittamalla lyhennelmän kirjoista, jossa opin samalla kertomaan asiasta olennaisen osan turhia jaarittelematta. Aikaa meni, mutta opiskelupaikkakin tuli.
- abina
...rohkaisusta, aion ainakin yrittää.:-] Tän vuoden kysymykset ja vastaukset mulla onkin jo, ei ne niin kauhean järkyttäviltä vaikuttanu? Tosin aikaa on kysymysten määrän nähden vähän... Siinähän tulee samalla treenattua kun reaaliinkin: bilsaa, fysiikkaa ja kemiaa.
Eikä se maailma kaadu vaikkei sisään pääsishän, eihän? Ajattelin vaan mennä eläinpuolelle, ja sinnehän on vaikeempi päästä ku ihmispuolelle?:( - apina
Hyvät ihmiset,
pitäkää reitti avoinna kaikkiin suuntiin. Sinä abina, muista, että voit hakea myös ulkomaille opiskelemaan. Ulkomailla oleminen ei aina ole helppoa, mutta se on hyvin opettavaista ja antoisaa. Kielen kyllä oppii. Suosittelen, että haet ainakin Ruotsiin. Sinne pääsee ilman pääsykokeita lukion (tai vast.) päästötodistuksella, joskus vaaditaan haastattelu. Haku on sekä syksyisin että keväisin. Lisätietoja silvulta www.vhs.se . Eläinlääkikseen pääsee Ruotsissa helpommin kuin lääkikseen, kannattaa yrittää kun ei muuta vaadita kuin yhden paperin lähettäminen!
Nimim. kokemusta on- abina
Ei mulla ulkomaille lähtöä vastaan ole mitään, kunhan saan koirani mukaan.=) Mutta olen kuullu sellasta, ettei ruotsiin eläinlääkikseen enää otettais kuin äidinkielenään ruotsia puhuvia. Sinne kun on hakenu niin paljo suomalaisia... Tiedä sitten, onko miten totta.
Viroonkin vois hakea, mut sinne en halua mennä. Yksin voisin mutten koirani kanssa.
Miten mahtaa olla muualla euroopassa, Saksassa, Britanniassa?...tosin mun kielitaito on vähän mitä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi1083644Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä642589Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla222525Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi722361Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "192236Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1031310Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm6091206Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K4001035Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611026Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday1421019