Löytyisiköhän täältä joku joka osaisi auttaa tai jolla on ollut samoja vaivoja.. Minulla on ollut ennen ehkäisyn käyttöä ovulaatokipuja (gynegologin diagnoosi kivuistani). Oireet kuitenkin poistu kun aloitin ehkäisyn käytön. Nyt on kuitenkin jo jomottanut munasarjan kohdalta, samaan tapaan kuin ovulaatiokivussa, jo vajaan viikon putkeen. Kipu alkoi ennen kuukautisten alkua ja jatkuu edelleen. Kävin lääkärilläkin kun minua alkoi vaiva huolestuttaa. Hän oli sitä mieltä että se vain johtuu siitä että hormoonitaso on noussut ja olen valmis saamaan lapsen. Alapääni oli kuulemma ihan kunnossa. Hän lähetti minut sit kotiin kun totes että se on ihan normaalia. Mutta ei minusta ole normaalia jos sattuu. Välillä kipu on poissa. Ehkäisyrenkaan asettamisen jälkeen se oli poissa pari päivää, mutta taas se ilmeni. Jos terveyskeskuksen lääkäriltä ei saa apua niin mistä voin saada apua ja parempia tutkimuksia?
Minkälaisia kokemuksia teillä on ovulaatiokivuista tai muista alavatsanseudun kivuista?
Munasarjakipuja?
7
8809
Vastaukset
- Ovulaatiokipuja
Mulla on usein myös ovulaatiokipuja. Joskus niin pahoja, että joudun ottamaan särkylääkettä. Mulla kesti pahimmillaan viikon, tai oisko ollu reilun viikon. Yleensä kestää päivän tai pari.
Onko sulla kivut siihen aikaan, että sulla on ovulaatio? Mietin vaan, että onko kipujen alkuperä jotain muuta. Outoa, jos ne kestää hirveen pitkään.
Mulla on samoja kokemuksia terveyskeskuksista. Mikä tahansa vaiva on ollu suunnilleen kuviteltu enkä lääkäriin mene kovin helposti, vasta kun on pakko. Ehkä kannattaa käydä yksityisellä esim. gynekologilla, yleislääkäri ei välttämättä osaa auttaa. Onhan yksityisissäkin kaikenlaisia, mutta pääsääntöisesti on hyvät kokemukset.- Mie vaan
Sellainen kommentti, ettei aloittaja ovuloi enää... Käyttää rengasta.
- niiinaa
kiitti vastauksesta. Oireet on samanlaisia kuin ovulaatiokivussakin, mutta ajankohta ei täsmää ollenkaan. Kipu alko vähän ennen menkkoja. Ja niinkuin tuo eellinen kirjoittaja sanoi, niin en ovuloi kun on rengas, mutta se ei täysin pidä paikkaansa. Minulla oli parikuukautta sitten ovulaatiokipuja, lieviä sellaisia mutta ajankohta täsmäsi hyvin. Saatto se kipu silonkin tietysti olla jotain muuta..en tiedä. Mun ovulaatiokipu etenee sillai että ensin tuntuu hiukan, niinkuin nytkin, ja sit se voimistuu viikon sisällä. Sen jälkeen sattuu ihan älyttömästi, niin paljon että ei voi edes liikkua. Hyvä jos saa edes maattua sängyssä jalat koukussa....niin ja tuo oli silloin kun sitä ehkäsyä ei vielä ollut.
Minulla on ilmanen aika toiselle lääkärille, katson mitä se sanoo ja hakeudun sit yksityiselle, jos tuo ei osaa sanoa mitään. Voihan se olla joku kysta tai jotain, mitä ei edellinen lääkäri vain painelemalla tuntenut. - kärsivä
niiinaa kirjoitti:
kiitti vastauksesta. Oireet on samanlaisia kuin ovulaatiokivussakin, mutta ajankohta ei täsmää ollenkaan. Kipu alko vähän ennen menkkoja. Ja niinkuin tuo eellinen kirjoittaja sanoi, niin en ovuloi kun on rengas, mutta se ei täysin pidä paikkaansa. Minulla oli parikuukautta sitten ovulaatiokipuja, lieviä sellaisia mutta ajankohta täsmäsi hyvin. Saatto se kipu silonkin tietysti olla jotain muuta..en tiedä. Mun ovulaatiokipu etenee sillai että ensin tuntuu hiukan, niinkuin nytkin, ja sit se voimistuu viikon sisällä. Sen jälkeen sattuu ihan älyttömästi, niin paljon että ei voi edes liikkua. Hyvä jos saa edes maattua sängyssä jalat koukussa....niin ja tuo oli silloin kun sitä ehkäsyä ei vielä ollut.
Minulla on ilmanen aika toiselle lääkärille, katson mitä se sanoo ja hakeudun sit yksityiselle, jos tuo ei osaa sanoa mitään. Voihan se olla joku kysta tai jotain, mitä ei edellinen lääkäri vain painelemalla tuntenut.Mulla on kanssa alavatsa hirveen kipee. Alko sillo ku menkat, mut jatku puoli viikkoo sen jälkee. Sit alkoki yllättäi toiset menkat vaikka rengas oli ollu vasta viikon. Kipu oli menkkojen ajan pois mut nyt on alkanu taas. Rengas on taas paikallaan. Olen miettinyt johtuisiko renkaasta mut aika epätodennäköstä kun oon käyttäny jo 2 vuotta... tai eihän sitä tiedä. En tykkää käydä lääkärissä mut kohta kai on pakko mennä ku kohta kuukauden on ollu kummallista. Jos olet jo käynyt lekurissa kerrothan miten kävi!?
- niinaa
kärsivä kirjoitti:
Mulla on kanssa alavatsa hirveen kipee. Alko sillo ku menkat, mut jatku puoli viikkoo sen jälkee. Sit alkoki yllättäi toiset menkat vaikka rengas oli ollu vasta viikon. Kipu oli menkkojen ajan pois mut nyt on alkanu taas. Rengas on taas paikallaan. Olen miettinyt johtuisiko renkaasta mut aika epätodennäköstä kun oon käyttäny jo 2 vuotta... tai eihän sitä tiedä. En tykkää käydä lääkärissä mut kohta kai on pakko mennä ku kohta kuukauden on ollu kummallista. Jos olet jo käynyt lekurissa kerrothan miten kävi!?
Kummallisia vaivoja..hmm..mulla ei sentään oo toisia menkkoja näkynyt...mul on vasta kahden viikon päästä se aika kun ei sitä saanut aiemmin :( mut jos sillon viel olet maisemissa niin kerron mitä sanottiin. Mä olen tehny raskaustestinkin etten vaan oo paksuna, mut negatiivista näytti..viime menkatkaan ei ollu ihan normaalit. veri oli paljon kirkkaampaa ja limasempaa. Mutta kun tää kipu ei nyt oo menny pahemmaks niin odotellaan :)
On se sitten hyvä, kun on kohtalotovereita, tsemppiä! - minnini
niinaa kirjoitti:
Kummallisia vaivoja..hmm..mulla ei sentään oo toisia menkkoja näkynyt...mul on vasta kahden viikon päästä se aika kun ei sitä saanut aiemmin :( mut jos sillon viel olet maisemissa niin kerron mitä sanottiin. Mä olen tehny raskaustestinkin etten vaan oo paksuna, mut negatiivista näytti..viime menkatkaan ei ollu ihan normaalit. veri oli paljon kirkkaampaa ja limasempaa. Mutta kun tää kipu ei nyt oo menny pahemmaks niin odotellaan :)
On se sitten hyvä, kun on kohtalotovereita, tsemppiä!
- kipuileva
Heipsan. Tuli vaan mieleeni että onko sua ultrattu? Mä nimittäin itse hakeuduin ihan tavallisen terveyskeskuslekurin juttusille.
Kerronpa alusta: ollaan yritetty toista lasta jo vuoden ja tuloksena on ollut 1 diagnosoitu ja yks "mä olen aivan varma että olin raskaana" keskenmeno. Sen ekan keskenmenon aikaan huomasin että kipuilin hirveästi etenkin oikealta puolelta ja päättelin kyseessä olevan munasarjat. Koskaan aiemmin en tuollaista kipuilua ollut tuntenut, mutta sen jälkeen se on ollut ihan yleistä (siis keskenmeno oli joulukuussa).
Yleensä kipuilu alkaa n. viikkoa ennen menkkoja ja saattaa todellakin kestää melkoisen kauan. Ja ovulaation tunnen myös hyvin vahvasti.
Niin...ajattelin sitten käydä lääkärissä ja kysäistä että onkohan kaikki kunnossa kun aloin jo itse huolestua. Hän laittoi lähetteen sisäultraan ja sieltähän se syy löytyy. Mulla todettiin PCO (tai PCOD), eli munasarjojen monirakkulatauti. Suomeksi sanottuna munasarjat kerää kystia ympärilleen ja tämä sairaus siis aiheuttaa lapsettomuutta.
Niin en nyt tietenkään tarkoita että sullakin tämä kyseinen sairaus olisi, mutta kannattaa ihmeessä pyytää lähete ultraan. Se on kivuton, nopea ja sen avulla voit saada vastauksen ongelmaasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883