"allergiavapaat" rodut?

wäne

Onko tietoa/kokemusta niistä koiraroduista, joiden ei pitäisi allergisoida? Poikani saa allergiaoireita joistakin koirista, ja sehän meitä harmittaa...Varsinkin kun olisimme muuten koiraihmisiä henkeen ja vereen...

26

10490

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuulla

on turvata lapsen terveys eikä vaarantaa sitä.
      Allergisoimattomia koiria ei ole olemassakaan.Kumpi on tärkeämpi,lapsesi terveys vai mielitekosi saada koira.

• hulluna bichoneihin

bichon frise voisi olla hyvä rotu jos poikasi on allerginen hilseelle. koska jos bichonin pesee kerran viikossa ja pitää muutenkin turkista huolta ei hilsettä pitäisi olla juuri ollenkaan.. eikä se pölise paitsi vähän silloin kun trimmataan ja harjataan.

minä ja äitini ollaan allergisia ja aiomme hankkia seuraavana kesänä oman bichonin :D

• Puudeli-prinsessa

Villakoira, siintä ei ainakaan meidän veikalle tule allergiaa. Kaks sellasta koiraa meillä on... =)

• Igor Julma From Wasa

ja vuoden päästä ilmenee että poikasi on sillekkin allerginen, niin eikö olisi kummiskin parempi että unohtaisitte sen koiran hankinnan vaikka se onkin vaikeaa?

"allergia vapaiden" koirien omistajat oletteko miettineet että ei ole kovin järkevää lähteä kannustamaan ketään leikkimään ihmisen terveydellä tai viattoman koiran tulevaisuudella. Joten eikö jätetä vastaisuudessa nuo rotu suosittelut pois.

• Koirakko

eläimen hankkimatta. Allergiasta voi kehittyä astma ja se on pirunmoinen syyllisyyslasti kantaa lopunikää.

• Tytti73

välttämättä haluatte koiran, niin ehkä olisi hyvä ottaa muutamaksi päiväksi kotiin hoitoon koira, jonka ei pitäisi allergisoida. Ja tietysti silittää sitä ja käyttäytyä niin kuin se olisi oma (halailla yms), kyllä luulisi muutamassa päivässä selviävän, onko allerginen.

• sudenkorento75

Eli allergisoimatonta koiraa ei ole, jokaisesta koirasta voi saada allergiaa, riippuu ihmisen allergian voimakkuudesta, joka yleensä voimistuu ajan myötä.
      Kannattaa miettiä sitä, että suurin osa koirista elää yli kymmenen jopa 15 vuotiaiksi jolloin riski saada todellakin se astma on valtava.
      Toisaalta omaan koiraan voi siedättyä, mutta sekin on epävarmaa, eikä aina toimi näin.
      Koiraroduista vähemmän allergisoivia ovat yleensä ne rodut josta ei lähde karvaa, kiharakarvaiset bichon, villakoira, pumi, lagotto esim.
      Toiset eivät saa allergiaa jostain muusta rodusta, se on niin henkilökohtainen kysymys.
      Toki kannattaa muistaa, että koiran hilse ei ole ainut allergisoiva asia. Koiran eritteet (sylki,pissa) sisältävät myös näitä allergisoivia asioita, joten jos koira nuolee lasta, lapsi voi saada siitä esim. ihottumaa. Pentuaikana sisätiloissa tulee myös tuota pissaa olemaan joten sekin vaikuttaa.
      Enemmän tulee harmittamaan se, että ostatte koiran josta joudutte luopumaan lapsenne allergian takia, olettehan jo siihen mennessä kiintyneet tuohon uuteen perheenjäseneen.

• tillyh

Joku tuolla ylempänä mainitsi, että "jos koiran pesee kerran viikossa ei turkissa ole hilsettä..."

Itse pesu ei sinällään takaa hilseettömyyttä, vaan oikeat turkinhoitotuotteet ja sopiva ruoka.

Minä pesen koirat kerran viikossa. En ole allerginen koirille, mutta joka kerta kun kastelen koiran, alkaa nenää kutittamaan julmetusti. Joku varmasti osaisi hienommin kertoa, mitä allergeeneja nousee ilmaan kun koira kastellaan.
        Olen kuullut, että useilla muillakin pesijöillä tapahtuu sama ilmiö.

• Tiukuli

Minä olen sitä mieltä että yhtään koiraa ei pitäisi ottaa jos perheessä on allergiaa..koska allergiahan voi pahentua ja varsinkin vielä kun on lapsesta kyse niin on järjen köyhyyttä ottaa koira ja mitäs sitten kun allergisoi niin koirasta on luovuttava..ei sekään tee lapselle hyvää..saati koiralle.
      Ja jos jostain koirasta ei tule oireita heti niin asia voi olla toisin kun koira on ollut perheessä vaikka kuukauden.

• Chinese.Butterfly

Itse tunnen ihmisen joka otti toyvillakoiran(ei ollut koiralle allergiseksi todettu vaan kissa,hevonen,hienät jne). Puolen vuoden kuluttua oireet alkoi koirasta. allergia lääkäri sanoi että parissa päivässä ei oireita yleensä tule(ellei ole todella paha allergia), vaan oireiden tulossa saattaa kestää 3-6kk. Siksi olisi hyvä jos saisitte jonkun koiran hoitoonne ihan pitkäksi ajaksi, jopa puoleksi vuodeksi jotta voisi tietää tuleeko koirasta oireita. Siedätysdhoidoista voi myös kysellä.

• kohtaan

väärin sitä ottaa kokeilun ajaksi,ei se tajua että on vain lainassa.
        Millaisia koiraihmisiä te ootte kun ette ajattele sitä koiraa ollenkaan.vain itseenne!!!

• 2dogs
        kohtaan kirjoitti:

väärin sitä ottaa kokeilun ajaksi,ei se tajua että on vain lainassa.
        Millaisia koiraihmisiä te ootte kun ette ajattele sitä koiraa ollenkaan.vain itseenne!!!

joutais kyllä pariksi kuukaudeksi lainaan, mutta ihan muista syistä kuin itsekkäistä. ;)

Ajankohtakaan ei ole vielä selvä.
        Mutta silloin kun sijoituskoiramme menee kasvattajan luokse synnyttämään. (astutus ajankohtakaan ei ole vielä tiedossa)

Kunnollista paikkaa vain on kovin vaikea löytää, joten mieluusti antaisin vaikka perheeseen, joka haluaa kokeilla onko perheenjäsen allerginen.

• altistako lastanne

Meillä oli kotona sama tilanne kauan sitten kun siskoni kanssa olimme pieniä, ja todettu allergisiksi etenkin kissoille ja hevosille sekä siitepölyille, koiralle lievemmin. Koirakuume oli välillä valtava. Lääkäri kuitenkin sanoi että ei, ja vanhemmat noudattivat häntä eivätkä meidän toiveitamme. Se oli viisas valinta se. Allergia on edelleen ja pysyy, mutta eipähän onneksi ole astmaa.

• Anonyymi

Ei astma niin paha ole itselläni kun on astma ollut koko ikäni

• Esci93

Koska allergia oireet johtuvat hiilseestä ja muusta sellaisesta, mitä koiran iho erittää. Ei siis välttämättä turkista. Voihan tietty olla, että vähempi turkkinen koira aiheuttaa vähemmän oireita, vaikka enpä usko...

• ...

Kiinanharja koira olisi hyvä kun niin harva-/vähäkarvainen on. Ja niin söpökin! :)

• koirallinen, 15 vuoden hark...

Äh, aina saa lukea niin paljon varoituksia ja pelotuksia. Ei elämää voi elää aina pahinta peläten vaikka siihen voikin varautua!

Minun taustani: Omistin kissan opiskeluaikana ja asuin sen kanssa vuosikaudet. Sitten muutin vuodeksi opiskelija-asuntolaan, joka oli täynnä hometta. Tosin tuo asia selvisi minulle vasta vuoden sairastelun jälkeen, kun siihen aikaan ei vielä puhuttu homeesta.

Altistuin kissalle niin pahasti, etten nykyään voi olla kovin lähelläkään kissaa, saati koskea siihen tai sen koskemiin tekstileihin. Oma kissani sai onneksi ihanan kodin vanhan naisen luota. Altistuin myös monille muille asioille kuten siite- ja huonepölylle.

Vuosikaudet luulin, että olen allerginen useille koirille, mutta sitten ilmeni, että enimmäkseen sain oireita niistä koirista, jotka asuivat taloissa, jossa oli vähänkin hometta. Ehkä olinkin allerginen joillekin koirille mutta useimmille en.

Olen aina ollut eläin- ja ennenkaikkea koirarakas, mutta hautasin oman koirahaaveeni 14:si vuodeksi. Sitten en enää kestänyt. Päätin, että minun on kokeiltava, voisinko vielä joskus elämässäni pitää koiraa.

Otin selville roduista ja päädyin jostain syystä mudiin, joka muistutti eniten sellaisia koira, joista en koskaan saanut oireita (pitkä, paksu, kihara turkki jne). Kävin kylässä, jossa asui mudeja ja tutkin tilannetta vuoden ajan, kunnes hankin oman mudin.

Nyt olen onnellinen koiranomistaja! En ole koskaan saanut koirasta minkäänlaisia oireita, vaikka se on nyt kesälläkin leiriolosuhteissa nukkunut kanssani samassa sängyssä. Kodissamme se ei pääse edes minun makuuhuoneeseeni, koska haluan pitää yhden huoneen koiravapaana.

Olin koiraa ottaessani valmistautunut myös siihen, että joutuisin mahdollisesti luopumaan siitä. Päätin silti ottaa riskin, koska ajattelin, että olen onnettomampi, jos en koskaan edes kokeile asiaa kuin jos kokeilen ja ainakin tiedän sitten, ettei asia onnistu.

Jos kyseessä ei ole elämä ja kuolema, vaan todella suuri unelma, niin minusta ihmisen pitää kokeilla. Voihan olla, että joku rotu ja yksilö sopii teille täydellisesti ja olette sen jälkeen onnellisia. Lapsennekin oppii vastuuta, huolenpitoa ja oikeaa suhtautumista eläimiin -ja koiran kasvatuksen ollessa kyseessä myös johdonmukaisuutta, rehellisyyttä, reiluutta, suoraselkäisyyttä, johtamista ja oikeudenmukaista kieltämistä ja käskemistä. Ainakin minun lapseni oppi.

Ja jos koira ei teidän perheeseenne sovi, niin olette ainakin kokeilleet asiaa. Tsemppiä! :)

• wäne

juu, kiitti tosiaan kannustuksesta...totta tosiaan on, että eihän tässä kenenkään elämästä tai kuolemasta ole kyse. onko kellään kokemusta portugalin vesikoirasta? kuulin, että se olisi sellainen hyvin siedetty rotu....

• Pikku00

Hei, Olipa mukava kuulla, että et ole reagoinut mudiin vaikka vaikuttaa, että olet altistunut monelle tekijälle.

Mudi vaikuttaa erittäin mukavalta rodulta, lähellä sitä, minkälainen koira minulla oli lapsena. Tämän takia kovasti kiinnostaisi ko. rotu. Mutta perheemme on allerginen, vaikka ei ollenkaan tuossa laajuudessa kuin sinä.

Onko sinulla muita tuttuja allergiaperheitä, joilla olisi mudi? Olisi mukava kuulla, miten heillä on koettu asia.

• Nimetön

Minulla on nyt 2w kääpiövillakoira!
      Minun kaikki perheen jäsenet mm. Minä itse,äitini ja veljeni on allergiasia mutta villakoirastamme ei ole tullut kenellekkään mitään!(Huom,Veljelläni on astma)
      - Villakoirasta ei ole tullut allergiaa kaverini äidillekkään,eikä lähistöllä asuvalle naiselle!!
      - Bichon frisestäkää ei tule sillä 2:hdella tutullanikin on perhe joka on hyvin allerginen karvaisille eläimille!! ja bichon frisestä niille ei ole tullut!!
      - Myös Lagotto roman nolosta ei tule,ainekaan ei ole vielä tullut sillä naapurissani on perhe josta 3:lme lasta on eikä niile ole tullut!!
      - Tietty mikään koira ei ole sellainen josta paikosti voi tulla,Mutta villakoirasta ei ole tullut kenellekkään tutulleni eikä minunukaan perheelle.
      - Ja yhdellä Emmin iskällä on 3 chihuahua ja sen iskällä on astma niin niistäkään ei ole tullut

• Anonyymi

Jos poikasi on kerran allerginen niin kannattaa käydä
      sellaisissa perheissä tai kasvattajan luona millä on bishon frise tai cotton de tulear
      niin silloin hanse selviää, jos ei kuitenkaan ole niin paha allergia että nuolemasta
      turpoaa silmät ja hengen ahistus tulee niin sillon varmaan kannattaa antaa nuolla.
      mutta jos hänellä on paha allergia niin silloin ei kannata miettiä edes koiran ottoa,
      jos lapsesi on nuori ja allergia on niin se voi myös hävitä iän myötä.
      bisonin turkkia ei tarvitse pestä silloin kun se on likainen esim. jos ulkoa tulee ja
      on kuraa. niin silloin pestä sieltä missä sitä on. Ja perus pesu 1 tai 2 kuukaudessta. muuten karvan
      juuri kuivuu ( koira kohtanen). tietysti lisä tietoa saa kasvattajalta. ja tietysti karva täytyy myös leikata muotoon. sama on cottonilla sen voi pitää pitkänä (silloin isompi vastuu turkin hoidosta) tai lyhyenä. ( :
      Kannattaa miettiä tarkaan koska koiraa ei kannata laitaa kiertoon jos ottaa ja on allerginen sitten...
      (=

• korararakas

kannattaa ostaa Bichon Frisé,bicon havanna,maltankoira,bolognese tai villakoira. Näiltä koirilta puuttuu aluskarva jossa on allergisoivaa hilsettä!

• VASTUUTONTA EHDOTTEL

KAIKKI koirat allergisoivat.

Sitä on ihan turhaa esittää mitään muuta väitettä vastuuttomasti täällä.

Kyllähän villiksiäkin olisi ostettu allergisille paljon enemmän, jos tuo väitteesi pitää paikkaansa.

Raippaa niin kybällä tuo ehdottelu roduista, kun JOKAINEN selväjärkinen tietää, että sellaista koiraa joka ei allergisoisi, ole olemassakaan.........jopa lelukoirista tulee pölyallergikolle allergiaa!!!!!!!

• ......

Sillä allergisoiko koira vai ei, on enemmän vaihtelua yksilöiden kuin rotujen välillä. Mikään rotu ei ole ei-allergisoiva!!

• allergiakoira

Allergeenitonta koiraa ei ole

Aika yleisen uskomuksen mukaan villakoira olisi turvallinen lemmikki koira-allergiselle. Väite ei pidä paikkaansa. Kaikissa koirissa on samat allergeenit. Koirasta irtoava allergeenien määrä vaihtelee yksilöstä toiseen paljon enemmän kuin rodusta toiseen.

Kaikkein eniten hilsettä ja samalla allergeeneja irtoaa koirista, joilla on ihottumaa. Koirilla ja useilla muilla karvaisilla eläimillä on atooppista ihottumaa ja tali-ihottumaa eli seborrooista ekseemaa siinä missä ihmiselläkin.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00275

• Anonyymi

Olen aina ollu allerginen koirille, enemmän tai vähemmän. Lievimmillään olen oireillut vuotavista silmistä tai niiskuttavasta nenästä. Pahimmillaan henki salpaa ja tuntuu, että happi loppuu. Kuitenkin, koska jääräpää olen, olen hommannut itselleni koiran tarkoituksena siedättää itseni siihen.

Viisi vuotta olemme asuneet koiramme kanssa eikä koskaan ole ollut edes sitä silmien vuotamista. Rotu on siis snautseri, jota yleisesti pidetään hypoallergeenisenä rotuna. Rodusta ei lähde lainkaan karvaa, koira ei haise koiralle eikä aiheuta allergisia reaktioita. Siedättämistä ei siis tarvinnut koskaan tehdä, koska ikinä ei tullut oireita. Turkista sen verran, että jos sen haluaa pitänä likaa ja vettä hylkivänä ja haluaa että ei lähde karvaa, niin turkki on nypittävä 2-4 kertaa vuodessa, koneella ajelu on ehdottoman no no. Itse nypitytän koiramme kaksi kertaa vuodessa, koska ei ole näyttelykoira. Toki koiran saa ajaa koneellakin, mutta se menettää kaiken nuo kyvyt mikä sen turkista tekee lähes uniikin ja hypoallergisuuden. En siis väitä, että juuri sinulle snautseri sopisi, mutta minulle se ei aiheuttanut mitään oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe