Näin sen kuuluikin olla!

Mithril

Virittelenpä aikani kuluksi pienen gallupin teille, jotka olette lukeneet TSH:n ennen kuin elokuvat tehtiin :-) Leffojen ja kirjan suhde; käsikirjoitus roolitus, lavastus jne. herättää vieläkin vahvoja tunteita. Jokaisella on oma vahva mielikuvansa siitä, mille paikkojen ja hahmojen olisi kuulunut näyttää. Mutta mitkä henkilöt tai paikat sattuivat P. Jacksonin havainnollistamina olemaan juuri sellaisia kuin itse olit omassa mielessäsi kuvitellut?

Henk.koht. TOP 5 satunnaisessa järjestyksessä:
-Entit: Erityisesti kirjassa tarkkaan kuvaillut silmät ovat juuri sellaiset kuin kuvittelin.
-Aragorn: Ulkonäkönsä puolesta Viggo vastaa käsitystäni Aragornista täydellisesti.
-Frodo: Hieman erilainen hobitti. Kirjassa usein toistettu Frodon "haltiamaisuus" erottuu selvästi.
-Moria kokonaisuudessaan: Kääpiökaivannon valtava koko, pimeys ja tyhjyys on toteutettu upeasti.
-Rohan ja rohanilaiset: Juuri oikealla tavalla skandinavialaisten hevareiden näköinen kansa. Näyttelijöiden ulkonäkö, varusteet, rakennukset, hevoset, maisemat jne. vastaavat mielikuvaani täydellisesti (Theodenilla tosin pitäisi olla pidempi parta).

Paljon muitankin toki löytyy, esim. Gandalf on mainio, samoin kuin suurin osa haltioista. Nuo viisi kuitenkin yllättivät erityisen positiivisesti.

6

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady_Nocturna

      No esim. Saruman oli kyllä ihan samanlainen mitä kuvittelinkin. Sen lisäksi myös Galdriel ja Celeborn ja hobitit.

      Paikoista mielikuvitustani vastaavia olivat ehdottomasti Moria ja Rivendell.

      • Mithrutin

        Tuossa oli jo monia samoja mutta vielä painotan itselläni Rivendelliä, ehdottomasti, se oli vielä satumaisempi kuin mielikuvituksissani, jos vain mahdollista.


    • S.Amooja

      Mennääpäs kertomuksen mukaan hyppien:
      -Hobittila oli erilainen, mutta ihan hyvä. Kuvittelin Hobittilan hieman enemmän "metsäiseksi".
      -Tom Bombadil ja hautakummut puuttui elokuvasta. Pieni pettymys.
      -Brii oli vähän synkempi kuin kuvittelin. Ei huono kumminkaan, toi paremmin mustat ratsastajat esille.
      -Viimapää oli graafisempi kuin lukiessani, eli parempi kuin lukiessani.
      -Rivendel oli selvästi erilainen. Enemmän perinteisesti haltiamainen. Kuvittelin itse sen enemmän karjalaisen hirsitaloarkkitehtuurin edustajaksi - isoksi Bombaksi ;)
      -Moria meni ihan nappiin. Samat sanat kuin Viimapäästä. Eli enemmän graafisia yksityiskohtia.
      -Uruk-hai täydellistä.
      -Rohanilaiset oli enemmän viikinkejä kuin ajattelin. Itselläni oli sellainen unkarilaisen ratsuväen mielikuva. (Johtunee siitä että kuvittelin hobitit suomalaisiksi ja kirjassahan sanotaan rohanilaisten kielen muistuttaneen etäisesti hobittia, joten unkari!)
      -Rautapiha oli ehdottomasti parempi. Itsellä oli enemmän perinteisen kivitornin mielikuva.
      -Helmin syvänne ja linna oli pienempi kuin kuvittelin.
      -Olifantit oli isompia, mielestäni liian isoja.
      -Lukitar ja luola oli kirjassa pelottavampi.
      -Mordor oli aikalailla kuvitelmani mukainen.
      -Ja vihdoin Gondor oli hyvä. Sitä palatsiaukiota ei ollut mielikuvituksessani, mutta hyvin osui.

      • Jaa jaa

        "Rivendel oli selvästi erilainen. Enemmän perinteisesti haltiamainen. Kuvittelin itse sen enemmän karjalaisen hirsitaloarkkitehtuurin edustajaksi - isoksi Bombaksi ;)"

        Et ole ainoa. Itse myös kuvittelin sen isoksi puu/hirsitaloksi.

        Vaihtoehtoisesti saatoin myös kuvitella sen myös tällaiseksi
        http://www.lordotrings.com/noflash/hildebrandt/hilde20.asp

        Tuo kuvassa näkyvä ympäristö on lähes identtinen omaan kirjasta saatuun mielikuvaani verrattuna. Varsinkin nuo isot, korkeat puut ovat täysin samanlaiset kuin kuvittelin talon ympärillä olevan.


    • Ninquelöté

      Kiva kysely...

      Yleisesti ottaen elokuvissa oli voittopuolisesti asioita, paikkoja ja henkilöitä, jotka vastasivat hyvin pitkälle omaa mielikuvaani elleivät jopa parantaneet/tarkentaneet sitä. Tästä kuuluu kiitos ennen kaikkea kirjailijalle, jolla on sanan säilä niin hyvin hallussa, että ihmiset eri puolilla maailmaa päätyvät samantyyppisiin mielikuviin.

      Toisaalta mietin, miten paljon vuosien varrella nähdyt Alan Leen tai Howen taideteokset ovat piilomuokanneet omiakin mielikuvia? Osa tuttuudesta saattaisikin johtua tutuksi tulleesta kuvakielestä? Erityisesti Alan Leen teoksista pidin mm. Tolkienin maailmassa.

      Ja sitten asiaan. :)

      TOP 5:

      - Frodo. Kuvittelin hänet aivan samanlaiseksi. Paitsi että Eliah Woodilla on vieläkin suuremmat silmät.
      - Saruman. Oma mielikuvani hahmosta oli etäinen ja hyinen, eli tämä oli niitä hahmoja joita en koskaan osannut visualisoida kasvonpiirteitä myöten. Kun näin ensi kertaa Christopher Leen maskeerattuna, pelkästään valokuvassa, tajusin että tuossahan on Saruman. :)
      - Legolas. Tuon olennon ulkonäkö, eteerisyys ja liikekieli vastaisi haltian ideaa Platoninkin mittapuussa.
      - Mustat ratsastajat.
      - [joku viides, mikä]

      Paikoista

      - Hobittila vastaa melko pitkälti kuvitelmaani, se voisi hyvin olla tuosta kohtaa tuollainen
      - Mustat ratsastajat näyttävät juuri tuolta! Huu. Erityisesti Sormusten ritareissa pelkäsin Khamulia aivan kuollakseni, samoin Briissä ja Viimapäällä tuskin pystyin katsomaan ruutua. Aika hyvin siihen nähden, että elokuvan loppuratkaisu on tiedossa.
      - Brii oli elokuvassa kaatosateinen ja pimeä, pidin tästä ideasta.
      - Viimapääkohtaus oli hieno.
      - Rivendell sopi hyvin mielikuviini paikasta, missä sielu lepää. Graafisia yksityiskohtia enemmän kuin mielikuvissani, mutta tyyliltään oikeanlainen sielun puutarha.
      - Tie Moriaan ja lumiset vuorenhuiput ovat aivan oikeannäköisiä...
      - Moria hieno. Balrog juuri sellainen kuin balrogit ovat.
      - Lorien (vasta) poislähdettäessä, mutta se satama-alue oli upea. Samoin ne patsaat ja maisemat ennen Raurosin putouksia.
      - Gondor ja Minas Tirith hieman rooma-tyylistä, hienoa. Pidän Gondorista erityisesti ja olin tyytyväinen, että se oli niin hyvä.
      - Cirith Ungol hyvännäköinen, Mordor OK. (Kerranhan täällä naureskeltiin Sauronin silmälle, niihin nauruihin kuitenkin osallistun. Barad-Dur ei näytä pelottavalta, tuollaisen tornin voisi nähdä Shanghaissakin.)


      Sitten löytyy henkilöitä, jotka eivät olleet aivan kuvittelemani kaltaisia, mutta joiden leffaversiosta pidin niin paljon, että olin valmis unohtamaan aiemman mielikuvani heti. Tällainen oli ennen muuta Konkari/Aragorn.

      • Ninquelöté

        "Sitten löytyy henkilöitä, jotka eivät olleet aivan kuvittelemani kaltaisia, mutta joiden leffaversiosta pidin niin paljon, että olin valmis unohtamaan aiemman mielikuvani heti. Tällainen oli ennen muuta Konkari/Aragorn. "

        ... ja toinen Elrond


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe