huussikysymys

Eko-Erkki

Uudesta huussista olisi tarkoitus tehdä kompostoiva. Olin jotenkin mieltynyt Euromakki-nimiseen ratkaisuun, mutta nähtynä se olikin hieman heikon näköinen rakennelma. Millaisia kokemuksia löytyy Euromakista? Tosin aloin miettiä, että teen itse vastaavan, mutta paremman 500 mm:n muoviputkesta, kunhan vaan löydän sopivan laakean astian haihdutuskentäksi. Millaisia kompostihuusseja olette toteuttaneet itse?

8

5498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuan2

Pohjissa muutama reikä. Yksi pytty on huussin alla. Riittää hyvin yhdeksi mökkikaudeksi. Yksi on huussin takana kompostoimassa sisältöä. Tyhjennetään syksyllä läheiseen peltoon. Kolmas on ollut viime syksystä asti sateen huuhtelemana. Menee huussi alle syksyllä.

Huussinalus kun on riittävän ilmava, ei hajuhaittaakaan pahemmin ole.

• on halpa,ekologinen,ja helppo tyhjetää esim marjapuskiin,kukkapenkkiin

• muuan3

Paras ja hygieenisin tapa on laittaa iso muovipussi ns.musta pussi jo valmiiksi huusin reikään, kiinnittämällä pussi reunoistaan istuinrankaan väliin. Tavara putoaa valmiiksi muovipussiin johon lisätään aina purua imeyttämään kosteutta. Pussi voi olla varalta vielä jossakin astiassa. Syksyllä täysi pussi sidotaan kiinni ja vaihdetaan tyhjään, täysi annetaan olla semmoisenaan ja maatua rauhassa, jonkun reiän voi pistellä kylkeen, sitten tyhjennetään peltoon. On siisti ja ei tarvitse tyhjennellä haisevia pönttöjä. Osasinkohan selittää ymmärrettävästi, mitä tarkoitin?

• hajuhaittoja
        muuan3 kirjoitti:

Paras ja hygieenisin tapa on laittaa iso muovipussi ns.musta pussi jo valmiiksi huusin reikään, kiinnittämällä pussi reunoistaan istuinrankaan väliin. Tavara putoaa valmiiksi muovipussiin johon lisätään aina purua imeyttämään kosteutta. Pussi voi olla varalta vielä jossakin astiassa. Syksyllä täysi pussi sidotaan kiinni ja vaihdetaan tyhjään, täysi annetaan olla semmoisenaan ja maatua rauhassa, jonkun reiän voi pistellä kylkeen, sitten tyhjennetään peltoon. On siisti ja ei tarvitse tyhjennellä haisevia pönttöjä. Osasinkohan selittää ymmärrettävästi, mitä tarkoitin?

tulee jos päästää molemmat tavarat samaan pusiin. Jos päästää reijitettyyn saaviin ja nestemäinen tavara valuu aliempaan asiaan, ei hajuhaittoja ilmene.

• rakentanut

Minulla on 4 kpl 80 litran saavia, jotka on reiitetty pohjan sivuilta n, 10 kpl 20 mm. reikää. Näistä toki vain yksi on kerrallaan käytössä. Reiät ovat tärkeitä, jotta saaviin pääsee kompostoitumisen kannalta välttämätöntä ilmaa, ja jotta mahdollinen ylimääräinen neste pääsee pois. Käyttöönotettaessa saavin pohjalle olen laittanut hieman karkeampaa tavaraa, jotta reiät eivät menisi umpeen. Saavin päällä on levy, jossa on saavia pienempi reikä. Tämä estää saavin reunoja sotkeutumasta, ja näin myöhemmin saavin käsittely on mukavampaa. Muutoinkin kannattaa huolehtia siitä, että uuden saavin vaihtaminen on kätevää.

Yksi saavi rittää 5 hengen perheelle ja kesävieraille ylivuoden. Mökillä oleskellaan n. 1.5 kk vuodesta.

Saavin alla on haihdutusallas. Altaan ala on noin 0.8 m2, mikä on käytännössä ehkä liian vähän. Näin sesongin aikana nestepinta nousee altaassa, joskin ehtii kyllä sitten hiljaisempana aikana kuivua. Eli jos ei haluta läträtä ylimääräisen nesteen kanssa, niin haihdutusaltaan kokoon kannattaa satsata.

Haihdutusaltaan alla on vielä koko huussin alalta 2 kerrosta rakennusmuovia, jotka on suojattu n. 5 cm hiekkakerroksella. Tämä takaa, että mitään ulosteperäistä ei pääse maaperään ennen aikojaan. Näin kaivo jne. ovat turvassa bakteereilta.

Pissan erottelemiseen istuimen etuosan alla on eteenpäin viettävä vino levy, levyn reuna on noin 5 cm istuinrenkaan sisäreunan sisäpuolella, ja noin 7 cm renkaan alapuolella. Toimii muuten hyvin sinne ei joudu kakkaa, eikä taas pissa joudu kakan joukkoon, mutta toisinaan levyn päälle tipahtaa paperia, mikä taas ei ole kovin kivaa.

Huussi rakennus on sen verran iso, että käytössä olevan astian lisäksi sinne mahtuu yksi kaikkein korkea-aktiivisinta jätettä sisältävä saavi.Tämän jälkeen saavi joutuu jo ulkosalle katoksen alle.

Siitä millaista lopputuote on noin 4 vuoden kuluttua minulla ei ole tietoa, sillä nyt on menossa vasta toinen saavi ensimmäinen on muhinut nyt 1.5 v, ja toinen alkaa vasta täyttyä. Käsitykseni mukaan kuitenkin edellytykset kompostoitumiselle ovat hyvät. Kuivikkeena saaveissa olen käyttänyt kutterin purua, ja haihdutusaltaan pohjalla turvetta.

• kakkelperi

näitä kun lueskelee niin 185 euroa valmiista euromakista ei tunnu paljolta.. ei tarvi säilöä
        ja kantaa paskasaaveja tai irrottaa mustaa ääriään myöten täynnä olevaa jätesäkkiä huussin alta. euromakissa on luukku josta tavaran voi ottaa altapäin ulos. muovi tuntuu myös vahvemmalta kuin tavallinen vesisaavi..

• näinonnäreet

Meillä on euromakki jatkopalalla, eli korkeus on lähes 2 metriä. Ei kovasti haise, eli harvoin haisee.
      Haihtuminen ei kyllä pelaa, mutta imeyttämällä kuivikkeeseen sitä voi silloin tällöin välityhjentää.
      Olisi hyvä ehkä lisätä virtsan kertymisäiliö, kuin biolanissa.

Mutta pääsääntöisesti toimiva peli.

• hyvinpelittää

Samoin. Toimii ihan hyvin, kun käyttää jotain sopivaa kuiviketta ja varsinkin haihdutusaltaassa. Pönttöosan tyhjennys ei ole kovinkaan paha rasti, ei sekään juuri haise kuin märältä turpeelta. Kunnon tuuletusputki katolle varmistaa asian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe