Clion käynnistys

Viimeinen Perault

Hyvät Renaultin omistajat,
Mikä muu kuin ajonestolaite voisi olla vikana kun vm 99 Clio ei käynnisty kuin satunnaisesti - toisinaan ei ollenkaan ja toisinaan kuin "palmun alta". Avain uusittu ja koodattu vuosi sitten, ja taas ilmeisesti sama vika, vai kuinka?

Muutoin vastauksena kysymyksiin totean, että tämä on viimeinen tätä merkkiä, koska missään muussa autossa ei ole ollut näin mittavassa määrin vikoja kuin tässä vain imusarjan- ja kannentiivisteen vaihdon ja takajousien katkeamisen mainitakseni. Ja talvella pakastimellakin olisi miellyttävämpi ajella.

29

9855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-cittis

      Tiedän Clionkin sisareni kautta, hänellä vm-00 Clio 1,4 jossa jatkuvaa häikkää: laatikollinen mennyt antureita abs/airbag-varoitusvalohäiriöiden takia, lisäksi moottorinohjaussysteemissä häiriöitä: nykii, käynnistyy ontuen ja ajoittain sammahtelee eikä suostu välillä käymään tyhjäkäyntiä ilman kaasun painamista. Kun vie liikeeseen niin jotan sinne tehdään satojen eurojen edestä mutta jonkin ajan kuluttua taas sama uusiutuu.

      Itsellä oli C2-citikka jossa koko ajan jotakin. Pahinta moottoriohjauksen viat: nykiminen, voiman puute, uudelleensoftaus ei auttanut, eikä merkkihuolto keksinyt mitään konkreettista vikaa, ei millään, ja viat uusi viikon-parin välein. Lisäksi jarruja ei koskaan saatu kuntoon (hirivttävä kirskuna ja kitinä). Ainoa keino vaihtaa autoa, se auttoi.

      Kuunaan en enää ransanmerkkeihin koske, se on selvä asia. Parhaiten teet kun vaihdat merkkiä, kierrä ihmeessä citikka ja pösö myös kaukaa. Jos välirahassa kirpaisee, ota se oppirahoina, ei siinä muu auta jos haluaa päästä korjaamokierteestä eroon.

      • mak^

        itse vaihdoin audi a4.stä renault clioon ja näin ollen pääsin eroon korjaamokierteistä... kaikki on niin suhteellista.. kyl niitä vikoja piisaa ihan joka merkissä..


      • clio o hyvä
        mak^ kirjoitti:

        itse vaihdoin audi a4.stä renault clioon ja näin ollen pääsin eroon korjaamokierteistä... kaikki on niin suhteellista.. kyl niitä vikoja piisaa ihan joka merkissä..

        Mulla on käytössä -00 clio ja vw transportteri, clio menee katsastuksesta useimmin läpi ilman mainintoja kuin vw. transistori on 3 vuotta nuorempi..


      • IiihaHaa

        Joopaperit pitää myös tarkasti katsoa läpi ja että oikeiden henkilöiden kanssa tekemisissä, =P


    • Jones1

      eli sama ongelma oli 2002 Cliossa
      ja ainakin tähän auttoi vaihtamalla
      vauhtipyörän asentoanturi.
      Toiminut normaalisti sen jälkeen.

      • Perault

        autoista mitään niin kerrotko vielä paljonko se maksaa ja onko kampiakselin asentotunnistin vielä erikseen?


      • Jones1
        Perault kirjoitti:

        autoista mitään niin kerrotko vielä paljonko se maksaa ja onko kampiakselin asentotunnistin vielä erikseen?

        Anturi ja johtosarja mikä siihen kuului
        vaihdettiin kanssa niin hinta oli 94e.
        Koskien tuota kampiakseli asiaa niin löysin
        tälläisen viestin,
        - Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa
        eli ilmeisesti on erikseen?


      • XFM
        Jones1 kirjoitti:

        Anturi ja johtosarja mikä siihen kuului
        vaihdettiin kanssa niin hinta oli 94e.
        Koskien tuota kampiakseli asiaa niin löysin
        tälläisen viestin,
        - Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa
        eli ilmeisesti on erikseen?

        Sama asentotunnistinvika oli mullakin syynä kun satunnaisesti ei käynnistynyt ja nyki joskus ajossa. Mulla tosin maksoi 260e se anturien johtosarjan ja tulppien vaihto biliassa tehtynä


      • aapos
        Jones1 kirjoitti:

        Anturi ja johtosarja mikä siihen kuului
        vaihdettiin kanssa niin hinta oli 94e.
        Koskien tuota kampiakseli asiaa niin löysin
        tälläisen viestin,
        - Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa
        eli ilmeisesti on erikseen?

        Just,vaihdoin myös anturin ja ei mitään muutosta?nyt käytän töpselillä.niin clio 2000 1.4 kyseessä.


    • Köpi69

      Kampiakselin asentoanturi on sama kuin impulssianturikin, mutta nimiä sille on vaan aikojen saatossa tullut enemmän. Itse käytän nimitystä impulssianturi. Harvemmin itse anturissa mitään vikaa on vaan vika on liitos kohdassa mistä pinnit löystyy ja jännite häviö kasvaa niin suureksi että virrankulku tyssää. Yleensä pelkkä liittimen irroitus ja kiinnitys jo auttaa ja auto lähtee käyntiin.

      • Köpi69

        Ajonnestolaitteen toimivuuden kaikessa yksinkertaisuudessa näkee siitä kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle niin syttyykö punainen ledi valo palamaan kojetaulussa yhtenäiseksi vai jatkaako vilkkumista nopeasti. Jos valo vilkkuu nopeasti niin ajonnesto on päällä ja taas jos valo palaa yhtenäisenä niin ajonnesto on pois päältä. Vaikka ajonnesto olisi päällä niin startti kyllä pyörittää mutta moottori ei käynnisty.


      • Perault

        Kiitos palstalaisille hyvistä neuvoista.
        Itsekin tutustuin ohjekirjaan sen jälkeen kun olin yrittänyt aamulla lähteä töihin noin 10 min ajan tuloksetta. Ajonestovalo vilkkuu ennen kuin kääntää virrat päälle, jolloin se hetken kuluttua sammuu. Näin ollen ajonestolaitteessa ei nähdäkseni ole vika vaan se on niissä antureissa. Eikös kampiakselin asennon pitäisi muuttua kun kääntää virta-avaimesta siten, että vaihde on päällä. Tämä ei nimittäin auttanut, joten vika voisi hyvinkin olla liittimessä - vai onko päätelmäni väärä. Osaako joku sanoa missä se liitin sijaitsee?


      • Köpi69
        Perault kirjoitti:

        Kiitos palstalaisille hyvistä neuvoista.
        Itsekin tutustuin ohjekirjaan sen jälkeen kun olin yrittänyt aamulla lähteä töihin noin 10 min ajan tuloksetta. Ajonestovalo vilkkuu ennen kuin kääntää virrat päälle, jolloin se hetken kuluttua sammuu. Näin ollen ajonestolaitteessa ei nähdäkseni ole vika vaan se on niissä antureissa. Eikös kampiakselin asennon pitäisi muuttua kun kääntää virta-avaimesta siten, että vaihde on päällä. Tämä ei nimittäin auttanut, joten vika voisi hyvinkin olla liittimessä - vai onko päätelmäni väärä. Osaako joku sanoa missä se liitin sijaitsee?

        Anturi on kytkinkopan päällä vauhtipyörän yläpuolella kiinnitettynä 2kpl 10mm kannalla olevalla ruuvilla. Sillä ei ole mitään merkitystä että onko vaihde päällä vai ei kun starttaat. Anturin pystyy myös mittaamaan, arvo pitäisi olla noin 200 ohmia.


    • clio-99

      pieni vinkki joka toimi mulla vm -99 cliossa, konepellin ku avaa ni kuskin puolella rintapellin lähettyvillä akun vieressä on sellainen punainen ''kumihattu''. siitä kun painaa kuuluu naksahdus ja auto avaimista käyntiin. sitä ennen starttas muttei käynnistyny... se on sellainen kun esim. ajaa kolarin ni se sulkee bensalinjan eli ei saa bensaa. kunnon tärähdys laukaisee sen sulkuhässäkän.

    • ...

      Ohjekirjassa on ohje että miten nuo pitää käynnistää... Eli virrat päälle, odottaa että ajonestovalo jne sammuu ja sitten vasta käynnistää auton. Itse jos käynnistän auton suoraan ni käynnistyy monesti huonosti, ei käynnisty tai aineki radio sammuu välissä.

      • "Muista hehkuttaa"

        Renaultit tuntuu olemaan herkkiä "pikakäynnistämisen" aiheuttamille häiriöille. Muissakin merkeissä on samoja oireita.

        Tuttavalla oli jatkuvasti käynnistysongelmia, kun ei malttanut ennen käynnistämistä odottaa, että osa merkkivaloista sammuu.

        Käynnistyksen esto saattaa myös kytkeytyä päälle "pikakäynnistyksen" yhteydessä.

        Sattaa kulua pitkiäkin aikoja että "pikakäynnistäminen" ei aiheuta mitään oireita - satunnaisesta ominaisuudesta on kysymys.

        Kaikkien mallien ohjekirjassa ohjetta ei ole.


    • ranskanpulla

      Nuo vuonna 2006 kirjoitetut jutut kuullostavat kyllä aivan kampiakselin asennontunnistimen vialta.

      En ole huomannut käynnistystavan vaikuttavan toimivuuteen vaikka kumpaakin kokeilin. Ongelmia nimittäin oli joskus ja ne loppuivat kun puhdistin, yllätys yllätys, kampiakselin asennontunnistimen liittimen. Minun Clioni on 1.2 16V vuodelta 2002.

    • Tyttö

      Kerrotko tai kerisiko joku mistä tuo puhdistettava kampiakselin liitin löytyy ja miten sen saa puhdistettua? Ja mielellään tarkkojen ohjeiden kera, tunnistan juuri ja juuri akun lisäksi moottorin..ehkä. KIITOS!!!

      • Tyttö

        Kerrotko tai kertoisiko joku mistä tuo puhdistettava kampiakselin liitin löytyy ja miten sen saa puhdistettua? Ja mielellään tarkkojen ohjeiden kera, tunnistan juuri ja juuri akun lisäksi moottorin..ehkä. KIITOS!!!


    • ranskanpulla

      Vaikeahan sitä on ilman kuvaa neuvoa jos osien nimet eivät ole tuttuja. Lisäksi emme tiedä mikä moottori autossasi on, eroja saattaa olla.

      Mutta jos erotat missä kohtaa moottori ja vaihteisto eroavat toisistaan, alat olla jäljillä. Ainakin 1.2 16V:ssä kampiakselin asennontunnistin on siinä moottorin ja vaihdelaatikon välikohdassa ja suoraan vaihdelaatikon yläpuolella ja selkeästi näkyvillä. Ilmanpuhdistin saattaa olla vähän varjostamassa sitä.

      Tunnistimesta lähtee lyhyt piuha auton etupäätä kohti ja (muistaakseni) 10-20cm päässä tunnistimesta on liitin jolla tunnistimen piuha liittyy auton johtosarjaan. Puhdistamiseksi riittää yleensä liittimen irroitus ja kiinnitys. Liittimessä on jonkinlainen salpa joka estää sen irtoamisen vahingossa eli sen verran pitää opiskella mekaniikkaa että saa tämän salvan auki. Ei varmaan monimutkainen keksintö.

      Toivottavasti tästä on apua. Pyydä joku paremmin autoja tunteva auttamaan.

    • Tyttö

      Kiitos vastuksesta! Eiköhän se noilla ohjeilla löydy, ainakin yritetään.

      Uudemman kerran käynnistysvian ilmetessä huomasin, että vika tuntuukin olevan avaimessa. Eli ajonestolaite ei mennyt pois päältä, ja eston valo alkoi muutaman käynnistysyrityksen jälkeen vilkkumaan tuplavauhdilla. Vara-avaimella ei käynnistyksessä ole ollut mitään ongelmaa. Joku voisi tietysti vielä selvittää mihin tuo ongelma liittyy, ja mitä tehdä, avain vaihtoon vai..ovet kyllä avautuu molemmilla avaimilla.

      Muuten ei ole Cliossa ollut ei niin mitään vikaa, vuosimalli on 2001.

      • Avainvika

        Todennäköisesti avaimentunnistimen avaimessa oleva yksikkö on viallinen. Yleisempi on virtalukon puolella olevan tunnistinyksikön viaoittuminen. Mutta avainvika tämä todennäköisesti on.


    • clio on iha ok

      tohon ekaan viestiin (en kyl tiiä kuuluuko tänne) ni hesast ym.p.k. seudult ei kannata ostaa autoi,vähä kokemusta ku isäpapan kaks viimest autoo on ollu ihan syöpiä toinen rn laguna -02 ja toine vw paskat -05 lagunast kaasupoljin 3 kertaa ym. ym. ja passatist sytytyspuola ja vilkun rele naksuttaa omia aikojaa toisin ku äireen clio on iha huippuvehje vaik ei oo ku 98 heppaa ni on tosi sportinen kone

    • oksa75

      Moi!
      Omistan Renault Clion vm.96 ja siihen ilmestyi sellainen vika,että ajonesto ei kytkeydy pois päältä,.mikä neuvoksi?Olen tehnyt ihan niin kuin ohjekirja kertoo,mutta laihoin tuloksin.Onko mahdollista,että jos on heikkokuntoinen akku niin ajonesto ei kytkeydy pois päältä.Käytössä on vain yksi avain ja siinä uudet paristot.

      • oksa75

        Niin toi mun rellu on 1.4 RN malliltaan.Onko tietoa miten tuollaisen ajoestojärjestelmän saa kokonaan poistettua.Tuntuu niin tarpeettomalta koko laite.


    • Semmottis

      -03 Clio 1.4 16v ei oikein siedä 95 bensaa. Pahimmillaan lähti 8:lla startilla käyntiin. Käy kyllä sitten normaalisti. Pari kertaa kokeiltu niin että 98 b ajettu lähes loppuun ja sitten 95 b tankkiin. Muuten 9v auto ihan kohtuu vioilla: Puolat (tyyppi) takuuna, taka lambdatunnistin (harvinainen), etu- ja taka jousi poikki (tyyppi), alapallot ja jarrulevyt (60tkm), turvatyynyvalo paloi (penkin alla johtoja nitkutettu, kunnossa), alkuperäinen akku sippas 9v ostopäivästä. Ei ruostevaurioita (juuri kats. kysyin). Avaimissakin alkuperäiset paristot. Joillakin sitten varmaan toisin.

    • Habbo46

      Tervehdys,ostin vm 2001 renault clio koppakuoriaisen, autossa seuraavanlainen vika heti kun laittaa virrat päälle polttaa konehuoneesta sulakerasian 15ampeerin sulakkeen mistään ei oikein ota tolkkua että mihin härpäkkeeseen se sulake kuuluu. Sen verran kokeilin, että sulake palaa oli ecu sitten paikallaan tai ei niin sama juttu?? Mistä se oikein lyö maihin? Maadoitus?? Jollain varmaankin sama homma,starttaa kyllä mutta bensapumpun ääntä ei kuulu ha Ajonestolaite ei jää Vilkkumaa. Kone on 1.4. Jelppikää nyt miestä mäessä....Kiitos etukäteen.

      • DGC

        Yritin joskus erään ongelman kanssa selvitellä Clion konehuoneen sähköjä. Googlen kuvahaulla tuli aika masentavaa jälkeä: vaikutti siltä, että maailmassa ei ole kahta samanlaista Clion konehuoneen sähkökeskusta joten sulakkeiden ja releiden toiminnot piti selvittää testaamalla ja arvaamalla, eikä kaiki selvinnyt.
        Oikosulkuun voi olla niin monta syytä, että tuskin kukaan pystyy selvittämään noilla tiedoilla mikä mättää.


    • ClioRS

      Mullakin on relluonkelma. Clio RS uusi. Heti kun täräytän sen käyntiin, mulla ampuu lahkeeseen mällit. Touhutippa tulee jo autoon kiivetessä. Ei ehi ees runkille koulun lähelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3033
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2898
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      95
      2184
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1858
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1816
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1682
    Aihe