Clion käynnistys

Viimeinen Perault

Hyvät Renaultin omistajat,
Mikä muu kuin ajonestolaite voisi olla vikana kun vm 99 Clio ei käynnisty kuin satunnaisesti - toisinaan ei ollenkaan ja toisinaan kuin "palmun alta". Avain uusittu ja koodattu vuosi sitten, ja taas ilmeisesti sama vika, vai kuinka?

Muutoin vastauksena kysymyksiin totean, että tämä on viimeinen tätä merkkiä, koska missään muussa autossa ei ole ollut näin mittavassa määrin vikoja kuin tässä vain imusarjan- ja kannentiivisteen vaihdon ja takajousien katkeamisen mainitakseni. Ja talvella pakastimellakin olisi miellyttävämpi ajella.

29

10222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-cittis

      Tiedän Clionkin sisareni kautta, hänellä vm-00 Clio 1,4 jossa jatkuvaa häikkää: laatikollinen mennyt antureita abs/airbag-varoitusvalohäiriöiden takia, lisäksi moottorinohjaussysteemissä häiriöitä: nykii, käynnistyy ontuen ja ajoittain sammahtelee eikä suostu välillä käymään tyhjäkäyntiä ilman kaasun painamista. Kun vie liikeeseen niin jotan sinne tehdään satojen eurojen edestä mutta jonkin ajan kuluttua taas sama uusiutuu.

      Itsellä oli C2-citikka jossa koko ajan jotakin. Pahinta moottoriohjauksen viat: nykiminen, voiman puute, uudelleensoftaus ei auttanut, eikä merkkihuolto keksinyt mitään konkreettista vikaa, ei millään, ja viat uusi viikon-parin välein. Lisäksi jarruja ei koskaan saatu kuntoon (hirivttävä kirskuna ja kitinä). Ainoa keino vaihtaa autoa, se auttoi.

      Kuunaan en enää ransanmerkkeihin koske, se on selvä asia. Parhaiten teet kun vaihdat merkkiä, kierrä ihmeessä citikka ja pösö myös kaukaa. Jos välirahassa kirpaisee, ota se oppirahoina, ei siinä muu auta jos haluaa päästä korjaamokierteestä eroon.

      • mak^

        itse vaihdoin audi a4.stä renault clioon ja näin ollen pääsin eroon korjaamokierteistä... kaikki on niin suhteellista.. kyl niitä vikoja piisaa ihan joka merkissä..


      • clio o hyvä
        mak^ kirjoitti:

        itse vaihdoin audi a4.stä renault clioon ja näin ollen pääsin eroon korjaamokierteistä... kaikki on niin suhteellista.. kyl niitä vikoja piisaa ihan joka merkissä..

        Mulla on käytössä -00 clio ja vw transportteri, clio menee katsastuksesta useimmin läpi ilman mainintoja kuin vw. transistori on 3 vuotta nuorempi..


      • IiihaHaa

        Joopaperit pitää myös tarkasti katsoa läpi ja että oikeiden henkilöiden kanssa tekemisissä, =P


    • Jones1

      eli sama ongelma oli 2002 Cliossa
      ja ainakin tähän auttoi vaihtamalla
      vauhtipyörän asentoanturi.
      Toiminut normaalisti sen jälkeen.

      • Perault

        autoista mitään niin kerrotko vielä paljonko se maksaa ja onko kampiakselin asentotunnistin vielä erikseen?


      • Jones1
        Perault kirjoitti:

        autoista mitään niin kerrotko vielä paljonko se maksaa ja onko kampiakselin asentotunnistin vielä erikseen?

        Anturi ja johtosarja mikä siihen kuului
        vaihdettiin kanssa niin hinta oli 94e.
        Koskien tuota kampiakseli asiaa niin löysin
        tälläisen viestin,
        - Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa
        eli ilmeisesti on erikseen?


      • XFM
        Jones1 kirjoitti:

        Anturi ja johtosarja mikä siihen kuului
        vaihdettiin kanssa niin hinta oli 94e.
        Koskien tuota kampiakseli asiaa niin löysin
        tälläisen viestin,
        - Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa
        eli ilmeisesti on erikseen?

        Sama asentotunnistinvika oli mullakin syynä kun satunnaisesti ei käynnistynyt ja nyki joskus ajossa. Mulla tosin maksoi 260e se anturien johtosarjan ja tulppien vaihto biliassa tehtynä


      • aapos
        Jones1 kirjoitti:

        Anturi ja johtosarja mikä siihen kuului
        vaihdettiin kanssa niin hinta oli 94e.
        Koskien tuota kampiakseli asiaa niin löysin
        tälläisen viestin,
        - Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa
        eli ilmeisesti on erikseen?

        Just,vaihdoin myös anturin ja ei mitään muutosta?nyt käytän töpselillä.niin clio 2000 1.4 kyseessä.


    • Köpi69

      Kampiakselin asentoanturi on sama kuin impulssianturikin, mutta nimiä sille on vaan aikojen saatossa tullut enemmän. Itse käytän nimitystä impulssianturi. Harvemmin itse anturissa mitään vikaa on vaan vika on liitos kohdassa mistä pinnit löystyy ja jännite häviö kasvaa niin suureksi että virrankulku tyssää. Yleensä pelkkä liittimen irroitus ja kiinnitys jo auttaa ja auto lähtee käyntiin.

      • Köpi69

        Ajonnestolaitteen toimivuuden kaikessa yksinkertaisuudessa näkee siitä kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle niin syttyykö punainen ledi valo palamaan kojetaulussa yhtenäiseksi vai jatkaako vilkkumista nopeasti. Jos valo vilkkuu nopeasti niin ajonnesto on päällä ja taas jos valo palaa yhtenäisenä niin ajonnesto on pois päältä. Vaikka ajonnesto olisi päällä niin startti kyllä pyörittää mutta moottori ei käynnisty.


      • Perault

        Kiitos palstalaisille hyvistä neuvoista.
        Itsekin tutustuin ohjekirjaan sen jälkeen kun olin yrittänyt aamulla lähteä töihin noin 10 min ajan tuloksetta. Ajonestovalo vilkkuu ennen kuin kääntää virrat päälle, jolloin se hetken kuluttua sammuu. Näin ollen ajonestolaitteessa ei nähdäkseni ole vika vaan se on niissä antureissa. Eikös kampiakselin asennon pitäisi muuttua kun kääntää virta-avaimesta siten, että vaihde on päällä. Tämä ei nimittäin auttanut, joten vika voisi hyvinkin olla liittimessä - vai onko päätelmäni väärä. Osaako joku sanoa missä se liitin sijaitsee?


      • Köpi69
        Perault kirjoitti:

        Kiitos palstalaisille hyvistä neuvoista.
        Itsekin tutustuin ohjekirjaan sen jälkeen kun olin yrittänyt aamulla lähteä töihin noin 10 min ajan tuloksetta. Ajonestovalo vilkkuu ennen kuin kääntää virrat päälle, jolloin se hetken kuluttua sammuu. Näin ollen ajonestolaitteessa ei nähdäkseni ole vika vaan se on niissä antureissa. Eikös kampiakselin asennon pitäisi muuttua kun kääntää virta-avaimesta siten, että vaihde on päällä. Tämä ei nimittäin auttanut, joten vika voisi hyvinkin olla liittimessä - vai onko päätelmäni väärä. Osaako joku sanoa missä se liitin sijaitsee?

        Anturi on kytkinkopan päällä vauhtipyörän yläpuolella kiinnitettynä 2kpl 10mm kannalla olevalla ruuvilla. Sillä ei ole mitään merkitystä että onko vaihde päällä vai ei kun starttaat. Anturin pystyy myös mittaamaan, arvo pitäisi olla noin 200 ohmia.


    • clio-99

      pieni vinkki joka toimi mulla vm -99 cliossa, konepellin ku avaa ni kuskin puolella rintapellin lähettyvillä akun vieressä on sellainen punainen ''kumihattu''. siitä kun painaa kuuluu naksahdus ja auto avaimista käyntiin. sitä ennen starttas muttei käynnistyny... se on sellainen kun esim. ajaa kolarin ni se sulkee bensalinjan eli ei saa bensaa. kunnon tärähdys laukaisee sen sulkuhässäkän.

    • ...

      Ohjekirjassa on ohje että miten nuo pitää käynnistää... Eli virrat päälle, odottaa että ajonestovalo jne sammuu ja sitten vasta käynnistää auton. Itse jos käynnistän auton suoraan ni käynnistyy monesti huonosti, ei käynnisty tai aineki radio sammuu välissä.

      • "Muista hehkuttaa"

        Renaultit tuntuu olemaan herkkiä "pikakäynnistämisen" aiheuttamille häiriöille. Muissakin merkeissä on samoja oireita.

        Tuttavalla oli jatkuvasti käynnistysongelmia, kun ei malttanut ennen käynnistämistä odottaa, että osa merkkivaloista sammuu.

        Käynnistyksen esto saattaa myös kytkeytyä päälle "pikakäynnistyksen" yhteydessä.

        Sattaa kulua pitkiäkin aikoja että "pikakäynnistäminen" ei aiheuta mitään oireita - satunnaisesta ominaisuudesta on kysymys.

        Kaikkien mallien ohjekirjassa ohjetta ei ole.


    • ranskanpulla

      Nuo vuonna 2006 kirjoitetut jutut kuullostavat kyllä aivan kampiakselin asennontunnistimen vialta.

      En ole huomannut käynnistystavan vaikuttavan toimivuuteen vaikka kumpaakin kokeilin. Ongelmia nimittäin oli joskus ja ne loppuivat kun puhdistin, yllätys yllätys, kampiakselin asennontunnistimen liittimen. Minun Clioni on 1.2 16V vuodelta 2002.

    • Tyttö

      Kerrotko tai kerisiko joku mistä tuo puhdistettava kampiakselin liitin löytyy ja miten sen saa puhdistettua? Ja mielellään tarkkojen ohjeiden kera, tunnistan juuri ja juuri akun lisäksi moottorin..ehkä. KIITOS!!!

      • Tyttö

        Kerrotko tai kertoisiko joku mistä tuo puhdistettava kampiakselin liitin löytyy ja miten sen saa puhdistettua? Ja mielellään tarkkojen ohjeiden kera, tunnistan juuri ja juuri akun lisäksi moottorin..ehkä. KIITOS!!!


    • ranskanpulla

      Vaikeahan sitä on ilman kuvaa neuvoa jos osien nimet eivät ole tuttuja. Lisäksi emme tiedä mikä moottori autossasi on, eroja saattaa olla.

      Mutta jos erotat missä kohtaa moottori ja vaihteisto eroavat toisistaan, alat olla jäljillä. Ainakin 1.2 16V:ssä kampiakselin asennontunnistin on siinä moottorin ja vaihdelaatikon välikohdassa ja suoraan vaihdelaatikon yläpuolella ja selkeästi näkyvillä. Ilmanpuhdistin saattaa olla vähän varjostamassa sitä.

      Tunnistimesta lähtee lyhyt piuha auton etupäätä kohti ja (muistaakseni) 10-20cm päässä tunnistimesta on liitin jolla tunnistimen piuha liittyy auton johtosarjaan. Puhdistamiseksi riittää yleensä liittimen irroitus ja kiinnitys. Liittimessä on jonkinlainen salpa joka estää sen irtoamisen vahingossa eli sen verran pitää opiskella mekaniikkaa että saa tämän salvan auki. Ei varmaan monimutkainen keksintö.

      Toivottavasti tästä on apua. Pyydä joku paremmin autoja tunteva auttamaan.

    • Tyttö

      Kiitos vastuksesta! Eiköhän se noilla ohjeilla löydy, ainakin yritetään.

      Uudemman kerran käynnistysvian ilmetessä huomasin, että vika tuntuukin olevan avaimessa. Eli ajonestolaite ei mennyt pois päältä, ja eston valo alkoi muutaman käynnistysyrityksen jälkeen vilkkumaan tuplavauhdilla. Vara-avaimella ei käynnistyksessä ole ollut mitään ongelmaa. Joku voisi tietysti vielä selvittää mihin tuo ongelma liittyy, ja mitä tehdä, avain vaihtoon vai..ovet kyllä avautuu molemmilla avaimilla.

      Muuten ei ole Cliossa ollut ei niin mitään vikaa, vuosimalli on 2001.

      • Avainvika

        Todennäköisesti avaimentunnistimen avaimessa oleva yksikkö on viallinen. Yleisempi on virtalukon puolella olevan tunnistinyksikön viaoittuminen. Mutta avainvika tämä todennäköisesti on.


    • clio on iha ok

      tohon ekaan viestiin (en kyl tiiä kuuluuko tänne) ni hesast ym.p.k. seudult ei kannata ostaa autoi,vähä kokemusta ku isäpapan kaks viimest autoo on ollu ihan syöpiä toinen rn laguna -02 ja toine vw paskat -05 lagunast kaasupoljin 3 kertaa ym. ym. ja passatist sytytyspuola ja vilkun rele naksuttaa omia aikojaa toisin ku äireen clio on iha huippuvehje vaik ei oo ku 98 heppaa ni on tosi sportinen kone

    • oksa75

      Moi!
      Omistan Renault Clion vm.96 ja siihen ilmestyi sellainen vika,että ajonesto ei kytkeydy pois päältä,.mikä neuvoksi?Olen tehnyt ihan niin kuin ohjekirja kertoo,mutta laihoin tuloksin.Onko mahdollista,että jos on heikkokuntoinen akku niin ajonesto ei kytkeydy pois päältä.Käytössä on vain yksi avain ja siinä uudet paristot.

      • oksa75

        Niin toi mun rellu on 1.4 RN malliltaan.Onko tietoa miten tuollaisen ajoestojärjestelmän saa kokonaan poistettua.Tuntuu niin tarpeettomalta koko laite.


    • Semmottis

      -03 Clio 1.4 16v ei oikein siedä 95 bensaa. Pahimmillaan lähti 8:lla startilla käyntiin. Käy kyllä sitten normaalisti. Pari kertaa kokeiltu niin että 98 b ajettu lähes loppuun ja sitten 95 b tankkiin. Muuten 9v auto ihan kohtuu vioilla: Puolat (tyyppi) takuuna, taka lambdatunnistin (harvinainen), etu- ja taka jousi poikki (tyyppi), alapallot ja jarrulevyt (60tkm), turvatyynyvalo paloi (penkin alla johtoja nitkutettu, kunnossa), alkuperäinen akku sippas 9v ostopäivästä. Ei ruostevaurioita (juuri kats. kysyin). Avaimissakin alkuperäiset paristot. Joillakin sitten varmaan toisin.

    • Habbo46

      Tervehdys,ostin vm 2001 renault clio koppakuoriaisen, autossa seuraavanlainen vika heti kun laittaa virrat päälle polttaa konehuoneesta sulakerasian 15ampeerin sulakkeen mistään ei oikein ota tolkkua että mihin härpäkkeeseen se sulake kuuluu. Sen verran kokeilin, että sulake palaa oli ecu sitten paikallaan tai ei niin sama juttu?? Mistä se oikein lyö maihin? Maadoitus?? Jollain varmaankin sama homma,starttaa kyllä mutta bensapumpun ääntä ei kuulu ha Ajonestolaite ei jää Vilkkumaa. Kone on 1.4. Jelppikää nyt miestä mäessä....Kiitos etukäteen.

      • DGC

        Yritin joskus erään ongelman kanssa selvitellä Clion konehuoneen sähköjä. Googlen kuvahaulla tuli aika masentavaa jälkeä: vaikutti siltä, että maailmassa ei ole kahta samanlaista Clion konehuoneen sähkökeskusta joten sulakkeiden ja releiden toiminnot piti selvittää testaamalla ja arvaamalla, eikä kaiki selvinnyt.
        Oikosulkuun voi olla niin monta syytä, että tuskin kukaan pystyy selvittämään noilla tiedoilla mikä mättää.


    • ClioRS

      Mullakin on relluonkelma. Clio RS uusi. Heti kun täräytän sen käyntiin, mulla ampuu lahkeeseen mällit. Touhutippa tulee jo autoon kiivetessä. Ei ehi ees runkille koulun lähelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe