Polvi tähystykseen?

xzxzf

Hei!
Lääkäri pisti tähystysleikkaus jonoon polvivaivojen johdosta.
Mutta nyt olen alkanut miettimään koko homman perumista.Vastaanotolla ei tullut puhuttua,että mitä polvesta leikataan ja mitä on etuja leikkauksesta on.Pelkään,että polvi mahdollisesti menee huonompaan kuntoon mitä nyt ja liikuntaa joutuu entisestään supistamaan.

Miten noi polvileikkaukset yleensä onnistuu?Ja onko paluuta liikunnan pariin(puntit ja muu voimistelu)?

13

12156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

Mene vain ihmeessä tähystykseen jos lääkäri on sinut sinne määrännyt. Tähystys on pieni toimenpide, ja pääset samana päivänä jo kotiin.

Minulla tähystettiin oikea polvi 2 vuotta sitten. Sieltä poistettiin joitakin ihopoimuja. Menin aamulla sairaaalaan, ja pääsin pois illalla kun epiduraalipuudutus oli lakannut, ja tunsin taas jotain navasta alaspäin, eli tunsin koska pissattaa ja sain pissatuksi.

Polvi oli muutamia viikkoja kipeä, mutta kainalosauvoja tarvitsin vain muutaman päivän. Tokenet varmasti entiselleen kunhan muistat noudattaa saamiasi jumppaliikkeitä. Ei liikaa eikä liian vähän liikuntaa jalalle.

Toivut entiselleen, usko vain :)

• rohkeasti vaan

Itse painelin leikkauksen jälkeen jäiselle pihalle korkeakorkoisilla talvikengillä tupakalle heti kun heräämöstä päästettiin. Särkyni parani heti kun polvea rassattiin. Kivut jäivät leikkaussaliin. Onnen päivä!

Samana päivänä tähystettiin mies, joka oli ollut jo vuoden leikkausjonossa. Hän kävi rakennuksilla töissä, eikä mielestään ollut edes kipeä enää. Tuli kuitenkin leikattavaksi kun vuoro vihdoin koitti. Molemmista jaloista oli kierukat paskana, eikä mies ollut mielestään yhtään polvivikainen.

Pomoni taas tuli suoraan leikkauksesta töihin. Seuraavana päivänä oli kyllä vähän kärsivän näköinen. Itse sain sentään vähän saikkua muistaakseni.

Hyvin niistä leikkauksista paranee urheilun pariin.

• rohkeasti vaan

Ei minulle ainakaan mitään kainalosauvoja annettu. Liikkeelle vaan heti omin jaloin.

• Menossa tähystykseen
        rohkeasti vaan kirjoitti:

Ei minulle ainakaan mitään kainalosauvoja annettu. Liikkeelle vaan heti omin jaloin.

Riippuu täysin, kuinka paljon korjattavaa polvessa on, ainakin itse joudun kulkemaan kyynärsauvoilla, samoin jokainen tähystykseen menevä vie mukanaan kyynärsauvat, tämähän on yleinen käytäntö!

• minde...
        rohkeasti vaan kirjoitti:

Olin polven tähystyksessä kuukausi sitten ja nyt saan vähitellen ruveta luopumaan kyynärsauvoista. Eli riippuu täysin siitä, mitä polvelle tehdään, että tarvitseeko kyynärsauvoja ja millainen toipumisaika on.

• Tinde

Eli sut on pantu tähystysTUTKIMUSjonoon, koska sulla on polvivaivoja, joille ei välttämättä ole löydety vielä yksiselitteistä syytä. Mikäli tähystyksessä löytyy vika, mikä voidaan korjata samassa tähystyksessä, niin tutkimus muuttuu tähystysleikkaukseksi, missä ongelma voidaan hoitaa samalla.

Ja noihin kyynärsauvoihin.. riippuu pitkälti lääkärin määräyksestä, tehdystä leikkauksesta/tutkimuksesta ja omasta kipukynnyksestä.

Mie en nyt lähtis sinuna leikkausta perumaan, sillä siinä on aika hyvät mahikset saada selville polvikivun syy ja jättää kivut leikkauspöydälle.
      Toki, jos haluat saada kunnolla selville, mikä on vaivana, niin luuri käteen ja soittoa ortopedille. Sulla on täysi oikeus saada tietää sua koskevista asioista.

• toukokuussa leikattu

Polvi on aina hankala paikka. itse jouduin toisen kerran tähystysleikkaukseen polvesta.loukkasin polvikierukan maaliskuulla. ortopedi tutkimuksellaan pystyi asian todentamaan,yleensä asia jää arvailuksi. edelliskerralla toimenpide oli ns.turha mutta pinnat putsattiin. tähystyksen jälkeen suositellaan sauvoja muutaman päivän ajan,kunnes kivulta saa liikuttua. itselläni verityhjiö aiheutti massiivisen reisihermovaurion,mikä on erittäin harvinaista,mutta erittäin ikävä juttu. itsepolventähystysleikkaus on siihen asti simppeli kunnes leikattava alue/vamman laajuus selviää. ristinivelsiteet ovat aika ikäviä korjattavia ja toipuminen kestää pitkästi ja usein tarvitaan vielä uusi leikkaus. normaali polventähysleikkaus tuo kaksi viikkoa saikkua ja jalan pitäisi olla ok. hermovaurio sääressä/varpaissa/nilkassa voi olla mahdollinen. keskustele leikkauksen tarpeellisuudesta ja mahd.riskeistä lääkärisi kanssa. leikattu kohta on aina käsiteltykohta eikä koskaan ennallaan täysin onnistuneenkaan toimenpiteen jälkeen.
      onnea kuitenkin ja kaikea hyvää sinulle.

• Tinde

Kerrotko tosta vähän lisää?
        Itellä tähystettiin viimeksi huhtikuussa ja sen jälkeen verityhjiöstä aiheutui mieletön kipu reiteen. Eli oisko samaa hermovauriota ollut miullakin?

Ensiavussa kävin sulkemassa tulpan pois ja leikannut osasto käski pari viikkoa mobilatia hieroa. Pari viikkoa meni tuskassa, ei voinut edes nukkua, etureidessä oli se massiivinen kipukohta. Kävely oli klenkkaamista (ehkä jo polvenkin takia) eikä reittä saanut jännitettyä ollenkaan.

Homma meni parissa viikossa ohi ja viimeiset säryt katosivat kuukaudessa.
        Tk:ssa kävin kysymässä asiasta, siellä ei ollut lääkäri (muuten pätevä polveni kanssa) kuullutkaan, että verityhjiö voisi tuollaista aiheuttaa.

Mutta kerrotko omasta kokemuksestasi lisää? Kiitos :)

• toukokuussa leikattu
        Tinde kirjoitti:

Kerrotko tosta vähän lisää?
        Itellä tähystettiin viimeksi huhtikuussa ja sen jälkeen verityhjiöstä aiheutui mieletön kipu reiteen. Eli oisko samaa hermovauriota ollut miullakin?

Ensiavussa kävin sulkemassa tulpan pois ja leikannut osasto käski pari viikkoa mobilatia hieroa. Pari viikkoa meni tuskassa, ei voinut edes nukkua, etureidessä oli se massiivinen kipukohta. Kävely oli klenkkaamista (ehkä jo polvenkin takia) eikä reittä saanut jännitettyä ollenkaan.

Homma meni parissa viikossa ohi ja viimeiset säryt katosivat kuukaudessa.
        Tk:ssa kävin kysymässä asiasta, siellä ei ollut lääkäri (muuten pätevä polveni kanssa) kuullutkaan, että verityhjiö voisi tuollaista aiheuttaa.

Mutta kerrotko omasta kokemuksestasi lisää? Kiitos :)

heips, juu mulla verityhjiö ja sattumien summa sai aikaan koko reisihermon laajan vaurion. Nyt kävelen jo aika hyvin. Jalan ojennus eteen ei onnistu ja jalan nosto mm.sänkyyn ei onnistu. Särky loppui n.5viikkoa leikkauksesta. Edelleen on reisi arka kosketukselle. Tää on aika harvinainen juttu että näin käy,eli lääkärit ei osaa varautua tälläiseen. Mun polvi kääntyy ilman reisilihasta sisäänpäin ym. aika kurja juttu. Nyt odottelen että aika kuluu ja mahdollisesti tekee asialle jotain. uusi hermoratatutkimus on elokuun lopussa ja syyskuulla päättävät josko olis leikkauksesta apua hermojen toiminnan aktivoinnissa. Tää vuosi loppuun ja pahimmillaan ens vuoden alkupuoli menee tään jalan kanssa klenkaten. Mut eihän tälle mitään voi. Se vaan harmittaan ettei kukaan reagoinut reiden kipuun ja jalan toimimattomuuteen jo kaks päivää leikkauksen jälkeen. No ei sillä mitään olis voitu,mut mun oma fiilis olis ollut turvallisempi. toivottavasti sun jalka on jo kunnossa ja voit kaikin puolin hyvin.Leppoisaa loppukesää ja aurinkoisia ajatuksia kaikesta huolimatta.

• toukokuussa leikattu
        toukokuussa leikattu kirjoitti:

heips, juu mulla verityhjiö ja sattumien summa sai aikaan koko reisihermon laajan vaurion. Nyt kävelen jo aika hyvin. Jalan ojennus eteen ei onnistu ja jalan nosto mm.sänkyyn ei onnistu. Särky loppui n.5viikkoa leikkauksesta. Edelleen on reisi arka kosketukselle. Tää on aika harvinainen juttu että näin käy,eli lääkärit ei osaa varautua tälläiseen. Mun polvi kääntyy ilman reisilihasta sisäänpäin ym. aika kurja juttu. Nyt odottelen että aika kuluu ja mahdollisesti tekee asialle jotain. uusi hermoratatutkimus on elokuun lopussa ja syyskuulla päättävät josko olis leikkauksesta apua hermojen toiminnan aktivoinnissa. Tää vuosi loppuun ja pahimmillaan ens vuoden alkupuoli menee tään jalan kanssa klenkaten. Mut eihän tälle mitään voi. Se vaan harmittaan ettei kukaan reagoinut reiden kipuun ja jalan toimimattomuuteen jo kaks päivää leikkauksen jälkeen. No ei sillä mitään olis voitu,mut mun oma fiilis olis ollut turvallisempi. toivottavasti sun jalka on jo kunnossa ja voit kaikin puolin hyvin.Leppoisaa loppukesää ja aurinkoisia ajatuksia kaikesta huolimatta.

sori,unohdin mainita epäilyn reisityrästä. Reisityrä ja verityhjiö saattavat aiheuttaa kivun reidessä ja pahimmillaan hermovaurion. Itse olen menossa tutkimuksiin kyseisestä asiasta ensiviikolla. Reisityrä ei nimittäin näy UÄ ja magneettitutkimuksissa. Todella asiansa osaava lääkäri tutkii nivusreisialueen painelemalla. Voithan tutkituttaa itsesi myös asian tiimoilta,eipä käy hassusti sit mahdollisesti tulevaisuudessa.

• mennä...

...tähystysleikkaukseen.
      Polvea on vaikea tutkia perusteellisesti millään etukäteen. Tähystysleikkaus on tavallaan samalla tutkimus ja leikkaus.
      Sillä korjataan pieniä ja isoja vikoja,
      paranee nopeammin, koska ei tehdä isoja "viiltoja".
      harmittaa, että odotin itse turhan kauan polvivaivoineni.
      En voinut harrastaa liikuntaa, edes kävellä polven turpoamatta ja kipeytymättä.
      Normaaliröntgenissä ei näkynyt mitään oikeastaan.
      Lääkäri ehdotti tähystysleikkausta, jossa "hiottiin kuluneita särmiä" ja sen sellaista, toimenpide muutti elämäni entiselleen kuin taikaiskusta.
      Säryt, kivut, vaivat, turvotukset hävisivät ja myös sääreen ja lonkkaan säteillyt särky.
      Koin sen yksinkertaiseksi, kivuttomaksi ja helpoksi toimeenpiteeksi. Pari viikkoa oli sairista ja viikkojen kuluessa unohdin koko leikkauksen, koska jälkiäsärkyä ei juuri ollut.
      Leikkaus kesti noin tunnin, olin hereillä (epiduraalipuudutus) ja katselin monitorista sen edistymistä ja juttelimmekin vähän hoitajien kanssa. Seuraavana päivänä pääsin pois sairaalasta, kun iltapäivällä leikattiin, voin heti kävellä kainalosauvoilla vähän tukien, mutta voi heti melkein normaalisti jalalle astuakin, jos ei pahalta tunnu, minulla ei tuntunut, mutta oli talvi ja liukasta, pelkäsin kaatumista, siksi sauvat olivat hyvät ja ne joutuu kai aina hankkimaan terveyskeskuksesta etukäteen lainaksi, jos ei sairaalasta anneta. Eihän voi tietää etukäteen, tarvitseeko niitä vai ei.
      Tapaukseni oli varmaan helpommasta päästä,
      polvessa voi olla monenlaisia ongelmia.
      Jos kuitenkin nyt voit suht' normaalisti liikkua, en usko vaikeaa ongelmaa sinullakaan olevan.
      suosittelen, mene ihmeessä tähystykseen - ennenkuin vaivasi suurenee, etkä enää selviä niin vähällä !

• Jäsen R

Itse tein virheen kun en ole jumpannut/ voimistellut ja sen takia polvi on vähän tönkkö. Minulle tehtíin yksityisellä korjausleikkaus todennäköisesti joudun sinne vielä uudestaan jossain vaiheessa. Olin kepeillä 2kuukautta ja reisilihas kutistui 3.5cm siis ympäryysmitaltaan.
      Mutta suosittelen leikkausta.

• toivo elää

pääsin leikkaukseen yli kahdenvuoden odottelun jälkeen, vaiva polvessa parani ja paheni vuoroin. Pelkäsin, mutta turhaan. Minut nukutettiin, sanoivat että pääsee nopeammin kotiin, kuusituntia leikkauksen jälkeen olin jo kotona. Vähän tokkurassa kipulääkkeen takia mutta ei enää särkyä, vähän on ollut turvotusta polvessa. 3pv keppien kanssa täysin nyt opettelen ilman, vähän on hankalaa, sain ajan fysioterapeutille, eiköhän auta! Suosittelen menemistä, ei sattunut kuin tippaneulan laitto, vähän. nukutuksen jälkeen ei edes pahaaoloa. Minulle oli tehty verityhjiö myös, kivuttomampi nukutuksessa kuin puudutuksessa. Olen kokenut ranteenleikkauksen puudutuksessa, se oli tuskaa!! Herätessä nukutuksesta jalka tuntui turralta vähänaikaa mutta tunto palautui nopeasti. Ei ortopedi osannut ulkoa tutkiessa sanoa mikä vika polvessa on, tähystivät ja korjasivat samalla niin se homma hoituu! Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90