Taloprojekti + hinnan muodostuminen

Aloitteleva

Ennen ensi kesää olis tarkoitus asua uudessa talossa. Talotyyppi tulee olemaan puutalo, jossa yläkertavaraus. Hintaluokka n. 140 000e.

Hiukan olen vertailuja jo tehnyt, kaikki varteenotettavat pakettitoimittajat käyn kyllä lävitse. Vielä on auki, että valitsenko muuttovalmiin paketin vaiko säältä suojaan vaihtoehdon. Olen itse myös vähän laskeskellut paljonko säästän rahassa esim. 1,5 krs talossa jossa neliöitä n. (110 50) 160 m2.

Muuttovalmiissa ja säältä suojaan vertailuissa ko. talossa säästöarvio oli luonnollisesti säältä suojaan -ratkaisun eduksi n. 15 000€. Pitääkö lähellekkään paikkaansa? Säältä suojaan -paketissa minulle jäisi siis sisätöitä melkoisesti. Kuinka nopeasti nämä "sisätyöt" talkoilla tekee esim. jos on 2 osaavaa kaveria apuna? Ja mitä yleisimmin nämä itselle jäävät rakennustyöt ovat? Kommenttia, joka on tehnyt vastaavaa vertailua tai hankkinut säältä suojaan -paketin...

Miten kokonaisuudessaan muodostuu taloprojektissa hinta ts. mihin se raha palaa? Tähän olisi hyvä saada Asiantuntijan mielipide. Nämä otan huomioon sitten lainan suuruutta mietittäessä. Tontti on jo oma ja sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla.
Tyyliin (%:ina tai €:na):

- muuttovalmiintalon osuus
- säältäsuojaan talon osuus
- piha
- tontti
- hankittavat materiaalit
- luvat
- muut, mitkä?

17

5149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saviro

      Kysyin K-Raudan avainkodin hintaa eli itse en tekis mitään . Talon nimeä en muista nyt tähän kohtaan mutta 127 neliöö tais olla . En siis tehnyt virallista tarjous kyselyä vaan ihan vaan tiedustelin puhelimitse . Hinta 207 000 e , mutta jos joudutaan paaluttamaan niin hintaa lisää 3-7 tuhatta .

      • Aloitteleva

        Muurametaloilla T-136... huoneistoala 136m2... muuttovalmiiksi tehtynä perustuksesta lähtien kaikki... hinta 143 000e.

        Mikä Omatalossa maksaa?


      • vaikea uskoa
        Aloitteleva kirjoitti:

        Muurametaloilla T-136... huoneistoala 136m2... muuttovalmiiksi tehtynä perustuksesta lähtien kaikki... hinta 143 000e.

        Mikä Omatalossa maksaa?

        Minulla jo talon maalauttaminen maksoi 15% tuosta hinnasta.


      • .....
        vaikea uskoa kirjoitti:

        Minulla jo talon maalauttaminen maksoi 15% tuosta hinnasta.

        Menee vajaa pari tonnia, kun itse maalaa.


      • Aloitteleva
        vaikea uskoa kirjoitti:

        Minulla jo talon maalauttaminen maksoi 15% tuosta hinnasta.

        Kyllä on kallis, katso edellinen viesti.


      • Kalle
        Aloitteleva kirjoitti:

        Muurametaloilla T-136... huoneistoala 136m2... muuttovalmiiksi tehtynä perustuksesta lähtien kaikki... hinta 143 000e.

        Mikä Omatalossa maksaa?

        Aika passeli hinta. Mitenkähän laatu käytännössä??
        Ainakin toimitussisällöltään vaikuttaisi ihan laadukkaalta.

        Kertokaapas valmis-muuramessa asujat, millaista hintapolitiikkaa ja laatua on ollut? Teitähän ei vielä kovin paljoa ole koska firma toiminut näköjään vasta suht. vähän aikaa.


      • Nimimerkki

        Höpöhöpö


    • Jaakko

      Jos "säältä suojaan" ja muuttovalmiin talon hinnan-erotus on oikeasti vain 15 teuroa ja siis toi muuttovalmis on oikeasti muuttovalmis niin ota ehdottomasti tuo muuttovalmis.

      Siis tuo 15000 ei ole yhtään mikään hinnanero. Tuollaisessa "säältä suojaan" talopaketissa on ihan oikeasti aika karmee tekeminen valmiiksi asti, usko pois. Jos nyt siis tarkoitat että otat jonkun pre-cutin, joka pystytetään vain aluskatteeseen asti valmiiksi. Siihen menee 2 miehellä ainakin 2-3 kk, täyspäiväisesti ....

      Ulkopuolisella teetettynä tuollaisen valmiiksi tekeminen maksaa mansikoita, en edes uskalla arvioida kuinka paljon, mutta tosi pajon, jopa siellä pohjanmaalla. Tosin siellä voi kirvesmiehet jotain osatakin, toisin kuin täällä.

      Ota se valmistaloa (jos se ei ole Älsby) (:

      • muodostaa vain n.

        1/3 lopullisesta hinnasta. Versioita on tietty monia, joissain tuo suhde on vain 1/4. Ei 15 tonnilla tee taloa valmiiksi mitenkään. Eihän sillä saa edes kalusteita taloon????


    • huomasin
    • kiinnostaisitietäää

      Miten sitten teille mahtoi käydä tuolloin n. 12 vuotta sitten? Talo lienee jolloinkin valmistunut, varmaan jo maksettukin ja kaikki kustannukset tiedossa.

    • Niinhänsevoisolla

      Säältä suojaan paketti, tottakai... Muuttovalmiista ei tiedä, kuinka taitavia osaajia, taloa on ollut, pystyttämässä. Se on, tiukka urakkahinta, aina. Eikä pystyttäjät tappiolle jää. Säältä suojassa paketissa, tiedät, talon tekniikan... Yllätyksiä vähemmän. Toki kestää, mutta, urakassa on, hätä päällä.

    • Ecu

      Taitaa olla vieläkin tarvetta kustannusarvioille: Kyseessä viime vuonna Helsinkiin valmistunut maanvarainen puurakennus
      - talopaketti perustuksineen ilman sisäpintoja: 1500e/m2
      - sisäpinnat sis. keittiön, uunin hormeineen ja muut kiintokalusteet: 500e/m2
      - maanrakennustyöt putkistoineen: 30000e liitostyöt katualueella 10000e. Ei louhintaa eikä paalutusta
      - liittymät putkistoineen 10000e
      - viranomaismaksut, ark, valvonta ym. rakennuttamiskustannukset 10000e

      • Nokianmies

        Säästääkö ”sateelta suojaan” valmiudesta? Olen kuullut eräältä henkilöltä(nimeä en mainitte) että sisäpinnoissa yms kaluisteissa se työ vasta on, että mielummin ite rakentaa tuohon ja ammattilaiset loppuun. No ite en ole asiantuntija joten en voi sano omasta puolesta.
        Eräs talokauppias epäili myös säästökohteena ns viittävaillevalmiita, lähinnä jos itse haluaa tehdä erilaisen sisustan yms tarvikkeilla, mutta eipä noi rakennusmiehetkään halpoja ole pitää tuntiliksalla tuossa:)


    • laskukaavanmukaan

      Talon kustannusarvio; 280 000€. Jos tekee hyvin. Se on vuoden projekti.

      • kallista...joseioorahaa

        Niin 100 m², talo.


      • Rakentamiettijä

        Tuo on vaikeaa laskea, kun ei monestikaan tiedetä tontin hintaa, selkin voi olla 0-200 000€ tai ennenmänkin, tosin ihmisten ilmoilla taitas olla keskihinta puolessa välin ja allekkin. Sitten on tonttityöt vielä erikseen, otetaan huomioon millainen alusta mihin talo tehdään ja millaisen ylipäätään siihen saa tehdä, ei välttämättä käy se halvin valmistalo, sitten millainen piha tulee ja mitä lisää siihen tulee. Eli ei pysty laskemaan kukaan täällä sitä hintaa, siis näkemättä millaiseen paikkaan talo tehdään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe