silmissä sumenee, oksettaa ja päätä särkee

mitä tehdä??

Mitäköhän pitäs tehä kun mulle tulee joskus, taino tähän mennessä on tullu 2 kertaa, semmonen huono olo. Silmissä sumenee en nää lukea mitään enkä muutenkaan nää kauheen hyvin. Päätä särkee ja oksennuttaa. Mulle tuli eilen tämmönen olo niin tungin sormet kurkkuun että oksensin. Sitte olo parani. (oli pakko oksentaa etten oksentais autoon kun oltiin lähdössä kotiin..)
Kun mulle tuli ekaa kertaa tämmönen olo niin mulla oli kuumettakin. Nyt eilen eli tokalla kerralla en voinu mitata kun ei ollu mittaria.

Siis toi taitaa olla ihan tyypillistä sillon kun on kipeä mutta vähän huolestuttaa itteeni kun en nää kunnolla. Siis näen mutta en näe esim. lukea ainakaan silleen kokonaisvaltasesti vaan 1 kirjain kerrallaan. Ja päätä särkee. Ja en tykkää kattoo kauheesti valoa sillon esim telkkaria tms.
Kun sanoin äidilleni tästä niin se sano että eihän kukaan näe kunnolla kun on kipeä. Eli onko tää ihan normaalia?

Ekan kerran mulle tuli tämmönen joskus keväällä. Ja eilen viimeksi.
Ainiin joo ja kyllähän mä joskus viime tammikuussakin sain tämmöstä vähän rippileiri tapaamisessa. Sillonkin oli kuumetta..
Auttakaa! :(

kiitos jos jaksoit lukea ja vastata!

9

7452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minun tietämyksellä

Joko et oo syöny tarpeeks tai oot tosiaan tulossa kipeäksi pikasia paranemisia :)

• ???

Siis ketkä kax vaihto ehtoa? Mitä ehtoa ne kax vaihto? Onko tietämystä?

• örrimörri

Voisikohan olla orastava migreeni?

Itse en moista sairautta omaa, mutta tässä taannoin olin työpaikalla, jossa useammalla naisella se oli. Oireiksi kuvattiin nimenomaan silmien valoarkuus, osittainen tai täydellinen näönmenetys, pääkipu, käsien puutuminen, sahalaidat ja "leijat", joita välkkyy silmien edessä. Ja tietysti oksennusolo. Oireethan toki voivat olla yksilöllisiäkin.

Kannattaa kipaista lääkäriin ja kertoa asiasta. Jos kyseessä on migreeni, siihen kannattaa hankkia sopivat särkylääkkeet. Parantaahan sitä ei voi. Sen mukaan, mitä minä olen kuullut, migreenien pahinta aikaa ovat teini-ikä ja vaihdevuodet, muulloin migreenikohtaukset ovat ainakin työpaikan ihmisillä olleet täysin olemattomia.

Se, mikä tilapäisesti ainakin auttaa, on nukkuminen pimeässä huoneessa. Ja vahvaa särkylääkettä pääkipuun.

• ...

mutta muo ei oo oksettanut (paitsi ehkä vähän).
      Silloin se on yleensä johtunut siitä että en oo syöny tarpeeks tai oo ollu lenkillä(juossu kovaa) ja en oo juonnut.
      On mulla muutaman kerran näkö sumentunut ilman mitään "syytä" mutta kipeeks en oo koskaan tullu.
      Kerran oon kyllä pyörtynyt ja saanut aivotärähdyksen mutta tavallaan se johtui vaan säikähdyksestä ja huonosta ilmasta..
      Mutta jos sulle tulee vielä tommosia "kohtauksia" niin kannattaa mennä lääkäriin ja hemoglupiini kannattaa myös tarkistuttaa sillä se saattaa johtua siitäkin.

• minää.. .

Kannattaisi tutkituttaa näkö. Kaverillani särki usein päätä ja tuli huono olo. Silmälasit ovat auttaneet.

• mitä tehdä??

Aina terkkarin tarkastuksessa näen ne pienimmätkit E:t että miten ne on.. Että tuskin mä silmälaseja tarvin.

Noi edellämainitut että ei ole syönyt juonut tai liikkunut tarpeeksi kuulostaa oikeilta vastauksilta tähän.. Meinaan tätä "kohtausta" edellisenä päivänä en syönyt oikeen mitään muuta kuin karkkia ja istuin melkeen kokopäivän sisällä..

Kiitos kaikille kuitenkin vastauksista. Lisääkin vastauksia saa tulla

• 17weeBoi

Kannattaa tsekata myös sellainen juttu, et ootko allerginen jollekin, esim niinkun suklaalle.

Kerran yhellä tunnilla yläasteella yks tyttö rupes sanoon et hän ei nää, huono olo jne. Sit loppujen hän lähti yhden kaverinsa kanssa käymään päivystyksessä (TAYS melki vieressä:D) ja paljastu, et hän oli allerginen kaakaolle (jota siis suklaassakin käytetään, eli ei kaakaojuomajauhe). Oli sit muistaakseni mennyt vähän päästä ohi ja sen jälkeen ei ollut ollut mitään, ku suklaata alkoi välttämään.

Eli, kyseessä saattaa olla allerginen reaktio, kannattaa tsekata mist johtuu! Myös light-limuissa käytettävä aspartaami-niminen (E951) makeutusaine aiheuttaa monelle esimerkiksi päänsärkyä.

• summer_68

Monesti huimauskohtaukset ja näön sumeneminen johtuu liian matalasta verenpaineesta. Etenkin nopeissa asennon vaihteluissa (ylösnousu. Se ei sinänsä oo vaarallista mut kannattaa silti käydä lääkärissä ni selviää oikea syy.

• krokeeskr
        summer_68 kirjoitti:

Monesti huimauskohtaukset ja näön sumeneminen johtuu liian matalasta verenpaineesta. Etenkin nopeissa asennon vaihteluissa (ylösnousu. Se ei sinänsä oo vaarallista mut kannattaa silti käydä lääkärissä ni selviää oikea syy.

Itselläkin ollut paljon samoja ongelmia. On ollut liian matalaa verenpainetta, mikä nimenomaan tuonut huimausta, pahaa oloa ja heikompaa näköä. Verenpaine on nyt tässä muutaman vuoden aikana noussut itsestään. Sitten liian alhaista verensokeria, joka myöskin vie näköä, tulee ns, tuskan hiki pintaan, tasapaino heikkenee ja on kovaa huimausta ja oksetusoloa. Ja minulla on myöskin migreenia, mikä vie todella näköä ja tuo kaikkia näitä sahalaitoja sun muita, oksetusta, ynnä muuta. Mutta migreeni on niin vahvaa pääkipua, että tuskin sillon pystyy autolla kotiin lähtee, joten epäilen että kyseessä ei ole migreeni. Tuntuu kuin itselläni olisi ollut nämä kaikki mitä on ehdotettu, koska minulla myöskin oli jatkuvaa päänsärkyä ja pahoinvointia johon sain avuksi silmälasit, vaikka nykyään näen taas kaiken, enkä käytä laseja. Se meni ohi, siitä kun sain lasit on n. 3½ vuotta. Jotenka suosittelen ehdottomasti että menet lääkäriin, sieltä minäkin olen saanut avun oikeaan vaivaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      383
      2517
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      75
      1952
    3. 154
      1489
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1336
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1231
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      995
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      125
      975
    8. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      882
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      880
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28
      843
    Aihe