Käynnistyskaapeleista kysymyksiä

Pasi

1. Miksi musta johto pitää kytkeä ohjeen mukaan auton koriin, miksi ei plusnapaan? Mitä eroa noilla on? Mitä käy jos johtoja kytkee väärin tai irroittelee väärässä järjestyksessä, irrotuksessakin lienee väliä järjestyksellä? Hajoaako akku vai voiko ihminen saada kuolettavan sähköiskun?

2. Pitääkö virtaa antavan auton moottori sammuttaa ja miksi kun autettavaa autoa käynnistetään?

3. Miksi uuden auton myyjä sanoi ettei autolla saa antaa virtaa?

4. Jos akku on täysin tyhjä valojen jäätyä päälle niin saako sitä edes käyntiin toisen auton akun avulla kaapeleilla?

8

3498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Musta johto koriin koska kori "on sama kuin miinusnapa" miinusnavasta menee johdot suoraan koriin.

      2. vistaa antavan auton moottori kannattaa sammuttaa, koska laturi saattaa kärsiä virtapiikin aiheuttamista vaurioista ladattavan auton laturin ruvetessa toimimaan. (ladattavan auton käynnistyessä)

      3. uudet autot on täynnä niin "hienoa" sähköistä tingeltangelia että saattaa mennä epäkuntoon (epätoden-näköistä)

      4. tietenkin ei virta kysele missä se on varastoituna vaan menee sinne missä sitä tarvitaan, oletettaen että virtapiiri on kunnossa, (kaapelit kunnolla kytketty)

      • lienee ohje kohdallaan, mutta kakkoskohta ei kyllä pidä paikkaansa. Mitään virtapiikkiä ei tule, siitä pitää peräti kaksi akkua huolen. Jo yhteenkin sopii sähköä enemmän kuin kahdesta laturista tulee, akkujen ominaisvastukset kun ovat luokkaa 0,06 ohmia...
        Luultavasti tarkoitit kuitenkin jännitepiikkiä, mutta niin tarkoitin minäkin.

        Jos joku on onnistunut rikkomaan sähkölaitteensa kyseisellä menettelyllä, on jotain tehty totaalisesti väärin. Esimerkiksi kytketty toisessa autossa johdot väärin päin tai akun napa on ollut irti. Näitä sähkölaitteet eivät kestä


      • bingoon
        sitroen kirjoitti:

        lienee ohje kohdallaan, mutta kakkoskohta ei kyllä pidä paikkaansa. Mitään virtapiikkiä ei tule, siitä pitää peräti kaksi akkua huolen. Jo yhteenkin sopii sähköä enemmän kuin kahdesta laturista tulee, akkujen ominaisvastukset kun ovat luokkaa 0,06 ohmia...
        Luultavasti tarkoitit kuitenkin jännitepiikkiä, mutta niin tarkoitin minäkin.

        Jos joku on onnistunut rikkomaan sähkölaitteensa kyseisellä menettelyllä, on jotain tehty totaalisesti väärin. Esimerkiksi kytketty toisessa autossa johdot väärin päin tai akun napa on ollut irti. Näitä sähkölaitteet eivät kestä

        ..........................................................................98765654343211


      • -seurailija-
        bingoon kirjoitti:

        ..........................................................................98765654343211

        Vain niitä tamagotsiesi hoivaamista ja jätä moottoriasiat niille, jotka niistä jotain tietävät.


      • vastaus on
        sitroen kirjoitti:

        lienee ohje kohdallaan, mutta kakkoskohta ei kyllä pidä paikkaansa. Mitään virtapiikkiä ei tule, siitä pitää peräti kaksi akkua huolen. Jo yhteenkin sopii sähköä enemmän kuin kahdesta laturista tulee, akkujen ominaisvastukset kun ovat luokkaa 0,06 ohmia...
        Luultavasti tarkoitit kuitenkin jännitepiikkiä, mutta niin tarkoitin minäkin.

        Jos joku on onnistunut rikkomaan sähkölaitteensa kyseisellä menettelyllä, on jotain tehty totaalisesti väärin. Esimerkiksi kytketty toisessa autossa johdot väärin päin tai akun napa on ollut irti. Näitä sähkölaitteet eivät kestä

        kakkoseen et virranantajan laturi ei välttämättä kestä kun kurmitetaan liikaa! Startti vetää niin paljon virtaa et joko laturi tai piuhat ei kestä.


    • Pocce

      1. Musta johto on yleensä miinus ja sitä ei laiteta plusnapaan. Tietysti voi laittaa mustan molemmat plusnapaan, kunhan ei laita ristikkäin.

      Saa irroittaa vaikka missä järjestyksessä. Miinus laitetaan viimeiseksi kiinni ja irroitetaan ensimmäisenä koska se aiheuttaa vähemmän kipinää. Siksi kai ei saisi viimeistä kontaktia laittaa akun päällä kii vaan koriin. Akusta tulee tulenarkaa kaasua ja siinä ei ole hyvä aiheuttaa kipinöitä. Siksi se miinuksen laittaminen koriin kiinni.

      2. Jos on ruskulaitteisto, niin olisi hyvä sammuttaa virtaa antaessa. Riski kuitenkin on pieni joten omalla vastuulla virtaa antava käynnissä vaan. Antaa enemmän virtaa. Virtapiikit voivat rikkoa ohjausyksikköä. Sama autoa hitsatessa. Molemmat autot sammuksissa voi myös antaa virtaa. Silloin ei vahinkoa tule ainakaan.

      3. Juuri noiden tietokoneiden vuoksi. Takuu kai ei korvaa jos vahinkoa tulee. Mutta aina voi ensin ladata akkua, kytkee sit kaapelit pois ja startata uusikin auto.

      4. Saa. Tietysti Bilteman pienet kaapelit eivät ole tarpeeksi paksuja strattaamiseen. Mutta toista akkua voi ensin ladata hetken ennen starttaamista.

      • Pasi

        Kiitos vastauksista.

        Onko 12V-akussa oleva virta sellaista että tunaroimalla johtojen kanssa voi saada vaarallisen sähköiskun itse?

        0.67 V oli jäljellä mun akussa yleismittarin mukaan kun oli 5 vrk pieni sisävalo päällä, ei ihme ettei inahtanutkaan avainta kääntämällä. Normaalisti noissa taitaa olla ylikin 12V hieman, paljonkohan pitää olla että lähtee vielä käyntiin?


      • Pocce
        Pasi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Onko 12V-akussa oleva virta sellaista että tunaroimalla johtojen kanssa voi saada vaarallisen sähköiskun itse?

        0.67 V oli jäljellä mun akussa yleismittarin mukaan kun oli 5 vrk pieni sisävalo päällä, ei ihme ettei inahtanutkaan avainta kääntämällä. Normaalisti noissa taitaa olla ylikin 12V hieman, paljonkohan pitää olla että lähtee vielä käyntiin?

        Ei se suoraan mitään sähköiskua anna vaikka kosketat molempia napoja sormin. Puolasta taas saa iskun mutta niissä on yli 10 000 volttia. Jos annat oikosulun niin kipinät voi polttaa ja kaapelit lämmetä. Pahimmassa tapauksessa akku mosahtaa ja sitten voi olla hapot sylissä.

        Normaalisti akussa on hieman yli 12 volttia... vaikka se ei ole täynnä. Kun virta pienenee miltei olemattomiin, alkaa volttimäärä tippua. Se riippuu autosta lähteekö pienellä sähköllä käymään. Joskus ollut auto itsellä joka lähti käymään kun vain hieman startti liikahti. Eli ei se pelkkä voltti aina riitä...pitää myös olla hieman ampeereita.

        Eli voidaan vaikka sanoa, että voltti määrää voiman ja amppeeri keston. Kertomalla saadaan teho eli watti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    9. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      63
      849
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe