Yliopistoon Italiaan

weitikka.

Onko kukaan opiskellut kokonaisen yliopistotutkinnon Italiassa? Itse olisin kovin kiinnostunut ja haluaisin kuulla kommenttejanne. Olen kuullut etenkin Perugian ja Sienan yliopistoista, joissa on paljon ulkomaalaisia. Onko pääsy näihin yliopistoihin aivan mahdotonta? Milloin hakuprosessi tulisi aloittaa? Tarkoitan kämppäkin pitäisi hommata ja kaikki muut käytännön järjestelyt.. Onko opiskelu kallista? Kiitos vastauksistanne. Forza Italia! :)

7

3029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • julia

Eka vuos takaan tääl Italias mut koko tutkinto olis tarkotus suorittaa. En oo varma mut luulen et niihin Sienan ja Perugian yliopistoihin on sama systeemi ku muihiki eli vaa tiettyihi suuntautumisii on pääsykoe(kuten lääkkis, opettajakoulutus...)Kato yliopistojen sivuilt koska haku mut näihin aikoihin se taitaa olla menossa. Kämppä yleensä löytyy ettimäl ilmotuksii yliopistojen seinilt, kaupoist, bussipysäkeilt...

• weitikka.

Missä itse opiskelet? Mitä alaa? Onko ollut vaikeaa? Onko kaikki opetus italiaksi vai myös englanniksi?
        Varmasti se kämppä löytyy helposti noinkin, mutta kämppä kun periaatteessa pitäisi olla jo ennen kuin menen italiaan, että en ihan tyhjän päälle sinne yhtäkkiä muuta :)

• olen
        weitikka. kirjoitti:

Missä itse opiskelet? Mitä alaa? Onko ollut vaikeaa? Onko kaikki opetus italiaksi vai myös englanniksi?
        Varmasti se kämppä löytyy helposti noinkin, mutta kämppä kun periaatteessa pitäisi olla jo ennen kuin menen italiaan, että en ihan tyhjän päälle sinne yhtäkkiä muuta :)

Itse olen myös kiinnostunut tuosta Italiassa opiskelusta. Lähinnä kiinnostaa Bozenin/Bolzanon yliopisto. Siellä ainakin opiskelu kielinä on italia, englanti ja saksa.

• Julia
        weitikka. kirjoitti:

Mä opiskelen taloustieteitä(suuntaumus matkailu). On ollu alussa vaikeeta ku mun kielitaito oli vaa se mikä oli hankittu au pair vuoden aikana täällä kielikouluissa. Mut joskus helmikuun tienoil mul alko helpottaa huomattavast opiskelu et ei enää tarvin joka sanaa ettii sanakirjast...Melkei kaikki kokeet suullisii et se on kans helpottan tenttejen läpäsyy. Kaikki opetus italiaks.Italialaiset nuoret puhuu tosi huonost englantii et se onkii sit ainut aine mis mä oon hyvä tääl:) Voithan sä mennä aluks hotellii ja sit ettii kämppää. tosin en takaa et se löytyy ihan heti...Mut jos haluu välttyy kaikelt liialt rahanmenolt ni helpoin se kämppä on just noist ilmotuksist löytää. Ihan oikeeta vuokrasopimusta harva tääl tekee...

• julia
        Julia kirjoitti:

Mä opiskelen taloustieteitä(suuntaumus matkailu). On ollu alussa vaikeeta ku mun kielitaito oli vaa se mikä oli hankittu au pair vuoden aikana täällä kielikouluissa. Mut joskus helmikuun tienoil mul alko helpottaa huomattavast opiskelu et ei enää tarvin joka sanaa ettii sanakirjast...Melkei kaikki kokeet suullisii et se on kans helpottan tenttejen läpäsyy. Kaikki opetus italiaks.Italialaiset nuoret puhuu tosi huonost englantii et se onkii sit ainut aine mis mä oon hyvä tääl:) Voithan sä mennä aluks hotellii ja sit ettii kämppää. tosin en takaa et se löytyy ihan heti...Mut jos haluu välttyy kaikelt liialt rahanmenolt ni helpoin se kämppä on just noist ilmotuksist löytää. Ihan oikeeta vuokrasopimusta harva tääl tekee...

Mä opiskelen Firenzessä

• weitikka.
        Julia kirjoitti:

Hei Julia taas, kiitti vastauksista. Onko Firenzen yliopistossa kaikki opetus sitten vain italiaksi? Saanko vielä kysyä kuinka paljon sulla kesti valmistella sun muutto/kouluun hakeminen Italiaan? Jostain luin, että valmistelut olisi hyvä aloittaa jo vuotta aikasemmin! Mitä olen joiltakin nettisivuilta katsonut kouluunhaku prosessi tuntuu aika vaikealta. Passikuvat, käännökset.. Ja noihinkin uppoaakin varmasti ties kuinka paljon rahaa.

Itsekään en ole hurjasti italiankieltä opiskellut, eli sinällään sama tilanne olisi kuin sinulla..

• julia
        weitikka. kirjoitti:

Hei Julia taas, kiitti vastauksista. Onko Firenzen yliopistossa kaikki opetus sitten vain italiaksi? Saanko vielä kysyä kuinka paljon sulla kesti valmistella sun muutto/kouluun hakeminen Italiaan? Jostain luin, että valmistelut olisi hyvä aloittaa jo vuotta aikasemmin! Mitä olen joiltakin nettisivuilta katsonut kouluunhaku prosessi tuntuu aika vaikealta. Passikuvat, käännökset.. Ja noihinkin uppoaakin varmasti ties kuinka paljon rahaa.

Itsekään en ole hurjasti italiankieltä opiskellut, eli sinällään sama tilanne olisi kuin sinulla..

En usko et olisi mitään englanniksi.oisin itekii halunnu mut en löytän mistään päin italiaa mahdollisuutta opiskella englanniksi. Mä päätin muistaakseni joskus kesäkuus et sinne mennää ja lähin heinäkuun puoles välis. Tuli vähä kiire käännättää paperit mut kylmä kaiken kerkesin tehä. Asuin kyllä siitä heinäkuusta elokuun vikaan päivään mun entisen au pair perheen luona(ihania ihmisiä:))Et ei tarvin järjestellä sitä asiaa.Kämpän kans sain niitten kautta mut nyt ku muutin viime kerral talvel ni sopiva kämppä löyty viikos. Ei se kouluun haku nyt oikeesti niin vaikeeta ollu. Käännökset makso jonkun verran mut ei liikaa. Mee italian kulttuuri-instituutin sivuille(paikka on helsingissä) ja sielt annetaa ainaki lista kääntäjistä ja on jotaa tietoo italiassa opiskelusta...mut ei ne kyl hirveest muuten auta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3214
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2137
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1822
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1755
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1599
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1350
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1274
    Aihe