Vanha peritty praktica

Kuvatus

Moro

Perin isä ukolta vanhan (pentacon) Praktica super TL
kameran. Tiedustelisin, että minkä tasoinen kamera on kyseessä? Kamera on varustettu Pentacon auto 1,8/50 linssillä (en tiedä onko oikea nimitys). Onko
kameraan saatavana "halvalla" sopivaa objektiivia?

5

2814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kameraksi

itä-saksalainen peruskamera, edullinen ja kestäväkin. Peruskuvaajalle ihan kelpo. Optiikoita löytyy varmasti, sillä kiinnityksenä on kierre, jota käytti monet valmistajat, hyvin yleinen siis, esimerkiksi Pentaxin linssit korkealaatuisia.

• Kaupasta

Siis.
        Ei taideta enää tehdä kierrekiinnitystä edes "itäsuomessa", mutta vanhoja riittää.

• tuolta, mm

• KPy

Mekaanisella kameralla täytyy räpsytellä ajat ja aukot läpi koko skaalan pari kertaa vuodessa. Muuten se saattaa mennä jumiin. Lisätietoja kamerasta saa mm tuolta:

http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/arkisto/esinekok/kino_peili.htm

Osaavia huoltoja on maassa vielä muutama. Itse huollatan mekaaniset Mustonen & Laineella Helsingissä.

• Praktica käytti kameroissaan pentaxkierre kiinnitystä. Tuolla pentax kierteellä (42mm)on laseja usealla eri merkillä. Tunnetuimpia ovat pentax ja pentacon. Niitä voi kysellä seuraavista liikkeistä esim. Foto Rajala, Ep-kamera, Kuva Lenita. Myös keltaisessa pörssissä niitä on myytävänä silloin tällöin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      280
      2898
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      48
      2284
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1987
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      114
      1723
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1654
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1365
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1307
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1243
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1179
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1161
    Aihe