Onko kellään kokemusta että tekeekö 60-70 luvun traktorikaivurilla, esim Ford 550 mitään? hintaluokka siinä 3000-8000E
Voima varmaan riittää maan kaivamiseen jos paikat on kunnossa?
Kestävyys on suurin kysymysmerkki kun ei taidot tahdo riittää kunnon arviointiin. Moottorit tuntuu toimivan, mutta öljyä tahtovat vuotaa ja väljää löytyä joka paikasta, ja letkut ovat aika pahan näköisiä. Kuinkahan nopeasti viat pahenevat?
Kannattaako ostaa kunnostettu (ja kallis) kone
vai montusta ylös kaivettu?
Kunnostettukin kone voi olla huijausta, mitään kuitteja ym.ei löydy kuitenkaan.
Mitä kannattaa katsoa tarkimmin?
Joku koekäyttö olisi varmaan asiaa, laittaa kone äärirajoilleen vaikkapa nostamalla jotain puomi pitkänä?
Ei tule ammattikäyttöön, vaan pihatöihin, ojankaivuuseen ja viemärin tekemiseen.
Tuossa paikallisessa konekaupassa olisi muutama kone myytävänä..
Vanha traktorikaivuri?
21
24194
Vastaukset
- raha hukassa
Harrasteluhommiin tuon ikäiset ja hintaiset koneet on ihan jytkypelejä. Koneliikkeissä vaan tahtovat kus ... tai no ainakin kiskoa ylihintaa eli yksityiseltä harrastelijalta saa paremman hinta/laatusuhteen.
Kyllä noissa vanhoissa rasseissa on ihan toimivia pelejä eikä siihen ulkonäköön kannata niin kiinnittää huomiota. Onhan se tietysti vaihtoehto ostaa joku kunnostettu 80-90 luvun raato mutta se kun sitten laukeaa niin rahaa palaa jo toiseen malliin.- Jakevaan
Kunnon vanha dieselmoottori toimii aina ja varmasti. Siitä kertoo jo se että viime talvena laitettiin jotakin 10 vuotta seisonut vanha kunnon zetorin kone käyntiin. Ei vaatinu muuta kun virtaa ja starttisprayta ilmansuodattimen kotelosta. Löpöki oli sitä vanhaa seisonutta mutta eihän se miksikään mene. Että kyllä kone yleensä ihan pelittävä on jos vaan käyntiin lähtee ja ei mikään hajalla ole. Ja pieni nivelien väljyys tuskin haittaa harrastelijakäyttäjää. Tietenkin hydrauliikkapumppu jos on huonossa kunnossa niin ei sillä jaksa mitään tehdä mutta se onkin sitten melkein ainut.
- Kauhakille
Jakevaan kirjoitti:
Kunnon vanha dieselmoottori toimii aina ja varmasti. Siitä kertoo jo se että viime talvena laitettiin jotakin 10 vuotta seisonut vanha kunnon zetorin kone käyntiin. Ei vaatinu muuta kun virtaa ja starttisprayta ilmansuodattimen kotelosta. Löpöki oli sitä vanhaa seisonutta mutta eihän se miksikään mene. Että kyllä kone yleensä ihan pelittävä on jos vaan käyntiin lähtee ja ei mikään hajalla ole. Ja pieni nivelien väljyys tuskin haittaa harrastelijakäyttäjää. Tietenkin hydrauliikkapumppu jos on huonossa kunnossa niin ei sillä jaksa mitään tehdä mutta se onkin sitten melkein ainut.
Käyttötunteja tuskin tulee kuitenkaan kovin hirveästi, että huonompikin kone voi kestää. Mutta konetta täytyy varmaankin pitää useita vuosia, joten pahojakin vikoja voi ilmaantua.
Jälleenmyyntiarvo rikkinäisenä on varmaan aika olematon.
Varmaan tuollainen jamesin tekemä kone on hyvä, koska siihen saa varaosia, kalliita ovat kylläkin.
Fordin omat tai caset taitavat olla pahempia varaosahuollon suhteen. Ainakaan pikaisella etsimisellä ei löytynyt mitään paikkaa mistä olisi osia löytänyt niihin.
90-luvun koneet ovat kyllä aika pitkälle poissuljettu vaihtoehto, hintansa ja juuri monimutkaisen tekniikan vuoksi.
Vuotavien hydraulisylinterien korjaaminen tulee varmaan kanssa kalliiksi, itse tuskin saa kuntoon. - osta
Kauhakille kirjoitti:
Käyttötunteja tuskin tulee kuitenkaan kovin hirveästi, että huonompikin kone voi kestää. Mutta konetta täytyy varmaankin pitää useita vuosia, joten pahojakin vikoja voi ilmaantua.
Jälleenmyyntiarvo rikkinäisenä on varmaan aika olematon.
Varmaan tuollainen jamesin tekemä kone on hyvä, koska siihen saa varaosia, kalliita ovat kylläkin.
Fordin omat tai caset taitavat olla pahempia varaosahuollon suhteen. Ainakaan pikaisella etsimisellä ei löytynyt mitään paikkaa mistä olisi osia löytänyt niihin.
90-luvun koneet ovat kyllä aika pitkälle poissuljettu vaihtoehto, hintansa ja juuri monimutkaisen tekniikan vuoksi.
Vuotavien hydraulisylinterien korjaaminen tulee varmaan kanssa kalliiksi, itse tuskin saa kuntoon.samantien jonkinlainen hitsauskone,puikko,työ-
kaluja,avolenkit on hyviä,kun tuppaa vanhoissa
olemaan liittimet tiukassa.
Koneen ulkonäöllä ei mitään merkitystä,kunhan
pelaa.Jarrut olis hyvä olla myös.
Öljyt ja nesteet kun vaihdat,sekä suodattimet,kyllä pelittää.Fordit on hyviä,mutta aika loppuunajettuja,James,paljon hitsaamista. - löydät
Kauhakille kirjoitti:
Käyttötunteja tuskin tulee kuitenkaan kovin hirveästi, että huonompikin kone voi kestää. Mutta konetta täytyy varmaankin pitää useita vuosia, joten pahojakin vikoja voi ilmaantua.
Jälleenmyyntiarvo rikkinäisenä on varmaan aika olematon.
Varmaan tuollainen jamesin tekemä kone on hyvä, koska siihen saa varaosia, kalliita ovat kylläkin.
Fordin omat tai caset taitavat olla pahempia varaosahuollon suhteen. Ainakaan pikaisella etsimisellä ei löytynyt mitään paikkaa mistä olisi osia löytänyt niihin.
90-luvun koneet ovat kyllä aika pitkälle poissuljettu vaihtoehto, hintansa ja juuri monimutkaisen tekniikan vuoksi.
Vuotavien hydraulisylinterien korjaaminen tulee varmaan kanssa kalliiksi, itse tuskin saa kuntoon.Vammas Majorin Fordin koneella niin siinä on sulle konetta pitkäksi aikaa. Sanotaan joku 80-84 mallia niin ei kone siitä parane. Mutta muihin kuin Fordin koneella oleviin älä sekaannu.
- Kauhakille
osta kirjoitti:
samantien jonkinlainen hitsauskone,puikko,työ-
kaluja,avolenkit on hyviä,kun tuppaa vanhoissa
olemaan liittimet tiukassa.
Koneen ulkonäöllä ei mitään merkitystä,kunhan
pelaa.Jarrut olis hyvä olla myös.
Öljyt ja nesteet kun vaihdat,sekä suodattimet,kyllä pelittää.Fordit on hyviä,mutta aika loppuunajettuja,James,paljon hitsaamista.Oli nuita vanhempia James-Fordeja hitsailtu jonkin verran, tosin oli aika vaikea erottaa tehtaan ja korjaushitsaajan jälkeä.
Tuskin ne ihan köykästä maata tonkimalla repeävät..ehkä jos metalli on väsynyt,ja korjaukset huonoja.
Pystyykö muuten kauhan tekemään itse? kun ojakauhaa ei ole missään noista koneista.
Jonkin verran työkaluja on kyllä, ja suoja missä tehdä, kone joutuu kylläkin ulkosäilytykseen. Täytyy kai hommata tukeva pressu suojaksi. - Kauhakille
löydät kirjoitti:
Vammas Majorin Fordin koneella niin siinä on sulle konetta pitkäksi aikaa. Sanotaan joku 80-84 mallia niin ei kone siitä parane. Mutta muihin kuin Fordin koneella oleviin älä sekaannu.
Missään tahdo olla myytävänä Vammaksen traktorikaivureita tässä hintaluokassa, joitain isompia ja kalliimpia koneita vaan, ja ne on Massikan koneella.
Tehdas on ainakin vielä pystyssä, joten osia voisi saada. - puuhajukkis
Kauhakille kirjoitti:
Missään tahdo olla myytävänä Vammaksen traktorikaivureita tässä hintaluokassa, joitain isompia ja kalliimpia koneita vaan, ja ne on Massikan koneella.
Tehdas on ainakin vielä pystyssä, joten osia voisi saada.http://www.hat.fi/index.php?id=114&s=kk&kone=657
Vammas Magnum on hyvä traktori. - kunnolla!
Kauhakille kirjoitti:
Oli nuita vanhempia James-Fordeja hitsailtu jonkin verran, tosin oli aika vaikea erottaa tehtaan ja korjaushitsaajan jälkeä.
Tuskin ne ihan köykästä maata tonkimalla repeävät..ehkä jos metalli on väsynyt,ja korjaukset huonoja.
Pystyykö muuten kauhan tekemään itse? kun ojakauhaa ei ole missään noista koneista.
Jonkin verran työkaluja on kyllä, ja suoja missä tehdä, kone joutuu kylläkin ulkosäilytykseen. Täytyy kai hommata tukeva pressu suojaksi.ei tartte pelätä.Toiminta tärkeää.Muuten,
hitsausjuttussa saattaa mennä päiväkin helposti.
Kun pitää irrottaa osia ja letkuja edestä pois.
Senvuoksi joskus hitsaukset ovat kuin Beirutin
valtatie.Kiirellä väsätty.
Kauhan tekeminen aika väsämistä,mutta jos osaa hitsata,kyllä onnistuu,ja koneela voi nostella
kauhaa sopivaan asentoon.Tassuilla vois taivuttaa
lattarautaa muotoon.Mutta työtä on.
Ulkona on paras säilyttää,"loimi"vaan ikkunoille,
että talvella ole niin jäässä. - seurailla
Kauhakille kirjoitti:
Missään tahdo olla myytävänä Vammaksen traktorikaivureita tässä hintaluokassa, joitain isompia ja kalliimpia koneita vaan, ja ne on Massikan koneella.
Tehdas on ainakin vielä pystyssä, joten osia voisi saada.Keltaista Pörssiä, siellä näkee yksityisten ilmoituksia. Koneliikkeet kannattaa unohtaa kun ne vetää aina provikat välissä. Jonkun aikaa sitten oli reilulla 7000 eurolla Pohjanmaalla Vammas Major Ford. Menevät kyllä melkein heti joten pitää olla valmiudet lyödä kauppa kiinni samalla kun menee katsomaan.
- Riukuvammas myydään hyvään kotiin
Kauhakille kirjoitti:
Missään tahdo olla myytävänä Vammaksen traktorikaivureita tässä hintaluokassa, joitain isompia ja kalliimpia koneita vaan, ja ne on Massikan koneella.
Tehdas on ainakin vielä pystyssä, joten osia voisi saada.Moi vaan
Olen saanut kuokittua vammaksella tarvittavat työt ja nyt voisin myydä sen pois nurkista.
Kaivuri on erittäin hyvässä kunnossa ja lähes kaikki hydrauliletkut ja sylinterit uusittu. Uusi kytkin ja startti löytyy myös.
Ottakaa yhteyttä jos joku tarvii hyvän pelin. Paikka Raisiossa
[email protected] - kaivuria vailla
Riukuvammas myydään hyvään kotiin kirjoitti:
Moi vaan
Olen saanut kuokittua vammaksella tarvittavat työt ja nyt voisin myydä sen pois nurkista.
Kaivuri on erittäin hyvässä kunnossa ja lähes kaikki hydrauliletkut ja sylinterit uusittu. Uusi kytkin ja startti löytyy myös.
Ottakaa yhteyttä jos joku tarvii hyvän pelin. Paikka Raisiossa
[email protected]vieläkö kaivuri on tallella olisin halukas lunastamaan peli nurkista pois. 0405955787 esa tasanen akaa
- Kari W.
miettiä koneen käyttötarvetta. Jos aikomuksesi on kaivaa yhdet omakotitalon pohjat sekä laittaa piha kuntoon ja myydä sitten eteenpäin. Tarpeisiisi riittää lähes mikä kone hyvänsä kuntonsa puolesta. Jos taas olet masinisti henkinen remonntia pelkäämätön autotallissa aikansa hyvin kulumaan saava "rasvakoura" on valintasi joku hieman paremmassa kunnossa oleva, ei jobbarin maalipesemä tr-kaivuri.
Itsellä "harrastus" on vienyt kaiken vapaa-ajan. Pelto-ojan perkuuseen hankittu tr-kaivurikokemus on muuttunut kunnostukseksi ja osittaiseksi entisöinniksi. Koneeseemme käyttämät työ ja rahallinen panostus on niin suuri että ei sitä pikkurahalla edes huvita myydä. Puolet sähköjärjestelmää, renkaat, paljon puslia ja tappeja, 165l hyd.öljyä, korjattuja sylitereitä/varsia yms. joitain mainitakseni.
Se mitä niillä saa aikaan on ihan viitseliäisyydestä kiinni. Saahan sitä kuoppaa aikaan Topi-Moottorilapiollakin jos vaan viitsii. Kaikki kannattavuudet yms. hömpötykset kannattaa unohtaa tälläisissä terapia koneissa. Eihän niillä mitään urakoida. Itsellä tullut kolmessa vuodessa noin 150 konetuntia ja aivan varmasti ne kaivuut olisi ammattilainen tehnyt monin verroin halvemmalla, mutta tästä päästäänkin takaisin siihen kysymykseen "että oletko hakemassa yhden illan juttua vai kumppania loppuelämäksi"?
Kuvaa ja tarinaa omista touhuista os.
http://www.geocities.com/kari_westerholm- "masinointi"
kuin pullon kanssa läträäminen.Hyvä pojat!
- Kauhakille
Ihan nättiä ojaa kyllä tullut ihan tavallisella kuokkakauhalla..
Varmaan olet sivusuunnasta kaivanut?
Täytyy vain jatkaa ilmoitusten selailua, ja jossain kohtaa osuu helmi silmään.. - llllööööö
Kauhakille kirjoitti:
Ihan nättiä ojaa kyllä tullut ihan tavallisella kuokkakauhalla..
Varmaan olet sivusuunnasta kaivanut?
Täytyy vain jatkaa ilmoitusten selailua, ja jossain kohtaa osuu helmi silmään..Ostin tollassen ford 550-78 traktori kaivurin ja vähän aikaa sillä treenannut harrastuksena.
Kone toimii ihan hyvin tässä vaiheessa,mutta vastaisuuden varalle niitä vara osien hankinta paikkaa tiedustelen?
Kukahan noita on maahantuonut aikanaan?
Tuulettimen hihnan vaihto näytti aika mielenkiintoselta työmaalta.Jos joku joskus vaihtanut vois kertoa mistä päästä lähtis purkamaan. - NH
llllööööö kirjoitti:
Ostin tollassen ford 550-78 traktori kaivurin ja vähän aikaa sillä treenannut harrastuksena.
Kone toimii ihan hyvin tässä vaiheessa,mutta vastaisuuden varalle niitä vara osien hankinta paikkaa tiedustelen?
Kukahan noita on maahantuonut aikanaan?
Tuulettimen hihnan vaihto näytti aika mielenkiintoselta työmaalta.Jos joku joskus vaihtanut vois kertoa mistä päästä lähtis purkamaan.Kyllä Foordeihin saa osia aika helpostikin. Merkkitavataa myy Heinolan Auto ja Traktori, Kesko sekä NH merkkiliikkeet. Tarviketavaraa on myös runsaasti tarjolla mm. Isojoen Konehallin sopimusketjussa sekä Farmilaitteella.
- NH
NH kirjoitti:
Kyllä Foordeihin saa osia aika helpostikin. Merkkitavataa myy Heinolan Auto ja Traktori, Kesko sekä NH merkkiliikkeet. Tarviketavaraa on myös runsaasti tarjolla mm. Isojoen Konehallin sopimusketjussa sekä Farmilaitteella.
Usein hydraulipumpun ollessa kardaaninpäässä moottorin edessä, remmin vaihtamiseksi pitää kardaani purkaa. Suositan korjausohjemanuaalin hankkimista ( enklannin murre ). Googlaamalla löytyy jenkki- ja englantilaisia korjausoppaisiin erikoistuneita nettikauppoja, josta kannattaa tilata mallikohtainen opus.
Korjausopas maksaa hintansa kyllä nopeasti takaisin. - NH
NH kirjoitti:
Usein hydraulipumpun ollessa kardaaninpäässä moottorin edessä, remmin vaihtamiseksi pitää kardaani purkaa. Suositan korjausohjemanuaalin hankkimista ( enklannin murre ). Googlaamalla löytyy jenkki- ja englantilaisia korjausoppaisiin erikoistuneita nettikauppoja, josta kannattaa tilata mallikohtainen opus.
Korjausopas maksaa hintansa kyllä nopeasti takaisin.Ellei muisti pahasti petä, kardaani on kiinni pumpun ja vauhtipyörän päässä kummassakin neljällä pultilla. Kahdeksan pulttia irti ja kardaani pois, niin pääset laittamaan uuden hihnan paikalleen. Muista pitää kardaanin nivelet hyvässä rasvassa. Käytä lituimpohjaista vaseliinia joko grafiitilla tai ilman. Punainen kalsiumpohjainen ( hyvää tappeihin ) on hiukan kyseenalaista.
PS. voipi joutua purkamaan muita osia päästäksesi käsiksi kaikkiin kardaanin kahdeksaan pulttiin... - jhp
NH kirjoitti:
Ellei muisti pahasti petä, kardaani on kiinni pumpun ja vauhtipyörän päässä kummassakin neljällä pultilla. Kahdeksan pulttia irti ja kardaani pois, niin pääset laittamaan uuden hihnan paikalleen. Muista pitää kardaanin nivelet hyvässä rasvassa. Käytä lituimpohjaista vaseliinia joko grafiitilla tai ilman. Punainen kalsiumpohjainen ( hyvää tappeihin ) on hiukan kyseenalaista.
PS. voipi joutua purkamaan muita osia päästäksesi käsiksi kaikkiin kardaanin kahdeksaan pulttiin...siitä remmistä,kun vaihdat sen remmin niin laita 2 remmiä samalla kertaa ,tosen voi laittaa esimerkiksi nippusiteellä niihin rakenteisiin kiinni niin seuraavalla kerralla on remminvaihto paljon helpompaa.Minulla on kurottajassa vararemmi laitettu valmiiksi odottamaan vuoroaan.
jhp kirjoitti:
siitä remmistä,kun vaihdat sen remmin niin laita 2 remmiä samalla kertaa ,tosen voi laittaa esimerkiksi nippusiteellä niihin rakenteisiin kiinni niin seuraavalla kerralla on remminvaihto paljon helpompaa.Minulla on kurottajassa vararemmi laitettu valmiiksi odottamaan vuoroaan.
kiitoksia hyvistä vinkeistä.toi vara hihna homma kuulosti hyvältä ja korjauskirjan hankinta on suunniteilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741