Apua atopiaan!

Caramel85

Alan olla jo aika epätoivoinen. Kaikki alkoi pari vuotta sitten siitä kun vaihdoin opiskelujen takia asuinpaikkaa.Kotona asuessa vesi oli omasta porakaivosta, nyt kraanavesi. Minulle alkoi ilmetä punaisia laikkuja, tosin vain vähissä määrin. Nyt ongelma on kasvanut, mm.polvitaipeissa on ISOT punaiset läntit ja käsivarret suurimmaksi osaksi punaisena ja hilseilevät. Lääkärit (2krt) määrää vaan kortisonia, mutta ei auta pitkään. Tuntuu että iho on jopa pahempi keväisin/kesäisin, viime talvena ei ollut läheskään yhtä pahana vaikka asianhan pitäisi olla päinvastoin. Oman teoriani mukaan ongelma johtuu vedestä, sillä mm. mökillä ja kotona ollessa ihottuma vaalenee, kerrostalossa pahenee. Onko muilla vastaavia kokemuksia, onko kaikesta syyttäminen vettä/kerrostalon kuivaa ilmaa? Myös vinkit kokeneemmilta atoopikoilta ovat lämpimästi tervetulleita! :)

10

1767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

jos sinulla on amme mene kylpyyn laita sinne meri suolaa ja kylpemään. osta maitohappobakteereita hyviä ei niitä halpoja ja syö pitempään. kokeile.

• atoopikon äiti

Auttaneet meilläkin.

• "Tuntuu että iho on jopa pahempi keväisin/kesäisin, viime talvena ei ollut läheskään yhtä pahana vaikka asianhan pitäisi olla päinvastoin"

Minulla oli aina lapsena ihottuma pahana talvella.Nyt aikuisena tätä on alkanut tulla kesäisinkin oikein pahana jalkoihin.Enkä tiedä mistä syystä kun allergioita ei minulla ole.Itse veikkaan sterssiä aiheuttajaksi.Olisikohan siellä kerrostalossa missä asut niin hometta?voihan tietty olla,että vesikin saattaa olla ihottumaasi osasyy...en tiedä tämäkin on vai veikkaus...Onko sinulla muuten allergioita?

• Caramel85

Hei. Olen käynyt allergiatesteissä, mitään ei ilmennyt. Tosin jälkeenpäin epäilin että olisin ollut antihistamiinin vaikutuksen alaisena jos edellisenä iltana olin kutinaan ottanut. Olen kuitenkin lukenut että atopia on immuniteetin häiriö, joten miten vesi muka sitten voisi olla laukaisija. Ellei sitten atopia ole jotenkin "piilevä". Olisi hyvä käydä ihotautilääkärillä juttelemassa kun eivät ne terveyskeskuksen lääkärit ole kovin kykeneviä/kiinnostuneita pureutumaan ongelman ytimeen...

• kukistaja

Tottakai vesi tai kuiva ilma voi pahentaa ihottumaa. Voisiko yksi syy olla myös stressi? Ajattelin vain, että jos opiskelusi aiheuttavat stressiä.. Oletko kokeillut kortisoonin sijaan takrolimuusivoiteita?

Itselläni on kymmenen vuoden kokemus atooppisesta ihottumasta ja olen saanut ihottuman kuriin. Itsellä oikeiden voiteiden löytäminen ja niiden oikeanlainen käyttö (kuulostaa hassulta, mutta se on erittäin tärkeää) on lähes kokonaan poistanut ihottuman ja kutina-raapimiskierteestä olen päässyt kokonaan eroon. Näin on ollut jo reilusti yli vuoden ja viime talvikin meni ilman raapimisia!

• Caramel85

En ole stressaavaa tyyppiä ja nyt kesälomalla on vielä vähemmän stressiä, joten en voi kuin äimistellä mistä syystä puhkesi nyt näin rankasti :/
        Rasvaan kyllä ihoa joka päivä 2 krt mm. Aqualanilla, mutta silti iho on jumalattoman kuiva. Pitäisi varmaan käydä siellä dermatologilla jotta saisi takrolimuusivoidetta, olen kyllä lukenut että se on kovin kallista, pitääkö paikkansa? Onko kukaan kokeillut sitä koivuvaseliinia, mietin lähtisikö ihottuma sillä?

• atoopikkovm68
        Caramel85 kirjoitti:

En ole stressaavaa tyyppiä ja nyt kesälomalla on vielä vähemmän stressiä, joten en voi kuin äimistellä mistä syystä puhkesi nyt näin rankasti :/
        Rasvaan kyllä ihoa joka päivä 2 krt mm. Aqualanilla, mutta silti iho on jumalattoman kuiva. Pitäisi varmaan käydä siellä dermatologilla jotta saisi takrolimuusivoidetta, olen kyllä lukenut että se on kovin kallista, pitääkö paikkansa? Onko kukaan kokeillut sitä koivuvaseliinia, mietin lähtisikö ihottuma sillä?

suuren avun PROTOPIC-voiteesta, mitään kortisonivoidetta en enää huolisikaan.
        Tutustuhan voiteeseen ellei se ole sinulle jo tuttu, vaikka os. http://www.yliopistonapteekki.fi
        Ja sitten tietysti rasvaaminen perusvoiteella.

Ai nyt vasta luinkin tarkemmin, kirjoitat takrolimuusivoiteesta.
        Ei se minusta ole kallista, se on riittoisaa ja ennen kaikkea SE TOI AVUN; se on pääasia minulle

• atoopikkovm68 kirjoitti:

suuren avun PROTOPIC-voiteesta, mitään kortisonivoidetta en enää huolisikaan.
        Tutustuhan voiteeseen ellei se ole sinulle jo tuttu, vaikka os. http://www.yliopistonapteekki.fi
        Ja sitten tietysti rasvaaminen perusvoiteella.

Ai nyt vasta luinkin tarkemmin, kirjoitat takrolimuusivoiteesta.
        Ei se minusta ole kallista, se on riittoisaa ja ennen kaikkea SE TOI AVUN; se on pääasia minulle

aivan unohdin...kannattaa käydä ihotautilääkärillä ne tietää atopiasta enemmän.Oletko kokeillut valohoitoa ihoosi?Itse kävin talvella kun iho oli pahana ja se tepsi. Ihottuman oli pitkään poissa aina tähän kevääseen asti.Mullakin on tota protopiciä mutta jostain syystä se ei nyt ole tehonnut ihottumaan.Mikä on outoa koska ennen se tehosi.Olenkin käyttänyt eloconia ihoon...pitäisi sitten vain raahautua sinne lääkäriin vaikkei haluaisi.Lisätietoa atopiasta http://www.atopialiitto.fi

• Leena kirjoitti:

aivan unohdin...kannattaa käydä ihotautilääkärillä ne tietää atopiasta enemmän.Oletko kokeillut valohoitoa ihoosi?Itse kävin talvella kun iho oli pahana ja se tepsi. Ihottuman oli pitkään poissa aina tähän kevääseen asti.Mullakin on tota protopiciä mutta jostain syystä se ei nyt ole tehonnut ihottumaan.Mikä on outoa koska ennen se tehosi.Olenkin käyttänyt eloconia ihoon...pitäisi sitten vain raahautua sinne lääkäriin vaikkei haluaisi.Lisätietoa atopiasta http://www.atopialiitto.fi

Mainitsit,että olet käyttänyt Aqualania mutta siitä huolimatta ihosi on kuiva. Kuulostaa siltä,että ihosi on kyllästynyt rasvaan tai se on liian kevyttä rasvan vaihto olisi paikallaan.
        Yksi vaihtoehto olisi esim.Abobasen sininen tai eucerin karbamid.
        Kannattaa käydä ihotautilääkärillä.

• Kokeile

Olen kärsinyt allerviasta 20 vuotta.
      Yksi ihotautilääkäri totesi neidin olevan toivoton tapaus. Toinen sanoin, että olet syntynyt väärään ilmastoon.

Oma allergiani ensin helpottui ja sitten parani sitkeällä helokkikapselien syönnillä. Puolen vuoden helokkikuurin jälkeen allergia parani täysin ja luulin että olen siitä parantunut.

Lopetin helokin ja 3 kuukauden päästä allergiaoireet palasivat.

En usko mihinkään hömppäluonnontuotteisiin mutta helokkiöljyn nimeen vannon. Talvella avaan helokkiöljykapselin ja puristan öljyn kosteusvoiteeseen ja levitän kasvoille.

Kun ihoni parani allergiasta oli tunne mitä mahtavin.

Muistan että olin karmeessa kunnossa silloin kun ihottuma riehusi. Kerrankin lapset huutelivat minulle puistossa että tuolla menee ketsuppinaama. EI ollut mieltä ylentävää. Itkin kun kävin suihkussa, niin oli iho rikki raavittu.

Iltaisin laitoin pumpulihanskat käsiin ja maalarinteipillä kiinni, etten ottaisi hanskoja pois käsistä ja raappisi itseäni. Aamulla kun heräsin ei hanskoista ollut tietoakaan ja käsivarret oli verille raavittu. Kaikki lakanat oli joka yön jälkeen veressä kuten myös tyynyliina.

Jos ihosi paranee,ja ihosi vahvistuu vaihda peruskasvovoiteet esim. nivean kosteusvoiteisiin joissa on vitamiinejä. OMa ihoni alkoi ihan hehkumaan kun vihdoinkin saatoin levittäää vitamiinipohjaista voidetta kasvoille. Kasvojen harmaa iho sai hehkua.

Ruoka-asioista sen verran, että VÄLTÄ VÄLTÄ sellaista suuhunlaitettavaa joissa paljon lisäaineita ja väriaineita kuten irtokarkit, limpsat. Minulla ainakin pahentavat allergioireita ja tekevät huonon olon.

PIDÄ makuuhuoneessa koko ajan hyvä ja viileä ilma. Makkarin tuuletus talvella tosi mahtavaa. Nyt kun ilma ei ole kovin hyvä ei ehkä kannata päästää ulkopölyä huoneeseen. Mutta talvella pidä viilee makkari, tuuleta, siivoa hyvin, kannattaa purautella pakkasilmassa peittoa ja tyynyä ja pitää vähän aikaa parvekkeella joka päivä.

Vesi on hankala juttu, sillä itsellänikin oli sama tilanne kuin sulle. Kaivovedestä käsiteltyyn veteen muutos oli ihoa pahentava tekijä. Tosin nykyisin ei vesiongelma enää haittaa, sillä helokin ansiosta ihoni kestää putkiveden.

Käytä kasvojen puhdistamiseen kasvovettä ja kasvojenpuhdistusmaitoa. Jos mahdollista, vältä saunaa kunnes ihosi paranee. Pese päivittäin vain intiimialueet. Jos et urheile päivittäin, niin pärjäät tällä pesumäärällä.

YLEISIÄ OHJEITA
      - Jos mahdollista, vältä stressiä. Kun itse opiskelin, allergia meni ihan mahdottomaksi. Mutta opiskelun aikana löysin ne helokit ja puolessa vuodessa tuli allergiaoireisiin mahtava muutos. TOivon että tepsii nämä kapselit sulle. Aina niitä suosittelen. Myös työkaverini sai apua helokeista.

- Nuku hyvin, hyvin valvottu yö pahentaa allergiaa, en tiedä miksi, ainakin itselläni on näin .

- Joistakin ruuista ja alkoholista myös lähtee histamiinia, kuten esim. homejuustosta. Itse syön homejuustoa vain harvoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2246
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1674
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1347
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      128
      1343
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1246
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      64
      1118
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1091
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1037
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      962
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      834
    Aihe