Porvoon mitalla

sanneliina

Vaikka uusi työpaikkani olikin vain porvoolainen luonasruokala, tiesin joutuvani sen keittiössä säveltämään ateriakokonaisuuksia, jollaisista en ollut ikinä kuullut juttuakaan. Aina kun löytyy joku, joka haluaa vaikkapa silakkapihvejä kurpistasalaatin kera tai puoliraakaa kaurapuuroa. Ja asiakashan on aina oikeassa, mikä pätee muuallakin, kuin ravintola-alalla...

Kun ensimmäinen pikkujoulukauteni keittiöalan ammattilaisena oli alkamassa, minua erikseen varoitettiin yritysasiakkaista, jotka olisivat vonkumassa vain sitä yhtä, eivätkä hevillä hellittäisi. Ilmeisesti joku oli saanut
vihiä mieltymyksistäni, tai sitten ne näkyivät päällepäin...
Päätin suhtautua kylmäpäisesti. Porvoossa en uskonut törmääväni kovinkaan huomattavaan pikkujoulujuhlijakermaan, sillä Fortumin porukat tuskin meille tunkisivat ja muutkin isommat asiakkaat kunnioittivat Porvoota mieluummin kesäaikaan kaupungin ollessa edustavimmillaan.

Eräänä marraskuisena perjantaina olin taas tehnyt pitkän työpäivän keittiössä ja saanut jo parit terveisetkin, kun tarjoilijamme Jaana tuli pyytämään minua salin puolelle. Valmistamani jouluateria oli kuulemma miellytänyt vieraita niin paljon, että minua haluttiin henkilökohtaisesti kiittää. Kun seurueelle selvisi, että kauhan varressa olikin vaikuttanut nainen, sen miesjäsenet kerääntyivät ympärilleni ja lauloivat serenadin “Hän kulkevi kuin yli kukkien”. Tällaista kiitosta ei kohdalleni ollut sattunut aiemmin, joten menin sanattomaksi, varsinkin, kun tenorit syöksyivät halaamaan minua vielä laulun viimeisten sointujen kaikuessa.
Laulajat kysyivät, mihin aikaan pääsisin töistä, vastasin työvuoroni oikeastaan jo päättyneen ja olleeni vain järjestelemässä keittiötä huomiselle aamuvuorolaiselle. Se ei tarkalleen ottaen pitänyt paikkaansa, mutta pakkoko sitä koko ajan on ihan totta puhua. Miehet ilmiselvästi vinkkasivat jotain toisilleen, mutta päästivät minut palaamaan keittiöön.

Saatuani työni valmiiksi poistuin sasmalla ovenavauksella Jaanan kanssa takaovesta kadulle, jossa kolme äskeistä lauluveikkoa seisoi pähkäilemässä, mitä seuraavaksi. He olivat aika juovuksissa ja innostuivat kovasti meidät nähdessään. Yksi kaivoi taskustaan pullollisen hyvälaatuista konjakkia ja pulloa ryhdyttiin kierrättämään ringissä. Meillekin tarjottiin, emmekä raskaan työpäivän päätteeksi oikein viitsineet kieltäytyäkään. Konjakki lämmitti talvisessa viimassa mukavasti ja oikeastaan ennen kuin olin kunnolla tajunnutkaan, mitä oli tapahtumassa, istuin Jaanan ja kolmen vieraan miehen kanssa taksissa matkalla kohti Pellinkiä, jossa yksi tyypeistä, Ari, sanoi kesämökkinsä sijaitsevan. Muutkin lauluveikot esittäytyivät, he olivat Mikko ja Makke. Kaverusten yhdistävä tekijä oli saman työpaikan lisäksi kuoro, mikä selitti toverusten lauluinnon. Taksia ajoi keski-ikäinen nainen, joka ei osallistunut keskusteluun.

Tie Porvoosta Pellinkiin on aika huonokuntoinen ja kaiken huipuksi Tirmossa on lossi. Sen kippari jouduttiin potkimaan ylös uniltaan rannassa olevasta vahtikopista. Konjakki oli tässä vaiheessa jo loppunut ja herraseurueemme astui riviin laiturille keventäytymään.
Lossimatka oli lyhyt ja varsin nopeasti oltiinkin Karin mökillä. Pihassa oli tyhjä koirankoppi ja vanhanmallinen Mersu, jota Ari kertoi ajavansa joskus kesäisin, jotta museorekisteröinti pysyisi voimassa. Ari sanoi kuskinkin voivan liittyä seuraamme, mutta kuski katsoi kuitenkin ilmeisesti viisaammaksi jatkaa raskasta työtään. Siihenkin hän tosin vaikutti aika kyllästyneeltä.
Menimme sisälle mökkiin, tai talohan se oikeastaan oli, sillä siellä ei ollut tippaakaan kylmä eikä ilmakaan ollut ummentunut, kuten yleensä kesämökeillä tähän aikaan vuodesta.
Ari nouti kellarista kaksi pulloa Hennesyä ja arveli niillä päästävän jatkoon. Makke otti minut tiukkaan syleilyynsä ja kaatoi suuni täyteen konjakkia pitäen minua samalla nenästä kiinni, jolloin olin pakotettu nielemään suuni sisältö. En ole koskaan ollut mikään suuri konjakin ystävä, mutta nyt se hoiti tarkoiteuksensa ja maistui jopa hyvltä.

Kysyin, pääsisikö saunaan, rankan työpäivän jälkeen alkoi ramaista*. Ari innostui ajatuksesta ja sanoi saunan lämpiävän hetkessä, sillä siellä oli jatkuvalämmitteinen kiuas. Pelkkä luukun avaaminen tarjoaisi löylyt melkein silmänräpäyksessä.
Jaana ja kuskikin päättivät lähteä saunaan. Istuimme hetken löylyissä hiljaa antaen rasitusten jäädä ovien taakse, kunnes pojat -tosin ainakin minusta täysin odotetusti- liittyivät seuraamme. Ylälauteelle minun ja Jaanan väliin tunkeneella Mikolla oli mukanaan konjakkipullon jämät, joista tarjoiltiin huikkaa meillekin. Mikko selitti konjakin ja saunan olevan lyömätön yhdistelmä, sen oli sanonut jo Mika Waltari komisario Palmun välityksellä. Kieltämättä se oli minullekin uusi, tietyllä lailla jopa tyrmäävä, yhdistelmä.
Mikolla oli varsin kookas kalu ja hän selvästi osoitti kiinnostusta meitä, siis varmaan sekä minua että Jaanaa, kohtaan. Kun Makke paiskasi ison napollisen vettä kiukaalle, jatkuvalämmitteinen ärähti sen verran tuimasti, että saunasta pakenivat kaikki muut paitsi hän ja Ari. Ulkoterassilla pikkupakkasessa Mikonkin kalu vetäytyi takaisin normaalimittoihinsa, jotka eivät nekään olleet ihan vaatimattomat.

Menimme takaisin sisään. Heti pukuhuoneeseen päästyämme Jaana odottamatta painautui selkääni vasten, kiersi toisen kätensä rinnoilleni ja toisen jalkoväliini. Työuupumus ei ole koskaan kuulunut heikkouksiini, joten vastasin hänen hellyydenosoituksiinsa kääntymällä ympäri ja koskettamalla hänen kostunutta vulvaansa. Mikko seurasi silmä tarkkana tekemisiämme ja alkoi pikkuhiljaa runkata. Tästä ainakin minä innostuin niin, että panin koko oikean käteni Jaanan pimpsalle, hieroin peukalolla ja etusormella klitorista ja annoin muiden kaivaa aarretta syvemmältä. Jaana voihki ja Mikkokin näytti olevan tulossa. Vinkkasin Mikkoa lähemmäs ja otin hänen sladdinsa suuhuni. Annos täytti tajuntani samalla hetkellä, kun Jaana laukesi.
Levittäydyin lattialle, siinä oli jonkun eläimen nahasta tehty talja. Mikko kumartui nuolemaan pimppiäni ja Jaana istui hajareisin kaulalleni, jotta saatoin nuolla häntä. Uusi kiihtyminen tapahtui nopeasti ja yhtäkkiä huomasin neljännenkin hahmon liittyvän joukkoome. Koska makasin selälläni, en tunnistanut , oliko tulija Ari vai Makke, mutta suorana sojottavan siittimen tunkeutumisen Jaanan suuhun kyllä huomasin kuin myös hikisten, karvaisten jalkojen tulemisen pääni molemmille puolille.
Laukesin Mikon nuolemisesta ja huomasin hänen olevan nousemassa ”ylemmäs”. Mikollakin oli taas täysi seisokki ja minulla konjamiinin jäljiltä jano, yhdistelmänähän sellainen olisi mitä sopivin. Niinpä nousin istuma-asentoon ja näin lähietäisyydeltä, miten Mikko työnsi laitteensa Jaanan jalkojen välistä, aivan pimpin karvoja hipoen, kohti suutani. Ihan tavallinen pippeli ei olisi muuten ylettänytkään, mutta hänen ”Porvoon mitallaan” ei tällaisia ongelmia ollut…
Mikko oli työntänyt taas pari sormeaan sisääni ja nappasin iloisesti hänen kalunsa poskeeni nakertaen samalla hieman Jaanan karvoja. Yläpuolellani oleva, Jaanan suuhun keskittynyt miekkonen oli ilmeisestikin Makke, koska kauempaa kuului Arin ääni, jossa huhuiltiin, miksemme tulleet yöpalalle. Mikko vastasi meillä olevan juuri nyt muuta tekemistä. Välittömästi sen jälkeen laukesimme kaikki neljä…

Ihana spermanmaku suussani palasin saunaan. Jaana, Mikko ja Makkekin seurasivat. Makke varoitti jatkuvalämmitteisen kiukaan vaaroista, se kuulemma potkaisisi aika lujaa. Emme pitäneet kiirettä saunomisen emmekä peseytymisen kanssa.

Palattuamme tuvan puolelle Ari oli jo kattanut yöpalaa ja avannut uuden konjakkipullon. Arin ihmetellessä, mihin Mikko ja Makke olivat jääneet, Mikko selitti heidän suorittaneet äänenhuollollisia tehtäviä. Muuan kuuluisa kuoronjohtaja, Pyssy Turunen, oli aikanaan sanonut tenorien pystyvän parhaiten pitämään huolta äänensä soinnista harjoittamalla aktiivista seksielämää. Bassoille oli suositeltu vain viinanjuontia, joten stemmajako oli mennyt ihan oikein, koska Ari oli basso…

8

8175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tenori

      Pidän jutuistasi, koska niistä saa hyvää yleistietoa erilaisista asioista. Tämä tenoreiden soinnin parantaminen aktiivisen seksin avulla oli minullekin aivan uutta, mutta varmaan asialla on merkitystä. Pitääpä panna... siis sana kiertämään!

      Jatka ilmausten selittelyä. Tuo Porvoon mitan määritelmä ei ollut yhtään hassumpi...

      • Basso

        Totta, ainakin punaviini saa äänen hyvin tummaksi ainakin minulla ;)

        Pidän rakas Sanneliina kovasti jutuistasi, aina takuuvarma kallisarvoisen sperman lutraaminen on palkitsevaa.


    • Myy

      Mutta minusta Porvoon vanhakaupunki on parhaimmillaan talvella. Siis jos siellä on lunta! :)

    • pyssy

      Pyssy Turunen oli tosiaan suomalaisen musiikin merkkimiehiä ja hänellä todella oli tenorien äänen parantamisen suhteen toimintaohjeena aktiivinen seksielämä. Hyvä, jos nykyisetkin kuoromiehet perinnettä viljelevät...
      Ja me muut voimme nyt joulunpyhinä laulaa Turusen tunnetuinta kappaletta "Me käymme joulun viettohon".

      • kapteeni

        Sanonta "täys kuin Turusen Pyssy" on myölskin Pyssy Turusen saavutuksia. Mies oli nuorempana ollut R-upseerikurssilla Haminassa ja täyttänyt aseensa rahoilla, mistä sanonta on peräisin.
        Pyssy Turusen oikea etunimi muuten oli Martti.


    • porvoolainen

      justiinsa, vai että tämmöstä tirmoossa:O

    • Porvoon poika.

      Ei se Pellingin tie niin huonokuntoinen ole!

      • sanneliina

        Kyllä oli taksimatka Tirmoon aika rynkytystä, enkä tarkoita rynkytyksellä todellakaan muuta, kuin tien huonoa kuntoa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe