Hei!
Tein eilen raskaustestin, sillä viime kuukautisistani on jo yli 2 kuukautta. Testi oli negatiivinen, niin kuin oletinkin (olen ollut hyvin varovainen yhdynnässä). Olen 19-vuotias, normaalipainoinen, ja mukavassa elämäntilanteessa. Ei ole ollut huomattavaa stressiä tai painonvaihtelua koskaan.
En siksi ymmärrä miksi kuukautiseni jäävät yhtäkkiä pois, kaksi kertaa. Ne ovat tosin ennenkin olleet epäsäännölliset; lukiossa oli usein 2-3 kuukautta kuukautisten välillä. Oireita tai mitään fyysistä haittaa minulle ei tästä koitunut, joten annoin asian vain olla - oli tietysti mukavaa kun pääsi helpommalla.
Viime kuukautiseni alkoivat siis 24.5.2006, ja nyt päätin tehdä asialle jotain. Ajattelin ensin kysäistä täältä, teiltä enemmän tietäviltä, ja sitten vasta mennä lääkärin tai gynekologin puheille. Eli, onko teillä aavistustakaan mikä voisi olla syynä?
(5.6.2006 olin lyhyehkössä gynekologisessa tutkimuksessa, ihan vain E-pillereiden saamisen yhteydessä. Kaikki oli kuulemma ok. Näitä pillereitähän oli sitten tarkoitus ruveta syömään seuraavien kuukautisten alkaessa, mutta en ole vielä koskenut koko pakettiin kun ei kuukautisia ole näkynyt.)
Kiitos etukäteen,
- postac
Tein eilen raskaustestin, sillä viime kuukautisistani on jo yli 2 kuukautta. Testi oli negatiivinen, niin kuin oletinkin (olen ollut hyvin varovainen yhdynnässä). Olen 19-vuotias, normaalipainoinen, ja mukavassa elämäntilanteessa. Ei ole ollut huomattavaa stressiä tai painonvaihtelua koskaan.
En siksi ymmärrä miksi kuukautiseni jäävät yhtäkkiä pois, kaksi kertaa. Ne ovat tosin ennenkin olleet epäsäännölliset; lukiossa oli usein 2-3 kuukautta kuukautisten välillä. Oireita tai mitään fyysistä haittaa minulle ei tästä koitunut, joten annoin asian vain olla - oli tietysti mukavaa kun pääsi helpommalla.
Viime kuukautiseni alkoivat siis 24.5.2006, ja nyt päätin tehdä asialle jotain. Ajattelin ensin kysäistä täältä, teiltä enemmän tietäviltä, ja sitten vasta mennä lääkärin tai gynekologin puheille. Eli, onko teillä aavistustakaan mikä voisi olla syynä?
(5.6.2006 olin lyhyehkössä gynekologisessa tutkimuksessa, ihan vain E-pillereiden saamisen yhteydessä. Kaikki oli kuulemma ok. Näitä pillereitähän oli sitten tarkoitus ruveta syömään seuraavien kuukautisten alkaessa, mutta en ole vielä koskenut koko pakettiin kun ei kuukautisia ole näkynyt.)
Kiitos etukäteen,
- postac
Vastaukset 6
Vanhimmat
Yksi vaihtoehto kk:sten poisjäämiselle/epäsäännöllisyydelle on kehon hormonitoiminnan tai aineenvaihdunnan häiriö. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sen saa suhteellisen helposti selville verikokeessa, jonka lääkäri varmasti mielellään määrää, jos vain pyydät.
Lähinnä tosiaan tulisi mieleen joku hormonitoiminnan pieni häiriö. Itselläni olivat kk:set puoli vuotta pois ja syy: kilpirauhanen. Nyt kun minulla on siihen lääkitys, niin vaiva on parantunut. Toki muukin hormonaalinen häiriö on mahdollinen, naisen kropassahan on vaikka mitä.. :)
kilpparin vajaatoiminta kadotti kuukautiset, tosin ovat nyt Thyroninin mukaan tullessa palautuneet.
tarkoitin tietysti THYROXIN-lääkettä...
Thyroxinia syön itsekin. Tällä hetkellä yksi tabletti/päivä, mutta mitä luultavammin annosta tullaan nostamaan vielä, sanoi lääkäri.
kuukautisesi ollut välillä säännölliset? Oletko alipainoinen tai laihduttanut viime aikoina? Onko syömisessäsi tapahtunut muutos? Entäs jos ootat niitä menkkoja niin kovasti että stressaat siitä ja sinullahan on kova odotus kaiketi siitä että saat aloittaa ne pillerit.
Mutta kysäsehän lääkäriltä. Tuossa oli muutama esimerkki...
Juu, itsellänikin tuli tuo muutos syömisessä ensin mieleen, mutta ei se kyllä siitä voi oikein johtua. Olen ollut samanpainoinen jo monta vuotta.
Mutta kiitos kaikille vastauksista. Sain tänään varattua ajan lääkärille, parin viikon kuluttua saan häneltä sitten varmaan vastauksen pulmaani. Kirjoitan vaikka tänne sitten miten meni :)
- postac