voihan nenä

JaGGeri

Lueskelin aikani kuluksi keskusteluja näistä typistetyistä dobbereista. Mieleeni juolahti sellainen, että onko kukaan tajunnut kysyä henkilöitten ikää? Siis niitten jotka selittävät kauheasti typistettyjen puolesta? Kuullosti pikemminkin 12-vuotiailta kuin aikuisilta jotka ovat harkinneet asiaa todella tarkkaan. En sano, että olisin heitä vastaan, koska itse omistan 3 dobberia ja kaikki on tuota rajan takaa Venäjältä, ja typistettyjä ovat. Minulla ei ole mitään suuntausta kumpaankaan puoleen, mutta hyvä ystäväni asuu venäjällä ja on kasvattaja dobbereille ja muillekkin roduille. Ajatelkaa asiaa venäläisten asemasta. Siellä on kaikki huonommin kuin suomessa ja jostain heidänkin on rahansa saatava. Kuka ostaisi venäjältä luomu dobberin? Niitä saa suomestakin. Ja eikö se ole likipitäen jokaisen asia minkä näköisen koiran haluaa? Kaikilla meillä on erillainen koira ihanne, eikö vain? Asiaa voisi verrata myös harrastus mahdollisuuksiin koiran kanssa, Mitäpä jos ei olisi kuin agility tai toko tai joku muu vastaava, eikä olisi kuin se yksi mahdollisuus harrastaa? Entäs näyttelyt, sun muut kisat, pitääkö kaikkien olla kiinnostunut sellaisesta? Laskekaa itse prosentti määrä siihen mitä on dobbereita suomessa ja siitä kuinka moni niistä kilpailee tai käy näyttelyissä? Taitaa prosentti arvo olla aika mitätön? Ja jos kerran rahaa on ostaa muualta kuin suomesta, vaikka pelkän ulkonäön vuoksi, niin luulisi sitten olevan varaa käyttää koiraa vaikka Virossa kisoissa, tai jossain muussa maassa johon typättyjä otetaan. Ja katsokaapa noita ilmoituksia jossa etsitään nartulle urosta tai toisin päin, Miksi hyvät ihmiset haluaa astuttaa typistetyllä uroksella? Eikö siihen muka luomu kelpaa vai mikä helkkari on asian ydin? Ja jos kerran suomesta löytyy niin perhanan pikku sielusia ihmisiä, että kehtaa sanoa: "ja jos tulet kävellen vastaan typistettysi kanssa niin heitän pas*** sun silmille"!! Onko siinä muka sitten asiallinen omistaja koiralle?

Koiran perusluonne ja rotumääritykset pysyvät samana, oli niillä pitkä häntä ja luppakorvat tai pieni hännän töpö ja tystyt korvat. Niin ja se, että typistetään korvat, EI estä koiraa liikuttamasta korvia, se saa liikutettua ne alas tai ylös, entäs luppakorvat? Ne saa ihan pikkiriikkisen korviaan koholle, muuten ne ovat aina alas päin. Ja tuosta hännästä, töpökin liikkuu jos ei ole sokea ja näe sitä. Ja vaikka koira heiluttaisikin häntää niin se ei tarkoita, että se on iloinen! En halua tästä mitään sotaa aikaseks, mutta jokainen vois mennä välillä katomaan peiliin ennenkuin alkaa haukkua toisia ja ylistämään sitä omaa yksilöään, JOKA IKINEN KOIRA ON ERILLAINEN!
Jos jaksoit lukea loppuun asti ja olet edelleen tiukka piponen koiran omistaja niin kannattaa varmaan katsoa koiraansa ja sitten itseään, kumpi on onnellinen sinä vai koira?

18

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä...

      kirjoitat:
      "Ajatelkaa asiaa venäläisten asemasta. Siellä on kaikki huonommin kuin suomessa ja jostain heidänkin on rahansa saatava. Kuka ostaisi venäjältä luomu dobberin?"

      Siis pitääkö hyväksyä koiranpentujen silpominen että venäläiset saa rahaa?
      Tiedätkö miten ne sen typpäyksen hoitaa?

      Ajattelitko ollenkaan koiria kun tuollaista paskaa koneeltasi päästät maailmalle.

      • JaGGeri

        Olen kyllä tietone, että miten typistys tapahtuu ja olen ollut sen itse katomassakin. Oletko sinä? Toki se koiraan sattuu, mutta jääkö siitä koiralle traumoja? EI. Se on niin pentu, ettei se muista koko toimen pidettä! Ja Miksi sitten ihmiset saavan käydä korjauttamassa nenästä tai leukansa etc, eikö se muka ole sitten silpomista?


      • JaGGeri

        tuosta mitä vielä sanoit noista venäläisistä, kuullosti siltä, että olet rasisti, oli kyseessä ihminen tai koira. Juuri sinun pitäisi mennä katsomaan peiliin ja miettiä sitä mitä aina sanot! Jkaisella ihmisellä on vapaus sanoa mitä tahtoo, mutta voisi hieman miettiä ensin ennenkuin suunsa aukasee ja vaikka koittaa saada sanomisestaan hieman sivistyneemmän.


      • koiran...
        JaGGeri kirjoitti:

        Olen kyllä tietone, että miten typistys tapahtuu ja olen ollut sen itse katomassakin. Oletko sinä? Toki se koiraan sattuu, mutta jääkö siitä koiralle traumoja? EI. Se on niin pentu, ettei se muista koko toimen pidettä! Ja Miksi sitten ihmiset saavan käydä korjauttamassa nenästä tai leukansa etc, eikö se muka ole sitten silpomista?

        leikkelemisen ero on siinä, että ihminen päättää asiasta itse,koira ei. Ei ketään viedä väkisin kauneusleikkauksiin


      • rasismi
        JaGGeri kirjoitti:

        tuosta mitä vielä sanoit noista venäläisistä, kuullosti siltä, että olet rasisti, oli kyseessä ihminen tai koira. Juuri sinun pitäisi mennä katsomaan peiliin ja miettiä sitä mitä aina sanot! Jkaisella ihmisellä on vapaus sanoa mitä tahtoo, mutta voisi hieman miettiä ensin ennenkuin suunsa aukasee ja vaikka koittaa saada sanomisestaan hieman sivistyneemmän.

        sun mielestäs muka oli,kyse oli siitä että sinä pistät rahan koiran hyvinvoinnin edelle.


    • mistäs moinen

      että kukaan lenkillä vastaantuleva tuolla tavoin suhtautuisi typistettyihin...

      • JaGGeri

        Lueskelin noita juttuja missä oli kyselty typättyjä dobbereita ja siellä eräs oli sanonut tuon suuntaista, ja olen sen itsekkin kokenut, kuinka ihmiset vihaavat koiraa sen ulkonäön takia, ihmettelen suuresti, että miksi? Mutta jokaisella on sanan vapaus ja ilman erillaisia mielipiteitä maailma olisi vielä paskempi paikka asua.


      • mitään....
        JaGGeri kirjoitti:

        Lueskelin noita juttuja missä oli kyselty typättyjä dobbereita ja siellä eräs oli sanonut tuon suuntaista, ja olen sen itsekkin kokenut, kuinka ihmiset vihaavat koiraa sen ulkonäön takia, ihmettelen suuresti, että miksi? Mutta jokaisella on sanan vapaus ja ilman erillaisia mielipiteitä maailma olisi vielä paskempi paikka asua.

        koiraa sen ulkonäön takia,sensijaan vihaan itsekkäitä ihmisiä jotka silpovat koiria omien mieltymystensä mukaan.


    • tossa

      kai tossa typistämisessä jotain väärää on kun se kerta on kiellettyä niin monessa maassa

    • Tipi

      En tajua miksi koiran häntä pitäisi typistää, jos ei varsinaista muuta tarkoitusta ole, kuin omistajan mieltymys. Voihan joku olla sitä mieltä, että kolmijalkainen koira näyttää paremmalta, mutta ei kukaan ala jalkaa sen takia ambutoimaan.

      Toki jos koiran häntä häiritsee sen työn tekoa, esim. poliisikoiran tai ajokoiran, jolloin saattaa tulla tilanne, että häntä jää johonkin kiinni. Muutoin olen typistystä vastaan.

      Ja koiran hännän typistystä ei voi verrata ihmisten kauneusleikkauksiin, koska koira ei voi itse päättää asiasta.

      Itse ajattelen, että omistajat, jotka tahtovat typistetyn koiran pelkän ulkonäön takia, ovat itsekkäitä. Se on myös eri asia, kuin rodun valinta ulkonäön takia, koska rodun valitseminen ei satuta koiraa, toisinkuin typistys.

      Ja joku voi aivan omasta tahdostaan ostaa koiran venäjältä, vaikka sillä häntä olisikin, esimerkiksi halvemman hinnan takia.

      • JaGGeri

        venäjällä koirat ovat ihan saman hintaisia kuin suomessakin


    • np1

      Hyvä että joku osasi pukea sanoiksi sen mitä minä täällä pienessä pääkopassani mietin.

      • JaGGeri

        yarkoititko, nyt mun tekstiä vai jonku muun?


      • np1
        JaGGeri kirjoitti:

        yarkoititko, nyt mun tekstiä vai jonku muun?

        sun tekstiä...


      • olga
        np1 kirjoitti:

        sun tekstiä...

        typistysaihe on ihan loputon,jokaisella siitä on omat mielipiteensä ja täytyykin olla,mutta ei toisen ihmisen tarvitse ajatella samalla tavalla.Eniten tässäkin asiassa harmittaa se,että typpäreiltä on evätty ns.kaikki oikeudet kilpailemisen ja näyttelyiden osalta,myös jopa mätsäreiden!Eli tulee tässä mietittyä,että pitääkö pussi päässä lähteä koiraa pissittämään vai lähtiskö vasta sitten kun yö tummuu.Meillä kotona tällä hetkellä kumpaakin mallia:luppasta hännällä ja vanhempana väkenä täystyppäreitä.Ja henk.kohtasesti en enää typistettyä halua,kun on tuo kilpailuvietti aikasen kova!!Säälittää sinäänsä kun ihmisillä on hyviä ja todella rodunomaisia koiria,mutta typpäreitä ja täysi kielto suomen kisakentille ym. kinkereihin. Mutta se tosiasia on hyväksyttävä,että tähän on tultu ja moni maa tulee kieltoineen kovaa vauhtia perässä,mutta onneksi meitä ei voida kieltää omistamasta ja kasvattamasta tätä UPEAA rotua,kaikkine ulokkeineen.Ja siihen aiheeseen vielä vastaus,että itse maksoin 3v.sitten Venäjältä ostetusta koirasta enemmän,kun suomen koirat silloin maksoivat,eli halpuus ei tosiaankaan houkutellut vaan ihan muut seikat.


      • np1
        olga kirjoitti:

        typistysaihe on ihan loputon,jokaisella siitä on omat mielipiteensä ja täytyykin olla,mutta ei toisen ihmisen tarvitse ajatella samalla tavalla.Eniten tässäkin asiassa harmittaa se,että typpäreiltä on evätty ns.kaikki oikeudet kilpailemisen ja näyttelyiden osalta,myös jopa mätsäreiden!Eli tulee tässä mietittyä,että pitääkö pussi päässä lähteä koiraa pissittämään vai lähtiskö vasta sitten kun yö tummuu.Meillä kotona tällä hetkellä kumpaakin mallia:luppasta hännällä ja vanhempana väkenä täystyppäreitä.Ja henk.kohtasesti en enää typistettyä halua,kun on tuo kilpailuvietti aikasen kova!!Säälittää sinäänsä kun ihmisillä on hyviä ja todella rodunomaisia koiria,mutta typpäreitä ja täysi kielto suomen kisakentille ym. kinkereihin. Mutta se tosiasia on hyväksyttävä,että tähän on tultu ja moni maa tulee kieltoineen kovaa vauhtia perässä,mutta onneksi meitä ei voida kieltää omistamasta ja kasvattamasta tätä UPEAA rotua,kaikkine ulokkeineen.Ja siihen aiheeseen vielä vastaus,että itse maksoin 3v.sitten Venäjältä ostetusta koirasta enemmän,kun suomen koirat silloin maksoivat,eli halpuus ei tosiaankaan houkutellut vaan ihan muut seikat.

        Meiltä kotosalta löytyy puolityppä ja on täällä turussa ollut aika vaikea päästä treeneihin...yhteen seuraan pääsin suhteilla. Lenkillä kun on oltu on tullut vastaan kaikenmoista taapertajaa ja kukkahattu tätiä joita on rieponut koirani hännättömyys.
        Onhan sitä tullut tuolla viron puolella käytyä näytelmissä ja ehkä joskus myös BH kokeessa...se on vaan niin iso ehkä.

        Joihinkin mätsäreihin pääsee typpäreidenkin kanssa, mutta harvassa ovat nämäkin tilaisuudet. Ainakin muutamiin on päässyt tuolla pohjanmaalla.

        Seuraavaa pentua etsiskelen ja se tulee olemaan hännällinen, koska kyllä sitä vaan niin käy et nälkä kasvaa syödessä. Tältä rintamalta ei vain ole löytynyt mieleistä yhdistelmää.

        Ikävää että typistyskielto on tässä muodossa voimassa täällä suomessa. Itse kannatan ruotsin mallia, joka kieltää typistyksen, mutta sallii kisaamisen kunhan koira on tuotu sellaisesta maasta, jossa typistys on sallittua ja näitä maita ei enää hirvittävästi ole näin EU:n myötä.


    • samapa tuo

      Kaikki huonommin kuin suomessa? Jos ylipäätään olet siellä käynyt, niin et sanoisi noin. Esim. Maailman kallein kaupunki on moskova?

    • Miettii...

      Venäläiset koirat menisivät vissiin typpäämättöminäkin kaupaksi, sillä onhan heillä hieno dobberiknta ja pärjäävät ihan kivasti niiden dopsujensa kanssa maailmalla! Mutta hyvä, että näkee vielä pätkittyjäkin malleja, kun niin kauniita ovat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2166
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1719
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      146
      1642
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe