Asunnon siivoaminen!

muuttopvnä

Me siis muutimme pois melko huonokuntoisesta vuokra-asunnosta. Vuokra emäntä soitti meille perään, että asunnossa täytyy tehdä parempi siivous tai tulee lasku perässä! Siis voiko hän vaatia sellaista? Lattiat asunnossa ovat kaameassa kunnossa, ne eivät lähde kuin korkeintaa katuharjalla, silloinkin ehkä vain hiukan. Astiakaapinritilät pitää kuulemma liottaa, vaikka ne ovat kymmeniä vuosia vanhat ja uusimisen tarpeessa. Vessan hanat pitää pestä, vaikka se on hyödytöntä, vaikkei niitä kukaan käyttäisi ne ovat kohta samannäköiset kalkin takia. Ja mitäs muuta.. Vessan peilit pitää pestä, nekin ikivanhat eikä takuulla saa puhtaaksi. Kovaan juuttuneet lasten tarrat kaapista pitää irrottaa (no tämän ehkä ymmärrän).

Mutta sanokaahan, mitä laki sanoo tälläisestä? En löytänyt mitään erillistä mainintaa asunnon luovuttamisesta ja sen siisteydestä. Asuntoon tehtiin pintaremontti ennenkuin muutimme, mutta neljän lapsen kanssa 9 vuodessa asunto ei voi todellakaan vastata uutta. Asuntoon ei jäänyt mitään tavaroita, ei suuria roskia tai esim. kahvilänttejä. En ole ikinä ruvennut asuntoa sen paremmin puunaamaan, muuttaessamme, vain sen verran mitä normaali siivouksessakin irtoaisi.

7

1055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivous

pitää tehdä kunnolla. Tietysti tuossa sinun tapauksessasi oli joitain asioita, mitkä mielestäni kuuluu norm. asumis kulumiseen. Mutta esim. vessan hanat, vaikka ne kuinka olis kohta saman näkösiä, niin pitää ne pestä. Yleensä tärkeimmät asiat, mihin vuokranantaja kiinnittää huomiota, on vessan siisteys ja uuni/liesi. Ja keittiö yleensä. Siis noi hygienia-jutut. Meilläkin tuli kyllä muuton yhteydessä turhaa nipotusta. Yritä keskustella vuokraemännän kanssa, jos mielestäsi esim. lattiat ovat normaalia kulumista. Toivottavasti pääsette sopuun

• vain

Kyllä sinun tulee asunto niin siistiin kuntoon, nurkkia ja hanoja myöten, siivota kun vain suinkin kotikonstein mahdollista.

Meinaatko, että vuokraemäntä itse sen siivoaa, ennenkuin aloittaa näytöt seuraaville vuokalaisille? Ehei. Kyllä se siivoisliikkeen lasku luukusta räpsähtää - viimeistään sitä vaatii uusi sisään muuttaja. Mietis itsesi sen seuraavan asukkaan asemaan, ottaisitko siivoamattoman asunnon tai suostuisitko sellaiseen muuttamaan velvoittamatta vuokraemäntää hoitamaan asian kuntoon? No et varmasti.

Asunto jätetään sellaiseen kuntoon, kuin missä se on vastaan otettu - jo olette pintaremontin jälkeen siihen muuttaneet, ei siellä takuulla ollut pesemättömiä vessan peilejä taikka hanoja / lattioita. Kuinka sä edes kysyt tällaista, ihan itsestäänselvää asiaa?

nimim. lukemattomia kertoja muuttanut - ja puunannut

• aloittaja

Pintaremonttihan ei käsitä koko asuntoa kauttaaltaan. Asuntoon jäi siis todella huonokuntoisia paikkoja, kuten vessa ja kaapistot. Lattiat olivat vaaleat, ei voi mitenkään olettaa että ne sellaisina pysyisivät. Ei ainakaan neljän lapsen kanssa. Ennen lähtöäni laitoin tujumpaa ainetta luuttuveteen, ei lähtenyt silläkään värjäytymät.
        Soitin hänelle ja sanoin, etten lähde 500km päästä enää siivoamaan, jotain vihaisen käkätti muttei uhannut enää laskulla. Jos tulee niin maksan kunhan ei ole hirveän suuri ja saan laskunerittelyn. Oli tässä nykyisessäkin siivoamista ihan tarpeeksi..

• asukkaalle

Olen samaa mieltä kuin edelliset. Miten muuten sopivat yhteen "huonokuntoinen vuokra-asunto" ja se, että oli tehty pintaremontti ennen muuttoanne?

Kuinka paljon lattioiden "kaameasta kunnosta" on teidän aiheuttamaanne ja kuinka paljon kulumaa jo aiemmilta ajoilta? Ja mitä tulee noihin muihin pesemisiin, niin jos sanot siivonneesi sen verran, mitä "normaali siivouksessakin irtoaisi", niin etkö normaalisti pese vessan hanoja tai peilejä? Jo se, että sanot, ettei asuntoon jäänyt "suuria roskia" kielii oudosta asenteesta. Jätitkö siis jälkeenne pienempiä roskia vuokraemännän poisroudattavaksi?

Ajattele asia mitalin toiselta puolelta: jos omistaisit kämpän, jota vuokraat, olisitko tyytyväinen vuokralaiseen, jos hän jättäisi sen siihen kuntoon, johon olet itse ajatellut sen jättää? Mielihyvinkö siivoisit hänen jälkiään? Siis aikuisten oikeesti, rehellisesti. Ja sitten rätti käteen ja siivoamaan!

• kuulostaa

.. joko kyseessä on provo tai sitten pikku hirviöt ovat todellakin tehneet selvää jälkeä asunnosta. Tässä se vuokranantajana olemisen autuus taas on: läävän kuntoonsaamiseksi upotetaan saman verran rahaa kuin mitä vuokratuloja on ollut.

• ja vähentäisin verotuksessa
        kuulostaa kirjoitti:

.. joko kyseessä on provo tai sitten pikku hirviöt ovat todellakin tehneet selvää jälkeä asunnosta. Tässä se vuokranantajana olemisen autuus taas on: läävän kuntoonsaamiseksi upotetaan saman verran rahaa kuin mitä vuokratuloja on ollut.

Minä teksin niin, että kun olen vienyt omat kamani pois asunnosta, niin palkkaisin siivousfirman siivoamaan asunnon sen jälkeen kunnon aineilla ja välineillä. Puhdasta tulee ammattilaisen voimin ja keinoin, eikä kenenkään talous siihen laskuun kaadu.
        Kulut saa vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä tätä nykyä ja näitä siivousfirmoja on pilvin pimein, ette ihomma kaadu siihenkään.

• sanoo näin

Ensinnäkin, linkki AHVL:iin tässä:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481?search[type]=pika&search[pika]=laki asuinhuoneiston vuokrauksesta

Kts. mm. 20§, 25§.

Suosittelen, että ensi kerralla tarkistutat asunnon kunnon poismuuttopäivänä. Normaali asunnon kuluminen on hyväväksyttävää, josta vuokranantajalla ei ole oikeutta vaatia korvausta vuokralaiselta. Asunto tulee kuitenkin siivota siistiksi poismuutettaessa, kirjoituksestasi voisi ehkä päätellä, ettet ole toiminut niin ("Kovaan juuttuneet lasten tarrat kaapista pitää irrottaa (no tämän ehkä ymmärrän)." Miten niin EHKÄ ymmärrät? Vanhempana on sinun velvollisuutesi tehdä selväksi lapsillesi mitä vuokrahuoneistossa saa tehdä ja mitä ei saa tehdä!). Mielestäni ei pieniä eikä varsinkaan suuria roskia voi jättää vuokrahuoneistoon, sen pitäisi olla päivänselvä asia. Itse olen yleensä lähes "puunannut" vuokrahuoneiston priimakuntoon välttääkseni siivouslaskut. Sitä varten on myös vuokratakuus, jonka pidättämisestä vuokranantajan tulee ilmoittaa kirjallisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe