kenttäsirkkelin terä

lämmennyt terä

onko kellää tietoa mitenkä terä taotaan ja mitataan taonta kohdat ja mitenkä sitä terää pitää katsoa että sen oikein taottu

10

12798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sahuuri

      Eipä kannata alkaa kotikonstein teriä virittelemään, tulee enempi vahinkoa vaan. Muutamia yrityksiä löytyy jotka huoltaa kenttäsirkkelin teriä.

    • dfgdg

      ei tosiaankaan täällä voi neuvoja antaa. vaatii vuosien kokemuksen että alkaa taonta onnistumaan. harvassa on sirkkelimiehet jotka ite takoo.

    • Iso-Antero

      Laitappa hakusanaksi terähuolto niin löytyy osoitteita, josta voi kysyä myös terän takomisesta. Osaavat varmaan neuvoa missä tehdään.

    • missä on?

      Tiedän erään entisen sahurin, joka kävi teränhuoltokurssin. Ei katunut yhtään, vaan säästi isoot rahat huoltamalla terät itse.
      Tässäkin asiassa varmaan on se, että joillakin kädentaito on parempaa, ja oppi menee perille helposti. Tämä kaveri on sellainen. Ei varmaan kuitenkaan ilman oppia ja harjaannusta kannata teriään pilata. Itsekin olen ajatellut samanlaista kurssia, kun vaan tietäisin missä sellaisia on.

      • Sahuuri

        Uskoisit nyt vaan että siinä ei säästä yhtään tänä päivänä vaikka kävisi minkälaiset kurssit. Ammattilaiset tekee terän huollon jälkeiset mittaukset kunnon mittalaitteilla. Kenelläkään sahurilla ei ole rahaa satsata sellaisiin vehkeisiin. Sahaus loppuu todella nopeaan kun niiden pilalle menneiden terien tilalle hommailet uudet. Eli se tekee monesta pojasta todellakin "entisen" sahurin. Tietenkin jos itse sahaamisesta saadut tulot haluaa käyttää niihin omiin terähuoltokokeiluihin niin se on tietenkin jokaisen oma asia.


    • löytyy..

      Siihen varvitaan välineet: Pöytä jonka edessä on teräalasin, muutamia viivoittimia ja terävasara.
      Mutta itse taontaa on vaikea neuvoa tässä.
      Minä voisin neuvoa sen, ehkä puhelimessa tai jos tulet käymään, niin vielä paremmin.
      Se on helppo homma, sen näyttämisessä ei mene kauan aikaa.
      Laita puh. niin minä otan yhteyttä.

      T. Tuhansia "kiintoja" sahannut ja aina itse takonut terät.

    • Löytyy..

      Ennen järjesti Kotkan puutalousopisto Palvaanjärvellä kaksi viikoa kestäviä takomiskursseja.

      Tuskin niitä nykyään enään järjestetään?

      Olen käynyt sen kurssin 70. luvun lopulla ja sitte vielä "noin kahden päivän" kurssin (ehkä Suomen kuuluisimmalla takojalla) Kettisellä, Turengissa.

      • vasta-alkaja

        En viitsi numeroani tähän laittaa. Mutta jos viitsit osoitteeseen: [email protected] niin otan yhteyttä.
        Siis en ole vielä sahannut yhtään pölliä, siksi on aikomus toimia halvasti harrastepohjalta.
        Minulla on priimakuntoinen kitkavetoinen kenttäsirkkeli pressun alla odottamassa. Siihen on tarkoitus rakentaa alle tukevampi runko, minulla kun tarkoitukseen sopivaa U-palkkia yllinkyllin. Runkoon sitten ainakin pöllinnostin. Siis tämä saha oli alunperin betonipilarien päällä, sekä runko melko hentoa U-palkkia. Lienee joku Pälkäneen pajan tuote 70-luvulta. Tarkoitukseni on harrastuksena sahailla "edullisia" pöllejä, tuulenkaatoja ym. Siis en aio alkaa urakoida keikkasahurina, vaan omiksi tarpeiksi harrasteena. Siksi omavaraisuus olisi poikaa kaikinpuolin. Aikaa minulla kyllä on, joten kuutiomäärät/päivä ei alkuun merkitse mitään, vaan se että oppisi jotain tästäkin alasta.
        Siis kiva olisi saada ammattimieheltä neuvoja. Moni sanoo heti, että ei kitkavetoisella mitään tule, mutta olen sitä mieltä että niillähän ne puut ennen sahattiin. Tämä minun on hyvin vähän käytetty, kaikki laakerit ja osat ei uutta juuri häpeä. Olen sitä aikonut aikaa myöten kehitellä niin että jopa yksinsahuu onnistuisi. Kaikenlainen ja rakentelu ja suunnittelu kun kiinnostaa.


      • saukki
        vasta-alkaja kirjoitti:

        En viitsi numeroani tähän laittaa. Mutta jos viitsit osoitteeseen: [email protected] niin otan yhteyttä.
        Siis en ole vielä sahannut yhtään pölliä, siksi on aikomus toimia halvasti harrastepohjalta.
        Minulla on priimakuntoinen kitkavetoinen kenttäsirkkeli pressun alla odottamassa. Siihen on tarkoitus rakentaa alle tukevampi runko, minulla kun tarkoitukseen sopivaa U-palkkia yllinkyllin. Runkoon sitten ainakin pöllinnostin. Siis tämä saha oli alunperin betonipilarien päällä, sekä runko melko hentoa U-palkkia. Lienee joku Pälkäneen pajan tuote 70-luvulta. Tarkoitukseni on harrastuksena sahailla "edullisia" pöllejä, tuulenkaatoja ym. Siis en aio alkaa urakoida keikkasahurina, vaan omiksi tarpeiksi harrasteena. Siksi omavaraisuus olisi poikaa kaikinpuolin. Aikaa minulla kyllä on, joten kuutiomäärät/päivä ei alkuun merkitse mitään, vaan se että oppisi jotain tästäkin alasta.
        Siis kiva olisi saada ammattimieheltä neuvoja. Moni sanoo heti, että ei kitkavetoisella mitään tule, mutta olen sitä mieltä että niillähän ne puut ennen sahattiin. Tämä minun on hyvin vähän käytetty, kaikki laakerit ja osat ei uutta juuri häpeä. Olen sitä aikonut aikaa myöten kehitellä niin että jopa yksinsahuu onnistuisi. Kaikenlainen ja rakentelu ja suunnittelu kun kiinnostaa.

        Ja asioihin perehtyviä, uusista asioista kiinnostuvia ihmisiä pitäs tänä päivänä olla enemmän.
        Nimenomaan kaikki vanhojen taitojen säilyminen ja jatkumo pitäis säilyttää, on turhaa alkaa esitellä että vie sille ja sille sepä'lle laitettavaksi ja taottavaksi, mitä siitä itse viisastut ja opit. Kantapään kautta sen oppii itse parhaiten ja jos on huono terä jolla on suht huono tulevaisuus niin ei se minusta metsään mene jos sitä opettelee takomaan oikeaaan jännitykseen johon sais vinkkiä ja hieman ainakin raudan käyttäytymisen perusteita. On niitä vaaan pöllejä sahattu joskus ennenkin ja jostain ne vanhat miehet on oppinsa oppinu. Valitettavaa tuo tommonen mollaaminen jolla yritetään tämä innostus tappaa heti alkuunsa. " Kyllähan ne koneet osaa tehdä", mut valitettavasti sitä on pieni ihminen joskus niin onnellinen onnistuessaan.


    • muskel

      tarvitset muotoviivaimen pitkänviivaimen ja suoranlyhyenviivaimen. vasaran ja alasimen. sitten laita suora terä niin että laita on kädessä ja vastapäinen laita vastaa pöytään että se on keskeltä vapaa.laita muotoviivain poikittain reijdästä sivullejamerkkaa paikka mssä muotoviivain vastaa terään ja merkitse paikka. kierrä merkiten ympäriinsä noin 15 sentin välein. sitten lyömällä merkkeihi singuta terä molemmin puolin muotoviimaimen mukaiseksi. sen jälkeen pitkä viivain poikittain reijän kohdalle singuta lyömällä reijän ympärille ettäse painamtta reikä on irti pitkästäviivaimesta mutta kun painat niin pitkäviivain vastaa terän laidoilta ja reijän läheltä. viot tarkistaa että jännitys on onnistunut niin terän ollessa paikallaanvastaa se kevyesti hollariin mutta pyöriessä keskellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe