Yksinäinen undulaatti?

chump

Ostimme pari vuotta sitten meille kaksi undulaattia, tyttö ja poika. Poikaundu kuoli viime syyskuussa, syystä en ole varma, se oli jo pitkään näyttänyt hieman kipeältä, sillä oli iso, höyhenetön alue siiven alla. Veimme sen eläinlääkäriinkin, mutta paikkakuntamme eläinlääkäri ei tiedä mitään undulaateista, joten hukkareissu tuli. kauemmas sitä ei kehdannut ruveta kuljettelemaan. Sitten eräänä päivänä huomasin häkissä verta. Tiesin heti, että se oli peräisin Uniikista, mutta haavaa en löytänyt. Silloin Uniikki vielä söi kutakuinkin normaalisti, mutta seuraavana päivänä se jo kuoli. Rinnasta siiven häheltä löytyi iso haava.
Osaisiko joku sanoa, mistä oli kyse? häkissä ei ole mitään terävää mistä se olisi voinut tulla.

Ja sitten itse asiaan. Asia koskee Minttua, eloon jäänyttä Uniikin tyttökaveria. Se selvisi uniikin kuoltua kutakuinkin hyvin yksikseen, mutta nyt viimepäivinä varsinkin se on ollut omituinen. Hiljainen, sukii itseään, kököttä vain höyhenet pörhössä, ja välillä kakoo (tekee kaulalla omituisia liikkeita ja nokasta tulee jotakin) kakominen näyttää pahalta, onko sillä jokin tauti, vai osoittaako se vain yksinäisyyttään?
Olen todella usein harkinnut sille kaverin ostamista, mutta en vai ole jotenkin halunnut ostaa toista ndua. En tiedä tulisiatko ne toimeen, ja toinen syy on, että joutuisin kokemaan taas yhden menetyksen lisää kun sekin kuolisi (tiedän, että uulostaa thmältä, mutta en voi sille mitään, että se on minulle vaikeaa.)Ja Minttu alkaaolla jo niin vanha, että kun se kuolee niin jäisi puolestaan uusi lintu yksin.
Ja mikä olisi jotakin kivaa virikettä Mintulle, sillä on häkissä jo keinuja ja tikapuut, kylpyamme, ym.

34

7131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Eipä tuosta kuolleesta oikein voi mitään sanoa ilman asiantuntemusta ja tutkimista, voinut olla vaikka kasvain tai joku ihotauti joka on ärsyttänyt niin että on nokkinut sen verille ja lopulta sitten vienyt linnun.

      Mintun liman kakominen kuulostaa kuputulehduksen oireilulta ja vaatisi pikaista lääkärinhoitoa ja lääkitystä... Ensiavuksi ainakin nyt äkkiä Mintulle lämpölamppu häkin päälle. Peitä osa häkistä pyyhkeellä tms niin että lämpö ei heti karkaa ja ylhäällä olevan orren päälle vaikka tavallinen hehkulamppu palamaan. Katso vaan ettei lintu pääse nakertelemaan johtoka eikä lamppu ole liian lähellä syttyviä aineksia. Aseta lamppu niin että Minttu pääsee halutessaa joko ihan sen alle lämmittelemään tai sitten kauemmas vähän viileämpään. Huolehdi siitä että tipu syö ja juo riittävästi ja jos mahdollista ei olisi pahitteeksi vähän nostaa huoneen ilmankosteutta.

      Niin kuinkas vanha Minttu nyt onkaan? Unduhan voi elää jopa 15-vuotiaaksi jos vaan on terve! Jos se on poikasena tai parivuotiaanakin hankittu vasta pari vuotta sitten kannattaa vakavasti harkita sitä kaveria jos nyt tästä kuputulehduksesta selviää...

      • chump

        Niin, jotakin syöpää minäkin ajattelin Uniikilla olleen.
        Kiitos paljon neuvoiistasi, tavallisen pöytälampun olen mintulle jo laittanut, ajattelin, että voisi helpottaa, mikä sillä nyt sitten onkaan.
        Mistä saisi yhteyttä päteviin eläinlääkäreihin? Tänään minttu on ollut taas oikein reipas ja terveen oloinen, voiko oireilu olla tällaista satunnaista? Jumalaton ruokahalu tuolla linnulla kyllä on.
        En tidä kuinka vanha minttu on. Se on ostettu eläinkaupasta, eikä iästä ollut tietoa. Meillä se on siis ollut kaksi vuotta, mutta eikös lintujen nokkavahan väri muutu vanhetessa? Mintulla on nimittäin nokka muttunut jo siniseksi. Ainakin olen kuullut tällaistä.


      • muuttuu
        chump kirjoitti:

        Niin, jotakin syöpää minäkin ajattelin Uniikilla olleen.
        Kiitos paljon neuvoiistasi, tavallisen pöytälampun olen mintulle jo laittanut, ajattelin, että voisi helpottaa, mikä sillä nyt sitten onkaan.
        Mistä saisi yhteyttä päteviin eläinlääkäreihin? Tänään minttu on ollut taas oikein reipas ja terveen oloinen, voiko oireilu olla tällaista satunnaista? Jumalaton ruokahalu tuolla linnulla kyllä on.
        En tidä kuinka vanha minttu on. Se on ostettu eläinkaupasta, eikä iästä ollut tietoa. Meillä se on siis ollut kaksi vuotta, mutta eikös lintujen nokkavahan väri muutu vanhetessa? Mintulla on nimittäin nokka muttunut jo siniseksi. Ainakin olen kuullut tällaistä.

        Linnun aikuistuessa noin puolivuotiaana. Eli jos äskettäin on väri vaihtunut, niin kyse on nuoresta linnusta.

        Osta lemmikkikaupasta BioPlussaa. Ks. esim. Espoon eläinkeskusken sivuilta miltä se näyttää, sieltä voi myös tilata sitä. Veteen oikein annosteltuna tehokas ensiapu, voi jopa parantaa kuputulehduksen. Tuoreruoka pois joksikin aikaa, ettei ärsytä kupua... Voi olla bakteerin tai sienen aiheuttama. Hyvän hygienian ylläpito tärkeää!

        Vieraile papukaijayhdistyksen sivuilla www.papaukaijayhdistys.fi! Sieltä löydät paljon tietoa, myös www.papukaijat.net on hyvä paikka! Ensiapuohjeita ja lintuihin erikoistuneiden eläinlääkäreiden puhelinnumeroita.


      • chump
        muuttuu kirjoitti:

        Linnun aikuistuessa noin puolivuotiaana. Eli jos äskettäin on väri vaihtunut, niin kyse on nuoresta linnusta.

        Osta lemmikkikaupasta BioPlussaa. Ks. esim. Espoon eläinkeskusken sivuilta miltä se näyttää, sieltä voi myös tilata sitä. Veteen oikein annosteltuna tehokas ensiapu, voi jopa parantaa kuputulehduksen. Tuoreruoka pois joksikin aikaa, ettei ärsytä kupua... Voi olla bakteerin tai sienen aiheuttama. Hyvän hygienian ylläpito tärkeää!

        Vieraile papukaijayhdistyksen sivuilla www.papaukaijayhdistys.fi! Sieltä löydät paljon tietoa, myös www.papukaijat.net on hyvä paikka! Ensiapuohjeita ja lintuihin erikoistuneiden eläinlääkäreiden puhelinnumeroita.

        Kyse ei voi olla siitä, koska lintu onjo yli kaksi vuotias vähintäänja väri on muuttunut pikkuhiljaa viime aikoina. o.O
        Mutta.Kiitos neuvosta sinullekkin, pitääpi katsella tuolta. 8)


    • kauemmas...

      eläinlääkäriin?

      ET KEHDANNUT?

      Mä en "kehtais", siis en koskaan vois olla välittämättä linnuista niin paljoo, ettenkö veis niitä eläinlääkäriin jos niitä joku vaivaa!

      • chump

        Matka olisi ollut niin kova rasite, ja oli talvi ja pakkasta. Lintu olisi paleltunut.


    • chump

      yheteyttä kyllä toisiinkin eläinlääkäreihin otettiin ja kokeitiin erillaisia 'lääkeitä' Tottakai välitin ja edelleen välitän linnustani (en tajua miten edes voit väittää etten välittäisi), mutta ei voi mitään. Liian pitkälle edennyt tauti vei Uniikin, kun sitä ei tarpeeksi ajoissa havaittu. Undulaatit kun on niin herkkä kuolemaan.

      • nikki

        eivät ole herkkiä kuolemaan. Minulla oli kaksi ja ne tekivät poikasia monta kappaletta. Kaikki terveitä ja virkeitä.
        Elivät vuosia. Poikaset annoin hyvään perheeseen. Lopuksi toinen alkuperäisistä vanhoista linnuista kuoli, joten vein heti yksin jääneen linnun toisten lintujen kanssa.
        Linnun yksin pitäminen on rääkkäystä.


      • herkkiä kuolemaan
        nikki kirjoitti:

        eivät ole herkkiä kuolemaan. Minulla oli kaksi ja ne tekivät poikasia monta kappaletta. Kaikki terveitä ja virkeitä.
        Elivät vuosia. Poikaset annoin hyvään perheeseen. Lopuksi toinen alkuperäisistä vanhoista linnuista kuoli, joten vein heti yksin jääneen linnun toisten lintujen kanssa.
        Linnun yksin pitäminen on rääkkäystä.

        Ovat herkkiä otuksia. Jos lintu on kipeä, sitä ei näe ennenkuin se on kuolemansairas. Se peittää sairauden viimeiseen asti. Kun sairauden merkit jo näkyy ja siihen lisää kuljetuksesta ja eläinlääkärikäynnistä aiheutuvan stressin, niin se voi olla jo liikaa heikolle linnulle. Lisäksi lääkkeen anto stressaa lintua. Eläinlääkärikään ei välttämättä osaa antaa oikeaa hoitoa, ja usein lääkäri määrää antibioottia varmuuden vuoksi (kokeillaan tepsiikö). Antibioottihan ei tehoa sienen tai viruksen aiheuttamiin sairauksiin.

        Nykyinen undukanta alkaa olemaan niin heikkoa että sairaudet on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ennen undut eli pitkälti yli kymmenenkin vuotta, nykyiset saavat kaikenlaisia sairauksia ja kuolevat jo niihin. Senkin takia on tärkeää oikea ruokinta! On täysin sattumaa, jos nykyään saa hyvän ja kestävän linnun. Kasvattajilla vain tuntuu olevan tärkeää saada aikaiseksi kivoja värejä ja paljon poikasia mahdollisimman halvalla (ts. köyhällä siemenravinnolla) välittämättä piilevistä sairauksista.

        Ei parista linnusta voi tehdä vielä mitään tilastoa, ettei undut olisi herkkiä kuolemaan. Harrastajia kuulemalla ja tutustumalla asiaan voi tehdä omat johtopäätöksensä. Kukaan ei varmasti toivo omien lemmikkiensä kuolemaa, ja tekee kaikkensa jotta osaisi hoitaa niitä oikein. Lintuihin erikoistuneita eläinläääreitä Suomessa ei ole monta, eikä kaikilla ole nettiä käytössä ainakaan päivittäin, joten tietoakaan ei ole niin hyvin saatavilla. Monia lintujen sairauksia ei pystytä laboratoriokokein Suomessa tutkimaan, joten diagnoosit ja hoito on usein arvausta. Ketään ei pidä syyttää lemmikkiensä huonosta hoidosta asiasta paremmin tietämättä. (Voinhan minäkin väittää että hoidat huonosti koulusi/työsi!)

        Suosittelen kaikkia vierailemaan sivustolla www.papukaijayhdistys.fi. Siellä on foorumi (keskustelualue) kaikesta lintujen hoitoon liittyvästä, sekä jäsenille ilmainen konsultaatioapu eläinlääkäriltä.


    • nikki

      Minulla ollut undulaatteja. Undulaattia EI SAA pitää yksin.

    • tai ehdotus

      Hei! Undulaatti rakastaa seuraa, itseltäni kuoli viimeinen undulaatti 3 kk sen jälkeen, kun edellinen menehtyi. :( Jos olisin tiennyt silloin asian, olisin lahjoittanut kotiin, missä muita unduja tai hommannut sille kaverin.

      • huonompi juttu

        " Jos olisin tiennyt silloin asian,"

        Niinpä, sama homma (monta vuotta sitten), kauppiaat eikä lääkärit viitsi kertoa vaikka varmaan tietävät.

        Kaveri sille, kysyy joka paikasta kellä lahjoittaa tai myydä yksinäinen lintu, ilmoitus "undulaatit eivät kestä yksinoloa vaan kuolevat, siksi.."


    • muikku85

      Juu elikkä, munkin äidillä on ollut undulaatteja ja ne ei tosiaan voi olla yksin. Ne tosiaan kuolee yksin, kun ovat ns."parisuhde-2 lintuja

      • -M-

        Ja minä vaan en parinkymmenen linnupitovuoden jälkeen oikeasti ole nähnyt tai kuullut ensimmäistäkään lintua joka aidosti olisi pelkkään yksinäisyyteen tai puolison menetykseen kuollut... Nuo legendat sikiävät todennäköisesti siitä että yksi lintu kuolee johonkin tautiin ja se toinen sitten vähän viiveellä samaan vaivaan kun on jalksanut sinnitellä pöpöä vastan pidempään. Toki puolison kuolema ja muutoksen tutuissa rutiineissa stressaa ja masentaakin ja voi heikentää linnun vastustuskykyä ja sitä kautta edesauttaa jäljellejääneen poismenoa, mutta ei ne linnut(kaan) todellakaan pelkkään "ikävään" kuole, ei siinä ole mitään ekologista mieltä.

        Ja miksi tuosta lajikaverista nimenomaan undun kanssa kaikki vinkuvat, entäs ne sadat yksinään pidettävät neitokakadut, jakot ja amatsonit ynnä muut papukaijat???. Tokihan undu on parvilintu, mutta niin suurin osa muistakin papukaijoista ja loistopeipoista ja yksinään niitä ei saa pitää montaa tuntia päivässä. Papukaijalinnuilla kuitenkin ihminen kelpuutetaan mainiosti seuraksi, eli ei se undu ihan välttämättä juuri toista undua tarvitse. Tämä tosin tarkoittaa sitä että linnun kanssa oikeasti olisi seurusteltava käytännössä suurin osa päivästä jotta sen sosiaaliset tarpeet tulee täytettyä. Jos tähän ei ole mahdollisuutta kannattaa ehdottomasti hankkia papukaijalle, oli laji _mikä tahansa_, se lintukaveri tai vaikka useampi. Ei se undu siitä yksinolosta sen enempää tai vähempää kärsi kuin muutkaan parvilajit.


    • tai annat sen jonnekin miss...

      Ei unduparkoja voi pitää yksin, oletko täysin sydämetön? :/

    • :-)

      Tämä on oikeasti aivan tosi söpö keskusteluketju. Ihan alkoi hymyilyttää, kun luin teidän kaikkien suuresta huolesta undulaattiparan takia. Olen itsekin eläintenystävä, ja ymmärrän suuria tunteita eläinten suhteen, mutta undulaateista en tiedä mitään, en edes tiennyt sitä ettei undulaattia saa jättää yksin... siksi kuulosti jotenkin hassulta teidän kaikkien hurja omistautuminen asialle. :) Tosi söpöä.

    • henna80

      Mulla on ollut unduja neljä kpl. Ensimmäisenä hankin pariskunnan. Tyttö ja poika olivat kuin paita ja peppu. Hyvin tiiviisti yhdessä, jos otin tytön käteen, hetken päästä poika lensi vierelle. Pojan kuoltua, tyttö undu masentui. Aikaisemmin oli ollut hyvin elinvoimainen lintu. Tuntui, kuin siltä olisi kadonnut elämänhalu. Ostin sille kaverin, mutta se ei riittänyt korvaamaan menetystä. Tyttö kuoli lopulta sydänsuruihin, ainakin siltä se vaikutti, istui aina vaan passiivisena häkissä. Ei jaksanut lentääkään.

      Sen voin kyllä sanoa, että undua voi kyllä pitää yksinkin, vaikka parempi olisi jos sillä on kaveri. Jos linnun hankkii yksinäisenä, se tulee kyllä toimeen, jos sille pitää tarpeeksi seuraa.
      Itselläni oli pitkään yksinäinen poika undu, joka oli hyvin terhakka tapaus. Pidin sille itse seuraa
      paljon, opetin kesyksi ym. Lintu tykkäsi peilistä todella paljon, lauloi sille ja tanssi omalle kuvalleen, hassu otus.
      Ehdotankin, että hommaat peilin undullesi ja kannattaa kyllä kokeilla sitä kaveriakin. Uskon, että poika undu olisi parempi. Juttele linnullesi ja pidä sille seuraa paljon.

      Toivotan onnea, toivottavasti lintusi piristyy!

    • ekaksi lyhyesti mun unduharrastus urasta.

      Sain ekan undun joskus ala-asteella. se oli jotain n.6 vuotias koiras ja koko sen entinen parvi oli mennyttä (yhden oli kissa syönyt ja ainakin 1 oli karannut luontoon). Entiset omistajat sanoivat sen olevan vihainen,mutta eipä tuo ainakaan mulle ollut. no 3 vuotta myöhemmin se lauloi itsensä hengiltä.

      Seuraavana arkipäivänä mulle ostettiin uudet linnut tyttö ja poika. Nimet olivat(yllätys!) Romeo ja Julia. Alle vuoden päästä kissa yritti syödä Julian,mutta onneksi sain pelastettua sen. vähän tuon jälkeen Romeo jäi vuorostaan kissan kynsiin ja menehtyi. Vieläkään ei tiedetä kuinka kissa sai Romeon häkistä pois kotoa poissaollessamme,mutta näytti olleen maukasta lintupaistia,pyrstö oli jäänyt jäljelle.

      Olis selvää että Julia kaipasi Romeota ja oli yksinäinen,joten sille ostettiin uusi sulhanen Pyry. Mutta Julia ei koskaan hyväksynyt uutta sulhasta. ja seuraavana kesänä Julia sairastui vakavasti ja kuoli nopeasti.

      Pyry on nyt arviolta 12 vuotias. Ja elämänsä kunnossa. Leskenä se on ollut viimeiset 10 vuotta. Aluksi se oli toki apea,mutta piristyi kun pidin sille seuraa. Uutta morsianta en uskaltanut hankkia,koska pelkäsin että uusi lintu jäisi leskeksi. Nyt harmittaa kun en silloin heti ostanut uusia morsiamia,nyt lähin eläinkauppa on yli 200km päässä.

      Pyry on osoittautunut teräsvaariksi,mä varauduin silloin 10 vuotta sitten siihen että Pyry kuolee yksinäisyyteen melkein heti. niin ei kuitenkaan käynyt,vielä tänäkin päivänä se heittelee palloa ympäri häkin lattiaa,juttelee talitinteille ja ihastelee itseään peilin ääressä.

      Mun pointti on se et, undu voi olla yksin JOS sulla on aikaa sille pitkin päivää. En nyt tarkoita et pitäis häkin vieres istua 24/7. Se ei viel riitä et käy vaihtaa veden ja ruuan, vaan pitää seurustella myös. Peilit on kivoja kavereita, kuten myös pallot ja kaikenlainen myrkytön viherruoka (persilja,heinän kukinnot,salaatti... jotain mistä se saa tekemistä).

      Tämä näin, me lähdetään Pyryn kans nukkumaan. On ollut pitkä päivä. ;)

      • kauhulla

        kun kerrotte undulaattienne kuolinhetkistä, miksi päästätte kissan samaan huoneeseen, ei pitäisi ostaa undulaatteja, jos tuon vertaa niistä välittää, että niiden kuolema ei paljoa vaivaa teitä


      • eleonora
        kauhulla kirjoitti:

        kun kerrotte undulaattienne kuolinhetkistä, miksi päästätte kissan samaan huoneeseen, ei pitäisi ostaa undulaatteja, jos tuon vertaa niistä välittää, että niiden kuolema ei paljoa vaivaa teitä

        Kissa ja undulaatti samassa huushollissa? No way.


      • eleonora kirjoitti:

        Kissa ja undulaatti samassa huushollissa? No way.

        kyllä kissan voi opettaa niin ettei se koske kotieläimiin.

        Sama asia kun jotku väittää ettei kissa tule toimeen koiran kans,katin kontit! meil ne söivät samasta kupista,leikkivät keskenään ja nukkuivat vierekkäin.

        tuohon aikaan meil oli ennestään 3 aikuista kissaa ja tää neljäs (joka siis "hävitti" undun heti alkajaisiksi) adoptoitiin aikuisena,eikä sitä oltu ikinä opetettu mitenkään. muut kissat eivät välittäneet tuon taivaallista esim. unduista,koska tottuivat kaikenlaisiin eläimiin pennusta lähtien.

        niin, ja kissojen lisäksi oli 6 vuohta,2 kalkkunaa, 4 kanaa, 3 koiraa, 2 undua, 8 viiriäistä, 1 rotta ja 1 hamsteri ja vaihteleva määrä luonnoneläimiä ruokinnassa. :)


    • AAAA

      oletko kokeillut pitää radiota auki? Meidän undulaattia se auttoi, kun kaveri kuoli.

      • chump

        on auki surimman osan ajasta huoneessani, ja minttu tykkää laulaa kappaleiden tahdissa.
        Kun uniikki kuoli, se kummasteli pari päivää, mutta käyttäytyi kutakuinkin normaalisti ja on ollut ihan pirteä tähän asti. Pidän sille joka päivä seuraa, ja se on ihan pirteä tälläkin hetkellä. Tuossa radion kanssa seurustelee. Sillä on peilejä häkissään, aina ollut ja niilläkin se tykkää leikkiä.
        Mutta joka tapauksessa nyt olisi hakusessa hyvä kasvattaja Savonlinnan seudulta.
        Mintulle olen jo pidemmän aikaa kaavaillut nuorta, tervettä kaveria.


    • Titityy!

      Pikkuinen LCD-näyttö sinne mukaan niin kelpaa tipusen töllöä tuijotella, siihen sitten jotain luontoohjelmia pyörimään.

    • aliisako

      oli myös aikoinaan 2 undulaattia. Toinen kuoli ja toinen jäi yksin ja mietin mitä keksin ettei ole sitten hetken päästä taas yksinäistä lintua. Kuollut undulaatti oli sininen, eloonjäänyt keltainen. Laitoin sinisen pienen lasten villasukan orteen narulla kiinni. Tämä kelpasi kaveriksi. Linnun hätääntyessä tai muutoin se kävi kuopimassa sinistä "kaveriaan" nukkui sen vieressä, muutoin oli pirteä ja iloinen lintu koko sen hieman yli vuoden, mitä eli kaverinsa kuoleman jälkeen.

    • tipuliini

      Mulla oli undulaatteja, Anni(sininen) ja Aatu (valko/sininen) "love birds:) niillä oli koko huone käytössä vain yöksi menivät häkkiin nukkumaan, pidemme myös seuraa niille ja veimme ulos häkissä ja olivat mökillä mukana, sitten meille tuli myös "vidi" vihreä und. kyllä mun mielestä linnun pitää saada lentää kun sillä siivet on ja ei kukaan halua olla yksin-ei lintu eikä ihminen. (Annin kanssa ostettiin Unski jolla oli joku sairaus ja se kuoli aika pian oston jälkeen..Anni oli "yksin" noin vuoden ennen Aatua mutta se ei ollut onneton, sillä oli seuraa, mutta ei se käy vuodesta toiseen olla ilman toista lintua, Anni eli hyvän elämän ja kuoli vanhuuteen ja Aatu kuoli pari vuotta Annin jälkeen.

    • Mullakin oli undupariskunta jolla oli jo aika paljon ikää, kun sitten poika kuoli. Tyttö meni tosi surkeaksi tämän jälkeen. Mitään tuommoista kakomista en kyllä muista, mutta kökötti tylsänä paikallaan ja nyppi höyheniään.

      Itse ratkaisin asian laittamalla paikallislehteen ilmoituksen, jolla hain nimenomaan vanhempaa lintua kaveriksi, ettei sitten jäisi nuorempaa lintua suremaan.

      Sain pari vastausta mun ilmoitukseen, ja niin meille sitten tuli n. 10-vuotias uroslintu, jonka kanssa oma lintuni onneksi tuli heti juttuun, ja ne elivät onnellisina yhdessä vielä joitakin vuosia, kunnes sitten lopetin ne yhdessä hyvän ja pitkän elämän eläneinä.

      Mullekin niiden lopettaminen oli vaikeeta, mutta mua lohduttaa tieto siitä että ne eli loppuun asti onnellisina. Ei linnut viihdy yksin varsinkaan, jos niillä on ennen ollut kaveri joka on kuollut. Joten sinuna kyselisin paikallisista eläinkaupoista tai sitten hakisin juuri noin esim. lehti-ilmoituksella vähän iäkkäämpää lintua, jonka kanssa lintusi saisi vanheta ja lopulta kuolla yhdessä. Yleensä eläinkaupoissakin voi sopia, että linnun saa tuoda takaisin jos se ei tule omasi kanssa toimeen, tai vaihtaa sen toiseen.

      Tosin lintusi kannattaisi ehkä tutkia ennen kuin hommaat sille kaveria. Jos lisäksi sen hengitys näyttää vaikeelta, tommonen vois johtuu esim. kilpirauhasen liikakasvusta, jota hoidetaan juomaveteen laitettavalla jodilla. Myös jodikivi ois hyvä hommaa, jos sun linnulla ei semmosta oo.

      • ratkaisu tipullesi

        Ei mitkään häkkiin laitetut virikkeet auta, jos lintu joutuu olemaan suurimman osan päivastä yksin. Yksinäinen lintu tarvitsee paljon seurustelua. Kesy lintu osallistuu perheen elämään kulkemalla esim. olkapäällä. Se osaa hakea seuraa silloin kun se sitä tarvitsee. Villimpi lintu puolestaan kököttää itsekseen häkissä seurustellen peilin kanssa.

        Olen sitä mieltä että lintu tarvitsee kaverin, koska aina tulee hetkiä jolloin et voi olla lintusi kanssa. Itse ainakin tulisin hulluksi, jos en pääsisi kotoa mihinkään, ja ainut huvi on katsella itseäni peilistä, syödä ja käydä vessassa. Yksikin päivä tuntuisi ikuisuudelta, jos ei saisi puhua puhelimessakaan, käydä edes kaupassa tai kävelyllä. Jokainen voi kokeilla miltä yksi päivä täysin vailla lajitoverin kontaktia tuntuu!


    • chump

      Tänään tuotiin Mintulle 4kk vanha poikakaveri. Sinisävyinen Tarzan on todellakin nimensä mukainen. vilkas ja pirteä pikkuinen. Tänään ne ovat toisiinsa tutustuneet jo hieman eri häkeistä. Tarzan on hyvinkin kiinnostunut mintusta. Minttu sen siaan tutkailee sitä hieman kauempaa. Kuitenkin sekin tuntuu olevan innoissaan uudesta tuttavuudestaan. Huomenna jo ehkä päästetään ne tekemään lähempää tuttavuutta, jos linnut näyttävät kiinnostuneilta ja sopuisilta.

    • vastaaja 2006

      Ei Minttu ole vanha undu-naaras ollenkaan!!! Itselläni kaikki undut eläneet vähintään 8-vuotiaiksi ja vanhin undu eli 16-vuotiaaksi.

      Ota ihmeessä Minttu-naaralle uusi uros-undu kaveriksi!!! Minttu suree kuollutta puolisoaan ja on siksi alakuloinen - ei enää osaa elellä yksinäisenä. Varmista ennen uuden undun hankintaa, että Mintulla ei muuta sairautta, joka aiheuttaisi oudon käytöksen.

    • kaila

      ...17-vuotiaaksi ja oli virkeä loppuun asti. Kavereinaan sillä oli monenikäisiä unduja ja yksi neitokaija. En näkisi olevan myöhäistä ostaa sille kaveria. Usein voi näiltäkin palstoilta saada liki samanikäisen kaverin hankittua. Lintusi piristyy kummasti ja alkaa voida paremmin. Sairaan linnun vieminen eläilääkärille on aina hyvästä. Sairaan linnun kärsimys on hyvä selvittää ja hoitaa pois.

    • Lolzzzzzzzzzzzzzz

      itse en ainakaan hankkisi alunperin 2 undulaattia...
      kuitenkin mulla olisi aikaa undulaatille paljon.......
      Ja jos ottaisin 2, niin jos toinen menehtyisi, niin toisen sydän särkyisi ja saattaisi ehkä kuolla sekin.

    • Unduliini

      Saattaa johtua myös stressistä tuo Mintun oireilu. Undulaatit ovat parvilintuja ja lajitoverin kuolema saattaa järkyttää. Kannattaisi varmaan ostaa Mintulle kaveri.

      :)

    • jessenit37

      Ei linnullasi ole mitään,sitä paitsi se voi olla räkää.Kyllä linnullakin on tunteet...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe