Mihinkähän asti päiväkodit ovat normaalisti auki? Sitten kun lapsen on aika mennä hoitoon, me tarvitsisimme hoitoa joka päivä klo 18 asti. Monessa viestissä täällä puhutaan, että pk menee kiinni jo klo 17. Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että päiväkotien pitäisi olla auki klo 18 asti, olenko siis ihan väärässä?
Kuinka pitkään pk auki?
15
2531
Vastaukset
- kaupungin
pk:t ovat auki 6.15-17.30 välillä.
saisi olla. Joillakin paikkakunnilla on järjestetty jopa yöhoitopaikkoja, kun vanhemmat on vuorotyössä. Yleensä 17.00-17.30 varmaankin ovat auki. Olis hyvä jos on useita päiväkoteja, niin joku aukeais vasta 8.00-9.00 ja olis illasta pidempään auki. Nyt taitavat aueta enne klo 7.00.
Entä perhepäivähoito?- blondi-72hki
hesassa 17:30 mutta onhan niitä niin sanottuja ilta tarhoja jotka ovat pitempään auki ja toiset jopa koko yön ,yötyötä tekeville vanhemmille avuksi.
- Lasten kanssa toimiva
Päiväkodit ovat normaalisti avoinna klo:6.30-17,mutta sitten on päiväkoteja joissa on jatkettu aukiolo..ja ne ovat osa jopa öisin ja vkolp auki.
Jos tarvitsette myöhempään hoitoa,nii vuoropäiväkodit ovat sitten teitä varten. - lhlh
Mistä päin Suomea olet? Eri paikoissa taitaa olla vähän eri "säännöt".
Itse olen Tampereella lastenhoitajana ja meillä on kunta velvollinen tarjoamaan hoitoa klo 18 asti. Tosin siihen aikaan enää hyvin harva yleensä tarvitsee hoitoa. Meidän päiväkodissa homma on hoidettu niin, että yli klo 17 tarvittava hoito varataan etukäteen (vähintään vuorokautta ennen), jolloin osataan varata hoitaja siihen asti (ja myös pieni välipala). Meillä on ollut lapsia, jotka ovat joka päivä hoitoa tarvinneet yli klo 17.
Yksi vaihtoehto teille voisi olla vuorohoitopäiväkoti. Siellä lapsia hoidetaan ympäri vuorokauden ja ovat siis pidempään auki (yleensä varmaankin klo 21 asti?). Tai sitten perhepäivähoito.- koko
Suomessa kunnat ovat velvollisia tarjoamaan hoitoa silloin kuin siihen on todellinen tarve. Esim. molempien vanhempien tai yksinhuoltajan vuorotyö.
- mutta mutta
koko kirjoitti:
Suomessa kunnat ovat velvollisia tarjoamaan hoitoa silloin kuin siihen on todellinen tarve. Esim. molempien vanhempien tai yksinhuoltajan vuorotyö.
sitä varten on niitä vuoropäiväkoteja. Eli ei kaikkien päiväkotien tarvitse olla auki 17.00 jälkeen. Onneksi:)
- tietenkään
mutta mutta kirjoitti:
sitä varten on niitä vuoropäiväkoteja. Eli ei kaikkien päiväkotien tarvitse olla auki 17.00 jälkeen. Onneksi:)
eikä edes klo 17 asti, jos tarvetta ei ole. Kaikki riippuu hoitoajoista.
- lhlh
koko kirjoitti:
Näitä vuorotyöläisiä varten on vuorohoitopäiväkodit. Itse olen töissä ihan tavallisessa päivä päiväkodissa. Ja niiden aukiolo käytäntö kai vaihtelee kunnittain? Tosin olen täällä Tampereellakin kuullut parilta vanhemmalta, ettei heidän lasten päiväkodissa hoideta lapsia yli klo 17, vaikka tarvetta silloin tällöin olisikin (ei siis edes joka päivä). Tällöin päiväkoti kyllä rikkoo sääntöjä, joissa luvataan, että hoito on tarvittaessa mahdollista klo 18 asti.
- vastauksesi
vuoropäiväkoti on avoinna mitä käsittämättömimpinä aikoina! aamulla ainakin jo 5.00 ja illalla on ainakin 23.00, mahdollisesti kyllä 00.00 asti. myös viikonloppuisin. kotikaupungillasi on lain mukaan velvollisuus järjestää hoitopaikka lapsellesi juuri sellaisina aikoina kuin hän hoitoa tarvitsee. yhteys sosiaalitoimistoon tai vastaavaan.
- on aina
auki, kun on tarvetta. Ei sieltä esim. klo 23 lapsia pois haeta, vaan lapset ovat tietysti yötä pk:ssa.
- äitee +4
eri paikkakunnilla eroja, mutta täällä kaikki ovat auki 6.30-17 paitsi vuorohoito. Meillä on ajoittain se tilanne että lapsi tarvitsee hoitoa tuota aiemmin ja se on aina järjestynyt tutussa hoidossa. Tilapäisesti tarve on kuitenkin kestänyt jopa kolmena aamuna viikossa puolen vuoden ajan joten ihailtavaa joustoa on. Muillakin lapsilla on joskus sama tilanne ja kun tietävät että olemme reissuhommissa molemmat niin monasti huikkaavat että nyt voi taas tuoda aikaisemminkin.. Onneksi tuosta toisesta päästä ei ole tarvinnut venyttää vaikka on hilkulla ollut että hakemana on ehditty ajoissa kun paha ruuhka osuu kohdalle ja silloin noista päivistä on ilmoitettu varalle jo joten hoidossa osataan varautua siihenkin, onneksi todella tätä ollut vain kymmenkunta kertaa.
Tiedän päiväkoteja joissa moinen ei tulisi kyseeseen, mutta meillä se oli heti myönteinen päätös kun asiaa kainosti kysäisin aikanaan varmana siitä että hoitopaikan vaihto on edessä. Tilanne olisi toinen jos poikkeava aika olisi koko viikkoja useamman viikon ajan..
Kuntasi nettisivuiltakin asia voi selvitä. - asiasta
Pääsääntöisesti päiväkodit ovat auki 7.00 - 17.00. Ainakin isoimmissa kaupungeissa on tämän lisäksi päiväkoteja, joista saa iltahoitoa tarvittaessa, eli pitää ilmoittaa etukäteen, että huomenna meidän Matti tarvitsee iltahoitoa, silloin se järjestyy. Lisäksi on 24 h auki olevia päiväkoteja vuorotyöläisten lapsia varten. SOita oman kuntasi päivähoitotoimistoon ja kysy, miten asia on teidän kunnassa.
- Turussa
Meidän tarha on auki 7:30-17:00, mutta maksimi hoitopäivän pituus on 9h... tiukkaa tekee jos ei ole omaa autoa ja työpäivän pituus 8h.
- lapsia ajatellen...
pk:n pitäisi olla auki 6.30-17 mutta aina vaan joustetaan ja joustetaan...
Nyt eka lapsi tulee jo vähän ennen 6 ja joskus pk auki 17.30.Arvatkaapa vaan onko se sama lapsi siellä aamusta iltaan...Eihän sille mitään voi jos vanhemmat on töissä :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883