ketkä vie lahjan lapselle ???

kummastunut

Tuttavastani tuli äskettäin kummi pienelle tytölle, ja lahjaksi hän vei 'perinteisen' KUMMIKEHYKSEN. Mutta mutta. Lapsen äidin ystävätär, joka ei ollut kummi, toi samanlaisen KUMMIKEHYKSEN.
Eli siis eikö se ole vähän niinkuin 'kummien oikeus' viedä lapselle ne kummikehykset ja rasiat yms ?? vai mitä mieltä olette tästä ?

11

6058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja 2

      "rotinoita vie kaikki ketkä menee kotona käymään vauvaa ekakertaa katsomaan,vieminen on yleensä vaatetta tai lelua lapselle ja leivonnaisia koko perheelle ja kenties kukkia äidille.
      Kastepäivänä sitten kummit ostavat kummilahjan,joka on yleensä kehys,rahalipas,hammasrasia,vauvan sormus tms.
      Kastetilaisuuteen ei muut tuo lahjoja jollei joku ole ensimmäistä kertaa vauvaa tapaamassa silloin hänkin saattaa tuoda pikkulahjan joka kuitenkin on se vaate tms. eli ei "perinteinen kummilahja"

    • on tapana

      että ristiäisiin tosiaan kummit tuo ne kummilahjat. jokainen vieras/perhe tuo oman lahjansa myös. se voi olla esim. satukirja, vauvantäkki, vaatteita, vauvan ensimmäinen kirja, lelu, jnejne.

    • ......

      Meillä on yleensä ollut tapana, että kummit tuovat noita kummikehyksiä, -lusikoita,
      -sormuksia jne. ja muut ovat sitten tuoneet (jos halunneet) jotain muuta esim. vaatteita, leluja, kirjoja jne... Ei itselleni tulisi edes mieleen ostaa noita kummilahjoja ellen olisi kummina ko.ristiäisissä. Ja kumminna ollessa taas haluan ehdottomasti ostaa jonkin kivan kummilahjan.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Kiitos paljon näistä vastauksista! :) Tämä asia selkisi nyt täysin. Kiitos.


    • Itsekin kummi

      Kyllä kummilahja (kehykset, lusikat ym.) on kummin oikeus, eikä sellaista muut saisi lahjaksi antaa! Johan se lukee nimessäkin KUMMIlahja. Muut vieraat voivat tuoda sitten jotakin muuta, mutta kummilahjat on tarkoitettu kummien annettaviksi!

    • jyvät akanoista

      erityisesti luki että kummijotain, niin sitten on tietysti moka. Ei se kummien kummius kuitenkaan ole jonkun muun tuomista lahjoista kiinni. Iloitkaa lapsesta ja antakaa olla, tuskinpa ystävätär mitään pahaa on tarkoittanut.

    • sunna

      Minä en ole kuullutkaan että sormuksia, kehyksiä ym. sanotaan KUMMIlahjoiksi. Olen aina ajatellut, että ne on kastelahjoja, eli niitä voi sitten ihan kuka tahansa tuoda lahjaksi.

      Kummilusikka on sitten erikseen ja on sylikummin "oikeus".

      • noin mene

        Olen syntynyt 70-luvulla eikä minulla ole lusikkaa, vaan kaunis kummilautanen. Miehelläni on kyllä lusikka, mutta ystävilläni taas mm. valokuvakehyksiä. Omalle kummipojalleni ostin autonmutoisen säästölippaan, koska lusikka on mielestäni tylsä.

        Juttuhan menee niin, että kaikki kultasepänliikkeestä ostettu kastelahjojen nimellä kulkeva kuuluu perinteisesti kummeille. Ei lusikkaa ole missään sen erityisemmin kastelahjaksi määrätty. Muut ristiäisvieraat voivat lahjoa lasta vaikkapa vaatteilla, leluilla tai kirjoilla.


    • Iisku

      tai ortodokseilla kaularistin lapselle. En ole koskaan kuullut erityisestä "kummikehyksestä". Eiköhän valokuvakehyksen saa viedä kuka hyvänsä perheen ystävä lapselle. Kummi voi myöhemmin antaa sen lusikan, jos tuntee itsensä noloksi.

      • tiedoilla

        Tämä kummikehys on nykyään melkein syrjäyttänyt kummilusikan.
        Sama ideahan siinä on kuin lusikassa, elikä siihen kaiverretaan lapsen syntymähetken mitat, nimi ja syntymäpvä. Sitten vanhemmat voivat laittaa siihen kehykseen lapsensa kuvan. Etkö tosiaankaan ole tuollaista nähnyt?


      • ert123

        Kyllä ainakin täälläpäin Suomea kultasepänliikkeet markkinoivat tuotteita nimillä "KUMMIkehys, KUMMIlusikka". Itselle ei tulisi tavallisena kastejuhlavieraana mieleenkään lähteä hankkimaan tuonkaltaisia lahjoja. Yhtä hyvin vauvalle voi hankkia nätin vaatteen tai miksei vaikka muun muistoesineen. Mielestäni kummilahjan tarkoitus on olla jotakin, mikä kulkee lapsen elämän halki kummista muistona.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1270
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      51
      942
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      834
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      798
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      760
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      83
      740
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      30
      650
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      52
      643
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      635
    Aihe