Paljonko nykyisin maksetaan asialliselle hyvälle timpurille palkkaa?
Miten kannattaa hinnoitella timpurin kanssa tunti vai urakka?
Mitä timpuri maksaa?
21
2435
Vastaukset
- remonttiseikkailu 2001
Itse maksoin kirvesmiehelle viime vuonna 175 mk/tunti. Pääkaupunkiseudulla saatetaan pyytää enemmän, maaseudulla vähemmän. Henkilö oli ennakkoperintärekisteriotteen omaava, hyvää jälkeä tekeväksi tunnettu yrittäjä. Jätti kahden viikon välein laskun tunneistaan ja hoiti itse verot, vakuutukset ym.
Koska kyseessä oli laajempi, mahdollisesti yllätyksiäkin sisältävä vanhan talon remontti, ei urakkatyöhön suostujia ollut. Uudisrakennuksilla on tilanne varmasti toinen. Tosin monesti työtahdista ja valitettavasti työnlaadustakin näkee, onko kyse tunti- vai urakkahommista.
Palkattu apumieskin meillä oli jonkin aikaa. Rakennusliiton työehtosopimuksen mukaisine lisineen tämän ammattikoululaisen kuukausipalkka nousi bruttona noin 9 000 markkaan ja tähän päälle työnantajamaksut noin 2 000 mk.
Päätöikseen omakotikotirakennuksilla toimivat kirvesmiehet ovat lähes aina yrittäjiä. Palkansaajan asemassa oleva kirvesmies on kyllä tuntitöissä maksajan kannalta edullisempi vaihtoehto.- Huh
Heh sanon minä...
Olen kyllä kuullut että timpurin palkka olisi 12-14€/t mutta toi 29€/t on aivan naurettavan suuri! - Jussi
Huh kirjoitti:
Heh sanon minä...
Olen kyllä kuullut että timpurin palkka olisi 12-14€/t mutta toi 29€/t on aivan naurettavan suuri!Alkuperäisen vastauksen mukainen tuntikorvaus yrittäjätimpurille on ihan kohtuullinen, ja tosiaan maaseudulla löytyy halvempiakinkin miehiä.
Ja tuon edellisen viestin jättäjä ei edes ymmärrä, mikä ero on yrittäjällä tai palkansaaja-asemassa olevalla timpurilla.
Palkansaajan tuntikorvauksen lisäksi tulee työnantajalle sivukuluja n. 50-60%, lisäksi työkaluista ja matkoista korvauksia. Tämä on johtanut viime vuosina siihen ettei kukaan enää palkkaa ammattitimpureita, vaan he kaikki toimivat yrittäjinä ja ennakkoverokirjalla. - Juuso
Nykyään saa tehdä ennakkoperinnässä olevien palkoista verotuksessa kotitalousvähennyksen.
- ano
Juuso kirjoitti:
Nykyään saa tehdä ennakkoperinnässä olevien palkoista verotuksessa kotitalousvähennyksen.
Palkasta ei saa tehdä verovähennystä, vaan ainoastaan sivukuluista. Vähennytä ei saa tehdä myöskään uudisrakentamisesta.
- joo
Meillä oli kesällä 3kk remonttiprojektissa 2 timpuria hommissa. Olivat palkattuja, eli maksoin itse sotut&vakuutukset, mutta eipä tarvinnut maksaa ALV:tä. 70 vanhaa markkaa tunti todellisista ammattimiehistä. Osasivat korjata vanhaa ja säveltää tarpeen mukaan. Eivät olleet mitään talopaketin pystyttäjiä. Näin siis Treen suunnalla.
- ano
Miten niin ei tarvinnut maksaa alv:tä?
Luuletko että maksoivat sitten jotain muitakaan veroja?
Tekee meilläkin "kadun timpuri" hommia naapureille, eikä ota kuin 30mk/h... Ei tarvi maksaa veroja eikä sotuja. - joo
ano kirjoitti:
Tekee meilläkin "kadun timpuri" hommia naapureille, eikä ota kuin 30mk/h... Ei tarvi maksaa veroja eikä sotuja.Toiminimen haltijoijen kanssa asioidessa on maksuissa mukana ALV, palkattujen hemmojen kanssa ei. Tosin muita maksuja tulee maksettavaksi sinne sun tänne, mutta ALV:n säästö on huomattavin ero.
Kaikki tapahtuu kuitenkin lakien ja pykälien mukaan. - verokirjamies
ano kirjoitti:
Tekee meilläkin "kadun timpuri" hommia naapureille, eikä ota kuin 30mk/h... Ei tarvi maksaa veroja eikä sotuja.Näyttää siltä, että ihmisillä on pakka sekaisin kun puhutaan palkatyusta työvoimasta. Verokirjamiehen veron tilittää työnantaja, EI työntekijä,tiettyä poikkeusta lukuunottamatta.Itseasiassa kaikki maksut hoitaa työnantaja, ne siis pidätetään p-saajan bruttotuloista.70mk/h vastaa kustannuksiltaan t-antajalle vajaan 109,-markan kokonaiskustannusta.Se ei ole tänä päivänä todellakaan hurja summa, kun ottaa huomioon mitä miehet tuovat tullessaan(työkalut).Siis ero on 175,-(sisalv) miinus 109,- =66,-mk/ h työnantajan hyväksi.Minusta siinä tulee isännälle runsas korvaus muutamien asioiden huolehtimisesta koko yhteiskunnan hyväksi. Lisäksi täytyy huomioida kotitalouksien teettämän työn verovähennysoikeus.
Siis verokirjamies ei tilitä itse mitään, vaan saa 70,-markan tuntipalkasta käteen veroprosentista riippuen noin 55,-mk nettona, josta isäntä joutuu maksamaan eri tahoille yhteensä noin 109,- markkaa----siis puolet katoaa toisaalle..liekö tämä se verokiila..? Itse olen alalla tosin en timpuri, vaan muurari ja meilläpäin on runsaasti verokirjalla toimivia kirvesmiehiä ja muurareita, ja homma toimii kuin junan vessa; tosin lieveilmiönä heittäisin tähän loppuun vielä sellaiset terveiset verokirjamiehen pimeitä hommia epäilleelle.Pimeitä hommia tekee kaikki,toiset enemmän,toiset vähemmän,itsekin myönnän, MUTTA takuuta en liioin anna töilleni jos pimeätä tehdään, koska se pimeä ehdotus tulee poikkeuksetta t-antajan toimesta.Pääsääntöisesti ihmiset kyllä ymmärtävät sen, että joku tekee"päivätöitä" verokirjalla, aivan kuten muutkin palkansaajat tekevät; tosin sitä ei huomata enne kuin joutuu jonkun palkkaamaan.Mielestäni verokirjamiehet ovat asiallista porukkaa jo siitäkin syystä, että kuitenkin maksujen hoitto on pääasiassa t-antajalla,,,,mutta se lieveilmiö, eli YRITTÄJYYS on se todella ihana veronkiertomahdollisuus ainakin rakennusbisneksessä,on asiallisiakin, mutta nämä yrittäjät ovat todellisella koetuksella, sillä rehellisellä pienyrittämisellä on vaikea pysyä hengissä rakennusalalla.Olen vuosien saatossa monemoista leipuria ja kokkia timproo-ja muuruuhommissa siis yrityspuolella, siellä siis todella kilpaillaan siit, kuka enemmän kehtaa ohittaa veroja. Älkää siis moittiko rehellisiä verokirjamieheä, kun ette tiedä asiasta mitään. Jois rikastua haluat perusta rakennusliike huijaus&koijaus OY.Terveisin 15 vuotta alaa nähnyt. - ano
verokirjamies kirjoitti:
Näyttää siltä, että ihmisillä on pakka sekaisin kun puhutaan palkatyusta työvoimasta. Verokirjamiehen veron tilittää työnantaja, EI työntekijä,tiettyä poikkeusta lukuunottamatta.Itseasiassa kaikki maksut hoitaa työnantaja, ne siis pidätetään p-saajan bruttotuloista.70mk/h vastaa kustannuksiltaan t-antajalle vajaan 109,-markan kokonaiskustannusta.Se ei ole tänä päivänä todellakaan hurja summa, kun ottaa huomioon mitä miehet tuovat tullessaan(työkalut).Siis ero on 175,-(sisalv) miinus 109,- =66,-mk/ h työnantajan hyväksi.Minusta siinä tulee isännälle runsas korvaus muutamien asioiden huolehtimisesta koko yhteiskunnan hyväksi. Lisäksi täytyy huomioida kotitalouksien teettämän työn verovähennysoikeus.
Siis verokirjamies ei tilitä itse mitään, vaan saa 70,-markan tuntipalkasta käteen veroprosentista riippuen noin 55,-mk nettona, josta isäntä joutuu maksamaan eri tahoille yhteensä noin 109,- markkaa----siis puolet katoaa toisaalle..liekö tämä se verokiila..? Itse olen alalla tosin en timpuri, vaan muurari ja meilläpäin on runsaasti verokirjalla toimivia kirvesmiehiä ja muurareita, ja homma toimii kuin junan vessa; tosin lieveilmiönä heittäisin tähän loppuun vielä sellaiset terveiset verokirjamiehen pimeitä hommia epäilleelle.Pimeitä hommia tekee kaikki,toiset enemmän,toiset vähemmän,itsekin myönnän, MUTTA takuuta en liioin anna töilleni jos pimeätä tehdään, koska se pimeä ehdotus tulee poikkeuksetta t-antajan toimesta.Pääsääntöisesti ihmiset kyllä ymmärtävät sen, että joku tekee"päivätöitä" verokirjalla, aivan kuten muutkin palkansaajat tekevät; tosin sitä ei huomata enne kuin joutuu jonkun palkkaamaan.Mielestäni verokirjamiehet ovat asiallista porukkaa jo siitäkin syystä, että kuitenkin maksujen hoitto on pääasiassa t-antajalla,,,,mutta se lieveilmiö, eli YRITTÄJYYS on se todella ihana veronkiertomahdollisuus ainakin rakennusbisneksessä,on asiallisiakin, mutta nämä yrittäjät ovat todellisella koetuksella, sillä rehellisellä pienyrittämisellä on vaikea pysyä hengissä rakennusalalla.Olen vuosien saatossa monemoista leipuria ja kokkia timproo-ja muuruuhommissa siis yrityspuolella, siellä siis todella kilpaillaan siit, kuka enemmän kehtaa ohittaa veroja. Älkää siis moittiko rehellisiä verokirjamieheä, kun ette tiedä asiasta mitään. Jois rikastua haluat perusta rakennusliike huijaus&koijaus OY.Terveisin 15 vuotta alaa nähnyt.Tuli pieni lukihäiriö tuno 70mk jutun kanssa ja siitä pieni väärinkäsitys...
Oikeassa olet juttuinesi paitsi että kotitalousvähennustä ei saa tehdä töistä jotka tulevat uudirakennuksen tekemisestä.
Laskeskelin tuossa että onpa tullut maksettua lähes 45.000€ ALV veroa talonrakennuksen yhteydessä!!! Jotain tarttis tehdä että tuo huutava vääryys saataisiin oikaistua, kyllä se jotenkin pitäisi huomioida että ok-talon rakentaja on jo maksanut verot rahoista, joilla se talonsa maksaa. - joo
verokirjamies kirjoitti:
Näyttää siltä, että ihmisillä on pakka sekaisin kun puhutaan palkatyusta työvoimasta. Verokirjamiehen veron tilittää työnantaja, EI työntekijä,tiettyä poikkeusta lukuunottamatta.Itseasiassa kaikki maksut hoitaa työnantaja, ne siis pidätetään p-saajan bruttotuloista.70mk/h vastaa kustannuksiltaan t-antajalle vajaan 109,-markan kokonaiskustannusta.Se ei ole tänä päivänä todellakaan hurja summa, kun ottaa huomioon mitä miehet tuovat tullessaan(työkalut).Siis ero on 175,-(sisalv) miinus 109,- =66,-mk/ h työnantajan hyväksi.Minusta siinä tulee isännälle runsas korvaus muutamien asioiden huolehtimisesta koko yhteiskunnan hyväksi. Lisäksi täytyy huomioida kotitalouksien teettämän työn verovähennysoikeus.
Siis verokirjamies ei tilitä itse mitään, vaan saa 70,-markan tuntipalkasta käteen veroprosentista riippuen noin 55,-mk nettona, josta isäntä joutuu maksamaan eri tahoille yhteensä noin 109,- markkaa----siis puolet katoaa toisaalle..liekö tämä se verokiila..? Itse olen alalla tosin en timpuri, vaan muurari ja meilläpäin on runsaasti verokirjalla toimivia kirvesmiehiä ja muurareita, ja homma toimii kuin junan vessa; tosin lieveilmiönä heittäisin tähän loppuun vielä sellaiset terveiset verokirjamiehen pimeitä hommia epäilleelle.Pimeitä hommia tekee kaikki,toiset enemmän,toiset vähemmän,itsekin myönnän, MUTTA takuuta en liioin anna töilleni jos pimeätä tehdään, koska se pimeä ehdotus tulee poikkeuksetta t-antajan toimesta.Pääsääntöisesti ihmiset kyllä ymmärtävät sen, että joku tekee"päivätöitä" verokirjalla, aivan kuten muutkin palkansaajat tekevät; tosin sitä ei huomata enne kuin joutuu jonkun palkkaamaan.Mielestäni verokirjamiehet ovat asiallista porukkaa jo siitäkin syystä, että kuitenkin maksujen hoitto on pääasiassa t-antajalla,,,,mutta se lieveilmiö, eli YRITTÄJYYS on se todella ihana veronkiertomahdollisuus ainakin rakennusbisneksessä,on asiallisiakin, mutta nämä yrittäjät ovat todellisella koetuksella, sillä rehellisellä pienyrittämisellä on vaikea pysyä hengissä rakennusalalla.Olen vuosien saatossa monemoista leipuria ja kokkia timproo-ja muuruuhommissa siis yrityspuolella, siellä siis todella kilpaillaan siit, kuka enemmän kehtaa ohittaa veroja. Älkää siis moittiko rehellisiä verokirjamieheä, kun ette tiedä asiasta mitään. Jois rikastua haluat perusta rakennusliike huijaus&koijaus OY.Terveisin 15 vuotta alaa nähnyt.Tuo oli selkeä kirjoitus. Näin homma todellakin toimii. Varsin moni verokirjamies täyttää lisäksi nämä muutkin maksulaput valmiiksi. Se on todella hyvää palvelua ja näin verokirjamiehillä on sosiaaliturvakin kunnossa ja eläkekin karttuu.
Käyttäkää ihmeessa verokirjamiehiä, ellette halua maksaa valtiolle enempää veroja. - Muurari
verokirjamies kirjoitti:
Siis verokirjamies ei tilitä itse mitään, vaan saa 70,-markan tuntipalkasta käteen veroprosentista riippuen noin 55,-mk nettona, josta isäntä joutuu maksamaan eri tahoille yhteensä noin 109,- markkaa----siis puolet katoaa toisaalle..liekö tämä se verokiila..? Itse olen alalla tosin en timpuri, vaan muurari ja meilläpäin on runsaasti verokirjalla toimivia kirvesmiehiä ja muurareita, ja homma toimii kuin junan vessa; tosin lieveilmiönä heittäisin tähän loppuun vielä sellaiset terveiset verokirjamiehen pimeitä hommia epäilleelle.Pimeitä hommia tekee kaikki,toiset enemmän,toiset vähemmän,itsekin myönnän, MUTTA takuuta en liioin anna töilleni jos pimeätä tehdään, koska se pimeä ehdotus tulee poikkeuksetta t-antajan toimesta.Pääsääntöisesti ihmiset kyllä ymmärtävät sen, että joku tekee"päivätöitä" verokirjalla, aivan kuten muutkin palkansaajat tekevät; tosin sitä ei huomata enne kuin joutuu jonkun palkkaamaan.Mielestäni verokirjamiehet ovat asiallista porukkaa jo siitäkin syystä, että kuitenkin maksujen hoitto on pääasiassa t-antajalla,,,,mutta se lieveilmiö, eli YRITTÄJYYS on se todella ihana veronkiertomahdollisuus ainakin rakennusbisneksessä,on asiallisiakin, mutta nämä yrittäjät ovat todellisella koetuksella, sillä rehellisellä pienyrittämisellä on vaikea pysyä hengissä rakennusalalla.Olen vuosien saatossa monemoista leipuria ja kokkia timproo-ja muuruuhommissa siis yrityspuolella, siellä siis todella kilpaillaan siit, kuka enemmän kehtaa ohittaa veroja. Älkää siis moittiko rehellisiä verokirjamieheä, kun ette tiedä asiasta mitään. Jois rikastua haluat perusta rakennusliike huijaus&koijaus OY.Terveisin 15 vuotta alaa nähnyt.Verokirjamies kirjoittaa ihan kuin minä itse olisin kirjoittanut, täyttä asiaa. Ainoa ihmetyksen aihe on toi sun palkka 70 mk/h (11,77€/h), taidat asustella jossain tosi pohjosessa. Itse oon muurari uudeltamaalta ja 18,5 € on alin hinta millä saa minuun liikettä. Pakko myöntää että liikettä on riittänyt ihan riittävästi. 18,5 € sotut = noin 28,5 €. Kaverin firma laskuttaa samasta työstä 32 € alv, ja töitä näkyy riittävän.
- Verokirjamies
Muurari kirjoitti:
Verokirjamies kirjoittaa ihan kuin minä itse olisin kirjoittanut, täyttä asiaa. Ainoa ihmetyksen aihe on toi sun palkka 70 mk/h (11,77€/h), taidat asustella jossain tosi pohjosessa. Itse oon muurari uudeltamaalta ja 18,5 € on alin hinta millä saa minuun liikettä. Pakko myöntää että liikettä on riittänyt ihan riittävästi. 18,5 € sotut = noin 28,5 €. Kaverin firma laskuttaa samasta työstä 32 € alv, ja töitä näkyy riittävän.
En kyllä itsekään liiku seitsemällä kympillä...14 euroa on lähtötaksa tuntitöissä, tosin urakka on paljon mieleisempi tapa hoitaa hommat, jos vain mahdollista..en asu Uudellamaalla´, en edes kovin lähellä...terveisin toinen muurari....!
- JYP
Toiminimellä Jyväskylässä maksaa 165mk/h (sis ALV)
- Maallikko
Rakensinpa joku aika sitten pitkästätavarasta omakotitalon. Ajattelin ottaa timpurin/timpuriporukan jotta homma kävisi ripeästi ja itselleni jäisi aikaa muihin järjestelyille.
Eka ns. tosiammatilais porukka ( 2 henkilöä) kävi tutustumassa työmaahan ja laskeskeli rungon pystyyn lyömisen vesikattoon asti maksavan n. 60000mk (työn osuus). Kiittelin tarjouksesta ja lupasin palata asiaan myöhemmin.
Seuraavaksi hommaan lupautui tutun tuttu maalaistimpuri 50mk/h tekemään homman ja kustannukset tuntui asettuvan aivan eri lukemille kuin edellisellä eliittiporukalla.
Homma sovittiin keväällä heti lumien sulettua alkavaksi. Tuli kevät rakenukselle ,mutta ei timpuri. Kaveri oli sairastunut niin pahoin ettei vasara pysynyt kädessä eikä aikaisemmin muistanut ilmoittaa.
Siinä sitä sitten oltiin aikataulu myöhässä ja vitutus huipussaan eikä ketään timpuria enää kesän kynnyksellä saanut hommiin.
Onneksi valvoja totesi, että kyllähän toi homma sultakin luonnistuu kun kuvatkin on niin selkeät. Lupautuipa jopa neuvomaan ja kiperän kohdan tullessa auttamaan rungon pystytyksessä.
Ei muuta kuin hihat heilumaan ja niinhän se runko nousi aivan kohtuu ajassa pystyyn ja mitä parhainta tuntipalkka oli 0mk/h (heh).Voin omastakokemuksesta sanoa ettei ko. homma ole kovin kaksista itsekkään tehdä kunhan on vain riittävän huolellinen ja tekee rakennusaikataulun väljäksi.- kirvesmies
Vähänpä arvostat vaativaa ammattityötä..mitä lie itse teet palkkatyöksi.
Ihmisiä tässä ollaan itse kukin, niin kirvesmies kuin maaherratkin..jokaisen ammattia tulisi vähän enemmän arvostaa. Jos luulet olevasi noin hyvä, niin kannattaisi harkita kloonattavaksi menemistä, voi kuinka Suomen köyhät ja kurjat, ja miksei äveriäätkin saisivat HALVALLA ja nopeasti hyviä taloja...
Kirvesmiehiä, kuten kaikkien muidenkin alojen ammattilaisia on laidasta laitaan,kaikilla on myös oikeus sairastaa, no asiasta tietysti olis voinut ilmoittaa,mutta kuitenkin...tuo 60 tyyseniä ei kuulostanut kovin pahalta hinnalta..taidatkin olla joku possutuen saaja, kun et raaskinut palkata porukkaa, ja mitenyleensä on mahdollista, että ehdit hakkaamaan sitä taloa kokopäiväisesti? - Maallikko
kirvesmies kirjoitti:
Vähänpä arvostat vaativaa ammattityötä..mitä lie itse teet palkkatyöksi.
Ihmisiä tässä ollaan itse kukin, niin kirvesmies kuin maaherratkin..jokaisen ammattia tulisi vähän enemmän arvostaa. Jos luulet olevasi noin hyvä, niin kannattaisi harkita kloonattavaksi menemistä, voi kuinka Suomen köyhät ja kurjat, ja miksei äveriäätkin saisivat HALVALLA ja nopeasti hyviä taloja...
Kirvesmiehiä, kuten kaikkien muidenkin alojen ammattilaisia on laidasta laitaan,kaikilla on myös oikeus sairastaa, no asiasta tietysti olis voinut ilmoittaa,mutta kuitenkin...tuo 60 tyyseniä ei kuulostanut kovin pahalta hinnalta..taidatkin olla joku possutuen saaja, kun et raaskinut palkata porukkaa, ja mitenyleensä on mahdollista, että ehdit hakkaamaan sitä taloa kokopäiväisesti?Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?
Arvostan kaikkia ammattinsa taitavia henkilöitä
oli ne sitten kirvesmiehiä tai maaherroja.
En pidä itseäni yli-ihmisenä vaikka rakennusprojektista selvisin ilman "ammattimiestä".
Tulipa tossa alussa sanottua urakkaa liian suurena.
Tarkoitus oli teettää runko kattoristikkoja vaille valmiiksi, eli pysty- ja vaakarunkovaiheeseen ilman tuulensuojalevytystä yms. Mielestäni tästä "tikkujen" pystytyksestä 60 tonttua oli aika rapea summa (ehkä nämä pitivät itseään yli-ihmisinä).
Lueppa teksti tarkkaan, en yksinkertaisesti enää siinä alkukesästä saanut yhtään porukkaa työmaalle koska kaikki oli jo varattu pitkälle syksyyn.
Vuorokaudessa on 24 tuntia ja kesälomayöt ovat valoisia, että kyllä sitä ehtii.
Possutukea ei tule kuin näin joulun alla kinkun muodossa. - Maaherra
Maallikko kirjoitti:
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?
Arvostan kaikkia ammattinsa taitavia henkilöitä
oli ne sitten kirvesmiehiä tai maaherroja.
En pidä itseäni yli-ihmisenä vaikka rakennusprojektista selvisin ilman "ammattimiestä".
Tulipa tossa alussa sanottua urakkaa liian suurena.
Tarkoitus oli teettää runko kattoristikkoja vaille valmiiksi, eli pysty- ja vaakarunkovaiheeseen ilman tuulensuojalevytystä yms. Mielestäni tästä "tikkujen" pystytyksestä 60 tonttua oli aika rapea summa (ehkä nämä pitivät itseään yli-ihmisinä).
Lueppa teksti tarkkaan, en yksinkertaisesti enää siinä alkukesästä saanut yhtään porukkaa työmaalle koska kaikki oli jo varattu pitkälle syksyyn.
Vuorokaudessa on 24 tuntia ja kesälomayöt ovat valoisia, että kyllä sitä ehtii.
Possutukea ei tule kuin näin joulun alla kinkun muodossa.Jaksat vain 24 h..hohoo..jos olet paperin kääntelijä,et takuulla jaksa 6 tuntia enempää edes kesälomalla, jos taas olet sikaniska eli tehdas/ muu työläinen etjaksa10 tuntia pidempään edes kesälomalla...olet tainnut nährä vaan unta talon rakentamisesta...taisit tehrä leikkimökin hehehee..aika sopimaton viesti, mutta eipä ollu paskan häävi maallikonkaan luritus..!
- cxx
Maaherra kirjoitti:
Jaksat vain 24 h..hohoo..jos olet paperin kääntelijä,et takuulla jaksa 6 tuntia enempää edes kesälomalla, jos taas olet sikaniska eli tehdas/ muu työläinen etjaksa10 tuntia pidempään edes kesälomalla...olet tainnut nährä vaan unta talon rakentamisesta...taisit tehrä leikkimökin hehehee..aika sopimaton viesti, mutta eipä ollu paskan häävi maallikonkaan luritus..!
tietysti halvalla, joka halvatun varaston tai telakan apupoikahan nyt yhden talon rakentaa oman työpäivänsä päätteeksi, eikä heikota yhtään - niin ja tietysti tosi hyvin ja laadukkaasti.
- Maallikko
Maaherra kirjoitti:
Jaksat vain 24 h..hohoo..jos olet paperin kääntelijä,et takuulla jaksa 6 tuntia enempää edes kesälomalla, jos taas olet sikaniska eli tehdas/ muu työläinen etjaksa10 tuntia pidempään edes kesälomalla...olet tainnut nährä vaan unta talon rakentamisesta...taisit tehrä leikkimökin hehehee..aika sopimaton viesti, mutta eipä ollu paskan häävi maallikonkaan luritus..!
Taidat itse olla paskamahainen rukkasen roikottaja joka kutsuu itseään maaherraksi tai itse käännät ruuasta paskaa 24h vuorokaudessa sossun tuella. Muka maaherra, höh.
- duunari
cxx kirjoitti:
tietysti halvalla, joka halvatun varaston tai telakan apupoikahan nyt yhden talon rakentaa oman työpäivänsä päätteeksi, eikä heikota yhtään - niin ja tietysti tosi hyvin ja laadukkaasti.
vielä pirunhalvalla... eikös vaan... itse en edes harkinnut minkään porukan palkkaamista... ne on niitä varten jotka ei ole eläessään ottanut käsiään pois taskusta... se on hienoa kun voi kehua naapureille ja sukulaisille... että mä olen tän talon ihan itte paljainkäsin rakennuttanut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82012Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1041346Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1101132Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861044Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O66995Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8188869- 76730
Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j63720Iivarilla johtopäätösten aika
Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös36602Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.73602