Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi kestona?

kuukupit/kestositeet

Hei,

Haluaisin herätellä kaikkien kestosuojien (kuukupit, kestositeet) käyttäjien kesken keskustelua siitä, miksi juuri kestoside? Mikä omalla kohdallasi oli päällimmäisin syy? Ja miten kuulit asiasta, tai miten se tuli ylipäätään mieleesi?

Itse aloitin kestoilun joskus parisen vuotta takaperin, kun eräs ystäväni oli kuullut hänen ystävältään mahtavasta uudesta jutusta nimelta kuukuppi. En ollut itse kyseisestä vempeleestä ikinä kuullut, mutta kiinnostuin heti asiasta ja touhotin kotiin katselemaan netistä kuvia ja lukemaan juttuja kuukupista. Poikaystävällekin hehkutin että nyt loppuu roskan suoltaminen ja haisevat siteet roskiksessa ja tampoonien tukkimat vessanpöntöt. Poikaystävä totesi että hyvältä kuulostaa :)

Ja sitten tilasin Mooncupin, ja sille tielle jäin. Se on ollut oikeasti pitkään aikaan eniten elämääni helpottava ostos.

Itselläni eniten kuukupissa innosti eläinkokeettomuus, koska en muutenkaan mielelläni käytä eläimillä testattuja tuotteita ja tampoonit olivat ikäänkuin viimeinen paha lääkkeiden ohella. Ja seuraava tärkeä seikka oli tietenkin niiden ekologisuus eli että eivät roskaa kuten kertakäyttösiteet. Kolmanneksi tärkein asia oli helppous, eli se että ei tarvitse jatkuvasti ostaa siteitä ja tampooneita eikä jatkuvasta kantaa niitä roskiksia ulos joissa siteitä on. Tähän liittyy myös kupin halpuus pitkällä tähtäimellä. Eli olen laiska ostamaan ja maksamaan :)

Omalla kohdallani ei niinkään ollut kyse mukavuudesta, koska tamponit olivat omalla kohdallani ihan toimivia.

Nyt olen myös hankkinut muutamia kestositeitä ja pikkuhousunsuojia sitä varten, että kuukautiseni ovat hieman epäsäännölliset, joten voin käyttää kestopikkuhousunsuojia kun odottelen menkkoja alkaviksi.

Kertokaahan hyvät kestoilijat omat kokemuksenne ja miten löysitte kestot?

(ja niiden joita tämä aihe erityisesti jotenkin ärsyttää, ei tarvitse vastata. tämä on vain kestosuojia käyttäville sekä niiden käyttöä harkitselville tarkoitettu viestiketju)

13

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup. kirjoittaja

      Oho, tuli kirjoitusvirhe, piti kirjoittaa:

      Hei,

      Haluaisin herätellä kaikkien kestosuojien (kuukupit, kestositeet) käyttäjien kesken keskustelua siitä, miksi juuri kestoSUOJA?

      :)

    • Mirka

      Olen kertonut tämän useasti ennenkin, mutta koska "kestoiluni" taustalla on valtavirrasta poikkeava syy, kerronpa jälleen, jos siitä olisi jollekin avuksi:

      Minulla ykkössyy kestositeiden ja kuukautiskupin hankintaan 3-4 vuotta sitten oli se, että kertissiteistä/pikkuhousunsuojista ihoni meni rikki jo päivässä ja kutina ja kirvely tietysti rassasi hermoja, erityisesti kun kuukautiseni kestävät täyden viikon ja saattavat luomuna tulla jopa kahdesti kuussa. E-pillereitä käyttäessä taas vuoto on niin niukkaa, että tamponeitakaan en pysty käyttämään, kun ne kuivattavat liikaa emättimen limakalvoja ja poistaminen sattuisi.

      Olin kuullut kestositeistä jo vuosia sitten, mutta minulla ei ollut aavistustakaan mistä niitä saisi. Kun sitten saimme nettiyhteyden kotiin ja oli aikaa rauhassa surffailla, tulin löytäneeksi muutaman maininnan ensin kestositeistä ja myöhemmin kuukautiskupista täältä suomi24:n keskusteluista. Eräs nainen kertoi saaneensa helpotuksen ihan samanlaisiin kutinoihin ja kirvelyihin kestositeistä ja tajusin heti kestojen olevan sopiva ratkaisu minullekin. Lisätietoa löysin lähinnä kestovaippoihin liittyviltä keskustelusivuilta ja niitä myyvien muutaman hassun kauppapahasen sivuilta (Nettiemo ja olisiko ollut ihan vain pari muuta). Suomenkielisen tiedon löytäminen aiheesta oli kuitenkin vielä silloin aika lailla tiukassa netistäkin ja aika paljon piti seikkailla englanninkielisillä sivuilla (USA, Kanada, Australia, UK) lisätiedon saamiseksi, kun suomenkielisiä käyttäjäkokemuksia ei löytynyt kuin ehkä kymmenkunnalta eri ihmiseltä. Kun sitten vihdoin noiden keskustelupalstojen kautta sain riittävästi tietoa aiheesta ja löysin myyjän, ostopäätös oli heti selvä. Siteiden aiheuttamat vaivat olivat kuitenkin sen verran häiritseviä, että minkäänlaista kynnystä uusien suojien kokeiluun ei ollut, vaan koin ne tervetulleena mahdollisuutena saada vihdoinkin helpotus kutinoihin.


      Arvelen, että olen sen verran wannabe-eko, että olisin saattanut hankkia kestositeitä ja kupin ihan uteliaisuuttanikin vaikkei noita terveysongelmia olisi ollutkaan. Tosin silloin ajatuksesta tekoihin siirtymiseen olisi varmasti kulunut huomattavasti kauemmin aikaa. Kertaostoksena kuppi tai siteet ei kuitenkaan ole ihan halpoja ja olen aina ollut aika tarkka etten heräteosta sellaista mitä ei ehkä tulisi käytettyä, joten "terveenä" hankintakynnys olisi ehkä noussut helpommin esiin.

      Kestoihin liittyvä "omavaraisuuden" ajatus on myös viehättänyt minua alusta asti: kestojen kanssa ei tarvitse panikoida ennen menkkojen alkua, sillä ne ovat aina kaapissa odottamassa eivätkä lopu kesken.

      • Lunette

        Itse olen aika uusi kupittelija. Hankin Luneten joskus maaliskuussa-06. Itselläni tampoonit aina kuivattivat ja tekivät koko ajan jotenkin vessahätä tunteen ja tietenkin sitä sitten rampattiin vessassa useammin vaihtamassa se puolikuiva tamppari uuteen(oli tuskaa). Myöskin tampoonit saivat kaikki sisuskaluni todella kipeiksi..esim.vielä viikko kuukautisten jälkeen paikat arkoina.
        Ennen tampooneja käytin siteitä ja koska olin/olen runsasvuotoinen tuli tietenkin aina läpi ja se "plömps"-tunne runsaimpina päivinä oli inhoa. Myöskin siteet kuivattivat ihoa.

        Sitä sitten aina toivoi, koska en pidä kuukautisista että olisi olemassa jokin tulppa minkä vain laittaa sisään ja sitten kun kuukautiset loppu niin sen voisi ottaa pois ja kaikki mömmö tulisi ulos yhdellä ja samalla kertaa.
        No nyt se "Unelma" on jo melkein totta.
        Nyt voi jopa unohtaa kuukautisten olemassa olon. EI alapääkipuja läheskään niin paljon. Vuotopäivät ovat vähenneet yhdellä.
        Ei kokoaikaista pissa ja kakkahätää kuukautisten aikana.
        Ei tarvitse enää ostaa siteitä ja tampooneja kun yhden kupin kestoaika huolenpidosta riippuen on 5-10vuotta kenties enemmän ja EI ENÄÄ NIITÄ HAISEVIA TAMPPAREITA JA SITEITÄ roskiksessa.
        Paras 30€ sijoitus ikinä.

        Laskekaa itse paljon teillä menee rahaa 10vuoden aikana siteisiin ja tampooneihin.
        Minulla menee vain tuo 30€/10vuotta.Eli sijoittamani summa on jo melkein maksanut itsensä takaisin 5kk käytön jälkeen.


    • vastauksia

      Minä ostin kupin yli vuosi sitten, kavereiden ja suomi24:n innoittamana. Tamponien kanssa ei ollut ongelmia, arvostin niiden suomaa vapautta ja käyttömukavuutta. Käytin niitä öisinkin, koska siteitä en voinut sietää. Joskus nuorempana niitä tuli käytettyä, ja silloin suoraan sanottuna vihasin kuukautisia. Tamponeissa pänni ikävä hinta, ja lisäksi aina unohdin niiden ostelun ja sitten ne olivat loppu, kun olisi tarvinnut. Myös niiden poistaminen oli ikävää, jos ne olivat kuivia. Aina tuntui jäävän nukkaa emättimeen.

      Kuppi ratkaisi nuo ongelmat. Pidän siitä, koska se on huomaamaton kaikin tavoin. Rahaa säästyy. Se menee pieneen tilaan kun ei ole käytössä, ja kulkee hyvin mukana sisälläni menkkojen aikaan. Sitä ei välttämättä tarvitse tyhjennellä kuin pari kertaa päivässä.

      Ompelin (tai ompelutin äidillä) muutamia kestopikkuhousunsuojia ja kestositeitä, kun minulle asennettiin kierukka ja minulla oli sen jälkeen vuotoa, jolloin en tulehdusriskin vuoksi viitsinyt sorkkia itseäni sisältäpäin. En halunnut ostaa kertakäyttöisiä suojia, koska ne ovat ikävän tuntuisia. Muutenkin ajattelin kestosuojien tulevan tarpeeseen silloin tällöin. Joskus jos minulla on jotain häikkää (kutinaa tms) alapäässä menkkojen aikaan (kuten kerran, kun otin jälkiehkäisypillerit), ei huvita sorkkia sitä ja silloin kestosuoja voi olla hyvä. Muutenkin, nyt kun kierukka teki minulle tuhrupäiviä menkkoihin useampia, käytän mielelläni pikkuhousunsuojia siihen.

      Ekologisuus on minulla tullut kaupan päälle, siitäkin tulee hyvä mieli, vaikkei valintani muuten ole aina niin ekologisia.

      • Beatrix*

        meni nimi ja otsikko väärinpäin! XD


    • skäribo

      Yrititkö vain värittää tarinaasi, vai olitko todella niin idiootti, että heitit tamponit vessanpönttöön?

      Minä siirryin kestositeisiin, koska ne ovat mukavampia ja ekologisempia. Kuosikin on hauska.

      Vuodan varsin vähän, joten kuukuppia en ole hankkinut. Pärjään pari tuntia ilman mitään suojaa, jos pakko on.

      • vessanpönttöön

        Kyllä, heitin tampoonit vessanpönttöön koska nehän hajoavat biologisesti.

        Idiootti on se, joka toista idootiksi kutsuu.


      • eipä tarvitse enää
        vessanpönttöön kirjoitti:

        Kyllä, heitin tampoonit vessanpönttöön koska nehän hajoavat biologisesti.

        Idiootti on se, joka toista idootiksi kutsuu.

        Ja eipähän tarvitse enää laittaa tampooneja minnekään, kun en niitä käytä.


      • skäribo
        eipä tarvitse enää kirjoitti:

        Ja eipähän tarvitse enää laittaa tampooneja minnekään, kun en niitä käytä.

        ettet enää niitä käytä. Tamponit eivät todellakaan kuulu wc-pöntöön, vaan tukkivat viemäristön.


      • kun niin tein
        skäribo kirjoitti:

        ettet enää niitä käytä. Tamponit eivät todellakaan kuulu wc-pöntöön, vaan tukkivat viemäristön.

        En tosiaan tiennyt että tampooneja ei saisi laittaa pönttöön. Jos joku silloin olisi huomauttanut asiasta, siis tuosta puhdistamo-ongelmasta (ja olen myös nyt jokin aika sitten radiohaastattelun kuullut, jossa haastateltiin puhdistuslaitoksen työntekijää joka kertoi samasta asiasta) niin olisin kyllä varmasti toiminut toisin.


      • skäribo
        kun niin tein kirjoitti:

        En tosiaan tiennyt että tampooneja ei saisi laittaa pönttöön. Jos joku silloin olisi huomauttanut asiasta, siis tuosta puhdistamo-ongelmasta (ja olen myös nyt jokin aika sitten radiohaastattelun kuullut, jossa haastateltiin puhdistuslaitoksen työntekijää joka kertoi samasta asiasta) niin olisin kyllä varmasti toiminut toisin.

        Hyvä että nyt tiedät, ja voit valistaa muitakin, jotka eivät ehkä tiedä. :)


    • atoopikko

      Heipä hei!

      Muistaakseni luin kuukautiskupista jostain naistenlehdestä tai vastaavasta. Ajatus jäi mieleen pyörimään, mutta en osannut tarttua toimeen, koska en tuosta kapistuksesta ollut juuri missään kuullut. Kerran sitten tuli työkaverin kanssa puhetta siitä, kuinka terveyssiteet aiheuttavat vaippaihottumaa. Hautovat ja kutittavat... Tampooneja taas en koskaan ole kokenut omikseni. Työkaveri kehoitti kokeilemaan kuukuppia omien hyvien kokemustensa vuoksi. Niinpä rohkeni uhrata tuon 29 euroa ja päätin kokeilla kuppia. Aivan ihana! Alku tosin oli hankalaa... Mutta nyt parit menkat sitä käyttäneenä olen todella tyytyväinen. Eipä juuri menkkoja muistakaan. Eikä ole sitä kutinaa ja hajua, eikä huonosti nukuttuja öitä. Syy kupin ostoon oli siis hyvin itserakas, halusin mukavuutta itselleni. Toki olen myös tyytyväinen siitä, etten kuormita luontoa ainakaan kertakäyttösiteillä.

      • Anonyymi

        Ei kuormita luontoa ei mutta vettä j asähköä kuluu kun pitää pestä ja keittää,ja siteet,vaipat jatamponit meillä menee saunanpesään niin e ijää luontoon yhtään mitään jälkipolville,että se kupin ekologisuudesta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe