Poravasaran voitelu?

Uuden lelun ostanut

Järki meni edellisen asuntomme aikaan iskuporan kanssa betoniseinää poratessa ja kun nyt muutimme vastaavaan, niin tulin hankkineeksi SDS Plus teriä "syövän" poravasaran. Sen verran olen isojen poikien kuullut puhuvan, että ei kannata painaa poratessa ja pitää rasvata. Ensimmäisen olen jo todennut käytännössä...menee kuin voihin painamatta, mutta miten tuo rasvaus. Minkä tyyppistä rasvaa ja syötetäänkö poran sisään vai laitetaanko teriin?

11

12815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terän

      kiinnityspää rasvataan silloin tällöin jolloin terien syöminen vähenee.

      Rasvalla ei niin väliä kunhan on oikeaa rasvaprässirasvaa.

    • Noviisi

      Mistä kannattaisi hankkia hyvä ja halpa poravasara? Oon pari iltaa yrittäny tehdä iskuporakoneella reikiä betoniin (kerrostalossa) ja hermot on menny! Poravasaralla tämä ilmeisesti onnistuisi paremmin.

      • kong

        39 e


      • villerakentaja
        kong kirjoitti:

        39 e

        Ensimmäinen sääntö on että älä osta halvinta, eikä ainakaan iskuporakonetta.
        Hanki poravasara sds istukalla.
        Itse ostin 39€ maksavan ja kesti 150 pientä naulatulppaa lyödä ja kone hajos.
        Joten otin opikseni ja vertailin parempien koneiden hintoja ja bauhaus selvästi edullisin ja koneilla 5-vuoden takuu. Vaihtoehtoja ammattikäyttöön(kestää muutakin kuin lyödä saippuakuppi seinään), ovat De Walt 339€ ja Metabo 334€, molemmissa vaihdettava istukka, eli voit silti käyttää normaaleja puu ja metalli teriä jne. De Waltissa hieman parempi iskuvoima mutta Metabossa koneen Wattimäärä isompi. Vertaile!


      • ----------------

        Bosch:in sininen sarja tarjoaa hyvää laatua käypään hintaan. Alkaen 250 € ja siitä ylös päin. Kestää hautaan asti ja on nautinnollinen laite käyttää. Älä hitossa osta mitään Hong Kong:in rimpuloita. Ei tee mitään niillä vehkeillä. Tai jos et uutta tarvitse, niin kokeile huutonetistä.


      • Murskaaja
        ---------------- kirjoitti:

        Bosch:in sininen sarja tarjoaa hyvää laatua käypään hintaan. Alkaen 250 € ja siitä ylös päin. Kestää hautaan asti ja on nautinnollinen laite käyttää. Älä hitossa osta mitään Hong Kong:in rimpuloita. Ei tee mitään niillä vehkeillä. Tai jos et uutta tarvitse, niin kokeile huutonetistä.

        En kyllä suosittele amatöörille satojen eurojen investointia poravasaraan, bilteman/tarjoustalon tms. vehkeillä tulee varsin hyvin toimeen.

        Itselläni on ollut kolme vuotta käytössä juuri tuollainen 39€ vempain eikä ole mennyt rikki vaikka kovasti olen yrittänyt. Olen esimerkiksi porannut kallioon ja suuriin kiviin 30-40 cm syviä reikiä etanadynamiittiä varten, noin 30 kappaletta yhteensä. Poravasara ei ole tässä rääkissä mennyt rikki, 22 mm poranteriä on kylläkin kulunut muutama.

        Lisäksi olen porannut kymmeniä reikiä betoniin kiila-ankkureille, naulatulpille ym. ja piikannut betonia. Hyvin on kestänyt.

        Olen myös käyttänyt rakennuskonevuokraamon merkkilaitteita, Milwaukee ja Hilti, eikä niiden suorituskyky ollut yhtään sen parempi kuin oman halpisporavasarani. Ja graniittiin porauskyky oli jopa huonompi.


      • on molemmat
        Murskaaja kirjoitti:

        En kyllä suosittele amatöörille satojen eurojen investointia poravasaraan, bilteman/tarjoustalon tms. vehkeillä tulee varsin hyvin toimeen.

        Itselläni on ollut kolme vuotta käytössä juuri tuollainen 39€ vempain eikä ole mennyt rikki vaikka kovasti olen yrittänyt. Olen esimerkiksi porannut kallioon ja suuriin kiviin 30-40 cm syviä reikiä etanadynamiittiä varten, noin 30 kappaletta yhteensä. Poravasara ei ole tässä rääkissä mennyt rikki, 22 mm poranteriä on kylläkin kulunut muutama.

        Lisäksi olen porannut kymmeniä reikiä betoniin kiila-ankkureille, naulatulpille ym. ja piikannut betonia. Hyvin on kestänyt.

        Olen myös käyttänyt rakennuskonevuokraamon merkkilaitteita, Milwaukee ja Hilti, eikä niiden suorituskyky ollut yhtään sen parempi kuin oman halpisporavasarani. Ja graniittiin porauskyky oli jopa huonompi.

        Mulla sattuu olemaan sekä noin 5-6 vuotta vanha kiinalainen rotisko sekä aikas uusi DeWalt. Ostin tuon DeWaltin lähinnä koon ja kierrosnopeussäädön vuoksi sekä rahatilanteen salliessa.

        Se kiinalainen peli on toiminut mulla vähintään yhtä hyvin kuin edellisen kirjoittajan kone, ehkä on sattunut hyvä yksilö. Se tosin painaa kuin synti: esim. kun laiton talon seinään satelliittiantennia niin ylös kuin tikkaat sallivat, niin koneen käyttö yhdellä kädellä oli aika tuskallista. Lisäksi näin vanhassa koneesssa on vain yksi nopeus, ja mm. laattapintaan porattaessa voi reunasta tulla vähän röpelöinen.

        Uusi DeWaltti korjaa molemmat ongelmat; painaa ehkä kolmanneksen ja pienillä kierroksilla aloittaessa tulee siistit reiät. Porausteho en kyllä näe suurta eroa, vaikka valitsinkin tuon koneen juuri suuren (3.0 J/isku) iskutehosa vuoksi. Onko kone sitten sen noin 5-kertaisen hintansa väärti, en osaa sanoa - riippuu varmasti käyttötarpeesta.


      • halpismerrkinen
        on molemmat kirjoitti:

        Mulla sattuu olemaan sekä noin 5-6 vuotta vanha kiinalainen rotisko sekä aikas uusi DeWalt. Ostin tuon DeWaltin lähinnä koon ja kierrosnopeussäädön vuoksi sekä rahatilanteen salliessa.

        Se kiinalainen peli on toiminut mulla vähintään yhtä hyvin kuin edellisen kirjoittajan kone, ehkä on sattunut hyvä yksilö. Se tosin painaa kuin synti: esim. kun laiton talon seinään satelliittiantennia niin ylös kuin tikkaat sallivat, niin koneen käyttö yhdellä kädellä oli aika tuskallista. Lisäksi näin vanhassa koneesssa on vain yksi nopeus, ja mm. laattapintaan porattaessa voi reunasta tulla vähän röpelöinen.

        Uusi DeWaltti korjaa molemmat ongelmat; painaa ehkä kolmanneksen ja pienillä kierroksilla aloittaessa tulee siistit reiät. Porausteho en kyllä näe suurta eroa, vaikka valitsinkin tuon koneen juuri suuren (3.0 J/isku) iskutehosa vuoksi. Onko kone sitten sen noin 5-kertaisen hintansa väärti, en osaa sanoa - riippuu varmasti käyttötarpeesta.

        Hong kongin konetta myydään monessa muussakin firmassa eri nimillä ja muovikuoren väreillä. Vertailtaa kuvia. Hinnat samat kaikkialla.

        Mulla se hajos parissa viikossa. Tuntui että kone potki tyhjää. Avoin kuoren vaikka takuu oli, koska halusin nähdä missä vika. Huolella purkaen ja kooten sain selville, että männänrengas on KUMINEN O-RENGAS alumiinisylinterin seinämiä vasten!! Eli tarvii koko ajan vaseliinia!!

        Merkkikoneessa luulis olevan männänrenkaat ihan kunnon männänrenkaita kuten autojen sylintereissä jne.

        Kokosin siis koneen uudelleen ja vein takas ja vaadin rahat ja sitten ei muuta kun bauhausiin ostamaan bochia joka toiminut moitteetta jo 5 vuotta eli takuun yli.


    • BoschGBH

      Rasvatuubi kannattaa olla työkalulaukussa aina koneen ja terien, talttojen kanssa.
      Käy yhtä hyvin yleisrasva jota siis saa 400G isoissa tuubeissa parilla eurolla alkaen mutta sehän on liian iso laatikkoon ja vie liikaa tilaa joten johonkin pienempään tai ostaa pienen kalliimman tuubin.

      Koneen istukka kestää paremmin ja terä, toimii paremmin ja tehokkaammin.

      Lisäksi kankaista rättiä mukaan jolla voi puhdistaa välillä terän kivestä ym ja rasvaa terään.

      Jos hommaa muovisen säilitysrasian terille niin pysyy järjestyksessä.

      2kg luokan laadukas poravasara on monipuolinen ja tehokas, normaalilla istukalla onnistuu kaikenlaiset poraukset lisäksi.

    • kdkkdkksdk

      Ota huomioon kiinnijuuttuvan terän vääntö. Ainakin Metabo harrastaa luistavaa kytkintä ranteen turvaksi.
      Ammattikäytössä on kokeiltu halpakoneita, ikä ollut 5-60min kulmahiomakoneissa,.
      (Myyjä kyllästyi takuureissuihin, maksoi rahat takaisin)
      Halpapora perustuu kodin käyttöasteeseen, 15min kahdessa vuodessa.

      Perinteinen hyvän koneen tunnus ollut metallikoppainen vaihteisto.
      Tunnettujen merkkien, Hilti, Metabo, Bosch lisäksi harraste-Black&Decker oli hyvä hintaan nähden.
      -Kätevä asia on taltan lukitus pyörimättömäksi.

      • ijijo

        Boschilla on ollut tai on vieläkin hinta laadultaan hyvä muovikuorisella vaihteiskotelolla GBH 2600, jossa irroitettava röhm istukka, 3 laadukasta euroopassa tehtyä talttaa mukana. Tämä pora on Made in Germany ja hyvällä iskuteholla.

        Korvaa monissa porauksissa porakoneen tuon istukan kanssa.

        Käytettynä kannattaa myös kunhan ei osta todella kuluneen näköistä, tai mitään vuokraamojen vanhoja koneita. Koska jos on paljon käytetty niin iskutehon saa takaisin kun vaihtaa kuluneet osat, tiivisteet, öljyt sisään. jos mäntä ei ole kulunut.

        Itse tehden kannattavaa mutta sähkötyökaluhuollot suomessa ottaa sen verran tunnista että ei kannata ehkä osien hinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe