Tulliraja

tehostettu valvonta

175 euron raja EU:n ulkopuolelta

EU:n ulkopuolelta matkustava voi tuoda mukanaan Suomeen ilman veroja ja tulleja vain rajoitetun määrän alkoholijuomia, tupakkatuotteita, hajuvesiä sekä teetä ja kahvia. Kaikkiaan tuotteita saa tuoda tullitta ja veroitta enintään 175 euron arvosta. Ostosten on oltava tarkoitetut omaan tai perheen käyttöön tai lahjaksi. Kaupallinen tuonti on aina verollista, ja kaupalliseksi tuonniksi katsotaan myös alkoholin tai tupakan välittäminen tuttaville omakustannushintaan.

Lainaus on suoraan www.tulli.fi

Ennen kuin alatte ostamaan Thaimaasta uusia matkalaukkuja...kannattaa miettiä!!

22

3351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mike_

No varmaan tullia kiinostaa montako t-paitaa oot ostanu Thaimaasta tai muualta EU:n ulkopuolelta. Ei ne o vaatteista kiinostuneet. Eri asia on sit jos sul on matkalaukku täynnä vaik samoja lenkkareita. Sillon ne kattoo et oot myymässä niitä eteenpäin. Ja viel pahempi jos ne on viel piraatteja. Kyl tullia kiinostaa eniten huumeet, lääkkeet ja hormonit.

• tulliraja

on aika selkeä. Tottakai huumausainerikos on vakavampi asia, mutta 175 € rajaa seurataan nykyään tarkkaa oli ne sitten t-paitoja tai lenkkareita. Varsinkin kaukoaasian lennoilta palaavien osalta. Ylimääräinen tullimaksu/sakko ei kuulu varmasti kenenkään matkabudjettiin!!

• ...

Niitä 100 Bahtin (2e) t-paitoja saa olla aika paljon mukana, että tuo 175e:n raja menee rikki :)

• kateellinen?
        tulliraja kirjoitti:

on aika selkeä. Tottakai huumausainerikos on vakavampi asia, mutta 175 € rajaa seurataan nykyään tarkkaa oli ne sitten t-paitoja tai lenkkareita. Varsinkin kaukoaasian lennoilta palaavien osalta. Ylimääräinen tullimaksu/sakko ei kuulu varmasti kenenkään matkabudjettiin!!

Aasiassa olen käynyt 6 kertaa ja kerran sieltä tullessa on laukut mennyt Suomen tullissa läpivalaisuun. Laukkuja ei kuitenkaan tarvinnut edes avata.

Taidat olla niitä, joilla ei ole varaa matkustaa Thaimaahan ja yrität pelotella niitä joilla on varaa :)

• 6 kertaa
        kateellinen? kirjoitti:

Aasiassa olen käynyt 6 kertaa ja kerran sieltä tullessa on laukut mennyt Suomen tullissa läpivalaisuun. Laukkuja ei kuitenkaan tarvinnut edes avata.

Taidat olla niitä, joilla ei ole varaa matkustaa Thaimaahan ja yrität pelotella niitä joilla on varaa :)

Sivusta seuranneena, täytyy sanoa, että kiristynyt on tullausrajan tarkkailu. Sitäpaitsi en lähtis ylpeileen Thaimaan matkoista.

• saisi

Ostaa matkalaukkuja?

Tässä syitä miksi kannattaa:
      - harva matkalaukku maksaa Thaimaassa yli 100e, 175e:sta puhumattakaan
      - tullin on käytännössä mahdoton todistaa, että matkalaukkua ei ole ollut henkilöllä mukanaan Suomesta lähtiessä

• sen sisältö

Tulli tietää tarkkaan mikä on hankittu matkoilta esim. Thaimaasta, onhan ne alan ammattilaisia.
        Mitä se matkalaukku tuliaisineen sitten sisältääkään...175 € menee helposti rikki.

• Mike_
        sen sisältö kirjoitti:

Tulli tietää tarkkaan mikä on hankittu matkoilta esim. Thaimaasta, onhan ne alan ammattilaisia.
        Mitä se matkalaukku tuliaisineen sitten sisältääkään...175 € menee helposti rikki.

Jos sä ostat uuden alkuperäisen esim Samsoniten Thaimaasta niin ei tulli tosiaan voi tietää mistä se on hankittu. Eriasia voi olla sit piraattilaukkujen kanssa.
        Otetaan pari esimerkkiä. Teetätät puvun Thaimaassa, se taitaa maksaa alkaen 100 euroa. No muut tuliaiset siihen lisäksi, esim uudet silmälasit niin 175 euron raja menee rikki. Kuinkas tulli todistaa että olet ostanu puvun tältä matkalta. Voihan se olla jo muutaman vuoden vanha puku. Olet tarvinnut sitä matkalla vaikka ystävän häissä tai bisnesneuvotteluissa. Eikä tulli voi millään saada selville että ostit myös silmälasit matkalta.
        Itse olen tuonut monesti elektroniikkaa USAsta, esim. kameroita. 3-4 hengen ryhmä matkassa. Vanha kamera kaverille. Uusi laatikosta pois ja jos haluaa niin käyttöohjeet kaverin laukkuun. Itsellä uusi kamera. Aika mahdotonta alkaa tullin selvittää onko kamera ostettu USAsta vai EUn sisältä.
        Ja tuntuu kyllä naurettavalta että kun tullivirkailija syynää sun hikisiä t-paitoja, samaan aikaan tullin ohi voi joku kantaa kilon huumeita tai hormoneja.

• todistus
        Mike_ kirjoitti:

Jos sä ostat uuden alkuperäisen esim Samsoniten Thaimaasta niin ei tulli tosiaan voi tietää mistä se on hankittu. Eriasia voi olla sit piraattilaukkujen kanssa.
        Otetaan pari esimerkkiä. Teetätät puvun Thaimaassa, se taitaa maksaa alkaen 100 euroa. No muut tuliaiset siihen lisäksi, esim uudet silmälasit niin 175 euron raja menee rikki. Kuinkas tulli todistaa että olet ostanu puvun tältä matkalta. Voihan se olla jo muutaman vuoden vanha puku. Olet tarvinnut sitä matkalla vaikka ystävän häissä tai bisnesneuvotteluissa. Eikä tulli voi millään saada selville että ostit myös silmälasit matkalta.
        Itse olen tuonut monesti elektroniikkaa USAsta, esim. kameroita. 3-4 hengen ryhmä matkassa. Vanha kamera kaverille. Uusi laatikosta pois ja jos haluaa niin käyttöohjeet kaverin laukkuun. Itsellä uusi kamera. Aika mahdotonta alkaa tullin selvittää onko kamera ostettu USAsta vai EUn sisältä.
        Ja tuntuu kyllä naurettavalta että kun tullivirkailija syynää sun hikisiä t-paitoja, samaan aikaan tullin ohi voi joku kantaa kilon huumeita tai hormoneja.

Matkustajan pitää todistaa hankintojen paikka ei tullin! Tätä ei yleensä ajatella, mutta näin on.

• Mike_
        todistus kirjoitti:

Matkustajan pitää todistaa hankintojen paikka ei tullin! Tätä ei yleensä ajatella, mutta näin on.

Olen kyllä tietoinen tuosta säännöstä. Olis mielenkiintoista tietää kuinka homma käytännössä toimii. Takavarikoiko tulli mun kameran ja videokameran siksi aikaan kun pääsen kotiin ja etsin ostokuitit ja toimitan ne tullille?

• olen miettinyt
        Mike_ kirjoitti:

Olen kyllä tietoinen tuosta säännöstä. Olis mielenkiintoista tietää kuinka homma käytännössä toimii. Takavarikoiko tulli mun kameran ja videokameran siksi aikaan kun pääsen kotiin ja etsin ostokuitit ja toimitan ne tullille?

Mielenkiintoinen kysymys. Onko kellään tuttua tullivirkailijaa?!!!

• ...
        Mike_ kirjoitti:

Nyt säilyttää matkalaukkujen ostokuitteja?

Vaikka laukku olisi jotain Thaimaalaista merkkiä, voihan aina sanoa että se hankittiin edellisellä matkalla (tai sen toi kaveri jos itse ei ole käynyt vähään aikaa Thaimaassa).

• Vintiö

Eikähän se ole niin, että tullia ei kiinnosta vaatteet jne.. Useimmilla matkustajilla on kumminkin nämä normaalit painorajoitukset matkatavoiden suhteen! Ei sinne matkalaukkuun yleensä mahdu ulkomailta ostettuja vaatteita jo niiden kotoa mukaan otettujen lisäksi niin paljoa, että se tullia kiinnostaisi.

On tullilla paljon parempaakin tekemistä kuin kytätä ihmisten vaatetuliaisia ja muita sen sellaisia.

Häpeä sinä turhan aloittaja!!!! ;)

• asiasta...

Näin siis voi toimia. Lähdettäessä esim. Thaimaaseen on Suomen päässä tullissa mahdollisuus tehdä kirjallinen todistus siitä, mitkä tavarat ovat mukana jo tullessa. Eli jos viet sinne vaikka kannettavan tietokoneen, kännykän, kameran, videokameran ja vaikka jonkun kalliimman mp3-soittimen on teoriaas mahdollista, että tulli voi väittää näitä kaikkia kamoja Thaimaasta ostetuiksi. Tämä siis vain kärkevä esimerkki, provoilevat persereiät älkööt vaivautuko sitä kommentoimaan.
        Noin olen ainakin itse toiminut kun jotain elektroniikkaa sinnepäin olen viennyt.

Tämähän ei sitten poista sitä vedättämisen mahdollisuutta. Eli miten sitten sieltä ostetut tavarat voidaankin uskotella olevan Suomesta hankittuja. No onneksi ei tuota ongelmaa ole kun kaikki laitteet on Suomesta hankittu.

Tosi asia on se, että älkää stressatko vaatteista. Lähes 100%:n varmuus sille ettei niitä kukaan tarkasta.

Pieni vaiva siis tuo omien arvotavaroiden merkkauttaminen Suomessa.

• abcde
        asiasta... kirjoitti:

Näin siis voi toimia. Lähdettäessä esim. Thaimaaseen on Suomen päässä tullissa mahdollisuus tehdä kirjallinen todistus siitä, mitkä tavarat ovat mukana jo tullessa. Eli jos viet sinne vaikka kannettavan tietokoneen, kännykän, kameran, videokameran ja vaikka jonkun kalliimman mp3-soittimen on teoriaas mahdollista, että tulli voi väittää näitä kaikkia kamoja Thaimaasta ostetuiksi. Tämä siis vain kärkevä esimerkki, provoilevat persereiät älkööt vaivautuko sitä kommentoimaan.
        Noin olen ainakin itse toiminut kun jotain elektroniikkaa sinnepäin olen viennyt.

Tämähän ei sitten poista sitä vedättämisen mahdollisuutta. Eli miten sitten sieltä ostetut tavarat voidaankin uskotella olevan Suomesta hankittuja. No onneksi ei tuota ongelmaa ole kun kaikki laitteet on Suomesta hankittu.

Tosi asia on se, että älkää stressatko vaatteista. Lähes 100%:n varmuus sille ettei niitä kukaan tarkasta.

"Thaimaaseen on Suomen päässä tullissa mahdollisuus tehdä kirjallinen todistus siitä"

Ja missä meinasit sen tehdä? Lähtiessä ei kukaan kulje tullin läpi...

Muuten tuollainen menettely oli käytössä Neuvostoliitossa: kuin maasta lähdettiin tehtiin tarkka selvitys mitä on mukana ja palatessa oltiin hyvin tarkkoja siitä ettei mitään ylimääräistä tarttunut matkalla mukaan. Onneksi Suomessa ei eletä NL:n malliin...

"Eli jos viet sinne vaikka kannettavan tietokoneen, kännykän, kameran, videokameran ja vaikka jonkun kalliimman mp3-soittimen on teoriaas mahdollista, että tulli voi väittää näitä kaikkia kamoja Thaimaasta ostetuiksi."

Ei ole mahdollista ellei sinulla on mukanaan kuitteja/ohjekirjoja josta näkee että tuotteet on ostettu Thaimaasta. Provoilevat persereiät voivat etsiä tullin sivuilta esimerkin miksi näin ei olisi...

• ehdotus
        asiasta... kirjoitti:

Silloin, kun matkaan ottaa mukaan esimerkissäsi olevia koneita/laitteita, niin suosittelen vastaavaa mitä ehdotit. Ei ainakaan tule yllätyksiä.

• salakuljettaja nr1
        asiasta... kirjoitti:

Jos on arvokkaampia digikameroita / videokameroita, niin kannattaa tehdä näin. Tämähän on ollu tullin ohje jo 10 vuotta elektroniikan osalta, eli ei kai se nyt kenellekkään mikään uusi asia ole?!!

Pukupussi tai pari takasintullessa saattaa jatkossa johtaa pistotarkastukseen. Siitä rupee aika nopeesti täyttyy 175 € ja vielä kun löytyy teetetyt uudet silmälasit Thiankielisestä kotelosta...

Tätä edullisuutta on niin paljon viime vuosina hehkutettu että siihen ruvetaan puuttumaan. No toihan Nokian toimarikin useamman tonnin kengät...

• myöntää
        salakuljettaja nr1 kirjoitti:

Jos on arvokkaampia digikameroita / videokameroita, niin kannattaa tehdä näin. Tämähän on ollu tullin ohje jo 10 vuotta elektroniikan osalta, eli ei kai se nyt kenellekkään mikään uusi asia ole?!!

Pukupussi tai pari takasintullessa saattaa jatkossa johtaa pistotarkastukseen. Siitä rupee aika nopeesti täyttyy 175 € ja vielä kun löytyy teetetyt uudet silmälasit Thiankielisestä kotelosta...

Tätä edullisuutta on niin paljon viime vuosina hehkutettu että siihen ruvetaan puuttumaan. No toihan Nokian toimarikin useamman tonnin kengät...

että minulle se oli uusi asia, että se on tullin virallin ohje ollut jo 10 vuotta.

• taas viilataan pilkku
        abcde kirjoitti:

"Thaimaaseen on Suomen päässä tullissa mahdollisuus tehdä kirjallinen todistus siitä"

Ja missä meinasit sen tehdä? Lähtiessä ei kukaan kulje tullin läpi...

Muuten tuollainen menettely oli käytössä Neuvostoliitossa: kuin maasta lähdettiin tehtiin tarkka selvitys mitä on mukana ja palatessa oltiin hyvin tarkkoja siitä ettei mitään ylimääräistä tarttunut matkalla mukaan. Onneksi Suomessa ei eletä NL:n malliin...

"Eli jos viet sinne vaikka kannettavan tietokoneen, kännykän, kameran, videokameran ja vaikka jonkun kalliimman mp3-soittimen on teoriaas mahdollista, että tulli voi väittää näitä kaikkia kamoja Thaimaasta ostetuiksi."

Ei ole mahdollista ellei sinulla on mukanaan kuitteja/ohjekirjoja josta näkee että tuotteet on ostettu Thaimaasta. Provoilevat persereiät voivat etsiä tullin sivuilta esimerkin miksi näin ei olisi...

"Ja missä meinasit sen tehdä? Lähtiessä ei kukaan kulje tullin läpi..."

jollet sattunut tietämään, niin lentoasemalla sattuu olemaan tullin toimipaikka. Siellä sen voi tehdä. Sen voi tietääkseni käydä tekemässä myös etukäteen (tästä minulla ei ole varmaa tietoa).

Tässähän ei ole nyt kyse siitä mitä Suomesta viedään ja tänne tuodaan. Vaan ainoastaan siitä ettei tule ikäviä yllätyksiä matkaan kotiinpäin tullessa.

"ellei sinulla on mukanaan kuitteja/ohjekirjoja josta näkee että tuotteet on ostettu Thaimaasta."

Monikohan ostaa kameran ja heittää kaikki kuitit, ohjeet, asennuslevyt, johdot ym muut sälät roskiin. Niin ja tuskin sinne Suomesta kukaan vie ohjeita ym lappuja.

• ...
        taas viilataan pilkku kirjoitti:

"Ja missä meinasit sen tehdä? Lähtiessä ei kukaan kulje tullin läpi..."

jollet sattunut tietämään, niin lentoasemalla sattuu olemaan tullin toimipaikka. Siellä sen voi tehdä. Sen voi tietääkseni käydä tekemässä myös etukäteen (tästä minulla ei ole varmaa tietoa).

Tässähän ei ole nyt kyse siitä mitä Suomesta viedään ja tänne tuodaan. Vaan ainoastaan siitä ettei tule ikäviä yllätyksiä matkaan kotiinpäin tullessa.

"ellei sinulla on mukanaan kuitteja/ohjekirjoja josta näkee että tuotteet on ostettu Thaimaasta."

Monikohan ostaa kameran ja heittää kaikki kuitit, ohjeet, asennuslevyt, johdot ym muut sälät roskiin. Niin ja tuskin sinne Suomesta kukaan vie ohjeita ym lappuja.

"Monikohan ostaa kameran ja heittää kaikki kuitit, ohjeet, asennuslevyt, johdot ym muut sälät roskiin."

Joskus tehnyt niin että olen laittanut kuitit tulemaan Suomeen postissa. Postittaminen on Thaimaasta halpaa, samalla voi laittaa ne asennuslevyt ja ohjekirjat mukaan.

• Student traveller
        salakuljettaja nr1 kirjoitti:

En ole käynyt viiteen vuoteen Thaimaassa. Mutta ainakin Kiinassa pari pukua ja silmälasit saa sadalla eurolla. Loppusummallakin voisi ostaa yhtä ja toista.

• rantapelle

Eikö ole kivaa kun ihmiset tuo paljon vaatteita ulkomailta. Samalla laajenee sinunkin UFF:sisi valikoima.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe