Surkeat ruoat

hesarissakin juttua

Itse olen syönyt elämäni huonoimmat pitsat Italiassa. Mutta aina kun joku käy Italiassa niin johan alkaa vaahtoaminen kuinka hyvät pitsat siellä oli(itsepetosta?). Itse en yleensä vaivaudu kertomaan mielipidettäni asiasta. Tämän päivän hesarissa on kuitenkin juttua Italian surkeasta kulinaristisesta tasosta.

40

4983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ichnusa

      Mitä enemmän aluella on turisteja, sitä ala-arvoisempaa on ruoka ja palvelu.

      Varsinkin Roomassa tuli todettua, että parempi mennä McDonaldsiin, niin tietää mitä saa. Eikä tarvitse odottaa puolta tuntia...

      Ja Firenzessä on tullut syötyä noita surkeita pitsoja. Saarioisten mikropitsatkin ovat herkkua Italian pitsoihin verrattuna. (Ja paljon halvempia.)

      Englanninkielinen ruokalista on huono enne. Mutta toisaalta olisihan se mukavaa, jos tietäisi mitä on tilaamassa...

    • mutta jos menette

      hiemankin sivunpaan, pois turistiväyliltä niin johan löytyy parenpaa ruokaa ja paljon halvemmalla.

      Menkää sinne missä italialaiset itse syövät.

      No pizza ei olekkaan sama asia Italiasaa kuin täällä meillä. Huvitttavaa kyllä että suomalaiset vaativat suomalaista pizzaa Italiassa heheee.

      • Havaijipizza

        Suosittelisin suomalaiselle elämysmatkailijalle seuraavaa toimintaa: Ota Suomesta muovitettu lempipizzasi mukaan, mene vaikkapa roomalaiseen pizzeriaan, kysy onko puu-uuni jo lämmin ja sitten pyydä heitä lämmittämään pizzasi. Näin se toimii.


      • goboltti
        Havaijipizza kirjoitti:

        Suosittelisin suomalaiselle elämysmatkailijalle seuraavaa toimintaa: Ota Suomesta muovitettu lempipizzasi mukaan, mene vaikkapa roomalaiseen pizzeriaan, kysy onko puu-uuni jo lämmin ja sitten pyydä heitä lämmittämään pizzasi. Näin se toimii.

        No niin! Tästäkin alkaa vähitellen kehittyä tyypillinen matkailuaiheinen väittely.

        Ensin joku valittaa, että lomakohde X oli pettymys jonkin asian suhteen...

        Ja sitten tulee takaisin vittuilua, joka noudattaa aina samaa kaavaa. "No voi voi pikkuista, pitäisikö sinun pysyä koto-Suomessa, ettei tule noita pettymyksiä?" Ja sitä rataa...

        Vittuilu virkistää?


      • sian_oksennus
        goboltti kirjoitti:

        No niin! Tästäkin alkaa vähitellen kehittyä tyypillinen matkailuaiheinen väittely.

        Ensin joku valittaa, että lomakohde X oli pettymys jonkin asian suhteen...

        Ja sitten tulee takaisin vittuilua, joka noudattaa aina samaa kaavaa. "No voi voi pikkuista, pitäisikö sinun pysyä koto-Suomessa, ettei tule noita pettymyksiä?" Ja sitä rataa...

        Vittuilu virkistää?

        Kukaan ei ole vielä kehunut berlusconin paskapitsoja, ei savua ilman tulta?


      • Toppahousu

        En pitänyt asenteestasi jonka mukaan mikä tahansa pitäisi nielaista purematta (olitpa sinä itse sitten kuinka hurmaantunut Italista tahansa). Asiakas äänestää jaloillaan ja turhaa siihen on vetää esim. suomalaisten suomalaisuutta. Ääh!


      • Toppahousu
        Havaijipizza kirjoitti:

        Suosittelisin suomalaiselle elämysmatkailijalle seuraavaa toimintaa: Ota Suomesta muovitettu lempipizzasi mukaan, mene vaikkapa roomalaiseen pizzeriaan, kysy onko puu-uuni jo lämmin ja sitten pyydä heitä lämmittämään pizzasi. Näin se toimii.

        Suosittelen, että ylenkatseessasi menet vaikkapa sinne roomalaiseen pizzeriaan ja vast'edes pysyt poissa täältä junttien palstoilta. Ja jos näet ulkomailla maanmiehen (siis suomalaisen miehen), niin nakkaat niskojasi.

        Näin me olemme kaikki tyytyväisiä.


    • samaa mieltä

      Itsekin olen sitä mieltä, ettei Italiassa kannata pizzoja syödä. Olen myös monesti saanut aikalailla keskinkertaista ja ylihinnoiteltua muutakin ruokaa siellä. Toisaalta olen myös syönyt erittäin edullista ja herkullista italialaista kotiruokaa. Herkulliset paikat löytyvät yleensä maaseudulta. Italialaiset laittavat ravintolan pystyyn sellaiseen paikkaan takahikiälle ettei se muualla maailmassa ikinä pysyisi pystyssä. Italialaiset ovat kuitenkin valmiita ajamaa pitkiäkin matkoja hyvän ruoan perässä ja hyvät ravitolat ovat yleensä aina iltaisin täynnä väkeä. Jos se hullu Berlusconi meidän harmiksemme yleisti suomalaisen ruoan huonoksi (tietyin tarkoitusperin), eihän meidän tarvitse sortua samaan... Ja sitä paitsi saa sitä ylihinnoiteltua moskaa Helsingissäkin!

    • menettelee..

      Roomassa esim. Frutti di mare oli ilman juustoa, eipä tullut tilatessa mieleenkään että pizza saattaa olla ilman mozzarellaa!
      Muutoin pizzat oli ok.
      Mutta liharuat, silloin tuli juhannus grilliä ikävä ; )

      • Tornatore

        Kommentteja pizzapuolelle: Frutti di mare -pizzaan ei kuulu juustoa, Italiassa juustoa ei perinteisesti käytetä kalan tai muiden meren herkkujen kanssa. MacDonaldseissa ja vastaavissa on sitten kaikki mahdollista.

        Jos kaipaa kotoisan tutunmakuista pizzaa kannattaa mennä Tavola Calda -tyyppisiin baareihin, niissä pizza on "pannupizzaa", eli paksua taikinaa ja päälläkin on enemmän tavaraa, kuin perinteisessä puu-uunissa valmistetussa pizzassa. Pizzaa saa baareissa erikokoisina palasina ja edullisesti; nälkä lähtee.

        Parasta pizzaa olen syönyt Sardiniassa (Suomessa sitä ei pizzan nimellä myytäisi), kutsuvat sitä Carta di musica, eli nuottipaperi. Pizza on paperinohutta leipää ja päällä tuskin mitään muuta kuin makuja.


      • menettelee..
        Tornatore kirjoitti:

        Kommentteja pizzapuolelle: Frutti di mare -pizzaan ei kuulu juustoa, Italiassa juustoa ei perinteisesti käytetä kalan tai muiden meren herkkujen kanssa. MacDonaldseissa ja vastaavissa on sitten kaikki mahdollista.

        Jos kaipaa kotoisan tutunmakuista pizzaa kannattaa mennä Tavola Calda -tyyppisiin baareihin, niissä pizza on "pannupizzaa", eli paksua taikinaa ja päälläkin on enemmän tavaraa, kuin perinteisessä puu-uunissa valmistetussa pizzassa. Pizzaa saa baareissa erikokoisina palasina ja edullisesti; nälkä lähtee.

        Parasta pizzaa olen syönyt Sardiniassa (Suomessa sitä ei pizzan nimellä myytäisi), kutsuvat sitä Carta di musica, eli nuottipaperi. Pizza on paperinohutta leipää ja päällä tuskin mitään muuta kuin makuja.

        paksupohja ja muhevat höysteet tulee kotona tehdystä pizzasta, nuottipaperi hyvien makujen kanssa täytyy käydä stekkaamassa uudelleen ; )
        ja listan luen tarkemmin, simpukat oli mehevät joten ei valittamista.

        Alkuruistahan se lähtee, mutta hyviä makupaloja saa satama-alueiden ravintoloista.


    • tosi on

      ja syö siellä pizzaa - parempaa en ole saanut mistään.

    • Italiassa

      Italialainen keittiö on yliarvostettu ja kallis. Huomattavasti maukkaampaa ruokaa saa minun mielestäni mm. Kreikassa ja Kroatiassa, halvemmalla.

      • .....

        ---sinne vaan!


    • Pizzan ystävä

      montaa mieltä. Itse olen käynyt Italiassa kaksi kertaa ja siellä syömäni pizzat ovat olleet oikein hyviä. Tosin eivät mitenkään super paljon Suomessa syömiäni pizzoja parempia.

      Mutta jos ei pidä maan ruuasta niin onko sinne pakko matkustaa tai syödä niitä pizzoja jos ei ne kerran maistu hyviltä?

      Luojan kiitos ettei Gardan kylään asti ole eksynyt yhtään McDonaldsia. Tuntuisi typerältä matkustaa toiselle puolelle eurooppaa syömään samoja hampurilaisia mitä täältä saa.

    • ..........

      ma tykkaan italian pizzoista. joskus osuu kohdalle floppeja, etenkin turistialueilla, mutta ei se mua haittaa koska asun taalla italiassa ja voin aina hakeutua uuteen paikkaan seuraavalla kerralla - tai pitaytya vanhoissa kantapaikoissani... pizza italiassa on mun mielesta paasaantosesti hyvaa mutta jotenkin mua 'saalittaa' naa turistit jotka tulee tanne pitkaksi viikonlopuksi tai vaikka viikoksi, pariksi viikoksi ja sen jalkeen kuvittelee tietavansa kaiken tasta maasta, sen tavoista, ruoasta jne. usein turistit syovat turistialueilla koska ovat siella katsomassa nahtavyyksia ja muita. turistialueilla rahastetaan ja valitettavasti palvelu tai ruoan laatu ei aina ole sita parasta italialaista. jokainen tietysti tykkaa mista tykkaa mutta muutaman turistiravintolakokemuksen jalkeen ei kuitenkaan tarvitse teilata koko maan pizzoja (tai muuta ruokaa) surkeaksi.

      mun mielesta usein hyvaa pizzaa saa tassakin ketjussa mainituista tavola caldoista tai muista pizza a taglio -paikoista joissa siis myydaan pizzapalasia ja maksetaan painon mukaan.

      • ..........

        suomalaisilla on tietysti oma makunsa ja tottumuksensa... itse en saarioisten 'pizzaa' pysty nielemaan. en ole taysin perilla tamanhetkisesta suomen pizzatarjonnasta mutta lahes kaikkialla on hiukan erilaiset pizzamaut pinnalla... suomessa syodaan usein jauhelihapizzaa jota italiassa saa todellakin etsia. samoin jos suomesta koittaa tilata suklaapizzaa tai pizzaa ranskalaisilla perunoilla voi joutua tyytymaan johonkin 'suomalaisempaan' pizzaan.


      • pizzoissa
        .......... kirjoitti:

        suomalaisilla on tietysti oma makunsa ja tottumuksensa... itse en saarioisten 'pizzaa' pysty nielemaan. en ole taysin perilla tamanhetkisesta suomen pizzatarjonnasta mutta lahes kaikkialla on hiukan erilaiset pizzamaut pinnalla... suomessa syodaan usein jauhelihapizzaa jota italiassa saa todellakin etsia. samoin jos suomesta koittaa tilata suklaapizzaa tai pizzaa ranskalaisilla perunoilla voi joutua tyytymaan johonkin 'suomalaisempaan' pizzaan.

        on kebab lihaa ja bearnese kastiketta, tai banaania ja ananasta molemmat hyvin suosittuja. Onhän täällä muistakin pizzoja tietysti.

        Itse pidän tavaallisesta pizzasta kuten Margharita, jossa on vain tomaattikastiketta ja justoraastetta sekä oreganoa mausteena. Tai Capricciosa, tomaattikastike, juustoraaste ja herkkusieniä.


      • olli vaari
        .......... kirjoitti:

        suomalaisilla on tietysti oma makunsa ja tottumuksensa... itse en saarioisten 'pizzaa' pysty nielemaan. en ole taysin perilla tamanhetkisesta suomen pizzatarjonnasta mutta lahes kaikkialla on hiukan erilaiset pizzamaut pinnalla... suomessa syodaan usein jauhelihapizzaa jota italiassa saa todellakin etsia. samoin jos suomesta koittaa tilata suklaapizzaa tai pizzaa ranskalaisilla perunoilla voi joutua tyytymaan johonkin 'suomalaisempaan' pizzaan.

        Kyllä Suomesta saa juuri sellaisia pitsoja kuin vain haluaa, eikä taida jauhelihapitsat olla kuin lasten suosiossa. Ei nuo saarioisten tuotteet ole pitsoja.


    • Lombardia

      Myos mina olen syonyt elamani huonoimman pizzan juuri Italiassa. Se oli Napolissa, ensimmaisella reissullani Italiassa 20v sitten (eka interrail reissu). Olin tietenkin tyrmistynyt. Vihdoinkin olin Italiassa ja ajatuksena oli vihdoin maistaa aitoa italialaista pizzaa.

      Jalkeen pain tajusin etta pizzan nimella myydaan kaikenlaista. Moni Italiaan muuttanut siirtolainenkin tekee ja myy pizzaa, joskus huonommalla menestyksella. Mutta kylla italialainekin osaa huonon pizzan tehda.

      Kuten jo kerrottu niin hyvaa pizzaa jos haluaa niin syyta kysya minne paikalliset menee. Eika ole valttamatta pakko menna pizzeriaan vaan todella loistavaa pizzaa tai palapizzaa saa ihan kadun varrestakin. Mutta syyta tietaa minne menna.

      Italiassa turistit ovat vapaata riistaa joka suhteessa. Valitettavasti. Joskus ihmettelen miksi ihmiset tulee takaisin tahan maahan kun niin usein huijataan jos ei suoraan niin huonolla palvelulla. Mutta Italia on Italia, kymmenet miljoonat tulee vuosittain kokemaan Italia todeksi.

      Olemme asuneet Italiassa vuosia ja puhun siis omasta kokemuksesta, kuten eras toinenkin taalla.

      • Pizzaa

        Italiassa käydessämme söimme erittäin hyvää pizaa muualta emme ole sellaista löytäneet.

        Saaroisten pizaa en voi suuhuni laittaa, kaameaa!!!


      • Lombardia

        Unohtui kertoa etta viihdymme Italiassa aivan erinomaisesti. Pikku kyla ja kerta kaikkiaan rakastettavia naapureita. Ei sita muuta mikaan tasta maasta loytyva yksittainen negatiivinen asia. Joka maasta loytyy paljon huonojakin puolia. Kai se on niin etta jos nain ulkomaalaisena joutuu naapureiden kanssa pahasti nokikkain niin kylla sita helposti nakisi kaiken tasta maasta loytyvan ongelman.

        Ja vaikka vuosien mittaan syoty lukemattomissa paikallisissa pizzerioissa niin sattuupa omassa kylassamme oleva pizzeria tekee aivan fantastisia pizzoja. Kai se on vahan niin kuin se aidin tekema herkkuruoka jonka voittanutta ei ole. ;) Se eka Italiassa syoty surkea pizza (Napoli) oli siten kuriositeetti. Mutta eipa tuota koskaan unohda oli se vaan niin suuri yllatys ensi kertaa maailmalla ja Italiassa matkaavalle.


      • Lombardia
        Pizzaa kirjoitti:

        Italiassa käydessämme söimme erittäin hyvää pizaa muualta emme ole sellaista löytäneet.

        Saaroisten pizaa en voi suuhuni laittaa, kaameaa!!!

        Sattuipa pari vuotta sitten niin etta sisko oli miehensa kanssa vierailemassa luonamme taalla Italiassa. Paluumatkalla Milanosta poikkesivat nalkaisina naapurikylamme pizzeriassa. Kehuivat syoneensa siella elamansa parhaat pizzat. Saivat asialle ihan faktaakin kun seinalta loytyi vain vuoden vanhoja sanomalehtikuvia joissa kerrottiin oman alueen pojan kayneen New Yorkissa voittamassa maailmanmestaruuden pizzan teossa.

        Joo. Siskonin tietenkin ihmetteli mien emme olleet vuosia 15min ajon paassa asuneena viela kertaakaan sattuneet viela tuonne syomaan. Ravintolabusiness tietenkin kovaa pelia ja tallaiset sanomalehtiartikkelit hyva ilmainen merkkinointikeino. Muuten melkoisella leikkimielella tallaiset kilpailut otetaan. Hyva pizza aina makuasia.

        Saarioisten pizzoihin en ota kantaa mutta taallakin moni ostaa kaupasta pakastepizzaa. Ne on usein todella halpoja. Ja monesti tosi hyvia, eika haittaa etta ovat aika vaharasvaisia.

        Jos joku kysyisi missa olen syonyt elamani parhaan pizzan niin vaistamatta tulee ekaksi mieleen Pizzeria Dennis, Suomen Turuus (lieko viela siella?). Sitten sita miettii likeko syyna etta tuolla tuli syotya elamani ekat kasittamattona hyvat pizzat. Nyt pitaisin niita ehka turhan ohutpohjaisina ja rasvaisina. Taalla Italiassa olen syonyt todella monia erinomaisen hyvia pizzoja. Ei mikaan voi olla ykkonen. Vaihtelu virkistaa.


      • Juhanakemia
        Lombardia kirjoitti:

        Unohtui kertoa etta viihdymme Italiassa aivan erinomaisesti. Pikku kyla ja kerta kaikkiaan rakastettavia naapureita. Ei sita muuta mikaan tasta maasta loytyva yksittainen negatiivinen asia. Joka maasta loytyy paljon huonojakin puolia. Kai se on niin etta jos nain ulkomaalaisena joutuu naapureiden kanssa pahasti nokikkain niin kylla sita helposti nakisi kaiken tasta maasta loytyvan ongelman.

        Ja vaikka vuosien mittaan syoty lukemattomissa paikallisissa pizzerioissa niin sattuupa omassa kylassamme oleva pizzeria tekee aivan fantastisia pizzoja. Kai se on vahan niin kuin se aidin tekema herkkuruoka jonka voittanutta ei ole. ;) Se eka Italiassa syoty surkea pizza (Napoli) oli siten kuriositeetti. Mutta eipa tuota koskaan unohda oli se vaan niin suuri yllatys ensi kertaa maailmalla ja Italiassa matkaavalle.

        Pizzat, pizzat.
        Ensimmäinen pizza Italiassa on kyllä paskin pitsa koskaan: kuiva känttyrä, jota 4 stagioneksi nimitettiin. kivitin pitsaa ja se ei kuollut. En syönyt sitä, mutta paikan omistaja tuli vielä ovelle saattelemaan minua ja sätti: et pidä pitsoistani, et pidä pitsoistani. Se oli Roma ja lähellä Terminiä, ihan nurkalla; ikkunassa meheviä kuvia ruoka-aineksista.
        Opin asian. Sinun täytyy kulkea ja katsoa ihmisten syövän, nähdä ruoka. On hyvä mennä paikkaan, jos näkee kiviuunissa lieki. Mutta nähdä maukas pizza aterioijan nokan edessä on tärkein määre. Siis katso röyhkeästi ennen kuin istut.
        Ja pizzoista: olen syönyt pizzaa pohjoisesta etelään, mutta paras pizza on Napolissa vaikka kuinka otatte tämän kliseenä.
        Ei voi edes verrata italialaista pizzaa suomalaiseen pitsaan. Suomalainen pitsa on törkeä yritys murhata ihminen.


      • JMTT
        Juhanakemia kirjoitti:

        Pizzat, pizzat.
        Ensimmäinen pizza Italiassa on kyllä paskin pitsa koskaan: kuiva känttyrä, jota 4 stagioneksi nimitettiin. kivitin pitsaa ja se ei kuollut. En syönyt sitä, mutta paikan omistaja tuli vielä ovelle saattelemaan minua ja sätti: et pidä pitsoistani, et pidä pitsoistani. Se oli Roma ja lähellä Terminiä, ihan nurkalla; ikkunassa meheviä kuvia ruoka-aineksista.
        Opin asian. Sinun täytyy kulkea ja katsoa ihmisten syövän, nähdä ruoka. On hyvä mennä paikkaan, jos näkee kiviuunissa lieki. Mutta nähdä maukas pizza aterioijan nokan edessä on tärkein määre. Siis katso röyhkeästi ennen kuin istut.
        Ja pizzoista: olen syönyt pizzaa pohjoisesta etelään, mutta paras pizza on Napolissa vaikka kuinka otatte tämän kliseenä.
        Ei voi edes verrata italialaista pizzaa suomalaiseen pitsaan. Suomalainen pitsa on törkeä yritys murhata ihminen.

        Totta - sitä pitää katsoa missä Italialaiset syö pizzaa. Otetaan vaikkapa Livignon turistirysä. Pääkadun varressa on 20 pizza paikkaa ja kaikki turisteja täynnä. Tasoltaan pizzat ovat tommoista kotipizza tasoa ja hinnoiltaa 8-12 €/lätty. Muutamissa paikoissa on jopa oikea halkouuni.

        No, keskellä pääkatua on semmoinen nuhjuisen näköinen, jopa luotaan työtävä pizzeria. Ovesta kun kurkkaa, niin karvainen vanha äijä lappaa metristä halkoa pesään pää märkänä. Nuori rouva tuo kuivattuja tomaatteja lätyn paistajalle ja vanha rouva istuu kassakoneen takana. Nuori isäntä lappaa pizzaa uuniin ja pois tahdilla, jota ei suomessa näe.

        Aulassa on paikallista nuorisoa katsomassa futista - hiton moinen meteli. Kurkkaan peremmälle ja sillä on ovi joka johdattaa huikean hienoon ruokatilaan. Kävelemme perille ja valitaan pöytä. Paikassa ei ole yhtään turistia, mutta paikallisia sitäkin enemmän. Heti perään bongaa tarjoilija menun kanssa - Diavola ja Vegepizzat valitaan.

        Noin neljän minuutin ja 8 sekunnin kuluttua nenän edessä on täydellisyyttä hipovat lätyt. Mausteöljyt ja juomat tuodaan pöytään heti lättyjen jälkeen. Tämmöisiä lättyjä ei saa _mistään_ suomesta - ei mistään. Ei vaikka Italialainen ite tekisi. Meiltä nimittäin puuttuu ne emännän ja vanhan muorin vääntämät tuoreet/säilötyt raaka-aineet. Hintaa koko hommalle tuli reilu 10 €...


      • Lombardia
        JMTT kirjoitti:

        Totta - sitä pitää katsoa missä Italialaiset syö pizzaa. Otetaan vaikkapa Livignon turistirysä. Pääkadun varressa on 20 pizza paikkaa ja kaikki turisteja täynnä. Tasoltaan pizzat ovat tommoista kotipizza tasoa ja hinnoiltaa 8-12 €/lätty. Muutamissa paikoissa on jopa oikea halkouuni.

        No, keskellä pääkatua on semmoinen nuhjuisen näköinen, jopa luotaan työtävä pizzeria. Ovesta kun kurkkaa, niin karvainen vanha äijä lappaa metristä halkoa pesään pää märkänä. Nuori rouva tuo kuivattuja tomaatteja lätyn paistajalle ja vanha rouva istuu kassakoneen takana. Nuori isäntä lappaa pizzaa uuniin ja pois tahdilla, jota ei suomessa näe.

        Aulassa on paikallista nuorisoa katsomassa futista - hiton moinen meteli. Kurkkaan peremmälle ja sillä on ovi joka johdattaa huikean hienoon ruokatilaan. Kävelemme perille ja valitaan pöytä. Paikassa ei ole yhtään turistia, mutta paikallisia sitäkin enemmän. Heti perään bongaa tarjoilija menun kanssa - Diavola ja Vegepizzat valitaan.

        Noin neljän minuutin ja 8 sekunnin kuluttua nenän edessä on täydellisyyttä hipovat lätyt. Mausteöljyt ja juomat tuodaan pöytään heti lättyjen jälkeen. Tämmöisiä lättyjä ei saa _mistään_ suomesta - ei mistään. Ei vaikka Italialainen ite tekisi. Meiltä nimittäin puuttuu ne emännän ja vanhan muorin vääntämät tuoreet/säilötyt raaka-aineet. Hintaa koko hommalle tuli reilu 10 €...

        Siina hyva stoori. En ole Livignossa kaynyt mutta kollegani haki sielta hinnakkaan digijarkkarin (ostos muuten kannatti vain juuri ja juuri, "rajan" vuoksi kamera ilman paketteja jne, ei maksa vaivaa... ). Totesi joka tapauksessa etta ompahan melkoinen turistirysa ja sanoi etta kaikilla hirvea ostohysteria paalla.

        En tieda mita suomalaisella pizzalla tarkoitetaan, mutta italialasssa yleensa oikeat pizzat aina uunissa joka ei lampene sahkolla. Tieda vaikuttaako kuinka paljon makuun, muuten kuin etta lampitila vakiskin epatasaisempi ja siten pikku palamista tullee pizzaan. Sahkouunissa Suomen pizzeriassa kai asteen tarkkuudella oikea kuumuusa mutta eipa se ihan sama voi olla.

        Tuo uuni tietenkin vain yksi osatekija kokonaisuudessa. Mutta asia on vaan niin etta kayttamamme kiinalainen ravintolakin paistaa pizzat uunissa joka lampenee puilla. Joku voi pitaa huvittavana menna Italiassa kiinalaiseen ravintolaan pizzalle, mutta muutama tunti sitten lounnaalla kavin. Hienosti ovat homman oppineet. Ei mikaan huippusuosittu pizzapaikkana, eika myoskaan ravintolana muutenkaan. Mutta hyvaa ruokaa siella saa ja kelpaa nuo pizzat paikkakuntalaisillekin. Eipa Suomessakaan lopulta minkaan maan (kuten Italian) passi pizzan laatua paranna tai huononna.


      • berlusconi
        JMTT kirjoitti:

        Totta - sitä pitää katsoa missä Italialaiset syö pizzaa. Otetaan vaikkapa Livignon turistirysä. Pääkadun varressa on 20 pizza paikkaa ja kaikki turisteja täynnä. Tasoltaan pizzat ovat tommoista kotipizza tasoa ja hinnoiltaa 8-12 €/lätty. Muutamissa paikoissa on jopa oikea halkouuni.

        No, keskellä pääkatua on semmoinen nuhjuisen näköinen, jopa luotaan työtävä pizzeria. Ovesta kun kurkkaa, niin karvainen vanha äijä lappaa metristä halkoa pesään pää märkänä. Nuori rouva tuo kuivattuja tomaatteja lätyn paistajalle ja vanha rouva istuu kassakoneen takana. Nuori isäntä lappaa pizzaa uuniin ja pois tahdilla, jota ei suomessa näe.

        Aulassa on paikallista nuorisoa katsomassa futista - hiton moinen meteli. Kurkkaan peremmälle ja sillä on ovi joka johdattaa huikean hienoon ruokatilaan. Kävelemme perille ja valitaan pöytä. Paikassa ei ole yhtään turistia, mutta paikallisia sitäkin enemmän. Heti perään bongaa tarjoilija menun kanssa - Diavola ja Vegepizzat valitaan.

        Noin neljän minuutin ja 8 sekunnin kuluttua nenän edessä on täydellisyyttä hipovat lätyt. Mausteöljyt ja juomat tuodaan pöytään heti lättyjen jälkeen. Tämmöisiä lättyjä ei saa _mistään_ suomesta - ei mistään. Ei vaikka Italialainen ite tekisi. Meiltä nimittäin puuttuu ne emännän ja vanhan muorin vääntämät tuoreet/säilötyt raaka-aineet. Hintaa koko hommalle tuli reilu 10 €...

        Oikeen vegepitsa, tuollaisten viherjeesustelijoitten mielipiteellä ei ole paljon painoa... Lisäksi ravintolan atmosfääri hyvin luontaan työntävä ettenkö sanoisi etova.

        PS. Kuvailitko läävää?


      • JMTT
        berlusconi kirjoitti:

        Oikeen vegepitsa, tuollaisten viherjeesustelijoitten mielipiteellä ei ole paljon painoa... Lisäksi ravintolan atmosfääri hyvin luontaan työntävä ettenkö sanoisi etova.

        PS. Kuvailitko läävää?

        Lääväkö? Turistin silmistä ja pääkadulta katsottuna näyttää läävältä. Sisältä ruokailutilasta katsottuna semmoista n 1 kertaa hienompi kuin yksikään suomalainen pizzeria.

        Vegeä emännälle ja itelle Diavolaa. Jos et tiedä mikä on Diavola, niin mene edes yhden kerran Italiaan sitä maistamaan ja tule sitten puhumaan viherjeesustelijoista.


      • JMTT
        Lombardia kirjoitti:

        Siina hyva stoori. En ole Livignossa kaynyt mutta kollegani haki sielta hinnakkaan digijarkkarin (ostos muuten kannatti vain juuri ja juuri, "rajan" vuoksi kamera ilman paketteja jne, ei maksa vaivaa... ). Totesi joka tapauksessa etta ompahan melkoinen turistirysa ja sanoi etta kaikilla hirvea ostohysteria paalla.

        En tieda mita suomalaisella pizzalla tarkoitetaan, mutta italialasssa yleensa oikeat pizzat aina uunissa joka ei lampene sahkolla. Tieda vaikuttaako kuinka paljon makuun, muuten kuin etta lampitila vakiskin epatasaisempi ja siten pikku palamista tullee pizzaan. Sahkouunissa Suomen pizzeriassa kai asteen tarkkuudella oikea kuumuusa mutta eipa se ihan sama voi olla.

        Tuo uuni tietenkin vain yksi osatekija kokonaisuudessa. Mutta asia on vaan niin etta kayttamamme kiinalainen ravintolakin paistaa pizzat uunissa joka lampenee puilla. Joku voi pitaa huvittavana menna Italiassa kiinalaiseen ravintolaan pizzalle, mutta muutama tunti sitten lounnaalla kavin. Hienosti ovat homman oppineet. Ei mikaan huippusuosittu pizzapaikkana, eika myoskaan ravintolana muutenkaan. Mutta hyvaa ruokaa siella saa ja kelpaa nuo pizzat paikkakuntalaisillekin. Eipa Suomessakaan lopulta minkaan maan (kuten Italian) passi pizzan laatua paranna tai huononna.

        Joo, Livigno on todellakin armoton turistirysä, jossa kaikki on 5 halvempaa kuin muuallla - bensiiniä lukuunottamatta. Monesti "tavara" on halvempaa siinä naapuri kylässä ennen Livignoa, vaikkei siinä vero etua saakkaa. Livigno vain sattuu olemaan keskellä hienoimpia Alppiteitä näin motoristin silmin katsottuna...


    • kkkkkk

      En ole saanut kertaakaan hyvää ruokaa Italiassa.
      En väitä, etteikö se olisi mahdollista, mutta ei ole sattunut minun kohdalleni. Luulenpa, että italiafanit ovat hieman sokeita omille mieltymyksilleen, mutta makuasiat....

    • ettei pizza

      oiekastaan ole mikään ruokalaji vaan se syntyi hieman vahingossa. Pizzan synnystä on monia tarinoita mutta joka tapauskessa... niin pizza syntyi tähteistä mitä emännällä sattui olemaan edellisen päivän illalliselta. Hieman lihan tai kalan tähteitä, tomaattia ja juustoa löytyy aina jne. Näin syntyi monia paikallisia pizzoja.


      Varmaan kaikki olette sama mieltä että ruoka ja siitä nauttiminen on "pyhä asia" Italiassa. Vakava asia.

      Perheenemännät joutuvat opettelemaan anoppinsa reseptien mukaan ruokaa laittamaan. Jotta niin mies kuin anoppi ja tietysti appikin ovat tyytyväisiä. Reseptejä ei muutella Italiassa. On paljon paikallisia tapoja ja sääntöjä ruuanlaitossa.

      Italialaiset aina keskustelevat ruokapöydässä ruuan maistumisesta ja ylistävät ruuanlaittajaa. Se on kunnia asia rouville tai kokeille laittaa trditioiden mukaan ruokaa.

      Niin eipä niitä pizzojakaan varmasti muutella tai keksitä uusi pizzoja noin vaan Italiassa niinkuin me muut eurooppalaiset tehdään.

    • Cucina

      Täällä on käytetty kolmisenkymmentä puheenvuoroa italialaisesta ruuasta. On ikään kuin kiistelty italialaisesta keittiöstä, vaikka kaikki mielipiteet ovat koskeneet vain pizzaa. Saman oudon yleistyksen teki Helsingin Sanomien mielipidekirjoittaja pari viikkoa sitten; hän haukkui italialaisen keittiön saatuaan huonoa pizzaa ja kuivaa pastaa.

      Pizza on italialainen pikaruoka, yleinen turistieines, joka alun perin oli köyhien ruokalaji Napolin seudulta. Pizzan perusteella ei voi tehdä mitään päätelmiä italialaisesta ruuasta.

      Italialainen keittiö on monipuolinen, täynnä paikallisia erikoisuuksia. Ruoka on yksinkertaista ja valmistettu ensiluokkaisista raaka-aineista. Makuasia sitten on, onko ruoka hyvää, ainakin pitkät ja velvoittavat perinteet sillä on, ja muun muassa kuulu ranskalainen keittiö perustuu pitkälti italialaiseen, lähinnä toscanalaiseen ruokakulttuuriin.

      Monelle italialainen ruoka tuntuu tarkoittavan vain pizzaa ja pastaa. Pizza ei kuulu maakuntien menuihin eikä sitä yleensä edes saa laadukkaissa ravintoloissa. Pasta on alkuruoka. Pastoja ja pastakastikkeita on satoja erilaisia. Spaghetti bolognese voi tuoda mieleen kotoisen jauhelihasoosin, mutta antaa kapean kuvan italialaisesta pastakulttuurista.

      Italialaisesta ruuasta ei voi puhua tuntematta moninaisia keittoja, antipastoja, maineikkaita liharuokia (tutuimpia mm. saltimbocca, scaloppine al limone, fegato alla milanese tai alla veneziana, kuulu toscanalainen fiorentina), monipuolista kalatarjontaa, runsaita vihannesvalikoimia, hienoja juustoja (gorgonzola, pecorino jne) ja runsasta jälkiruokavalikoimaa, joka myös tunnetaan kautta maailman.

      • ilovethesun

        Kiitos, kun jaksoit kirjoittaa viestin, joka oli kuin omat ajatukseni! Italian keittiökö olisi pizza ja millainen se on missäkin..!


    • minette

      Itse en Italiassa ollessani edes maistanut sikäläistä pizzaa (tuli aina tilattua kaikkea muuta paikallista), joten en voi sanoa onko pizzat siellä hyviä vai huonoja. Muut ruoat olivat mielestäni älyttömän hyviä. Eikä tämä ole mitään itsepetosta vaan ihan oikea mielipide.
      Jos menee Italiaan, ei siellä ole pakko syödä pizzaa, vaikka Italia onkin pizzan alkuperä maa. Ja tuo hesarin kirjoitus oli varmaankin vain edelleen katkeran toimittajan näkemys Italiasta ja kehno kostoyritys. (viittaan siis Berlusconin taannoisiin suomalaisen ruoan haukkumisiin). Ja tuskinpa Hesari on mikään totuuden torvi, varsinkaan makuasioissa!

      • Mosse MR

        Eihän kukaan voi edes ajatella pitsaa; siis oikeasti...paitsi Italiassa, mutta illan hämärän ateriointi on eri asia: ei pitsaa voi syödä kahta tuntia.
        Pitsat ovat erinomaisia paikoissa, joiden uuneista liehuu lieska.
        Mutta itse pääruokailuun. Voinen kertoa ihmetelleeni usein syöneeni kaksi tuntia ja aika ei matanut. Kyllä te tiedätte kuinka Italiassa syödään.


      • alfabet

        Et tainnut lukea edellistä viestiä: kyseessä oli HeSarin mielipidekirjoitus, siis lukijan yleisönosastolle kirjoittama mielipide, ei toimituksellinen juttu.


      • ...

        tervetuloa vaan kaikki meille mieheni pizzeriaan pizzalle! loppuu tama jauhaminen ettei Italiassa muka saa hyvaa pizzaa! tanaankin illalliseksi on luvassa meheva platty! nam!


    • Kumma Juttu

      Se on kumma juttu miten kaikki aina ylistää italialaista keittiötä ja pitsaa (tahallaan väärinkirjoitettu) ja pastaa ja viinejä ja parmankinkkua ja muuta. Oon käyny 20 vuotta lomalla italiassa ja tässä lyhyesti kirjattuna muutama ruokakokemus. Italiaa on käyty etelästä pohjoiseen ja itärannalta länteen, joten kokemus on omasta mielestä kattava.

      Pitsa, pääsääntöisesti huonoja ja monasti palaneita.
      Pasta, hieman parempaa mutta usein vetistä ja vähän ja kalliita annoksia. Itse teen PALJON parempaa pastaruokaa jossa on makua.
      Salaatit, hyvä ruoka eikä tule pettymystä.
      Kala, momasti liian raakaa ja ihan ylihinnoiteltua.
      Liha, no voi helvetti, paistavat lihan oliiviöljyssä, jolloin liha jää harmaaksi, ällöttävän näköiseksi, säälittäviä suorituksia.
      Meren höttiäiset, pääsääntöisesti hyvää ainakin salaatissa.

      Parhaat ruoat italiassa olen saanut Sisiliassa.
      Paras sinisimpukkakeitto ja pitsa ja muutkin ollut ok.

      • Anonyymi

        Missä ihmeessä olet käynyt syömässä?


    • Anonyymi

      Samaa mieltä🙂👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe