Hiivasieni ja kuukautiset

Avuton19

Tuossa puoli vuotta sitten aloitin pillereiden syömisen ja samalla kerralla otetussa papa-kokeessa näkyi, että minulla on hiivasientä.
Gyne kuitenki sanoi, että ei kannata hakea apteekista lääkettä, jos ei ole mitään oireita, esim. kutinaa. Koska silloin ei mitään oireita ollut niin unohdin koko jutun, mutta nyt niitä on ilmestynyt. Eli kutittaa, tulee todella tahmeaa vuotoa, joka haisee vieläpä pahalta.
Olen päätellyt että tämä nyt on sitä hiivasientä. Nämä oireet ilmestyvät aina muutamia päiviä ennen kuukautisia (syön siis pilleireitä, eli oireet tulee kun olen syönyt pillereitä sen noin 15 päivää).
Olen ajatellut, että kävisin hakemassa apteekista ilman reseptiä saatavan hoidon, mutta tässä sitten tuleekin se ongelma:
Voiko lääkettä käyttää, jos kesken hoidon alkaa kuukautiset?
Jos hoidon aloittaa vasta kuukautisten jälkeen niin onko siitä mitään hyötyä, kun kaverin mukaan kuukautiset vievät hiivasienen pois(...minulla se ilmeisesti vain ilmaantuu AINA TAKAISIN vähän ennen kuukautisia) eli jos joku vain osaisi neuvoja antaa niin olisin enemmän kuin kiitollinen.

3

9165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

Kuvaamasi on erinomaisen tyypillistä pillerien käyttäjillä. Tuollainen oireilu johtuu joko oikeasti hiivasienestä tai sitten muuten vain limakalvojen ohuudesta ja huonosta kunnosta tms. Kyseessä saattaa olla suurella todennäköisyydellä valkovuodon takia hiiva, mutta jos se haisee pahalle, epäilisin myös jotain muuta tulehdusta. Oli miten oli, luultava aiheuttaja on pillerisi. Katsos hormonaalinen ehkäisy muuttaa estrogeenitasapainoasi, ja näin ollen olosuhteita emättimessä. Sen vuoksi siellä saattaa päästä hiiva tai muu väärä bakteerikanta valloilleen. Yleensä kuvaamasi oireet kai iskevät taukoviikolla, kun hormonit tippuvat. Mutta voi silti olla, että niitä tulee jo aiemmin. Voit ostaa hiivalääkkeitä, jos haluat, mutta niitä ei kannata käyttää turhaan, varsinkaan toistuvasti. Itse kokeilisin ensin apteekin maitohappobakteerikapseleita, joita laitetaan emättimeen. Ne normalisoivat mikrobitasapainoa, ja ovat vaarattomia. Jos vaiva jatkuu toistuvasti lääkityksestä huolimatta, kannattaa myös käydä testeissä, jotta määritetään onko kyseessä hiivasieni vai bakteeritulehdus. Jos hormonit ovat kaiken taustalla, kehottaisin vaihtamaan merkkiä tai lopettamaan kokonaan.

Hiivasientä voi löytyä testeissä muuten normaalistikin, koska sitä on aina läsnä emättimessä. Joillain sitä kai voi olla enemmän kuin toisilla, mutta jos mikrobitasapaino on muuten sopivasti sitä kompensoiva, ei oireita ehkä tule. Veikkaisin, että sinulla juuri pillerit ovat muuttaneet tasapainoa epäedulliseen suuntaan.

Muuten, en oikein ymmärtänyt sitä, että miksi sinulla olisi menkat hiivatulehduksen aikaan. Eikö pillereitä ole 21 kpl laatassa? Jos kutina alkaa pillerin 15 kohdalla, siitä on vielä 6 päivää laatan loppuun ja siitä muutama päivä menkkojen alkuun? Joka tapauksessa, lääkettä voi käyttää, jos vuoto on niukkaa. Siitä on edelleen hyötyä, jos sinulla tosiaan on hiiva vielä menkkojen jälkeenkin. Jos oireet katoavat, en käyttäisi hiivalääkettä enää oireettomaan emättimeen. En sitten tiedä, voisiko se ennaltaehkäistä hiivan kasvua kutinaa aiheuttaviin määriin taas ensi kuukautisia ajatellen, kun se kumminkin tappaa jo olemassa olevaa kasvustoa. Mutta maitohappobakteerikapseleita voi kokeilla ennaltaehkäisyynkin. Väite, että menkat vievät hiivan, on totta joidenkin osalta; toisilla ne eivät auta pätkääkään.

• -magdalena-

Kehoittaisin sinua käyttämään maitohappobaktereja.Auttavat pitämään luonnollisen tasapainon alhaalla.Vuoto on erillaista kierron eli vaiheilla.Hiivasieni on yleinen vaiva ehkäisypillereitä käyttävillä naisilla.Apteekissa on tarjolla useita eri merkkisiä hiivasienilääkkeitä(Esim.puikkoja,voiteita...)Puikkomaista hiivasienilääkettä voi käyttää kuukautisten loppuvaiheella,jos vuoto on niukkaa.Kuitenkin kannattaa aloittaa vasta menkkojen loppua ja aloittaa sitten.En ole kuullutkaan että menkat veisivät hiivan pois!!!Ei ainakaan minulta vienyt aikanaan.Ei.Lääkäriltä saa tablettien muodossa olevan hiivalääkkeen.Jos limakalvosi ovat huonossa kunnossa ja arat,kehoittaisin pyytämään gynekologilta reseptin.

• myös mulla

Multa poistettiin hormonikierukka vuoden alussa ja nyt parin kk:n aikana mulle tulee hiiva ennen kuukautisia, se alkaa oireilla n. viikkoa ennen, kun menkkojen pitäis alkaa. Mä käytän joskus Canestenin rasvaa helpottamaan kutinaa. Mutta hiiva menee ohi, ennenkun menkat on loppuneet/ovat loppumassa. Mulla oli joskus ennen esikoista samaa vaivaa, joka kesti tosi pitkään ja ostin aina Gynodaktarin/Canesten puikot. Kävin sitten gynellä, joka sanoi, että monilla naisilla hiiva puhkeaa just ennen kuukautisia, eli hormonaalinen juttu: hormonien vaikutusesta hiivasieni pääsee valloilleen emättimessä. Hiivasieni kuuluu siis emättimen ns. normaaliflooraan (norm. bakteerikanta), joten täysin pois sitä ei koskaan pidäkään saada. Jos käytät pikkuhousunsuojia jatkuvasti tai liian kireitä housuja, sekin voi altistaa hiivalle. Ja öisin kannattaa nukkua ilman alkkareita, jos vain mahdollista. Näiden vinkkien lisäksi mä otin ruokavaliooni gefilusjogurtin (1 prk/pvä). Jos se ei auttanut hiivaan, niin ainakin suolisto oli hyvässä kunnossa ;)
      TV:ssä on nyt mainostettu (muistaakseni) Lactal-nimistä valmistetta, kehuvat että se tasapainottaa emättimen pH:ta. Jos mielit raskaaksi, sitä ei saa käyttää, koska emättimen liika happamuus tappaa siittiöt alkuunsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe