Lukioon menossa - hermostuttaa

KaleviK

Olen siis aloittamassa lukiota parin viikon päästä. Olen innoissani siitä, että sain haluamani opiskelupaikan, mutta on yksi ongelma. Minulla tulee joka kerta kammottava "paskat housuun" -tunne joka kerta, kun ajattelen päivää, jolloin lukio alkaa.

Ala-asteella minulla ei ollut niinkään kavereita, ja toiveikkain mielin aloitin yläasteen. Kävikin niin, että asiat pahenivat. Ystäviä ei tullut, sen sijaan sain kestää pilkkaa muilta melkeinpä koko sen kolmen vuoden ajan.

Minulle on sanottu, että lukiossa on huomattavasti kypsempää porukkaa, ja tiedän sen itsekin, mutta mitä jos petyn taas kuitenkin? Olen menossa lukioon yksin, mitä jos joudun olemaan sen kolmen vuoden ajan siellä yksin? Olen niin antisosiaalinen, kuin mahdollista, en missään tapauksessa uskaltaisi aloittaa keskustelua vieraan ihmisen kanssa (paitsi jos minulla on seurassani joku toinenkin "taustatukena"). Huolettaa tämä asia paljonkin, ja se tekee minut hulluksi. Olen joskin varma siitä, että olen ainut yksinäni nyhjöttävä urpo koko rakennuksessa ensimmäisenä päivänä.

Sitten vielä eräästä toisesta asiasta. Olen kuullut, että lukiossa ensimmäisen vuoden opiskelijoita jekutetaan tms. vanhempien opiskelijoiden toimesta (potkijaiset?). Onko tällaiseen pakko osallistua? Tuntuu, etten voisi kestää moistakaan, varsinkaan yksin. Nolostun muutenkin aika helposti pienistäkin asioista.

Ei sillä, kyllä osaan olla sosiaalinen, vapautunut jne., jos minulla on seuraa/ystäviä. Juttu on toinen silloin kun olen yksin.
Kysymys siis kuuluu: onko pelkoni aiheellista? Millaisia ovat omat kokemuksenne olleet, ja miten hyvin itse olette tutustuneet uusiin ihmisiin? Kannattaisiko minun vain ottaa itseäni niskasta kiinni, unohtaa mahdolliset huonot asiat ja yrittää olla olematta kusi sukassa, vai kannattaako edelleen olla varautunut?
Kiitos, jos vastaatte.

9

1268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hihiihihDSADAS

Onnea kun pääsit lukioon, tervetuloa meidän tiedonjanoisien lukiolaisten mukaan! Hyvä, että olet innostunut, sillä lukiossa tarvitaan motivaatiota ja sinun tekstistäsi sitä löytyy!

Pieni jännitys tekee aina hyvää kun aloittaa jotain uutta, kun jotain jännittää kunnolla tietää, että todella sitä haluaa ja se on itselle tärkeää! Lukio on jotain aivan muuta verrattuna peruskouluun, aikuisempaa ja kaikkea ja kaikkia suvaitaan, itseni mielestä.

Lukiossa yleisesti ihmisten annetaan olla mitä on, toisin poikkeuksiakin löytyy. "Olen joskin varma siitä, että olen ainut yksinäni nyhjöttävä urpo koko rakennuksessa ensimmäisenä päivänä." Niin? Entäs sitten vaikka olisit se on osa sinua, sinun ei tarvitse muuttaa itseäsi sosiaaliseksi ja huippusuosituksi ellet itse sellaiseksi halua!

Tulevasta lukiostasi sinun täytyy ottaa selvää omasta näkökulmastasi, älä välitä toisten puheista vaan opi olemaan oma itsesi ja löytämään omat mielipiteet maailmasta. Omat mielipiteet vaikuttavat lukiossa enemmän kuin laumojen mielipiteet.

Lukiossa ei jekuteta, toisaalta sinun täytyy ottaa huomioon, että maailmasta löytyy erilaisia persoonia, jotkut ovat vähemmän kivoja kuin toiset! Lukio ei ole peruskoulu, voit lopettaa lukion koska haluat, olet lähempänä aikuisuutta, olet vastuussa itsestäsi!

Pelot ovat ennakkoluuloja ja ennakkoluulot voitetaan kohtaamalla ne! Ei kannata olla kusisukassa, olet sitä mitä olet, enempää sinun ei tarvitse olla. Lukiossa ei laumaeläjät pärjää, siellä tarvitaan persoonallisuutta!

Onnea lukioon! Ole oma itsesi!

• näyttää

Pelot eivät katoa sillä, että joku pyytää luopumaan niistä. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että hallitset suomen kielen paremmin kuin 97 prosenttia tulevista opiskelukavereistasi.

Sitä kun hetken mietit, niin keksinet muitakin vahvuuksia itsestäsi.

• oontäydelline

No, itsekkin menen ekalle, mutta ei ainakaan vielä jännitä, mutta kyllä varmasti sitten ekana koulupäivänä. :)

Menen tosi isoon lukioon ja se on mielestäni just mahtavaa. Menen varmaankin tutustumaan uusiin ihmisiin melkein heti ja haluan luoda mahdollisimman paljon uusia kontakteja, kun en tunne ketään. Olen joskus aika hiljainen, mutta toisaalta uusille ihmisille riittää aina paljon kerrottavaa ja on kiinnostavaa kuulla myös heistä. :D Myös puistoissa, kahviloissa jne on tullut hankittua uusia tuttavuuksia ihan vain menemällä juttelemaan.

Mut joo eiköhän toi lukio lähde sulta hyvin sujumaan ja voithan sä jotain juttuu keksii jos vaikka valitset kurssei.

• -----

Et arvaakaan, kuinka paljon pohdiskelin samoja asioita kuin sinä kesällä 2003! Pelkäsin, ettei minua hyväksyttäisi; että yläaste seuraisi lukioon.
      Onnekseni sain kuitenkin huomata, että "lukiolaiset ovat lähtökohtaisesti ihquja", niin kuin sananparsi menee. :) Saat itsekin luottaa siihen. Ja muistahan, että kaikilla on pelkoja ja kaikki joutuvat kohtaamaan ahdistavatkin sosiaalisen kanssakäymisen tilanteet. Ole rohkea ja heittäydy täysillä mukaan!

On kuitenkin tärkeää, ettet pyri muuttamaan itseäsi! Ole juuri sellainen kuin olet. Mm. jos et pidä rellestyksestä, ei sinun tarvitse siitä alkaa pitämäänkään.
      Muuttamalla itseäsi saatat saada morjestelukavereita, mutta kaipaatko heitä enemmän kuin oikeita hengenheimolaisiasi!?
      Lukiosta varmasti löydät opiskelutovereita, joilla on samat intressit kuin sinulla.

Täytyy vielä mainita uskomattoman hyvästä äidinkielentaidostasi. Sanoisin, että se on lukiossa tärkein taito. Taito kirjoittaa kielii myös taidosta viestiä muutenkin. Tulet vielä pääsemään pitkälle!

Oikein paljon onnea ja menestystä lukiourallesi ja myöhempiinkin elämänvaiheisiin sinulle toivottaa entinen pelkääjä, yksin istuskellut urpo, yliopisto-opinnot parin viikon päästä lukion tuottaman hyvän itsetunnon ja -luottamuksen turvin aloittava yo.

• kakkonen

Mene kouluun rohkein mielin. Etsi ystäviä, yritä voittaa antisosiaalisuutesi. Lukioosi tulee varmasti ihmisiä, joita et tunne, ja heidän joukostaan sinulla on mahdollisuus löytää hyviä ystäviä. Ja ehkä sinun ei itse tarvitse aloittaa keskustelua uuden ihmisen kanssa, he saattavat hyvinkin tulla luoksesi juttelemaan. Uusien lukiolaisten joukossa on varmasti sinulle myös kohtalotovereita.
      Ja, kuten täällä on kirjoitettu, tekstisi on todella hyvin, hienolla suomella kirjoitettu! Saat olla taidostasi ylpeä!

Ja sitten siitä jekutuksesta. Lukoin ykkösille järjestetään Nahkiaiset(kakkosten toimesta), mutta niihin ei ole pakko osallistua. Ryhmäbohjaajasi kertoo Nahkiaisista sitten enemmän, kun se on ajankohtaista.

Aloita lukiosi iloisin mielin, ole rohkeasti oma itsesi ja tutustu uusiin ihmisiin. Olen varma,että yksin et jää, löydät varmasti ystäviä!

• ...........

Hei! Itse menin kans kusi sukassa lukioon. On vaan hyvä asia, että olet valinnut koulun, jossa et tunne ketään! Näin sulla on hyvä tilaisuus alottaa ns. puhtaalta pöydältä urakkasi. Käyn itse isoa luokatonta lukiota ja olen huomannut, että se on mun paikka. Ketään ei mollata edes selän takana tai ilmeillä. Nokkimisjärjestystä luokkiin ei pääse syntymään ku ryhmät vaihtuvat jatkuvasti, samalla tutustuu uusiin ihmisiin. Lukiossa on ainakin meillä meno onneksi jotain ihan muuta kun yläasteella. Rohkeesti vaan rupattelemaan uusille ihmisille. Siel on moni muukin yksinäinen pallo hukassa :D ja jos lukiossa alkaa yksinäisyys kiusata niin vaihda koulua tai iltapuolelle...

• äiti-ihminen

Ajattelin minäkin vastata sinulle, kun oma esikoiseni aloittaa lukion tänä syksynä.(Siksipä huvikseni katsoin tätä palstaa).
      Mieleeni tulivat omat yläaste/lukiomuistoni.

Yläasteella olin koulukiusattu herkkyyteni ja siitä johtuvan? punastelutaipumukseni vuoksi. Kiusaaminen oli erittäin ilkeämielistä v...lua ja huutelua, ei mitään herttaista pientä kiusoittelua.Haukkumista riitti myös ulkonäössäni yms. Kiusaaminen aiheutti osaltaan sen, että olin alisuoriutuja, joka hädintuskin pääsi lukioon.

Lukioaika tuntuikin sitten taivaalta yläastehelvetin jälkeen. Typerimmät tyypit eivät tulleet sinne ja osa myötäilijöistä oli vanhetessaan viisastunut. Kiusaaminen loppui kuin seinään. Se ei edes ole mitenkään coolia enää lukiovaiheessa, kun kaikki mieltävät jo itsensä niin fiksuiksi ja aikuisiksi. Korotin reippaasti keskiarvoani ja koko lukiosessio on jäänyt mieleeni varsin mukavana ajanjaksona. Kirjoitusten jännittäminen ei ollut mitään kiusaamisen uhrina olon ja pelon rinnalla!

Uskon, että sinulla kaikki menee hyvin. On luonnollista, että itseluottamuksesi on saanut arpia vanhoista kokemuksista. Tiedän myös, että monia muitakin lukion aloittavia jännittää. Oma tyttäreni stressaa puolestaan sen vuoksi, että hänellä on keskivaikea lukihäiriö ja opiskelu ei siten ole hänelle kovinkaan helppoa. Kyllä sinä pärjäät - luota siihen! Sinulla on oikeus olla juuri sellainen kuin olet. Onnea matkaan!

• juha.

Lukio on hyvin pitkälti yksin opiskelua (Riippuu tietenkin aika paljon koulusta), muutamissa kurseissa on ryhmätöitä sun muita. Opiskelemaan sinne on kuitenkin tultu. Jos olet tottunut olemaan yksin, niin lukio ei tuota ongelmia. Jos olet kavereista riippuvainen, etkä saa kavereita, voipi tulla kurjaa.

• ~~~

Nahkiaisista, mokukasteesta tms; ainakin meillä nahkiaiset olivat suht kesy tapahtuma, tottakai aina liikkuu rajuja hujuja, niin meilläkin, mutta tosi asiassa kakkoset olivat keksineet "päämme menoksi" vain hieman lapsellisia ja huvittavia leikkejä ja lauluja. Pahin osio oli silmät kiinni eräänlaisen käytävän läpi kulkeminen, kun kakkoset pitivät kummitusääniä ympärillä, mutta eipä se kovin traumaattinen kokemus ollut :D Ja tavallaanhan tällainen kokemus kohotti ryhmähenkeäkin ja teki meistä tiiviimmän ryhmän. Tosin lukiossa opintoryhmä on pakostakin irtonaisempi kokonaisuus; joka kurssilla on oikeastaan uusi opiskelijaryhmä, ja kurssilla on opiskelijoita monesta eri opintoryhmästä, jopa eri ns. luokka-asteilta. Vaihtuvuus on suurta.

Kuulostat sellaiselta tyypiltä, jollaisia lukiosta kyllä löytyy. Useinhan amikseen menevät räväkämmät tapaukset, ns. pahikset, kovikset ja kiusaajat. Veikkaisin, että Sinunkin kiusaajistasi suurin osa jatkaa ammatilliseen koulutukseen eikä kanssasi samaan lukioon.
      Lukiosta kyllä löytyy hiljaisia hissukoita ja vähän syrjäänvetäytyvämpiä persoonia (mitenkään heitä siis väheksymättä), eli luulen, että voisit hyvinkin löytää kaltaistasi seuraa.
      Yritä vaan rohkaista mielesi ja mennä juttelemaan jollekulle - ensimmäisinä päivinä talossa on taatusti monta Sinun kaltaistasi, joiden ympärillä ei pörrää valtavaa ystäväpiiriä. Kun valitset istumapaikkaa, älä menekään ypöyksin taaimmaiseen nurkkaan vaan kysy joltakin yksin istuvalta, josko vieressä oleva paikka olisi vapaa. Jos ei ole, älä lannistu tai ihmettele, kysy vaan seuraavalta. Varsinkin jos lukiosi on iso, ei siellä jokaista muisteta kuitenkaan, ja on turha pelätä nolaavansa itsensä tms. yrittämällä hieroa tuttavuutta. Älä mene ruokailussakaan yksin istumaan, vaan hankkiudu jonkun seuraan.

Yritä luoda pieniä keskusteluja: ruokajonossa ruokaa ottaessa voit kommentoida päivän ateriaa, luokassa voit pyytää edessä istuvalta kumia lainaksi, samalla kurssilla opiskelijoilta voit kysellä koepäivää - tee vaikka tikusta asiaa ja kysy läksysivuja tai juttele jotain puutaheinää. Jos saat puhuttua jollekin, edes muutaman sanan, ja hän vastaa eikä suuremmin torju sinua, puhu hänelle huomennakin - ehkä pari sanaa enemmän. Hymyile ja moikkaa kun näet hänet käytävällä. Mene hänen peräänsä ruokajonossa, kysäise ohimennen jotain kouluaiheista, jollet muuta keksi, ja ruokaa otettuasi kysäise mahtuisiko kenties heidän pöytäänsä.

Jos lukiosi on iso ja vähänkin kauempana yläasteestasi, muista, etteivät he tiedä mitään sinusta tai sinun maineestasi. Sinulla on kaikki valta aloittaa tyhjältä pöydältä ja saada paljon ystäviä. Sinä päätät millaista lukioajastasi tulee, se on yksin Sinun käsissäsi.

Kunhan vain rohkaistut ihan pikkiriikkisen! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      99
      2065
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      288
      1876
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      327
      1696
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      1555
    5. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      91
      1231
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      31
      1227
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1103
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      65
      1052
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1047
    10. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      1028
    Aihe