Graco Cosmic XTP hylättiin testissä

XTP

22

46170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi hylättiin???

      Tulee mieleen vuosien takaa muutama muukin ruotsalainen testi, jossa muissa testeissä hyväksi todettu tuote on hylätty tai huonoksi todettu. Saikohan tuossa testissä Brion istuin parhaat arvosanat?

      Ihan siksikin kiinnostaa, kun on meillä juuri edessä istuimen hankinta.

      • bo swenska

        Voisiko joku kielinero kertoa meille tyhmille mikä tuon testin hylkäämisen syy on ja muutakin siitä. kiitos.


      • kiinnostaa kovasti
        bo swenska kirjoitti:

        Voisiko joku kielinero kertoa meille tyhmille mikä tuon testin hylkäämisen syy on ja muutakin siitä. kiitos.

        Kuinkahan luotettava tuo testaajataho on, taitaa olla meidän duoflexikin ihan samaa laatua kuin nuo muutkin gracot. Erittäin turvallisena myivät sitä vielä viime viikolla. Mikähän tuossa testissä on erilaista kuin noissa muissa testeissä, kun tulos ei ollut lainkaan samanlainen. Ei ainakaan oikein näyttänyt pysyvän paikoillaan.

        Jos joku tietää niin kertokaa.


      • tietoa
        kiinnostaa kovasti kirjoitti:

        Kuinkahan luotettava tuo testaajataho on, taitaa olla meidän duoflexikin ihan samaa laatua kuin nuo muutkin gracot. Erittäin turvallisena myivät sitä vielä viime viikolla. Mikähän tuossa testissä on erilaista kuin noissa muissa testeissä, kun tulos ei ollut lainkaan samanlainen. Ei ainakaan oikein näyttänyt pysyvän paikoillaan.

        Jos joku tietää niin kertokaa.

        testin taisi tehdä ruotsin VTI joka on suomen liikenneturvaa vastaava taho. pitäisi siis olla erittäin luotettavaa tietoa.


      • cosmics

        Gracon molemmat testissä olleet istuimet hylättiin, koska kumpikaan ei pysynyt penkissä vaan lensi kaaressa ja lisäksi Cosmicin tukijalka lävisti penkin.

        Videot nähtävillä täältä, ei ole kivaa katsottavaa:
        http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=165

        Brio Zento näytti pärjänneen hyvin!


      • mallit
        kiinnostaa kovasti kirjoitti:

        Kuinkahan luotettava tuo testaajataho on, taitaa olla meidän duoflexikin ihan samaa laatua kuin nuo muutkin gracot. Erittäin turvallisena myivät sitä vielä viime viikolla. Mikähän tuossa testissä on erilaista kuin noissa muissa testeissä, kun tulos ei ollut lainkaan samanlainen. Ei ainakaan oikein näyttänyt pysyvän paikoillaan.

        Jos joku tietää niin kertokaa.

        Taho on hyvin luotettava. Ruotsin liikenneministeriön VTI tekee tarkkoja, puolueettomia testejä. Hylätyt mallit ovat siis Graco Cosmic XTP ja Graco Duo XTP.


      • no, niin...
        cosmics kirjoitti:

        Gracon molemmat testissä olleet istuimet hylättiin, koska kumpikaan ei pysynyt penkissä vaan lensi kaaressa ja lisäksi Cosmicin tukijalka lävisti penkin.

        Videot nähtävillä täältä, ei ole kivaa katsottavaa:
        http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=165

        Brio Zento näytti pärjänneen hyvin!

        kävin juuri lastentarvikeliikkeessä katsomassa istuimia. ja ainakin myyjän asensi sen eri lailla kuin testissä oli laitettu. Ei voine olla kovin hyvin pärjännyt väärin asennettuna, valmistajahan ei takaa mitään, ellei penkki ole heidän ohjeittensa mukaan asennettu.


      • Myyjän markkinat
        no, niin... kirjoitti:

        kävin juuri lastentarvikeliikkeessä katsomassa istuimia. ja ainakin myyjän asensi sen eri lailla kuin testissä oli laitettu. Ei voine olla kovin hyvin pärjännyt väärin asennettuna, valmistajahan ei takaa mitään, ellei penkki ole heidän ohjeittensa mukaan asennettu.

        Joopa joo eli sain tiedon varman sellaisen et Gracon valmistaja selittelee tuota hajoamista tahalteen tuolla et se oli muka kiinnitetty väärin.. Oikea syy miksi Gracot menestyy muka testeissä on se kun ne tehdään niiden omalla testiradalla.. ja siksi valmistajalla on hätä kun joku testaa ne puolueettomasti..


      • OHOPS
        cosmics kirjoitti:

        Gracon molemmat testissä olleet istuimet hylättiin, koska kumpikaan ei pysynyt penkissä vaan lensi kaaressa ja lisäksi Cosmicin tukijalka lävisti penkin.

        Videot nähtävillä täältä, ei ole kivaa katsottavaa:
        http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=165

        Brio Zento näytti pärjänneen hyvin!

        hajos tuossa, ellen väärin nähny!? Ja tässähän ei sivutörmäystä ollu?


      • minäkö?
        cosmics kirjoitti:

        Gracon molemmat testissä olleet istuimet hylättiin, koska kumpikaan ei pysynyt penkissä vaan lensi kaaressa ja lisäksi Cosmicin tukijalka lävisti penkin.

        Videot nähtävillä täältä, ei ole kivaa katsottavaa:
        http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=165

        Brio Zento näytti pärjänneen hyvin!

        Kuka asentaa turvaistuimen samalla tavalla autoonsa kuin missään näissä testeissä asennetaan?

        Kyllä ainakin meillä on asennettu ja asennetaan istuimet käyttöohjeen mukaisesti ja selkä menosuuntaan päin vielä niin (kuin mm. XTPn ohjeessa sanotaan) että turvaistuin tukeutuu etupenkin selkänojaan tai penkkien selkänojan väliin.

        Näyttää menneen XTPstä toiselta puolelta tukijalan kiinnitysruuvi poikki, en sitten tiedä onko se sitten istuimen vai ruuvin valmistajan vika. Itse vikahan on selvästi ollut ruuvissa?

        Toisaalta istuimen rakenne on sellainen että turvavyö kiinnittyy vain tukijalkaan ei itse istuimeen joten pultti rasittuu aikalailla!

        Täytyisi mennä katsomaan istuimesta kuinka paksu pultti on ollut, ja katsoa mikä murto/leikkaus lujuus kyseisen paksuisella pultilla on.

        Toisaalta jos istuin olisi kunnolla asennettu ei istuimeen pääse tulemaan sellaista "rykäystä" jotta istuin rikkoutuisi.


      • Janess
        cosmics kirjoitti:

        Gracon molemmat testissä olleet istuimet hylättiin, koska kumpikaan ei pysynyt penkissä vaan lensi kaaressa ja lisäksi Cosmicin tukijalka lävisti penkin.

        Videot nähtävillä täältä, ei ole kivaa katsottavaa:
        http://www.testfakta.se/_template_view_article.php?id=165

        Brio Zento näytti pärjänneen hyvin!

        No joo, jos katsoitte noita svedujen tekemiä ns. testejä videolta, niin eihän tuossa gracon istuimessa ollut noi turvavyöt oikein asennettu, alhaalta ei siis lainkaan kiinni. Ihme juttu, että lentää istuin kaaressa... volvoon oli sitten taas laitettu turvavöitä hieman enemmän ja näytti pysyvän. (eiks se volvo ollutkin ruottalainen merkki???!!!!vai miten se nyt oli...heh) Älkää uskoko noita vaan maalaisjärjen käyttö on jälleen sallittua. Meillä on ainakin graco, enkä vaihtaisi mihinkään volvoon.


    • asennusohjeen lukenut

      Luin just Garaco Cosmicin asennusohjeen. Tuossa ruotsalaisessa testivideossa paistoi heti silmään pari asennusvirhettä;
      - Graco Cosmic oli kokonaan penkin päällä vaikka 25kg painava (nukke) pitää asentaa niin että turvaistuimen reuna tulee penkin yli tai kasvot menosuuntaan.
      - ihan selvästi myös kiinnitys turvavöihin on väärin
      - aika törkeää antaa noin väärää tietoa julkisesti. Vastine ei tietysti ole saanut samaa julkisuutta...

      • Zintax

        Oho, luulin aika turvalliseksi koko vehkeen.

        Jos se väärin olisi asennettu, niin eiköhän olisi jo testin tehnyt taho ilmoittanut asiasta julkisesti.

        Netistä kattelin että vuoden 2003 Ncap testissä oli kyseisen mallin kohdalla " tyydyttävä " suoritus. Mutta nyt kun muutama vuosi on kulunut olen ajatellut että asia on korjattu Gragon puolesta jos meinaa markkinoilla pysyä. Sen vahvisti TM 2005 testi.

        Täytyy todeta, että tämä TM:n testi on varmasti ollut sellasta maksettua small talk -testiä.

        Vaikka olisi muuten turvallinen vehje, niin itse olen kiinnittänyt huomion tuohon käännettävään jalkaan penkin edessä. Auton oma turvavyö menee tuon läpi, eli turvavyö kiinnitetään tuohon jalkaan.

        * Tuossa on mietityttänyt se kohta tossa jalassa josta se jalka menee turvaistuimeen, että onko se vain vähän siinä turvaistuimen sisällä vai onko tämä osa koko turvaistuimen läpi.

        - eli vaikka kiinnitetään turvavyö oikein niin pitääkö jalka turvaistuimen silti paikallaan?

        - kuka omistaa gragon ja minkä maalaisesta yrityksestä on kyse.

        - ettei vaan ole sellanen suomi firma joka myös rakennusalalla toimien miettiin miten saada pankeista rahaa ulos - rakentamalla asuntoja! ;9

        - tässä tapauksessa kyse on perheistä jotka ostaa turvallisuutta lapsilleen.

        - Turvallisuudella ei leikitä, etenkin jos on kyse lapsesta.


      • Zintax

           Oho, luulin aika turvalliseksi koko vehkeen.

        Jos se väärin olisi asennettu, niin eiköhän olisi jo testin tehnyt taho ilmoittanut asiasta julkisesti.

        Netistä kattelin että vuoden 2003 Ncap testissä oli kyseisen mallin kohdalla " tyydyttävä " suoritus. Mutta nyt kun muutama vuosi on kulunut olen ajatellut että asia on korjattu Gragon puolesta jos meinaa markkinoilla pysyä. Sen vahvisti TM 2005 testi.

        Täytyy todeta, että tämä TM:n testi on varmasti ollut sellasta maksettua small talk -testiä.

        Vaikka olisi muuten turvallinen vehje, niin itse olen kiinnittänyt huomion tuohon käännettävään jalkaan penkin edessä. Auton oma turvavyö menee tuon läpi, eli turvavyö kiinnitetään tuohon jalkaan.

        * Tuossa on mietityttänyt se kohta tossa jalassa josta se jalka menee turvaistuimeen, että onko se vain vähän siinä turvaistuimen sisällä vai onko tämä osa koko turvaistuimen läpi.

        - eli vaikka kiinnitetään turvavyö oikein niin pitääkö jalka turvaistuimen silti paikallaan?

        - kuka omistaa gragon ja minkä maalaisesta yrityksestä on kyse.

        - ettei vaan ole sellanen suomi firma joka myös rakennusalalla toimien miettiin miten saada pankeista rahaa ulos - rakentamalla asuntoja! ;9

        - tässä tapauksessa kyse on perheistä jotka ostaa turvallisuutta lapsilleen.

        - Turvallisuudella ei leikitä, etenkin jos on kyse lapsesta.


    • OJIOJ
    • Mmmm...

      Tuo Marabou-suklaasta pitävä kansa (Fazerhan on kaikkien muiden mielestä parempaa).

      Ruotsalasiet suosivat kuten testistä näkyy Brioa ja mielellään Volvon kehittämällä isofix kiinnitysjärjestelmällä. Jos ei autossa satu olemaan isofix kiinnikkeitä niin kyllä Crago mielestäni pysyy (oikein asennettuna) varsin tukevasti paikoillaan.

      Ja mitä muihin tuloksiin tulee niin käyttömukavuus ja törmäysturvallisuus (kun istuin pysyy paikallaan) ovat huippuluokkaa.

      • Antti

        Isofix on kylläkin römer/britaxin ja volkswagenin yhteistyössä kehittämä kiinnitys järjestelmä. se esiteltiin 1997 ja sittemmin muodostunut kansainväliseksi standardiksi


    • hinni

      Jouduttiin kolariin, jossa auto meni aika pahasti lyttyyn ja tyttö juuri kyseisessä turvaistuimessa takana kasvot menosuuntaan ja oli ainoa joka säästyi ilman mitään vaurioita. Itelläni oli paikat pitkään kipeenä, tyttö vaan nauroi iloisena ambulanssissakin matkalla tarkastukseen.
      Nyt uutta istuinta ostamassa ja kyllä tulee uusi samanlainen tilalle. Alussa hankala asentaa paikoilleen,mutta kärsivällisyydellä tulee hyvää jälkeä. Lisäksi istuimessa todella hyvät sivusuojat jos tulee sivutörmäys.

      • Syysrinsessa

        Suomessa myytävissä Cosmiceissa on kiinnitysvyöt myös istuimen selkäpuolelle, joilla siis ankkuroidaan tuoli paikalleen. Siinä saattaa syntyä osa erosta.

        Lisäksi tuosta TM:n testistä, törmäystestit on suoritettu VTT:n valvonnassa ja testiympäristössä, eli tuskin voi olla kyse mistään "small-talk" testistä, kuten joku epäili.


      • pro2
        Syysrinsessa kirjoitti:

        Suomessa myytävissä Cosmiceissa on kiinnitysvyöt myös istuimen selkäpuolelle, joilla siis ankkuroidaan tuoli paikalleen. Siinä saattaa syntyä osa erosta.

        Lisäksi tuosta TM:n testistä, törmäystestit on suoritettu VTT:n valvonnassa ja testiympäristössä, eli tuskin voi olla kyse mistään "small-talk" testistä, kuten joku epäili.

        Tähän viimeiseen kommenttiin jatkoa. Testiä ei tehty VTT:n testiympäristössä vaan Akta-Gracon Suomessa sijainneella testiradalla ja lehden kuvissa myös oli testaajina Akta-Garcon henkilökuntaa, jotka myös antoivat haastattelun toimittajille artikkeliin.

        Gracon Cosmic ei ole mitenkään erityisen vaarallinen tai huono istuin, vaan edustaa varmasti markkinoilla olevista sitä parasta ryhmää. OIkein asennettuja ja käytettynä se on varmasti riittävän turvallinen. Kuitenkaan se ei ole testien mukaan parhaasta päästä, vaan saanut aika paljon kritiikkiä eri tahoilta esim. Ruotsin valtion tieliikenneinstituutin testaajilta. Näissä keskusteluissa tahtoo vain olla hyvin paljon virheellistä tietoa ja uskoa omaan ostopäätökseen, jota sitten puolustetaan vaikka minkälaisilla epämääräisillä perusteluilla - turvaistuimen merkistä riippumatta. Kaiken kaikkiaan turvaistuimissa on edelleen paljon kehittämistä ja täydellisen suojan antavaa istuinta kaikkiin mahdollisiin onnettomuustyyppeihin tuskin koskaan pystytään kehittämään.


    • df

      http://www.irepoint.fi/index.html?n=3646

      IrePointin Oy Klippan Ab:lle suunnittelema
      lasten turvaistuin voitti Tekniikan Maailman vertailun.-----

      Vertailuun osallistui seitsemän lasten turvaistuinta eri valmistajilta. Jokaiselle istuimelle tehtiin mm. törmäystesti standardoitulla testiradalla sekä muita yleiseen käytettävyyteen ja turvallisuuteen liittyviä testejä. Törmäystesteistä vastasi VTT (Valtion teknillinen tutkimuskeskus).

      Crago Cosmic XTP sai erityistä kiitosta tukevasta kiinnityksestä, etutörmäyksen suojauksesta, päänsuojasta sivutörmäystilanteessa sekä selkeästä säädettävyydestä.

    • mennyttä lunta

      Oliko tämä lainaus siitä vuoden 2005 testistä, jossa verrattiin sen aikaisia istuimia ja testi tehtiin juuri Klippanin (Gracon valmistaja) omalla testiradalla Klippanin henkilökunnan toimesta. VTT:n kaveri joi kahvia vieraana. Tästä on kai tuolla ylempänä ketjussa myös kannanottoja. Täytyy myös huomata, että testissä ei ollut kai yhtään nykyisen ECE44-04 normin mukaista istuinta. Missään muussa. kuin Klippanin itse suorittamissa testeissä ko. istuin ei ole menestynyt. T-Fordikin oli 1900-luvun alussa hyvä auto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5133
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3745
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2709
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1298
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      275
      1249
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      207
      1024
    Aihe