Mainio lemmikki..

winkki.

Hiiriä pidetään vieläkin likaisina taudin levittäjinä ja rumina pitkine
häntineen.
Tosiasiassa hiiri on siisti, puhdas ja naurettavan halpa ja helppohoitoinen lemmikki.
Hiiri on todellakin suuri persoona pienessä paketissa! ehdottomasti tutustumisen
arvoisia kavereita!
On erilaisia toinen toistaan ihanempia hiirilajeja. Se ns ”tavallinen” lemmikkihiiri, okahiiri, seeprahiiri, minihiiri ja natalhiiri. Jokaiselle jotain

Mun mielipiteitä/kokemuksia lemmikkihiiri lajeista:

Erityisesti "tavikset" (eli ne tavalliset lemmikkihiiret/kesyhiiret) ovat täydellisiä
lemmikkejä.
Kesyyntyvät mielettömän nopeasti ja helposti, kunhan vain päivittäin jaksaa uhrata aikaansa poikaselle edes parin minuutin verran. Kesyhiiret ovat usein todella kilttejä, itse en edes koskaan ole nähnyt äkäistä tavista, koko elämäni aikana! Minua ei edes ole koskaan purrut kesyhiiri. Kaikki hiiret mitä minulla on ollut, ovat olleet aivan mahtavia käsiteltäviä, hyvä luonteisia ja suloisia. 
Tavikseni ovat kesyyntyneet ihan muutamissa päivissä,
vaikka kaikki näistä ovat olleet aikalailla sinkoilevia ”villihiiriä” tullessaan.
Taviksia löytyy toinen toistaan ihanemmissa väreissä (ja roduissakin, esim
pitkäkarvainen ja astrex).
Ainoa miinus näissä on se haju, jonka takia terraariota on pitänyt putsata useammin ja tavallisen kutterinpurun siasta kannattaakin käyttää mörtti-röpöä, haapahaketta.

Okahiiriä minulla on seitsemän. Hankin niitä aluksi kaksi kaveriltani,
mutta kummatkin olivat näköjään tiineitä.. Minulle se kuitenkin oli suuri ilo. Erityisesti kun
poikaset olivatkin erilaisia, kuin kasvattamani hamsterit ja kanit. Poikasilla
nimittäin oli jo hieman turkkia ja ne näkivät ja kuulivat heti synnyttyään! Pian
alkoi ruokakin maistumaan. Joka tapauksessa, okat ovat myös aivan
ihania lemmikkejä. Empä heti keksisi miinusta näistä kavereista.
Okani ovat olleet hyvä luonteisia (tosin toinen naaraista tuli poikasten jälkeen
aggressiiviseksi) ja suhtkoht hyviä käsiteltäviäkin, eivät nyt
niin aivan helppo käsitellä kuin tavikset, mutta viihtyvät kuitenkin sylissä
kiipeillen.
Okat ovat suloisen näköisiä mulkosimmuja, niiden
katse on valloittava! Turkki tuntuu "piikikkäältä", mutta ei se pistele niin kuin siilillä. :D
Miinuksena voisin kuitenkin mainita ehkä sen, että oksat
lihoavat aika helposti. Ruokavalion kanssa tulee olla hieman tiukempi.

Seeprahiiriä mulla ei koskaan ennen ole ollut.
Nyt sitten hankin niitä kaksi naarasta, ja ovat kyllä ihania raitapaitoja!
Hyvin kilttejä ja suloisen näköisiä otuksia. Aika fiksuiltakin vaikuttavat.
Seeprat touhuilevat myös mielellään
päivisin ja niiden touhuja on kiva seurailla. Ne tykkäävät nukkua korkealla. Seepranaaraani olivat eri poikueista
mutta silti ne oli hyvin helppo totuttaa toisiinsa.
Miinuksena pidän seeprojen villiyttä. Seeprat ovat oikeastaan aika uusia
lemmikkejä, eli eivät ole vielä niin kesyjä kuin muut. Monet sanovat että seeprat
ovat enemmänkin katseltavia kuin kosketeltavia, mutta on myös sanottu, että
sinikkäällä kesyttämisellä seeprasta voi saada oikeain ”syliseepran”.
Paljon kärsivällisyyttä peliin ja saat mukavia lemmikkejä.

Natalhiiristä ja minihiiristä minulla ei valitettavasti ole minkään näköistä kokemusta. Olen kyllä
niitä nähnyt, mutta ei ole tullut hankittua.

Jos kiinostuksesi heräsi jotain hiirilajia kohtaan, saat paljon lisätietoa
hiiristä Suomen näyttely- ja lemmikkihiiret ry:ltä! Lisäksi sivuilta löydät
hyviä asiantuntevia hiirikasvattajia.
Heidän kotisivut löydät osoitteesta http://www.hiiret.fi
Hyvä hiiriaiheinen keskustelupalstalemmikit taas löytyy osoitteesta http://hiirifoorumi.se8.org

Toivottavasti kirjoitukseni herätti edes yhden
ihmisen mielenkiinnon hiiriä kohtaan. Olen jo pitkään halunnut kirjoittaa
hiiristä jotain mukavaa sanottavaa, kun niitä on niin paljon mollattu.. turhaan.

6

2311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkeksi:(

onhan se varmasti. itselläni tästä ei kuitenkaan ole kokemuksia. toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä: niinhän sitä sanotaan.

minulla on ollut hamsteri. hieno otus se oli, ei vain "minun juttuni". nyt minulla on marsuja ja tykkään niistä ziljoona kertaa enemmän :) ei ne marsut yhtään hamsteria parempia oo, tämä on vain minun henkilökohtaista mielipidettäni :)

mutta eniten rakastan koiria. olen koiraihminen.

minä olen ihan tavallinen ihminen, enkä ole kenenkään kuullut mollaavan hiiriä.

enkä mollaa minäkään. hiiret eivät ole se minun juttuni. mutten mollaa niitä. ei voida sanoa, mikä lemmikki on paras. toinen tykkää kissasta, toinen koirasta. toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

ja nyt ettei tämä herätä ristiriitoja, ethän Sinä yrittänytkään sanoa, mikä lemmikki on paras. esittelit hiiriä mikä on hienoa. :)

mutta, sori nyt vaan, olen väsynyt, toi sun juttus kuulosti joltain ostoskanavan mainokselta *hykertää*

• minä vaan

minulla on okia sekä marsuja ja molemmat ovat valloittaneet minun sydämen ikuisiksi ajoiksi,kun edellisistä aika jättää niin uusia hankitan tilalle:) mutta jokaisella ihmisellä on eläimiä kohden eri maku ja maku asioista ei voi kiistellä:)

• ggggggggg
        minä vaan kirjoitti:

minulla on okia sekä marsuja ja molemmat ovat valloittaneet minun sydämen ikuisiksi ajoiksi,kun edellisistä aika jättää niin uusia hankitan tilalle:) mutta jokaisella ihmisellä on eläimiä kohden eri maku ja maku asioista ei voi kiistellä:)

Mulle chinchillat on jyrsijäistä kaikista tärkeimpiä, mutta olen kiinnostunut myöskin seepra & okahiiristä. Unikeot ovat myöskin todella mielenkiintoisia, mutta kasvattajia ei oikein tunnu löytyvän mistään.

• etsin lemmikkiä sopivaa

Hei sinä joka keksit millainen lemmikki minulle sopii!Olen pitkään mietiskellyt mikä lemmikki olisi minun juttu.Sen pitäisi olla noin hamsterin kokoinen mutta ei hamsteri, koska minun hamsteri kuoli viikko sitten!Ajattelin lemmikki hiirtä, mutta...Ne vaan ei ole mun juttua!Jos sinä siellä ruudun takana keksit niin kirjoita tänne mihin minäkin keksin kirjoittaa!

Ystävällisin terveisin:R,S,L

• Pöpilän asukki

Uutta lemmikkiä hommaamassa? jos pidät yrsiöistä, nii ehkäpä Gerbiili? gerbut ovat vilkkaita vikertäjiä ;>. niitä on kiva hoitaa ja seurailla, melko hauttomia a hyvin helppohoitoisia. melkein samanlainen hoito kuin lemmikkihiirillä ;>

• Onni ja Niilo

Oon ihan samaa mieltä! Mielestäni hiiret ovat siistejä ja ihania lemmikkejä, eivätkä vie paljoa rahaa, eikä aikaa, koska ovat yöeläimiä. Itselläni on 2 hiirtä. Poikia kummatkin. Saan tässä joku päivä 4 hiirtä. 3 tyttöä ja 1 pojan. Tunnen yhden, joka haluaisi hiiren, mutta ei halua sitä sen takia, kun sillä on HÄNTÄ! on koirallakin häntä. Kissalla on häntä, en tajua, mikä hiiren hännässä ällöttää! Hiiri vain kietoo sen joskus käen ympäri, jotta pitäisi tasapainoa!! Ja ´hiiret ovat halpoja, ja helppohoitoisia. vaikka pojat haisevat. Mutta on rotuja, jotka eivät haise, ei edes pojat mm: Natalhiiri Okahiiri ja Seeprahiiri! kannatan hiirten hankintaa! Enkä niiden tappamista tai vieroksumista!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe