EF kielimatkat

miggoo

moi.
voitteko kertoo kokemuksia kielimatkastanne ja minkä ikäsenä olitte kun menitte kielimatkalle ja missä olit kielimatkalla. Haluiaisin tietää koska olen itse harkinnut mennä kielimatkalle jos oppisin puhumaan paremmin englantia kun nytten en ole kovin hyvä siinä vielä. Minua mietityttää että pärjäänköhän minä siellä tällä kielitaidolla..

94

15487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielikurssilla

      Brightonissa, Englannissa. Menin 15 vuotiaana kaverini kanssa. Oli tosi kivaa ja perhe, jossa yövyimme oli myös todella mukava. Ainoan vinkin jonka antaisin on, että EHDOTTOMASTI kannattaa valita se international-ryhmä vai mikä nyt olikaan. Kun ne kouluryhmät on jaettu siis joko niin että olet suomalaisten kanssa tai sitten olet kaikkien eri maalaisten kanssa, jotka EF:n kautta on sinne tulleet. Siellä tehtiin tasokoe ennen ryhmien jakoa, mutta vaikka sain korkeimmat pisteet, ryhmässäni oli silti melkein kaikki sellasia, jotka ei osannu englantia juuri ollenkaan. Tämä johtui suurimmaksi osaksi siitä että esim. Italialaisia oli niin tajuttoman paljon, että ne oli laitettava johonkin ryhmään, jotta menisi tasan. Mutta joka tapauksessa, ryhmän opettajat olivat brittejä ja tosi kivoja.
      Eli rohkeasti vaan kielikurssille! Ei kannatta stressaa osaako englantia vai ei, sitä vartenhan koko kurssi on keksitty - jotta sinne mennään oppimaan kieltä. Ja koulussa muista valita international-kurssi! Mun mielestä ei mitään järkeä mennä esim. Englantiin asti kielikurssille ja sitten valita ryhmä, jossa oppilaat ja opettaja ovat suomalaisa. Silloinhan tulee puhuttua taatusti enemmän kuin englantia! Toivottavasti oli apua ja jos vielä jotain kysymyksiä niin vastaan ilomielin!

      • lauseeseen

        *Silloinhan tulee puhuttua taatusti enemmän suomea kuin englantia


    • matkaaja tyttö

      Heips, minne päin olet harkinnut lähtöä?

      Itse olen menossa '07 kesällä Los Angelesiin (isäntäperhe) tai Long Beachin (asuntola), silloin olen 15 ja tyttö olen, se selviää nikistäni.

      mene:

      http://languetta.free-forums.org/index.php

      Tai demiin vapaa-aika osastolle, kummastakin saat kokemuksien lukemista ja infoa, myös tärkeää tietoa matkasta.Kiitos.

      • Nimetön

        oisin menossa joko usan long beachille tai sit losiin tai maltalle euroopasta.


      • minä:)
        Nimetön kirjoitti:

        oisin menossa joko usan long beachille tai sit losiin tai maltalle euroopasta.

        Tuu long beachille, ikä?t/p, yms :)


      • Nimetön
        minä:) kirjoitti:

        Tuu long beachille, ikä?t/p, yms :)

        p nyt vielä 14 ens vuonna 15


    • cathy

      Itse olin Maltalla 3viikkoa kesällä 2005 jolloin olin 14 vuotias.

      Tosi mukava kokemus paikalliset puhuivat englantia äidinkielenään. Isäntäperhe oli kuin oma koti. Leaderit olivat kivoja. Suosittelen! Oppitunneilla ja asioitaessa tulee puhuttua englantia ja silloin, kun juttelee local leadereille tai isäntäperheelle. Kumminkin suomea puhuimme kaverusten kanssa, mutta kyllä siel englantia joutuu käyttämään.

      • hmmm

        Siis kummassa ryhmässä on kaikki suomalaisia ja kummassa on kaikenmaalaisia?

        siis internationalissako opiskelee vaan suomalaisia?


      • Nimetön
        hmmm kirjoitti:

        Siis kummassa ryhmässä on kaikki suomalaisia ja kummassa on kaikenmaalaisia?

        siis internationalissako opiskelee vaan suomalaisia?

        No minulla St Pauls Bayssa kävi niin hyvä tuuri, että luokassani oli ranskalaisia, venäläisiä, ruotsalaisia ja vain 5 suomalaista. Valitsin international kurssin joka ei tavallaan merkannut mitään paitsi se, että luokkaan jonne minut sijoitettiin oli myös ulkomaalaisia. Ja tietty sain oman maltalaisen leaderin:D

        Internationalille kannattaa mennä, koska väkisinkin joudut puhumaan suomea niin jos olet internationalil niin takaat sen, että puhut joka päivä englantia ainakin vähäsen!

        Mutta se international ei aina pidä niin paikkaansa riippuu tietty siitä, että valitseeko myös ne ulkomaalaiset internationalin. esim. kavarini oli st julianssissa ja sanoi että heidän ryhmässään oli eniten suomalaisia ja lopuksi, kun italialaiset lähtivät kotiin jäljelle jäi vain suomalaisia. (siis luokkaan)


      • kielimatkoista!
        Nimetön kirjoitti:

        No minulla St Pauls Bayssa kävi niin hyvä tuuri, että luokassani oli ranskalaisia, venäläisiä, ruotsalaisia ja vain 5 suomalaista. Valitsin international kurssin joka ei tavallaan merkannut mitään paitsi se, että luokkaan jonne minut sijoitettiin oli myös ulkomaalaisia. Ja tietty sain oman maltalaisen leaderin:D

        Internationalille kannattaa mennä, koska väkisinkin joudut puhumaan suomea niin jos olet internationalil niin takaat sen, että puhut joka päivä englantia ainakin vähäsen!

        Mutta se international ei aina pidä niin paikkaansa riippuu tietty siitä, että valitseeko myös ne ulkomaalaiset internationalin. esim. kavarini oli st julianssissa ja sanoi että heidän ryhmässään oli eniten suomalaisia ja lopuksi, kun italialaiset lähtivät kotiin jäljelle jäi vain suomalaisia. (siis luokkaan)

           Itseäni kiinnostaisi lähteä Maltan St. Juliansiin ensi kesänä. Olisin matkalla jo 17 vuotias, olenkohan jo liian 'vanha'. Mitämieltä olette? ;>

        Joku sanoi että kannattaa mennä isäntäperheeseen.
        minä taas haluisin Global villageen, siellä on kuulemma vapaampaa se elämä. Tai no se vähän riippuu. Kannattaisiko muuten ottaa international vai classic kurssi? minulla peruskoulussa enkku kun oli 9. (nyt olen lukiossa ekalla)

        Mitä kaikkee pakollista sinne kurssille pitää hankkia, joka _EI_ kuulu hintaa?

        muuten onko Torbay ja Torquay sama asia? :'D olen tyhmä tiedän sen.


      • Tyttö------------
        Nimetön kirjoitti:

        No minulla St Pauls Bayssa kävi niin hyvä tuuri, että luokassani oli ranskalaisia, venäläisiä, ruotsalaisia ja vain 5 suomalaista. Valitsin international kurssin joka ei tavallaan merkannut mitään paitsi se, että luokkaan jonne minut sijoitettiin oli myös ulkomaalaisia. Ja tietty sain oman maltalaisen leaderin:D

        Internationalille kannattaa mennä, koska väkisinkin joudut puhumaan suomea niin jos olet internationalil niin takaat sen, että puhut joka päivä englantia ainakin vähäsen!

        Mutta se international ei aina pidä niin paikkaansa riippuu tietty siitä, että valitseeko myös ne ulkomaalaiset internationalin. esim. kavarini oli st julianssissa ja sanoi että heidän ryhmässään oli eniten suomalaisia ja lopuksi, kun italialaiset lähtivät kotiin jäljelle jäi vain suomalaisia. (siis luokkaan)

        Mä oon menossa ens kesänä Maltalle St. Pauls Bayhin Global Villageen... :)
        Toivon että siellä olisi kivaa.


      • minåvaan
        Tyttö------------ kirjoitti:

        Mä oon menossa ens kesänä Maltalle St. Pauls Bayhin Global Villageen... :)
        Toivon että siellä olisi kivaa.

        mäkin oon menossa ensi kesänä kielimatkalle, maltalle st. juliansiin isäntäperheeseen. Isäntäperheet on yleensä paljon rennompia, et jos haluu esim. roikkua iltamyöhään diskoissa ja näin, niin kannattaa valita isäntäperhe, koska siellä ei okeasti välitetä monelta tuutte (paitsi jos osuu kohdalle tosi tiukka perhe,mut niitä ei oo paljoo). Globalissa kotiintuloaika on kello1, ja se on oikeesti aika aikanen maltalla. Ja ne liiderit vielä kuulemma tarkistaa silmät ja näin, et ne huomaa jos on juonu jotn :D

        ja mä oon menos luultavasti 12.6 2 1 international kurssille:)


      • Vanillaaaa
        minåvaan kirjoitti:

        mäkin oon menossa ensi kesänä kielimatkalle, maltalle st. juliansiin isäntäperheeseen. Isäntäperheet on yleensä paljon rennompia, et jos haluu esim. roikkua iltamyöhään diskoissa ja näin, niin kannattaa valita isäntäperhe, koska siellä ei okeasti välitetä monelta tuutte (paitsi jos osuu kohdalle tosi tiukka perhe,mut niitä ei oo paljoo). Globalissa kotiintuloaika on kello1, ja se on oikeesti aika aikanen maltalla. Ja ne liiderit vielä kuulemma tarkistaa silmät ja näin, et ne huomaa jos on juonu jotn :D

        ja mä oon menos luultavasti 12.6 2 1 international kurssille:)

        Siis mitä kummaa? Isäntäperheessä rennompaa ku asuntolassa? :o Oon aina luullu et siel asuntolas olis paljon letkeempää... Ollaan kaverin kanssa lähössä syksyllä 6 viikoks maltalle. Ja siis eiks siel sais juhlii ollenkaan? Ollaan kuitenkin molemmat 19-vuotiaita, voisko se "helpottaa meiän elämää". Kun siis ollaan menossa sinne pääsääntösesti opiskelee englantii, mut myös karkuun Suomen huonoja ilmoja ja juhlimaan ;)


      • nosku
        Tyttö------------ kirjoitti:

        Mä oon menossa ens kesänä Maltalle St. Pauls Bayhin Global Villageen... :)
        Toivon että siellä olisi kivaa.

        heips, mäkin olen menossa ens kesän maltalle st.Paul's Baysiin:) mä meen isäntäperheeseen:) Kui vanha olet? :)


      • sinduliinu
        nosku kirjoitti:

        heips, mäkin olen menossa ens kesän maltalle st.Paul's Baysiin:) mä meen isäntäperheeseen:) Kui vanha olet? :)

        mäkin oon menossa ens kesänä maltalle st. Baulsbayhin lähtö 24.6 koskas te muut


      • -----
        sinduliinu kirjoitti:

        mäkin oon menossa ens kesänä maltalle st. Baulsbayhin lähtö 24.6 koskas te muut

        mäkin s.paul's bayhin 24.6! :)


      • :)
        Tyttö------------ kirjoitti:

        Mä oon menossa ens kesänä Maltalle St. Pauls Bayhin Global Villageen... :)
        Toivon että siellä olisi kivaa.

        Joo mäki meen st pauls bayhin 24.6, global village. oon 14 vuotias tyttö


      • IdaAlisa
        :) kirjoitti:

        Joo mäki meen st pauls bayhin 24.6, global village. oon 14 vuotias tyttö

        Oisko kukaan lähdössä nyt kesällä Californiaan, Long Beachille ja mihin aikoihin? Mä olen lähdössä 8.7 :)


      • TahtooNewYorkiin
        IdaAlisa kirjoitti:

        Oisko kukaan lähdössä nyt kesällä Californiaan, Long Beachille ja mihin aikoihin? Mä olen lähdössä 8.7 :)

        Joo itse menen ensi kesänä jonnekkin (kohdetta ei vielä päätetty)
        ja täytän ensi kesään mennessä 14 (:: aika nuorena sinänsä siis menen sinne.
        Kuitenkin kielitaitoni on erinomainen, vaikka itse sanonkin ja uskon pärjääväni.
        Kysynpä siis, mihin kannattaisi mennä kesänä? Lämmin rantaloma kuulostaa ihanalta,
        mutta ongelmana ovat hinnat. Ei siis saisi olla mitään kovin kallista, eli siis 3000 euroa
        maksimissaan. Kovin tahtoisin USA:n, mutta tuskin sinne ollaan nyt pääsemässä.
        Toki maksan itse osani. Moni on menossa Maltalle ja sitä kehutaan paljon, joten
        pitäisikö harkita sinne menoa? Tosin Kaliforniassa on niitä ihania vesiaktiviteettimatkoja,
        jotka olisivat mieleeni. Ja vielä, että miten porukkaan tutustutaan? :D
        En ole kovin hyvä hieromaan tuttavuutta, mutta mieluiten tutustuisin ulkomaalaisiin,
        kuin lisään suomalaisten massaan. Odotan innolla ensi kesää. (:


      • Malta! :)
        TahtooNewYorkiin kirjoitti:

        Joo itse menen ensi kesänä jonnekkin (kohdetta ei vielä päätetty)
        ja täytän ensi kesään mennessä 14 (:: aika nuorena sinänsä siis menen sinne.
        Kuitenkin kielitaitoni on erinomainen, vaikka itse sanonkin ja uskon pärjääväni.
        Kysynpä siis, mihin kannattaisi mennä kesänä? Lämmin rantaloma kuulostaa ihanalta,
        mutta ongelmana ovat hinnat. Ei siis saisi olla mitään kovin kallista, eli siis 3000 euroa
        maksimissaan. Kovin tahtoisin USA:n, mutta tuskin sinne ollaan nyt pääsemässä.
        Toki maksan itse osani. Moni on menossa Maltalle ja sitä kehutaan paljon, joten
        pitäisikö harkita sinne menoa? Tosin Kaliforniassa on niitä ihania vesiaktiviteettimatkoja,
        jotka olisivat mieleeni. Ja vielä, että miten porukkaan tutustutaan? :D
        En ole kovin hyvä hieromaan tuttavuutta, mutta mieluiten tutustuisin ulkomaalaisiin,
        kuin lisään suomalaisten massaan. Odotan innolla ensi kesää. (:

        Moikka!

        Oon 13v tyttö ja menossa maltalle St. Paul's Bay:hin ens kesänä oon sillon 14v ja yksin lähdössä isäntäperheeseen, 5.6 -> meen sinne international kurssille 2vko:ksi, olis kiva jos tietäis ketä tulossa samalle kurssille! :)


    • im9

      terve!!!!!!!!!!!!!!!! olen itse juuri tilannut kielematkan ja olen aivan innoissani ja luulen pärjääväni sillä kielitaidolla millä menen sinne sillä aion todellakin opiskella niin hyvin kuin voin opiskella englantia . joulu todistuksessa oli englanti seiska eli sillä lailla pitäisi opiskella että olisi edes kasi . mutta kyllä minuakin vähän jännitää mennä sinne koska olen kerran yrittänyt neuvoa yhtä englantilaista ja menin ihan jumiin että pelkän jääväni sielläkin jumiinmutta kaikki pärjäävät kunhan vain uskoo itseensä ja ei anna periksi...... sanon niille jotka ovat lähdössä kielimatkalle että onnea ja kaikki kyllä pärjäävät mainiosti!!!!!!!!!!:):):):):):):)::):).)

      • viime vuoden reissussa..

        Joo no itellä kyllä jäi tosi huono maku koko Ef:n toiminnasta. Alkuun piti lähteä kahen viikon reissulle mutta sepäs sitten meni niin että lopuksi oli jo kolmen viikon riessu eikä kahden viikon reissua järjestetty. Kaikki toiminta maksoi paaaljon enemmän ja vapaa-ajan ohjelmat ei toimineet. Isäntäperheestä sanotaan että kaikki on huolella valittu mutta eipä tainnut olla. asuttiin huoneessa missä ei ollut lainkaan lattiatilaa (siis sänkyjen ja kahden matkalaukun lisäksi) ja normaalia oli että vesisateessa odoteltiin sitten koulun jälkeen 3-5 tuntia että päästään taloon. Mutta tähänhän ei ef:n henkilökunta puuttunut vaikka asiasta mainittiin monta kertaa.. Eli ei oikein tämä ef:n toiminta taida onnistua ainakaan tavalla joka luvattiin.. Tais jäädä jokaselle ainakin meidän kurssista tunne että ei oltu suunniteltu tuota kurssia ihan loppuun saakka.


    • viime vuonna reissussa..

      Joo no itellä kyllä jäi tosi huono maku koko Ef:n toiminnasta. Alkuun piti lähteä kahen viikon reissulle mutta sepäs sitten meni niin että lopuksi oli jo kolmen viikon riessu eikä kahden viikon reissua järjestetty. Kaikki toiminta maksoi paaaljon enemmän ja vapaa-ajan ohjelmat ei toimineet. Isäntäperheestä sanotaan että kaikki on huolella valittu mutta eipä tainnut olla. asuttiin huoneessa missä ei ollut lainkaan lattiatilaa (siis sänkyjen ja kahden matkalaukun lisäksi) ja normaalia oli että vesisateessa odoteltiin sitten koulun jälkeen 3-5 tuntia että päästään taloon. Mutta tähänhän ei ef:n henkilökunta puuttunut vaikka asiasta mainittiin monta kertaa.. Eli ei oikein tämä ef:n toiminta taida onnistua ainakaan tavalla joka luvattiin.. Tais jäädä jokaselle ainakin meidän kurssista tunne että ei oltu suunniteltu tuota kurssia ihan loppuun saakka.

      • nuppinappi

        Apua, onkohan toi yleistä et menee kurssi noin huonosti? Missä kohteessa olit?


      • parhaat liiderit

        ite oon olla ef:n kautta maltalla ja kaikki suju tosi hyvin. ainaki ymmärsin niin et pitäis isäntäperheen kanssa sopia et monelt tulee kotiin nii ne on sitte siellä avaamas oven.


      • frefrefe
        parhaat liiderit kirjoitti:

        ite oon olla ef:n kautta maltalla ja kaikki suju tosi hyvin. ainaki ymmärsin niin et pitäis isäntäperheen kanssa sopia et monelt tulee kotiin nii ne on sitte siellä avaamas oven.

        Myös mun kielimatka suju tosi kivasti heti sen jälkeen kun pääsi pois suomen EF:än hoivista. Tarkoittaa siis sitä et kohdemaan (USA:n) EF toimi hyvin ja suomen EF ei niin hyvin:)


      • sannnnnnnnn
        frefrefe kirjoitti:

        Myös mun kielimatka suju tosi kivasti heti sen jälkeen kun pääsi pois suomen EF:än hoivista. Tarkoittaa siis sitä et kohdemaan (USA:n) EF toimi hyvin ja suomen EF ei niin hyvin:)

        olikko vuoden vaihdossa vai? suosittelisikko ite ef:llä menoa vaihtariksi?


      • reissuri
        sannnnnnnnn kirjoitti:

        olikko vuoden vaihdossa vai? suosittelisikko ite ef:llä menoa vaihtariksi?

        Haluaisin lähteä muutaman vuoden päästä kielimatkalle USAhan, mutta en ole varma järjestöistä yms. Mielummin houkuttelee asuntola, kumpi on parempi suht nuorelle(15 v)asuntola vai isäntäperhe ?? Onko EF vai STS parempi, jos ajatellaan että haen hieman tiukempia sääntöjä alkoholin käyttöön ja bilettämistä varten? Enkun numero on 10, ja haluankin matkalta enemmän harjoitusta kielitaitoon kuin bilettämistä. Vaikka eihän hauskanpidossa mitään vikaa ole :D Entäs sitten muut ryhmäläiset, sijoitetaanko samaan luokkaan ihan 13- vuotiaista 19- vuotiaisiin? Jos kaikki ryhmästä ovat yli 18 ja haluavat juoda yms., miten nuorempien käy? Minkälaisia kokemuksia ikäeroista, vapaa-ajasta, eri järjestöistä ja majoituksesta löytyy?


      • Niiiiiiiiiiiiii
        reissuri kirjoitti:

        Haluaisin lähteä muutaman vuoden päästä kielimatkalle USAhan, mutta en ole varma järjestöistä yms. Mielummin houkuttelee asuntola, kumpi on parempi suht nuorelle(15 v)asuntola vai isäntäperhe ?? Onko EF vai STS parempi, jos ajatellaan että haen hieman tiukempia sääntöjä alkoholin käyttöön ja bilettämistä varten? Enkun numero on 10, ja haluankin matkalta enemmän harjoitusta kielitaitoon kuin bilettämistä. Vaikka eihän hauskanpidossa mitään vikaa ole :D Entäs sitten muut ryhmäläiset, sijoitetaanko samaan luokkaan ihan 13- vuotiaista 19- vuotiaisiin? Jos kaikki ryhmästä ovat yli 18 ja haluavat juoda yms., miten nuorempien käy? Minkälaisia kokemuksia ikäeroista, vapaa-ajasta, eri järjestöistä ja majoituksesta löytyy?

        Ite olin viime kesänä EF:än kautta Los angelesissa kielimatkalla ja suosittelen lämpimästi! Ehdottomasti kannattaa mennä isäntäperheeeen, koska siellä opit englantia varmasti enemmän kuin edes koulussa! (jos et thdo bilettää niin älä mene asuntolaan). Ryhmiin tulee kaiken ikäisiä, mutta ei siellä kurssilla niin toimita, että kun "isot" tahtoo bilettää niin muutkin joutuu:) Se on aina kiellettyä ja ne jotka juovat, juovat tietenkin vapaa-aikana jolloin sinä voit olla oman isäntäperheesi luona tekemässä jotain järkevää. (toisin sanoen joudut bilettämään vain jos tarkoituksella soittelet kavereillesi ja pyydät pästä ryyppy kierrokselle mukaan.)


    • rohkeestivaan

      14vuotiaana Englannissa ja 15vuotiaana Maltalla, oli hyödyllistä kun oli yksin matkassa, eikä ollut muita suomalaisia perheessä eikä opiskeluryhmässä. Kielen oppi äkkiä, ja alku-ujous katosi hetkessä. EF:n kouluissa ku tehään ekana päivänä se tasotesti, jotta pääset yhtä hyvin/ huonosti puhuvien kanssa samaan ryhmään, joten saa omiin tarpeisiinsa sopivaa opetusta. Ja ihan fakta on että monet kielikursseille lähtijät ei todellakaan osaa vaikka tätä englantia ku just sen verran, et osaavat kysyttäessä kertoa nimensä...

      • pakkosanoaettä

        pakko sanoa, että ei jenkeissä esim. hirveesti biletetä, kun ikäraja on 21, tai omalla kurssilla ei ainakaan ollut sellasta. Ja jos haluat heittää yli 2000€ vessanpöntöstä alas ja lähteä takaisin suomeen. Niin siitä vain.


      • isävälittäjäef
        pakkosanoaettä kirjoitti:

        pakko sanoa, että ei jenkeissä esim. hirveesti biletetä, kun ikäraja on 21, tai omalla kurssilla ei ainakaan ollut sellasta. Ja jos haluat heittää yli 2000€ vessanpöntöstä alas ja lähteä takaisin suomeen. Niin siitä vain.

        mun isä välittää noita matkoja, ja vain hyvää palautetta on tullut! Jenkeissä ei tosiaan hirveästi juhlita, itse olen siellä ollut jo parisen kertaa, mutta omien kavereiden "kotibileitä" on ollut monta kertaa. Siellä yhtä hurja meno kuin tavallisessa yö kerhossa! :D suosittelen lämpimästi! :)


      • coco17
        isävälittäjäef kirjoitti:

        mun isä välittää noita matkoja, ja vain hyvää palautetta on tullut! Jenkeissä ei tosiaan hirveästi juhlita, itse olen siellä ollut jo parisen kertaa, mutta omien kavereiden "kotibileitä" on ollut monta kertaa. Siellä yhtä hurja meno kuin tavallisessa yö kerhossa! :D suosittelen lämpimästi! :)

        Onko täällä ketään, joka ois ollu kielimatkalla Saksassa tai Ranskassa? Mua kiinnostais lähteä kielimatkalle jompaan kumpaan noista maista. ;) Ois kiva tietää muiden kokemuksia ;)


    • Malta <3

      Itse olin St. Pauls Bayssa viime kesänä 2 viikkoa, siellä Global Villagessa... Olin 13, melkein 14. Ei voi muuta kuin suositella, ihana paikka, tosi kansainvälinen tunnelma ja paaljon bileitä :)! St. Julianssia suosittelen vähän vanhemmille, mutta nuorempana toi kohde on ihan täydellinen. Paljon kielimatkan onnistuminen on ihan omista asenteista kiinni, kyllä tuollakin sattui jonkin verran kommelluksia.

      Erityisesti hauskanpitäjille Malta on ehdoton, ihania teemabileitä riittää, ja kotiintuloajat on sen Maltalaisen elämänrytmin takia myöhäiset. Mutta alkoholin suhteen Ef:llä ollaan tosi ehdottomia, ei kannata ees yrittää juoda, jollei halua saman tien kotiin.
      Itselläni mieleen painui bileistä eniten upea Comino by night, älkää jättäkö menemättä! Suosittelen myös muita Ef:n retkiä. Retkíä voi ostaa myös paikan päältä.

      Koulu oli siisti, ja tunnit ei ollu mitään tylsiä. Opettajat oli kaikki parikymppisiä naisia, siellä oli kai vaan yks miesopettaja koko koulussa. Paljon tunnit riippuu myös opettajasta, jotkut oli toosi mukavia, ja jotkut aika ärsyttäviä :D

      Global Village oli aivan ihana, ja sieltä löytyi väkisinkin kansainvälistä juttuseuraa! Itse vietin Maltalla 2 ainutlaatuista ja unohtumatonta viikkoa! :)

      • TheTiisti

        Olen menossa St. Paul's Bayhin kesällä kielimatkalle ef:n kautta. Ajattelin kysyä että olenko liian nuori menemään sinne? (Täytän 13 tänä vuonna) Kun alkoi vähän mietityttää että meneekö kukaan muu sinne tämän ikäisenä? :o


    • Maltalle

      Onko ketään menossa st.julians 5.7-25.7. ? (:

    • kysyttäväää

      minkälaiset ne kielimatkan kokeet on kun ne alussa pidetään? onko hirveän vaikeita ja jos vaikka kaveri saa 8 ja mä 9 nii onko mahdollisuuksia päästä kaverin kanssa samaan ryhmään?
      kiitos jos vastasit tähän :)

      • calii

        ne kokeet ei oo lainkaan vaikeita ! :D iha perus jtain englannin lukemista ja kuuntelemista ja sitä paitsi se oli kait sillee et piti niinku valita a,b,c tai d : D itse jouduin molempien frendejen kaa samaa ryhmää ja viel nelosen ryhmää joka oli niinku se " paras " =)


    • afnäfnöf:D

      ^Nohyvä :DD ja ketkä on lähössä maltalle tai iso-britaanniaan kielimatkalle 2 viikoks kesällä 2011 ? :D:DD:D

    • gsöjgösk

      kertoisko joku minkälaisia ne resort huoneet ja lomakylät on ja jos joku on käynyt St.Julian's:issa ja siellä lomakylässä asunut niin kertoisi minkälaisia ne ovat?
      :D

    • jännittynyt

      Ite oon nyt 13 (huhtikuus 14) ja meen
      maltalle st. juliansin isäntäperheeseen international ryhmään
      kolmeks viikoks.
      Vähän pelottaa mennä yksin ja vielä international ryhmään,
      jos oonki kaikkia n. 3 vuotta nuorempi :o
      mut katotaa sitä sitte siellä (: meen muutes 15.6...
      joku muukin kenties tulossa?

    • dsdsdsdsd

      Onko kukaan ollu Bournemouthissa Englannissa matkalla? Minkälaisia kokemuksia paikasta on? Ainakin esitteen mukaan olisi todella mielenkiintoista ohjelmaakin juuri tuolla, kuumailmapallolentomahdollisuus jne...

    • eikielimatkalle

      Moi!
      Itse olin viime vuonna Plymouthissa Englannissa kolme viikkoa. Oman kokemuksen perusteella voin sanoa, ettei kannata lähteä. Ei mun kielimatka ihan kamala ollut, mutta voisi sen rahan paljon järkevämminkin käyttää. Saman verran ja enemmänkin oppii kieltä vaikka lähtisi yksin matkalle ja puhuisi paikallisten kanssa. Kielimatkalla ainoat kontaktit paikallisiin on isänätperhe ja niiden tutut, ja jos ei käy tuuria perheen kanssa, niin kommunikointi on aika vähäistä.

      Olin kaverin kanssa samassa isäntäperheessä ja meidän lisäksi siellä oli kolme espanjalaista. He osasivat jonkun verran Englantia, mutta isäntäperheen äiti ymmärsi ainoastaan minun puhetta, eli minun piti tulkata espanjalaisten englantia äidille. Perheessä oli äiti, isä ja kaksi lasta. Minä ja kaverini nukuttiin 2x2 m kokoisessa huoneessa, jossa oli matala, natiseva kerrossänky, pieni pöytä ja pieni kaappi. En mahtunut kunnolla esimerkiksi avaamaan matkalaukkuani meidän huoneessa. Espanjalaiset nukkuivat isommassa huoneessa, mutta sinne oli tungettu kolme sänkyä, joten tilaa ei sielläkään ollut liikaa.

      Host-isä joi aika usein iltaisin, ja suuttui helposti, varsinkin espanjalaisille, koska he olivat "liian kovaäänisiä". Me kielimatkalaiset ei saatu syödä perheen kanssa yhdessä, vaan meillä oli ruoka heidän jälkeen. Äiti laittoi annokset valmiiksi lautasille eikä lisää saanut, vaikka olisi halunnut. Joinain aamuina he unohtivat laittaa aamupalatarvikkeet pöydälle eikä me saatu käydä kaapeilla. Joskus he unohtivat antaa lounaan mukaan. Me emme saaneet pestä vaatteita heidän pesukoneellaan "koska vesi on liian kallista".

      Koulu oli ihan hauskaa, mutta koulu oli todella kaukana hosteiltamme, joiduimme lähtemään 7:35 bussilla keretäksemme yhdeksäksi kouluun. Koulussa ei opetettu juuri mitään mitä en olisi ennestään tiennyt, ja se oli vähän turhaa.

      Monet aktiviteetit maksoivat, mutta olivat silti lähes pakollisia. Omaa vapaa-aikaa ei ollut paljoa, ja silloin kun sitä oli, se oli yleensä illalla, eikä silloin kaupat olleet enää auki.

      Oli kielimatkalla ihan kivaa, ja tutustuin siellä kivoihin suomalaisiin. En kuitenkaan lähtisi uudestaan, paitsi jos ilmaiseksi pääsisin. Saman hyödyn kielellisesti saa paljon halvemmallakin.

    • I've been in malta

      Yhdyn edelliseen... EF ei todellakaan luota oppilaille vapaa-aikaa, vaan kokoajan on suunniteltua (joskus jopa pakollista & maksullista) ohjelmaa, ja checkpointteja joka välissä.
      Olin MALTALLA St.Julianssissa, tosin perheeni asui Birkirkarassa, eli suht kaukana. Kuljetuksiin meni kolmelta viikolta noin. 126 euroa, ja rahat loppuivat viimeisellä viikolla koska en ottanut tuota huomioon.
      Itsekkään en saanut pestä vaatteita, huone oli pieni, perhe myöhään töissä, enkä saanut avaimia, mutta perheessä ei ollut mitään moitittavaa he olivat ihania!
      Bilettäminen on St.Julianssin päätuottolähde, mutta kielikurssilla juominen... ei onnistu. EF on todella tiukka sen suhteen, ja järjestää liideripartioita etsimään juopuneita oppilaita...

      Myös EF:n aikataulut ja informointi ovat erittän huonoja, tieto ei tule perille oppilaille eikä kotiin pääse retkiltä ajoissa.
      Koulussa opin jotakin, lähinnä vain joitakin sanoja maltan kulttuuria, ja opettaja puhui espanjaa espanjalaisille oppilaille...
      Liiderimme olivat surkeita, eivät tienneet mitään, mutta paikallinen liiderimme oli paras ikinä! Hänen kanssaan ei ollut tylsää.

      Itse skippasin kaikki retket ja aktiviteetit, koulun jälkeen lähdin vain omille teilleni ja soitin liiderilleni silloin tällöin olevani kunnossa.. Liiderini olivat lähes lähettämässä minua kotiin, mutta sainpahan ainakin vapaa-aikaa shoppailla ja tutustua paikkaan!

      Ensi vuonna lähden uudestaan, mutta mieluummin jollain muulla firmalla kuin EF:ällä, EF:älle en luottaisi enää edes yhtä hiustani.

    • kikiia

      kerroitte noista tasokokeista, jotka tehää ekana päivänä ja niide perusteella jaetaan sit niihi ryhmiin. Nii sitä vaa, et niihi isäntäperheisinhä pääsee kaverinsa kanssa, mut mites ne luokat? Et jos toinen on hyvä enkssa ja toine vähä huonompi (minä -.-) nii pääseekö ne sit samaa ryhmää????

    • mä vaan

      ei välttämättä, mä en päässy ): mut saattaa päästä, se riippuu...

    • kikiia

      isäntäperheisiinhän kuuluu täysihoito, vai? mitä se periaatteessa tarkoittaa? että montako ateriaa siihen sisältyy?

    • USAAN

      Ite oisin lähdössä sts usa coast to coast tai boston to miami. Oisin silloin 14v onko muita saman ikäisijä tulossa?

    • Kesä 2012

      Ketään lähtijöitä kesällä 2012 Maltan Gozoon? :) Kokemuksia paikasta tai yleensäkki Maltan isäntäperheistä?

    • entinen liideri

      Isäntäperheissä saa siis aamupalan, eväät (useimmiten sipsipussi, leipä, keksi ja limppari) ja illallisen. Usein varsinkin suomalaiset oppilaat kuitenkin hakevat päivisin muuta syötävää kun ei tuo brittiläinen lounas (sama Maltalla) oikein aina riitä.

      Kielitasotestin perusteella ryhmät tosiaan jaetaan: jos lähdet kielikurssille, saat parhaimmat tulokset sillä, ettet hengaa sen kaverisi kanssa 24/7. Tiukan paikan tullessa ryhmää voi vaihtaa, mutta mieti, onko se sinulle järkevää. Tutustut ilman kaveriasi uusiin ihmisiin!

      EF järjestää vapaa-ajan ohjelmaa sen takia, että liiderit tietäisivät, missä oppilaat menevät. Eivät siis kiusatakseen oppilaita tai mitään sellaista. Oppilaat ovat kuitenkin parikymppisten liidereiden vastuulla (ja tämän myös vanhemmat koto-Suomessa tietävät), joten ei olisi kovin järkevää antaa heidän juoksennella kaupungilla ominpäikseen.

    • justsomebodyy

      "Ite oisin lähdössä sts usa coast to coast tai boston to miami. Oisin silloin 14v onko muita saman ikäisijä tulossa? "
      Mä olen ajatellut tuota USA coast to Coastia, ja täytän myös ensivuonna 14 :)

    • jou

      HEI!!!!!

      Olemme lähdössä vissiinki maltalle st. julianssiin kesällä 2012 EF:n kautta. Haluaisimme paljon vinkkejä ja tietoja. isäntä perhe vai resort??? onko vapaa-aikaa olenkaan ja kotiin tuloajat millaisia. olemme molemmat ensi kesänä 16. v ja olisko muita saman ikäsiä lähössä? sit kannattaako niitä "mahtavia" aktiiviteetti paketteja ostaa etukäteen kun ei todellakaan innostas maksaa turhasta koska rahat ollaan kerätty ite! Aluks oltiin innoissaan matkasta ja näytettiin maltasta kaikkee tietoo porkoille mut eihä tämmöstä palstaa vois niille näyttää kun niitten epäilykset nousis saman tien 1-10000000 ! :)) mut siis kertokaa ihmeessa kokemuksistanne ja antaa tulla vaan kaikki posiitiivinen ja negatiiven tarina!

      TOIVOTTAVASTI MALTALLA JA VARSINKIN ST. JULIANSSISSA KÄYNEET VOIS KERTOO KOKEMUKSISTA :))

      Kiitos etukäteen !!!!

      • mmirrvvvaa4

        Moi :)) EF Kielimetkat on just jees !! Jos joku tulee St Pauls Bayhin kesäl 2012, nii voiko kertoo? Ajankohtana olis 17.7-6.8 :)


      • mmirrvvvaa4 kirjoitti:

        Moi :)) EF Kielimetkat on just jees !! Jos joku tulee St Pauls Bayhin kesäl 2012, nii voiko kertoo? Ajankohtana olis 17.7-6.8 :)

        juu mää oon tulos:)) meeks isäntäperheesee vai asuntolaa?:))


    • ex-kurssilainen

      Kyllä niitä fun packeja kannattaa ostaa etukäteen, koska paikan päällä sulle niitä varmasti entistä enemmän tyrkytetään :) Vapaa-aikaa on kyllä muutenki (siis shoppailuun jne.), ja varsinki Maltalla noi EF:n aktiviteetit on kivoja ja mielenkiintosia!
      Suosittelen isäntäperhettä, resorteissa on aika kova kuri sattuneista syistä.. Isäntäperhees oppii myös kieltä paljon paremmin kun ei tuu vain puhuttua suomee kaverin kans. Jos hyvin käy, saat vielä jonku kiva ulkomaalasen kämppiksenki.

    • EI EF:LLE!!

      Tämä nyt ei varsinaisesti liity kielimatkoihin, mutta halusin vain varoittaa kaikkia vaihto-oppilasvuodesta haaveilevia: ÄLKÄÄ VALITKO JÄRJESTÖKSENNE EF:ÄÄ, ÄLKÄÄKÄ VARSINKAAN KOHDEMAAKSENNE ISO-BRITANNIAA. Syyt:
      1. Perheet eivät ole mistään kotoisin; perheille maksetaan, että he ottaisivat oppilaita
      2. Suurin osa perheistä majoittaa oppilaita vuodesta toiseen
      3. Perheissä yleensa AINA 2 VAIHTO-OPPILASTA
      4. Et tule olemaan perheenjäsen vaan vain ja ainoastaan 'student'
      5. Perheiden kanssa ei pääse matkustelemaan, eivätkä he edes halua viettää aikaa vaihto-oppilaiden kanssa
      6. Osa perheistä ei anna pestä kotonaan pyykkiä, vaan joudut menemään pesulaan
      7. Aluevalvojat ajattelevat vain ja ainoastaan rahaa, jos siis sinulle ilmenee ongelmia..he EIVÄT auta!
      8. Älä kuvittele, että saisit hakea jääkaapilta mitä haluat. Päin vastoin! Monissa tapauksissa saat vain aamupalan (valkoista paahtoleipää) ja iltaruoan (makaronimössöä)
      9. EF:llä saattaa olla parhaat nettisivut ja parhaat esitteet: ÄLÄ MENE LANKAAN!! Kun olet maksanut ensimmäisen erän tuosta 8000 € suuruisesta ohjelmamaksusta, he eivät enää vastaa sähköposteihin jne.
      10. Itse olin EF:n kautta vaihdossa Englannissa, kaupungissani oli 20 EF:n vaihto-oppilasta joista, rehellisesti sanottuna, yksikään ei ollut tyytyväinen oloihinsa/ isäntäperheeseensä. Puolet heistä joutui vaihtamaan perhettä (homeiset talot, likaista, alkoholin liikakäyttöä, huonoa kohtelua...), ja 6 heistä lähti kesken vuoden pysyvästi kotiin!

      Ajatelkaa siis omaa parastanne ja unohtakaa EF:n hehkutukset elämäsi parhaasta vuodesta tai joulusta ulkomailla! Itse luin ennen lähtöä paljon huonoa palautetta EF:stä, mutta ajattelin vain, että nämä ovat vain yksittäistapauksia. Lopulta jouduin vaihtamaan 2 kertaa perhettä, aloitin jo 1. viikon jälkeen laskemaan päiviä joululomaan (vietin joulun siis Suomessa) ja en koskaan saanut sitä mahtavaa vaihtovuosi kokemusta mihin olisi sisältynyt upea isäntäperhe, jonka luona olisin voinut vierailla, ja joka olisi käynyt minun luonani Suomessa, jopa vuosien päästäkin. Itse vietin vaihto-oppilasvuoteni isäntäperheeni talon yläkerrassa, pienessä huoneessa italialaisen vaihtarisiskon kanssa (myös hän lähti kesken vuoden pois isäntäperhemajoituksemme tasottomuuden vuoksi), tekemättä yhtään mitään. Eglanti ei parantunut odotetulla tavalla, koska ENGLANNISSA OLEVAT VAIHTO-OPPILAAT VIETTÄVÄT SUURIMMAKSI OSAKSI AIKAA VAIN TOISTEN VAIHTO-OPPILAIDEN KANSSA, PAIKALLISET EIVÄT OLE KIINNOSTUNEITA.
      Esitteissä luvattiin se elämäni paras vuosi, valitettavasti kävi toisin :(

    • Kenm

      Voiskos joku kertoa jenkkejen matkoista lisää. Ite olisin kiinnostunut lähtemään parinvuoden päästä sinne. Hyvä juttu kun tuo alkoholin ikäraja on siellä ton 21 vuotta niin eipä ainakaan kaveritkaan voi käskeä juomaan kun oltaisiin melkein 18 vuotiaita.

      KOKEMUKSIA U.S.A. STA?

    • minävaan (:

      Olisiko kenelläkään kokemuksia australiasta tai usasta ? kiinnostaisi kun melkein kaikki kirjoittavat vain maltasta tai englannista mutta niissähän käydäänkin kyllä eniten :) kiitos jos joku vastaa!

    • maltagirl

      Lähteekö kukaan Maltalle St. Juliansiin kesällä neljäks viikkoo EF:n kautta? :) Ja osaako kukaa sanoo, et jos joutuu kaverin kaa eri tasoryhmään, niin onko maltalla kaikki oppitunnit samaan aikaan ja onko aktiviteetit kuitenki niin et pääsis kaverin kanssa sinne? :D

    • Ei EF:ää

      Oikeasti suosittelen teitä kaikkia jättämään EF:n oman onnensa nojaan. Suuret on mainokset ja hienolta kaikki näyttää, mutta niin monet aivan järkyttävät kokemukset ihan lähipiirissäni on kyllä osoittanut sen, ettei heidän toimintatapansa vain toimi. Ihan oikeasti nyt, valitkaa joku toinen, voittoa tavoittelematon järjestö.

    • ei ef:lle!!!

      EF - ISO-BRITANNIA - LONTOO

      Yhdyn edellisiin negatiivisiin kommenteihin EF:stä. Mikään ei toimi ja oppilaita syyllisestetään, sekä heille luodaan paha mieli. Jos vähänkin sanoo vastaan / ihmettelee toimintatapoja, joutuu mustalle listalle ja saa kuulla piikittelyä kaikilta opettajilta tutoreilta. jos lähettää vihaista sähköpostia tutorille (jos tämä ei ole hoitanut hommiaan), suomen päästä tulee vastaus, että pyydä anteeksi :O!

      Isäntäperheelle tosiaan olet vain "student", vaikka mukava onkin silloin tällöin, jos sillä päällä on. Aamupalaksi tosiaan vaaleeta leipää voilla/hillolla ja iltapalaksi yleensä valmisruoka. Kodit pölyisiä ja homeisia, itsellä astma-oireet alkanut täällä koko ajan kipeänä homeen vuoksi. Tähän koulusta tulee vastaus tutorilta, että "mielestäni et vain jaksa käydä koulussa. Meillä täällä Englannnissa on paremmat ja hygieenisemmät talot, kuin suomessa!"

      Neuvoja ei saa, ellei kysy ja vingu ja silloinkin semi-huonoja. Raha on asia, mikä täällä merkkaa esim. kaikki vapaa-ajan tapahtumat maksavat. Suomesta luvataan tulla katsomaan, mutta yhtäkkiä kaikki työmatkat "peruuntuvat" kummasti. Isäntäperheessä asuntona on oma huone, sanotaan, että olohuoneeseen voi tulla, mutta sitten eleillä annetaan ymmärtää, että antakaa meidän olla rauhassa.

      Itse olin EF:n kautta Lontoossa, ja kaikki EF:n oppilaat, joiden kanssa olen puhunut, eivät TODELLAKAAN SUOSITTELE EF:ää!! En suosita minäkään.

      Harmi, että jäi se mukava vaihto-oppilasvuosi kokematta, vaikka reissu oli melkein 20 000 € arvoinen.. Valitkaa ihmeessä jokin muu yhtiö, kuin EF, ellette halua paskaa kohtelua ja rahanahneita ihmisiä. paikallisiin vaikea tutustua, ellei ole kontakteja (onnekseni minulla oli), muuten englannin opiskelu tapahtuu huonoa englantia puhuvien muiden vaihtareiden kanssa.

      EN SUOSITTELE EF:ää edes pahimmalle viholliselleni, varsinkaan Lontoota!! Koulurakennus todella pieni verrattuna oppilaiden määrään, eikä tauoilla ehdi ostamaan kahvia, koska koko kantiini on täynnä jonottavia oppilaita. Käytävät täynnä, liian pieni koulu noin monelle oppilaalle. Jos juna/dlr on myöhässä, se ei ole mikään selitys, että pääsisi tunnille sisälle. Opettajilla ei ole edes opettajan koulutusta, mikä kummastutti paljon (ja sen huomasi!), lukujärjestyksiä ei lähetetä sähköpostitse, eikä kursseja saa valita (toisin kuin väitetään). Lisäksi opettajat sun muu henkilökunta tekee pilaa oppilaista, ja jos on vähänkin fiksumpi, khuomaa kyllä vittuilut. Mutta britit tunnetusti ovat tyhmiä, eivätkä voi uskoa, että joku muu olisi fiksumpi, saatika sitten oikeassa!

      Olisinpa lukenut kommentteja matkayhtiöstä ennen päätöksen tekoani, niin olisin varmasti valinnut jonkin toisen yhtiön... 20 000 € taivaan tuuliin, eikä kielitaito todellakaan ole kehittynyt haluamallani tavalla. Lisäksi joka päivä saa pelätä, mitä tänään tulee..

      Töykeää henkilökuntaa ja likaisia, sairastuttavia taloja.

      SAY NO TO EF!!!!

    • Kyllä EF!

      Minä olin kielimatkalla vuonna 2009 ja EF:n kautta! Maltalla st. pauls bayssä 3 viikkoa. Oli ehkä yksi elämäni parhaista päätöksistä lähteä sinne. SUOSITTELEN! Liiderit hoiti hyvin hommansa , ja hauskaa oli! Itse taisin olla silloin 14 vuotias. Seuraavaksi sitten tarkoitus lähteä vaihtoon USA:aan. EF:n kautta tietty!

      • uskotaan

        Paljon saat tosta rahaa?


    • uuucchh

      Itse olin myös viime kesänä ystäväni kanssa kielimatkalla Lontoossa EF:n kautta eikä mikään toiminut. Vähän harmittaa että reissusta tuli niin paljon maksettua kun samalla rahalla olisi voinut tehdä vaikka omatoimimatkan joka olisi ehdottomasti ollut parempi ratkaisu. Tai vaihtoehtosesti mennä jonkin paremman yhtiön kautta.

      Isäntäperhe nyt menetteli, meillä oli ihan suht. iso huone joka oli kyllä aamuisin kylmä kuin jääkaappi ja lämpiminä päivinä iltaisin kuin sauna. Ruokaa kyllä saatiin yleensä aina kun tultiin kotiin, ja aamupalaa saatiin ottaa omatoimisesti. Eväät oli yleensä valkoista leipää ja joku sipsipussi...Perhe ei ollut kovin kiinnostunut meistä, kyllä me välillä jotain juteltiin mutta ei meillä ollut kuitenkaan mitään asiaa olohuoneeseen tms. Isäntäperheen talo sijaitsi myös tosi kaukana koulusta, matkoihin meni joskus ruuhka-aikana ja varsinkin viikonloppuisin n. 2 tuntia, joten useasti ei ehditty edes kotia syömään päivällistä vaan itse joutui sitten ostamaan. Meijän huonetta ei kyllä kertaakaan siivottu eikä lakanoita vaihettu jne. Kyllä sen huomaa ihan selväti että näille isäntäperheille maksetaan.

      No, sitten itse EF:ään. Valittiin kaverin kanssa se kurssimuoto (international?), jossa koulua käydään muiden ulkomaalaisten kanssa, sillä ajateltiin että siinähän sitä englantia tulee puhuttua. Ideana ok, toteutus kaikkea muuta. Suomessa ja muissa pohjoismaissa englannin kielen opetus on niin paljon tasokkaampaa kuin muissa maissa, että suomalaiset oli kuulemma jouduttu jakamaan eri tasoryhmiin vaikka kaikki oikeastaan olisi kuulunut siihen ylimpään. Itseäni ainenkin turhautti todella paljon kun olisi ollut niin paljon kivempaa olla itsensä tasoisessa ryhmässä ja oikeasti puhua englantia sen sijaan että joudut toistamaan asiat sata kertaa hitaasti että toinen ymmärtää.

      Päivät oli myös TÄYNNÄ aktiviteettia, joka oli suoraansanottuna ihan perseestä. Vapaa-aikaa ei ollut itse lontoossa oikeastaan yhtään, joka harmitti ihan suunnattomasti. Aktiviteetitkin oli joskus ihan outoja, muistan senkin kerran kun mentiin jonnekkin apple storeen josta ei sitten saanut edes lähteä pois vaikka itseä ei kiinnostanut. Samaten joskus metrojen takia myöhästyttiin aktiviteeteista, niin ei kukaan edes yrittänyt ottaa yhteyttä. Kun sitten tultiin tapaamispaikalle, niin ei kukaan ollut vastassa eikä saatu ketään puhelimella kiinni. Suomen päässä sanottiin myös että nää fun packit sun muut on vapaaehtoisia, mutta sitten lontoossa sanottiin yhtäkkiä että ne on pakko ostaa kun meillä ei saa olla vapaa-aikaa. Vastakohtana tälle aktiviteetit kestivät iltamyöhään asti jonka jälkeen meidät jätettiin jonnekkin, monesti ihan vieraaseen paikkaan, ja sanottiin että nyt saa lähteä kotiin. Kyllä siinä muutaman kerran ihan oikeasti pelotti mennä yöllä kotiin metrolla kun niihin matkoihin kuitenkin meni se muutama tunti, eikä lontoon metro ja metroasemat ole yöaikaan mitään maailman turvallisimpia paikkoja. Joillekkin kurssilaisille oltiin tultu tarjoamaa huumeita sun muuta jne. Että ei sitten päivällä saa kierrellä esim. keskustassa, mutta kyllä sitten illalla pitää mennä yksin kotia jostain hornan tuutista. Just joo.

      Kuitenkin viikonloppumatkoilla meidät sinne vietiin mm. Brightoniin, Oxfordiin ja Richmondiin. Siellä meidät sitten jätettiikin yhtäkkiä juna-asemalle ja sanottiin että teillä on 6 tuntia aikaa kierrellä. No mitä ihmettä? Ei saada tutussa kotikaupungissa yhtään vapaa-aikaa, mutta sitten meidät kuljetetaan täysin vieraaseen kaupunkiin ja jätetään ihan yksin kiertelemään. Tää oli musta ihan tosi absurdi juttu, muistan kuinka hukassa me oltiin kaverin kanssa esim. Brightonissa kun ei tiedetty yhtään missä me oikeen oltiin, kun puolestaan lontoossa tiedettiin ihan tasan tarkkaan missä ollaan, minne ei kannata mennä jne.

      Että valitkaa ihmeessä jokin toinen järjestö kuin EF, en suosittele en sitten yhtään.

      • soundsweird

        Mitä ihmettä, apple storeen? Saaks EF tosta jotain provikoita? Ihmeellistä touhua.


    • looollll12345

      Kuka on menos kesäl 2013 los angelesiin isäntäperheesee??? sillä mä oon. Ja täytän sillon 14 nii kait mää pääsen

      • Anz-crewiläinen

        Hei mä oon tulossa Los Angelesiin ! :) Millon oot menossa, koska mä meen kesäkuun alusta:D


    • mitä teen?

      ajattelin mennä mun kaverinkaa maltalle ens vuonna(2012)mut nyt kun luen näitä juttuja en varmaan enään haluiskaan sinne!

      mitä sanotte kannattaako lähtee?

    • katjuuuuska

      minkä laisia ne isäntäperheet on?. mietin tässä menisinkö seuraavana kesänä isäntäperheeseen vai asuntolaan, sillon olen 13-14 vuotias tyttö ja se olisi eka kertani ja ottaisin kaverin mukaan. kielimatkalle menisin sillon englantiin Brightoniin. eli minkä laisia ne isäntäperheet on?, ja menenkö isäntäperheeseen vai asuntolaan?

    • Matkailija

      Itse olin 15 v. ponileirillä Devonissa.Kivaa oli,mutta jäökeenpäin ajateltuna liian paljon suomalaisia ympärillä.Perheen tyttö kyllä jutteli kaikkien kansaa ja oli ystävällinen.16 v. menin taas EF:n kielikurssille Englannin Bournemouthiin.Isäntäperhe oli ok ja toinen suomalainne tyttö perhessä.En osallistunut tällä kertaa oppitunneille.Olin liian yksin päivisin.Retkille pääsin mukaan kyllä.
      seuraavana kesänä menin ystäväni neuvosta country cousinsin kielimatkalle länsi-Englantiin.perheessä oli lisäkseni italialainen tyttö.perhe oli umpi-englantilainen ja samoin seutu.Mahtava isäntäperhe ja vieläkin vuosien jälkeen pidämme yhteyttä.Tätä järjestöä suosittelen lämpimästi!

    • n1

      jos joku on käynyt sts tai ef usa kielimatkoilla niin laittakaa kokemuksistanne. olen ihan hukassa tän asian kanssa. olisin itse ehkä lähteämässä seuraavana kesänä caiforniaan mutta kysymys on ef vai sts?

      • Anz-crewiläinen

        Heeei ! Kannatan lähtemistä EF:n kautta. Mulla on kokemuksia myös valitettavasti vaan Maltasta, mutta suosittelen todella lämpimästi jokatapauksessa. Olin Maltalla kesällä 2011 kolme viikkoa ja olin silloin vain 13-vuotias. Voin sanoa että vietin siellä elämäni mahtavimmat 3 viikkoa ! Oon myös lähdössä ensi kesänä (2013) amerikkaan kielimatkalle ja oon kuullu Los Angelesin/Long Beachin kielimatkotkoista niiiin paljon hyvää että epäilemättä sullekkin on tulossa hieno reissu! :)


        Ja kaikille ketä kiinnostaa lukea/kysellä kielimatkoista nii käykääs kurkkaa mun blogi -> http://anzandeverything.blogspot.fi


    • Australia!!

      Oisko kellään niitä kokemuksia muualta kuin Maltalta tai Iso-Britanniasta? Ite haluaisin NIIIIN kovasti Australiaan. Mutta jos palvelu EF:llä on tuonnäköistä niin mieluummin en lähtisi. Sitä paitsi matka maksaa reilusti yli 5 000 euroa. Australiassa on vaihtoehtona vaan perhemajoitus, joten onko se hyvä vai huono juttu? Haluasin siis kokea kielimatkalla mahdollisimman paljon eikä suunnitteilla ole todellakaan ryyppyreissu. Varsinkin esitteessä mainitut retket kiinnostavat.
      Kertokaa mielipiteitä kaikki, joilla on kokemusta Australiasta!

      Siskoni kävi noin viisi vuotta sitten vaihtovuoden U.S.A.:ssa ja tykkäsi siitä kovasti. Hän asui vuotensa aikana Minnesotan osavaltiossa perheessä johon kuuluin yksinhuoltajaäiti ja 6-vuotias pioka. Vierailimme siellä perheen kanssa siskoni graduation-juhlassa hänen vaihtovuotensa lopussa. Paikkakunta oli sievä pikkukaupunki ja kaikki vaikutti ihanalta. Suosittelen kaikille!

      • Järjestö?

        Minkä järjestön kautta siskosi oli vaihdossa? Kiinnostaisi tietää, koska olen itse suunnitellut vaihtovuotta, mutta en tiedä minkä järjestön kautta:)


    • tyttöysikasiii

      Olisin kiinnostunut sekä vaihtarivuodesta jenkeissä kuin sitten tommosesta coast to coast -reissusta.Tuo jälkimmäinen mahtaa olla se johon loppujen lopuksi päädyn,koska sehän on paljon halvempi kuin vaihtarivuosi.Hintaa tämmöisellä Amerikan läpi matkalla on se 3000e päälle ruoat = n.60e /viikko Ajattelin tuommoista matkaa kesälle 2014,jolloin olen 16-vuotias.Eli peruskoulun päättäreitten jälkeen lähtisin.Ja tämä matkahan kestää vain 3 viikkoa,mutta siinä kerkeää nähdä tosi paljon! Siis Los Angeles --> New York --> Washington DC

      Ja haluaisin tietoa siis järjestöstä nimeltä STS.
      Olen itse kuullut kauheasti huonoa palautetta EF:stä,nyt tänäkesänäkin
      eräs tyttö menehtyi Maltalla.Alkaa vähän pelottaa koko ajatuskin kielimatkoista.
      Ja tottahan se on että parhaat mainokset & kotisivut omaava järjestö ei
      välttämättä ole se paras.Mutta parhaan palautteen olen kuullut tuosta
      Exploriuksesta.Mutta se ei mun mielestä järjestä kielimatkoja (?)

      • asta28

        kierrä kaukaa kaikki EF tarjoamat matkat ja kurssit.


      • tiedonhaluinen.
        asta28 kirjoitti:

        kierrä kaukaa kaikki EF tarjoamat matkat ja kurssit.

        miks?


    • minävaan85

      Kaikille sit vaan tiedoksi ketkä harkitsevat näitä matkoja niin muuten ihan ok mut isäntäperhemajoitus ihan lottoa. Asunto voi olla "linna" uima-altaalla huippuruokineen ja isäntäperhe järjestää kaikkea kivaa tai sit asut jonkun imigrantin betonikopissa. Monelle isäntäperheelle se on bisnes ja mitä vähemmän ne antaa niin sitä enemmän ne saa. Hurjia juttuja kuulin omalla matkallani siitä miten luvattu aamupala oli täyttä paskaa ja tyyliin isännät söi parempaa, Sähkön normaalia kulutusta tarkkailtiin ja kaikilla ei ollut ihan muumit laaksossa. Perhettähän voi vaihtaa mutta monet, yleensä nuoremmat ei uskalla sanoa asioista eteenpäin. Majoituksesta ei ole tarkkaa tietoa eikä siitä oteta paljonkaan vastuuta ja korvauksia on turha hakea. Mut en sano että ei muuten kannattais.

    • Erika -matkavakuutus

      Ja jos valitsette EF:n kielimatknne järjestäjäksi niin kannattaa tarkasti harkita ottaako heidän suositteleman ERIKA MATKAVAKUUTUKSEN. Missään ei mm mainita, että heiltä EI SAA PALVELUA SUOMEKSI vaan mahdollisia vakuutuskorvauksiasi hakiessasi, sinun pitää olla jo useamman kielimatkan käynyt, että pystyt ne englanniksi heiltä hakemaan.

    • Kannattaako?

      Onko joku menossa Parisiin? tai onko joku käynyt siellä? majoituitteko isäntäperheessä vai asuntolassa? ajattelin itse lähteä kahden kaverin kanssa sinne mutta onko mulla mitään mahdollisuuksia päästä samaan ryhmään? pliis vastatkaa jos tiiätte kokemuksesta! :)

    • Tuskin kanattaa

      YLE:n MOT 7.10. kertoo riittävästi faktoja EF:n ja STS:n toimintaperiaatteista. Eikö se valaise riittävästi, kannattaako tämmösiin rahanahneisiin huijarifirmoihin luottaa ja näitä huiareita rikastuttaa.

    • essyllyx

      Olin viime kesänä (2013) Brightonissa EF kanssa. Olin silloin 15v. EF hoisi kaiken tosi hyvin ja matka onnistui 100%. Sain paljon uusia kavereita, opin kieltä ja tykästyin isäntäperheeseeni. Suosittelen kielimatkaa!!! (:

    • essyllyx

      Olin Brightonissa viime kesänä EF kanssa. Kaikki onnistui todella hyvin ja opin paljon kieltä! Kielen oppiminen vaati isäntäperheen ja juttelemista paljon ulkomaalaisille. Kaikki oli tosi ystävällisiä. Suosittelen EF kielimatkoja hirmuisesti!

      Tuolta voit katsoa kokemuksiani :)

      http://kielimatkallawithelina.blogspot.fi

    • Heppatyttö

      Moi! Oon nytten 11-vuotias ja täytän tänä vuonna 12. Olisin lähdössä kielikurssille kaverini kanssa joskus 13-14 vuotiaana. Nii olisko jollaa kokemuksia/vinkkejä Rookesburyn ratsastusleiriltä? Olisi kiva jos joku olis ollu siel! :)
      Entä minnne kannattaisi heppatyttöjen mennä? ;)


      Sähköpostia voi laittaa! : [email protected]

    • amb1

      Hei ! Olin viime kesänä 2013 EF:n järjestämällä kielimatkalla Australiassa. Olin tuolloin 16-vuotias ja lähdin yksin matkaan. Australia oli aivan upea maa ja EF hoiti minun mielestäni hommansa erittäin hyvin, eikä minulla ole mitään valitettavaa järjestön suhteen. Australiassa pääsin kokemaan paljon uutta, kuten snorklaus Isolla Valliriutalla, koalat, kengurut... Lisäksi sain paljon uusia kavereita ja kielitaitoni kehittyi: Nykyään uskallan puhua englantia varmemmin. Kielimatka oli yksi parhaista asioista elämässäni, enkä varmasti tule unohtamaan sitä! Voin lämpimästi suositella kielimatkalle lähtemistä ja EF:ää järjestönä !:)

    • sonjjaa

      Moi!

      Mä oon lähössä ens kesänä Maltalle EF:n kautta ja oon saanu tosi positiivisen kuvan niitten toiminnasta. Ei haittaa vaikka ei osais kieltä hyvin, sinnehän mennään opiskelee sitä! Pärjää varmasti vähä huonommallaki kielitaidolla. Ainii ja ikää mulla on 15 vuotta ja matkaan oon lähössä kaverini kanssa. Oon international kurssilla ja matka kestää 2 viikkoa.

    • näin kerrottiin

      Tässä nyt sanoisin vielä että jos valitsee kurssin, jossa on pelkkiä suomalaisia, niin et sä silti saa puhua suomea siellä tunnilla.

    • EF Kielimatkalainen

      Mä olin EF:n kielimatkalla Brightonissa tänä kesänä eli 15-vuotiaana ja suosittelen ehdottomasti!! Mulla ja mun kavereilla joihin siellä tutustuin meni kaikki tosi hyvin, perheet oli hyviä, varsinki mun - vaikka itse sanonki, haha. Mun englannista tuli tosi paljo sujuvampi ku puhuin isäntäperheelle ja ulkomaalasille kavereille enkkuu ja sain myös rohkeutta jota multa ehk eniten puuttu. Tietenki kielimatkal tulee myös paljon itsevarmuutta ja itsenäistyy. Mut ennen kaikkee, siel on ihan sairaan hauskaa! Aina on jotai kivaa tekemistä ja ihmiset on iha mahtavia ja uusia kavereita on helppo saada kun kaikki muutki haluu tutustuu uusiin ihmisiin. Menin sinne yksin tuntematta ketää ja tulin kotiin ison kaveriporukan kaa - suomalaisia, ruotsalaisia, venäläisiä... Ja juttelin mä norjalaisten ja italialaistenki kaa siellä. Siis jos on mahollisuus lähtee niin menkää ihmeessä, ette tuu katuun sitä!

    • 20+8

      EF'n kanssa en menisi. Erilaisia kokemuksiahan on mutta oma reissuni, 90-luvulla oli aivan naurettava. Muunmuassa järjestö valehteli sekä itselleni että isäntäperheelle siitä mitä juttuun kuului: isäntäperheelle kerrottiin että olisin joka viikonloppu poissa erilaisilla retkillä, mutta itselleni kerrottiin vasta paikan päällä että sanotut retket maksoivatkin ekstraa. Pakkohan ne oli maksaa koska perheellä oli omat viikonloppusuunnitelmat joihin en kuulunut. Kaikki rahat menivätkin siihen ja kun olisi pitänyt maksaa myös omat lounaat ja noiden viikonloppujen aikana kaikki ateriat, sain lopuksi viisi ateriaa viikossa ja laihduin kahden kuukauden aikana pahasti alipainoiseksi.

      Muutenkin olisin pärjännyt paremmin itsekseni vaikka olinkin varhaisteini -"liiderit" olivat ilmeisesti vapaa-ehtoisia kotirouvia jotka kroonisesti unohtelivat että olimme olemassa, usein sai selvitellä itseään järjestetyltä retkeltä kotiin keskellä yötä koska kyyti ei koskaan tullut. Kerran jouduimme pidätetyiksi koska ei ollut esittää aikuista valvojaa, hän kun oli haahuillut jonnekin. Englantia kyllä opin metodilla "sink or swim" kun keplottelin meitä näistä tilanteista pois! Mutta nyt kun olen aikuinen niin en tajua miksei kukaan soittanut lastensuojeluun.

    • Efambassador

      Olen ollut nyt kaks kertaa Ef:n kautta kielimatkalla ja voin sanoa että ihan mahtavia kokemuksia ovat olleet! kielitaito kehittyi paljon, kavereita sain ympäri maailmaa, itsenäistyin ja unohtumattomia kokemuksia. En olisi ikinä uskonut että lähden kielimatkalle mutta niin pääsi käymään ja olen todella tyytyväinen että lähdin mukaan! Nyt ensimmäisen matkan jälkeen olen ollut mukana ef:n toiminnassa ambassadorina.
      Matkalle lähdin yksin, kun en halunnu/kysynyt ketään kaveria mukaan. Jälkeen päin olen miettinyt että ihan hyvä että lähdin yksin nimittäin jos olisi lähtenyt kaverin kanssa niin ei olisi ehkä niin hyvin tutustunut muihin kavereihin.

    • Anonyymi

      Juulia oli kesällä EF kielimatkalla Maltalla. Noin 2 vkoa meni hyvin, sitten lähti Korona jyräämään.
      EF ei millään tavalla infonnut huoltajia tilanteesta, olimme täysin nuorten viestien varassa. Paikalla oleva liideri ei myöskään kovin helpolla saanut vastauksia kysymyksiin.
      Juulia ystävänsä kanssa pienessä paniikissa osti lentoliput kesken kurssin kotiin, eivät luottaneet EF toimintaan korona tilanteessa Maltalla.
      Olen tehnyt reklamaation ja pyytänyt vastausta miten tilanteeseen oli varauduttu ja miksi vanhempia ei tiedotettu tilanteesta. Tämä on kuitattu vastaanotetuksi 19.7. Mitään vastausta ei kuulu, vaikka on pyynnöstä käännetty englanniksi ja toimitettu Ruotsin toimistoon.
      Vaadin myös korvausta keskeytyneestä kurssista ja käymättä jääneistä aktiviteeteista, meidän käsityksen mukaan kun siellä ei ollut turvallista ollut.
      Nuorten piti myös siirtää 120 e koulun sivuille, kotiinlähdön koronatestiä varten. Jälkeenpäin selvisi että 35 e riittää, mutta olemalla yhteydessä toimistoon raha palautetaan. Juulialla jäi koko 120 e käyttämättä, ei ole rahoja näkynyt vaikka oli yhteydessä toimistoon.
      Eipä ole muutkaan tietämämme henkilöt saaneet mitään takaisin.
      Suomen kielellä ei saa kurssin jälkeen palvelua, ainakaan reklamaatio- tai korvausasioissa, kaikki pitää hoitaa englanniksi tai ruotsiksi.
      Nyt koitetaan sitten Euroopan kuluttajakeskuksen kautta viedä

      • Anonyymi

        Monia samanmoisia tapauksia vuosien mittaan. Nyt korona uutuutena.


    • Anonyymi

      Meneekö kukaan ens kesänä ?

    • Anonyymi

      Täältä ei lähtijöista niin tietoa mutta muita vinkkejä paremminkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe