Tiedot, vaistot vai aistit?

Tarkkailin lapsena kanoja hyvinkin tarkasti, nokkimisjärjestyksenkin tiesin prikulleen.

Sateen sattuessa ihmettelin, miksi kanat toisinaan pinkoivat sateensuojaan ensimmäisten pisaroiden tipahtaessa, toisinaan taas "muina kukkoina" jatkoivat ruuan etsimistä.

Asia kyllä jossain vaiheessa selvisi. Kanat eivät halunneet kastella höyheniään lyhytaikaisessa sateessa, pitkäaikaisemman sateen ne ilmeisesti tiesivät. Sateellakin on syötävä ja ehkä kastuneesta maasta löytyi hyviäkin lounasmatoja.

Ennen tsunamin tuloa, norsut olivat itkeneet valtaisasti. Kun vaara lähestyi ei niitä pidättänyt mikään. Kohti korkeampia kohtia juosten ne pakenivat, ehkä jonkun pelastaenkin.
Huom! Yksikään norsu ei tietämäni mukaan kuollut tsunamissa.

Osallistuin Catleijan luontoviestiin vain veden osalta. Koska aihepiiri on niin laaja otin näitä eläiaiheita esiin erillisinä. Anteeksi, en halua olla eriseurainen!

Leppäkerttujen kuolleisuuteen lienee seuraava syy: Leppäkerttu on petohyönteinen, joka popsii lehtikirvoja. Kuivalla kesällä lienevät kirvatkin kuolleet, ainakin Turussa, eikä sapuskaa riitä.

Lapsena käytin tuosta nätistä pikkupedosta nimitystä kultakännä. Onko tuttu?

17

1308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultakänni

etukumarassa pilkeviskistä. Ai jai jai Ruuneperi.

• Tuo olotila on kyllä ollut ja on osin vieläkin - tuttu.

Kultakänni nimitys on minulle aivan outo, itse käytän ilmaisua "kuuden kupin kumara". Pilkeviskikin on vieras aine ja "aineet" ovat sentään minulle aika tuttuja.

• Catleija

Leppäkertuillani oli ilmeisesti tiedossa, että Catleijan parvekkeella on vielä niitä kirvoja. Mutta minäpä olinkin hävittänyt ne ahkerat liisat ja ruusun, joissa oli kirvoja. Nälkään siis nääntyivät, oi voi sentään.
      Muistatteko nähneenne miehiä taskulamppuineen sateen jälkeen iltapimeässä kastematoja noukkimassa pitkään siimaansa?

• tuota kastematojen keruuta minäkin.
        Siinä piti olla sukkela että sai ne kiinni.

• muori67 kirjoitti:

tuota kastematojen keruuta minäkin.
        Siinä piti olla sukkela että sai ne kiinni.

kerätty kastematoja kämmenniemestä --sieltä ulkomailta teiskosta ---jos satutte tietää paikan?
        Nuorempana se oli rankkaa puuhaa mutta kaikken tottuu.Ja sitten se pitkän siiman syöttö niillä madoilla --siihenkin totuin --vaikka ei olisi uskonut. Mutta kaikkein kauheinta siinä matohistoriassa on --kun täytyy melkein yöllä mennä nostaan sitä pitkää simaa ylös --ja se soutaminen ja huopaaminen kun ei ensin tottumattomalta meinannut millään luontua--.
        Kyllä siinä meinas riita tulla ,mutta kaikka een tottui,sitten kun oli jo "melkein " ammattilainen siinäkin hommassa oli luovuttava kalakaverista --hän meni paremmille kala apajille! :=(

• Ihmettelen usein mikä tuo kastemadot laumoittain pihamme asfaltille sateen jälkeen? Lämpö - viileys vai mikä.
        Vieläkö olette nähneet kiiltomatoja elokuun hämärässä. Lapsena ihmeteltiin miksi mato kiiltää, hämmätykseksi asia jäi.

Tsunamia ennakoivat myös meren kravut ja muut mönkijät. Ennen tuhon alkua ne olivat kömpineet laumoittain maalle, vanhat kalastajat olivat kuulleet ilmiön olemassaolosta ja pakenivat vuorille ja pelastautuivat. Tämäkin oli yksi luonnon varoitus elefanttien käyttäytymisen lisäksi asukkaille.

Olemmeko etääntyneet niin kauaksi luonnosta ja luonnon ilmiöista ettemme osaa ottaa vaarin luonnon varoituksista ja tulkita niide varoituksia.

• Catleija
        reetta5 kirjoitti:

Ihmettelen usein mikä tuo kastemadot laumoittain pihamme asfaltille sateen jälkeen? Lämpö - viileys vai mikä.
        Vieläkö olette nähneet kiiltomatoja elokuun hämärässä. Lapsena ihmeteltiin miksi mato kiiltää, hämmätykseksi asia jäi.

Tsunamia ennakoivat myös meren kravut ja muut mönkijät. Ennen tuhon alkua ne olivat kömpineet laumoittain maalle, vanhat kalastajat olivat kuulleet ilmiön olemassaolosta ja pakenivat vuorille ja pelastautuivat. Tämäkin oli yksi luonnon varoitus elefanttien käyttäytymisen lisäksi asukkaille.

Olemmeko etääntyneet niin kauaksi luonnosta ja luonnon ilmiöista ettemme osaa ottaa vaarin luonnon varoituksista ja tulkita niide varoituksia.

Minä olen kuullut, että lierot lähtevät karkuun vettä joka on tunkeutunut niiden kotikäytäviin. Tulivat maan pinnalle tulvaa pakoon.

• Catleija kirjoitti:

Minä olen kuullut, että lierot lähtevät karkuun vettä joka on tunkeutunut niiden kotikäytäviin. Tulivat maan pinnalle tulvaa pakoon.

Oletteko huomanneet, että mm varikset ja harakat
        kuuntelevat missä on matoja.
        Nekin tietävät että madot tulevat maan pintaan kun sataa. Sen takia näkee joskus kun varikset ja harakat hyppivät pienellä alueella, se on niitten "sadetanssia". Kun madot tuntevat töminää niin ne luulevat että sadepisarat lyövät maahan ja tulevat esille ja joutuvatkin jonkun päivälliseksi!

P.S En ole tätä keksinyt itse, vaan sen kertoi joku ekspertti eräässä luonto-ohjelmassa TV:ssä.

• Catleija
        MdK-MdK kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että mm varikset ja harakat
        kuuntelevat missä on matoja.
        Nekin tietävät että madot tulevat maan pintaan kun sataa. Sen takia näkee joskus kun varikset ja harakat hyppivät pienellä alueella, se on niitten "sadetanssia". Kun madot tuntevat töminää niin ne luulevat että sadepisarat lyövät maahan ja tulevat esille ja joutuvatkin jonkun päivälliseksi!

P.S En ole tätä keksinyt itse, vaan sen kertoi joku ekspertti eräässä luonto-ohjelmassa TV:ssä.

Että ne eläimet on sitten viisaita ja kekseliäitä, ainakin kun ruoasta on kysymys.

• ullamirjami kirjoitti:

kerätty kastematoja kämmenniemestä --sieltä ulkomailta teiskosta ---jos satutte tietää paikan?
        Nuorempana se oli rankkaa puuhaa mutta kaikken tottuu.Ja sitten se pitkän siiman syöttö niillä madoilla --siihenkin totuin --vaikka ei olisi uskonut. Mutta kaikkein kauheinta siinä matohistoriassa on --kun täytyy melkein yöllä mennä nostaan sitä pitkää simaa ylös --ja se soutaminen ja huopaaminen kun ei ensin tottumattomalta meinannut millään luontua--.
        Kyllä siinä meinas riita tulla ,mutta kaikka een tottui,sitten kun oli jo "melkein " ammattilainen siinäkin hommassa oli luovuttava kalakaverista --hän meni paremmille kala apajille! :=(

Kertovat, että Varkaudessa Könönpellon hautausmaalla olisi kummitellut 50-luvulla. Kirkkoherra oli kuullut, että siellä liikkuu himmeä valo hautakiveltä hautakivelle ikäänkuin etsien jotakin.
        Eräänä kosteana syysiltana läksivät kirkkoherra ja henkiseksi tueksi otettu nimismies tutkimaan onko asiassa perää. Olihan siinä.
        - "Kuka olet ja mitä etsit sinä rauhaton sielu", kysyi kirkkoherra parhaalla saarnaäänellään.
        Valo pysähtyi aivan kuin miettimään ja hetken kuluttua kirkas pojanääni sanoi:
        "Poika oon minä tossavaisen ja etsin kastematoja"

• Catleija kirjoitti:

Ei minun ymmärtääkseni madot pakene vettä, päinvastoin. Madot hakeutuvat kuivasta maasta maan pinnalle, oli se sitten sateen tai yökasteen kastelema.

Nytkin ovat yöt n. 10 astetta kylmempiä kuin päivät. Ruohikossa lienee yökosteutta, kastetta ja matojakin.

Minulla on teoria matojen "ylösnousemuksesta" ukkosilmalla. Ukkosilmalla tapahtuu sähköpurkauksia ja siis maansuuntaisia, lateraalisia, sähkövirtoja. Maan suuressa vastuksessa syntyy Ohmin lain mukaan suuri jännite ja mato saa sähköiskuja. Pystysuoraan ylöspäin kulkemalla mato välttyy sähköiskuilta mutta päätyy maan pinnalle.

Järjestäisikö Luoja ruokaa linnuile ukkosen avulla.

Asvaltilla makaavista urbaanimadoista ja niiden käytöksestä saatte tehdä omat teorianne.

• Catleija
        Catleija kirjoitti:

"Miksi kastemadot nousevat asfaltille ja kuolevat?

Vastaus: Rankkasateella kastematojen eli lierojen käytävät täyttyvät vedellä ja niille tulee hetkellinen happikato. Maaperässä on bakteereita ja muita pieneliöitä, jotka hengittävät ja tuottavat hiilidioksiidia veteen. Hapenpuute, hiilidioksiidin liukeneminen veteen ja hapan sadevesi yhdessä saavat lierot liikkeelle. Madot eivät erityisesti hakeudu asfaltille, vaan ne on helpompi huomata siinä kuin vaikkapa tienvarren ruohikossa. Asfaltilla niitä jää ihmisten ja autojen litsaamiksi, mutta lierot ovat myös hyvin herkkiä uv-säteilylle. Jos sateen jälkeen tulee äkkiä voimakas auringonpaiste, se nopeuttaa lierojen kuolemista. Aurinko vaikuttaa mahdollisesti lierojen hermostoon. Niiden elintoiminnot hidastuvat pikkuhiljaa ja ne kuolevat. Jos auringonpaiste on voimakasta ja lisäksi tuulee, saattavat madot myös kuivua, mikä nopeuttaa kuolemista."
        Etelä-Suomen sanomat

• Catleija kirjoitti:

"Miksi kastemadot nousevat asfaltille ja kuolevat?

Vastaus: Rankkasateella kastematojen eli lierojen käytävät täyttyvät vedellä ja niille tulee hetkellinen happikato. Maaperässä on bakteereita ja muita pieneliöitä, jotka hengittävät ja tuottavat hiilidioksiidia veteen. Hapenpuute, hiilidioksiidin liukeneminen veteen ja hapan sadevesi yhdessä saavat lierot liikkeelle. Madot eivät erityisesti hakeudu asfaltille, vaan ne on helpompi huomata siinä kuin vaikkapa tienvarren ruohikossa. Asfaltilla niitä jää ihmisten ja autojen litsaamiksi, mutta lierot ovat myös hyvin herkkiä uv-säteilylle. Jos sateen jälkeen tulee äkkiä voimakas auringonpaiste, se nopeuttaa lierojen kuolemista. Aurinko vaikuttaa mahdollisesti lierojen hermostoon. Niiden elintoiminnot hidastuvat pikkuhiljaa ja ne kuolevat. Jos auringonpaiste on voimakasta ja lisäksi tuulee, saattavat madot myös kuivua, mikä nopeuttaa kuolemista."
        Etelä-Suomen sanomat

Hyvää oikeaa tietoa! Anteeksi ja kiitos.

• Catleija
        Ruuneperi kirjoitti:

Hyvää oikeaa tietoa! Anteeksi ja kiitos.

Älä sinä turhaan anteeksi pyytele. Tuo sinun teoriasi matojen "ylösnousemuksesta" oli tosi herkullinen. Ohmin lain muistan vain nimeltä ja liki oli etten ruvennut netistä sitä hakemaan. Minä olin heti valmis siihen uskomaan. Tällä palstalla saa monesti hyvää tietoa tällaisista mieltä askarruttavista asioista.

• että.....
        Catleija kirjoitti:

Älä sinä turhaan anteeksi pyytele. Tuo sinun teoriasi matojen "ylösnousemuksesta" oli tosi herkullinen. Ohmin lain muistan vain nimeltä ja liki oli etten ruvennut netistä sitä hakemaan. Minä olin heti valmis siihen uskomaan. Tällä palstalla saa monesti hyvää tietoa tällaisista mieltä askarruttavista asioista.

....jos meille sanomalehti tilataan, niin
        se pitää sitte kans lukea kokonaan
        ja uskoa joka sana!

Kaikki mikä on painettu on totta!

• että..... kirjoitti:

....jos meille sanomalehti tilataan, niin
        se pitää sitte kans lukea kokonaan
        ja uskoa joka sana!

Kaikki mikä on painettu on totta!

Spede huumorillaan kääntää asiat ylös alaisin, joten toteamuksella on toinenkin puoli. Ei pidä luottaa, uskoa kaikkeen siihen mitä lehdet ja media informoi.
        Joka jutussa on toimittajan oma näkemys oli se sitten poliittinen tai muu.

Hyvä esimerkki tämän päivän uutisoinnista, josta väistämättä saa käsityksen; Israel se vain yksin pommittaa alvariinsa Libanonia ja aiheuttaa suuria tuhoja. Jos tähän uskoo, niin Libanon odottaa vain kädet ristissä hyökkäyksiä. Libanonin hyökkäyksistä Israeliin ei puhuta mitään tai ainakin vähätellään niitä. Mitä tästä opimme. Liekö USA vastaisuutta.

Vaikka Speden Turhapuroista en pidäkään, myönnän älykäs huumori, vinoilukin hänellä oli niin loistokkaasti ilmaisuun kätketty, että sitä oli vaikea huomata. Kuten tämä ym. viesti.

Oma kritiikki ja pohtiminen lehtien ja median sanomaa kuullessa on hyvin tarpeen, sillä samoista asioista voidaan puhua moneen eri sävyyn.

• vaarivaari kirjoitti:

Kertovat, että Varkaudessa Könönpellon hautausmaalla olisi kummitellut 50-luvulla. Kirkkoherra oli kuullut, että siellä liikkuu himmeä valo hautakiveltä hautakivelle ikäänkuin etsien jotakin.
        Eräänä kosteana syysiltana läksivät kirkkoherra ja henkiseksi tueksi otettu nimismies tutkimaan onko asiassa perää. Olihan siinä.
        - "Kuka olet ja mitä etsit sinä rauhaton sielu", kysyi kirkkoherra parhaalla saarnaäänellään.
        Valo pysähtyi aivan kuin miettimään ja hetken kuluttua kirkas pojanääni sanoi:
        "Poika oon minä tossavaisen ja etsin kastematoja"

kyllä nauru maitto:=)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      309
      6682
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      65
      3719
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      203
      3066
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2737
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1912
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1652
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      204
      1630
    8. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1518
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1511
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1398
    Aihe